» Online brugere: 170 |
0 medlemmer og 170 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
- Off topic
( http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=60)
Miss Mancini |
25-02-2009 18:46 |
Santa Fe total tot.....
Så skete det første driftsstop med min Santa fe efter 387000 km...:(
Lige nu holder jeg på Vestmotorvejen ved Tjæreby - et par kilometer efter Storebæltsbroen på vej mod København.
Under kørslen kom der pludselig kraftig rødudvikling bag bilen og hastigheden faldt drastisk. Ude foran - måske automatgearkassen - fik en meget metallisk lyd - hverken olietrykslampe eller for høj motortemperatur lyste.
Nu venter jeg på Falck, der har ca. 1 1/2 times ventetid...:( :(
Godt jeg har computer med..:) :)
|
Jamen dog rolf - brug dansk autohjælp i stedet hehe
Nå men måske en turbolader? lad os håbe den ikke har ædt en turbolader for så er motoren færdig :(
|
Forsvandt motorens trækkraft? eller mistede du bare gearkassen?
Røgen tyder på en ødelagt turbolader - når lejerne er slidte rammer turbinehjulet til sidst huset - skovlhjulene splintres - motorolie løber ud i indsugningen (derfor ryger den kraftigt) og er man uheldig æder motoren metalresterne af skovlhjulene og ødelægges - er man rigtig uheldig kommer så store smørreoliemængder ud i indsugningen at motoren "kører" på smørreolien den "indånder" og så løber den løbsk og stopper først hvis den stikker et ben gennem siden eller løber tør for smørreolie
|
Miss Mancini |
25-02-2009 19:07 |
Citér:
Originally Posted by ENN
(Indlæg 9467)
Forsvandt motorens trækkraft? eller mistede du bare gearkassen?
Røgen tyder på en ødelagt turbolader - når lejerne er slidte rammer turbinehjulet til sidst huset - skovlhjulene splintres - motorolie løber ud i indsugningen (derfor ryger den kraftigt) og er man uheldig æder motoren metalresterne af skovlhjulene og ødelægges - er man rigtig uheldig kommer så store smørreoliemængder ud i indsugningen at motoren "kører" på smørreolien den "indånder" og så løber den løbsk og stopper først hvis den stikker et ben gennem siden eller løber tør for smørreolie
|
Motoren tabte effekt meget hurtigt - herefter røgudvikling bag bilen.
Jeg har lige pejlet oliestanden på motor og gearkasse - det ser fint ud.
Lige inden jeg stoppede motoren med tændingsnøglen, så hakkede og prustede den og det gav nogle kraftige ryk frem og tilbage i bilen selvom gearvælgeren prompte blev sat i neutral imens jeg trillede ind til siden.
Hvad er symptomerne på en eksploderet converter/automatgearkasse ?
|
Symptomerne virker ikke som en aut gearkasse - som regel mistes et par gear først og så falder alle gear ud til sidst en converter "eksploderer" som sådan ikke
Det lyder som en turbolader eller en deffekt injektor
|
Miss Mancini |
25-02-2009 19:20 |
Citér:
Originally Posted by ENN
(Indlæg 9471)
Symptomerne virker ikke som en aut gearkasse - som regel mistes et par gear først og så falder alle gear ud til sidst en converter "eksploderer" som sådan ikke
Det lyder som en turbolader eller en deffekt injektor
|
Gearkassen har "slået knuder" de sidste par dage. I to tilfælde, har gearkassen blokeret fremdrift - ved hastighed omkring 50 km/h - med det resultat at jeg var ved at blive kastet ud igennem forruden.
|
Hvad sker der når du starter motoren - er den blokeret? normalt vil en gearkasse ikke skabe problemer for selve motoren men det lyder ikke godt det med gearkassen
Afhængig af om du vil beholde bilen så er løsningen altså en fabriksrenoveret gearkasse - og afhængig af hvad der er sket med motoren - en ombytter
Jeg har selv lige købt 2 stk bærearme til min "nye" BMW de skal skiftres ved lejlighed - pris hos BMW små 1600 kr/ stk pris hos Carl Christensen (der forhandler de originale Lemförder bærearme) 560 kr
Derudover har jeg indkøbt 4 stk nye CR injektorer fra Bosch - dem der sidder i fejler intet men nu har jeg et sæt reserve - jeg gav 1000 kr/stk købt direkte ved bosch (det sted du også kender) det er under 1/3 af prisen hos BMW
|
Miss Mancini |
25-02-2009 19:34 |
Citér:
Originally Posted by ENN
(Indlæg 9475)
Hvad sker der når du starter motoren - er den blokeret? normalt vil en gearkasse ikke skabe problemer for selve motoren men det lyder ikke godt det med gearkassen
Afhængig af om du vil beholde bilen så er løsningen altså en fabriksrenoveret gearkasse - og afhængig af hvad der er sket med motoren - en ombytter
Jeg har selv lige købt 2 stk bærearme til min "nye" BMW de skal skiftres ved lejlighed - pris hos BMW små 1600 kr/ stk pris hos Carl Christensen (der forhandler de originale Lemförder bærearme) 560 kr
Derudover har jeg indkøbt 4 stk nye CR injektorer fra Bosch - dem der sidder i fejler intet men nu har jeg et sæt reserve - jeg gav 100 kr/stk købt direkte ved bosch (det sted du også kender) det er under 1/3 af prisen hos BMW
|
Jeg skal ikke have startet noget som helst...:)
Jeg vil gerne - hvis jeg må - have dig med på sidelinien, når fejlen skal lokaliseres og skadernes omfang vurderes, inden den endelige beslutning tages omkring reparation.
Jeg har kigget på mobile.de for en reservedelsbil med 180000 km på tælleren. Den koster 3000,- EUR, og er med automatgear-
|
Tag ladeluftslangen af ved indsugningsmanifolden - er der meget olie? er der ingen olie af betydning så start den og se om den spytter olie og rester fra turboladeren ud gennem slangen
Stikker du en finger ned i slangen og mærker på olien (der er altid en anelse olie i trykslangen det kommer fra krumtaphusventilationen) er der så metalpartikler i?
|
:dizzy::cry:RainsmileyJeg tror vi har "lost contact" måske hele hyandaien eksploderede med Rolf - eller også er Falck nået frem phppp
|
Casper T |
25-02-2009 20:49 |
jubii jeg fik min suki idag næsten en måned på værksted,19000dkr+moms pga af noget dårligt loctitte fra fabrikken.puha godt med garanti
|
Og så driller folk mig fordi jeg kører engelsk bil ?????
|
Horizonblue |
25-02-2009 22:03 |
Køb en tysker, min Golf 1,6 benzin 1988 har kørt 400000000000000000000000, undskyld 400.000 km
Motoren har aldrig være lukket op. Generator og vandpumpe, begge originale reservedele som jeg skiftede da jeg købte den, har nu kørt 275.000 km
Gearkassen har jeg aldrig rørt ved, bevares der er ved at være lidt slør i gearstangen, men efter 400 K kunne diverse led nok trænge til at blive udskiftet.
Bruger hverken olie eller vand (Ja det passer sgu)
Koblingen har aldrig været skiftet.
Fantastisk mekanik :-)
|
Citér:
Originally Posted by Horizonblue
(Indlæg 9506)
Køb en tysker, min Golf 1,6 benzin 1988 har kørt 400000000000000000000000, undskyld 400.000 km
Motoren har aldrig være lukket op. Generator og vandpumpe, begge originale reservedele som jeg skiftede da jeg købte den, har nu kørt 275.000 km
Gearkassen har jeg aldrig rørt ved, bevares der er ved at være lidt slør i gearstangen, men efter 400 K kunne diverse led nok trænge til at blive udskiftet.
Bruger hverken olie eller vand (Ja det passer sgu)
Koblingen har aldrig været skiftet.
Fantastisk mekanik :-)
|
Med kærlig pleje og fornuftigt brug kan specielt en diesel nå astronimiske km tal
En af mine kolegaer har en audi der rundede 740000 km forleden dag - han har lige måttet skifte blæsermotoren da den var slidt oppoppe
Selv har jeg det princip at lave en del forebyggende vedligehold - så kommer man ikke i den situation at det hele er "kørt" ned på samme tid
Injektorer renoveres efter max 200000 km uanset om de fejler noget eller ej - på en CR motor er det ofte defekte injektorer der kan føre til tabet af en motor "før tid"
Nu har min "nye" BMW kørt 83000 km og der er lidt slør i en bærearm (et kendt "problem" på E46ère og mange andre biler) jeg skifter begge sider + styrekugler og "kødben" til krængningsstabilisatoren - samtidigt får den nye skiver og klodser så er forvognen nemlig "nulstillet" og kan køre mange km før der skal kigges på den igen - og når man først adskiller det kan man ligesågodt skifte alle sliddele. Det hjælper selvfølgeligt at man kan få delene meget billigt (jeg benytter kun original eller OEM dele på mine biler) hele forvognen på en BMW er Lemförder dele og de er dyre i en BMW kasse men billige at købe engros hos den Danbske agent (Carl Christensen)
Jeg har som også anskaffet 4 stk nye CR injektorer - til at have på lager - de er produceret af Bosch og købt direkte gennem bosch koster de 1000 kr pr stk - gennem BMW koster de ca 3-4 gange så meget
|
Miss Mancini |
26-02-2009 08:06 |
Jeg blev hentet af Falck i aftes omkring kl. 21.00.....
Bilen står nu hos Automatgearspecialisten i Kvistgård - ved siden af MB Marine og Cylinderservice. Jeg tager ud og undersøger bilen lidt nærmere idag, hvis ellers jeg får tid...:) :)
|
Anders kr |
26-02-2009 08:24 |
Jeg lytter lige, med der er vist mange gode skjulte råd, til hvad man skal holde sig fra når man køber bil ;-) og hvad der holder-dlof--f
|
Hvad får dig til at tro det er gearkassen - har du undersøgt hvad der forårsagede røgen?
|
Miss Mancini |
26-02-2009 09:17 |
Citér:
Originally Posted by ENN
(Indlæg 9526)
Hvad får dig til at tro det er gearkassen - har du undersøgt hvad der forårsagede røgen?
|
Gearkassen har givet svære problemer det seneste stykke tid. Jeg oplevede for få dage side, hvordan bilen "bremsede" brat op uden at jeg havde rørt bremsen. Der lød metalliske lyde ude fra motorrummet.
Samtidig har der i motorrumet været en tendens til en underlig lyd - som når et leje er defekt.
Jeg har ikke været ude og undersøge bilen endnu. Det bliver måske først i næste uge. Bådudstillingen kalder...
|
Citér:
Originally Posted by Casper T
(Indlæg 9492)
jubii jeg fik min suki idag næsten en måned på værksted,19000dkr+moms pga af noget dårligt loctitte fra fabrikken.puha godt med garanti
|
Har de virkeligt kunnet bruge 1 måned på den rearation sssurr
Fik du lavet service samtidigt?
|
Casper T |
26-02-2009 20:30 |
1 Vedhæftelse(r)
Det er konen der kører suzukien til daglig,de havde lovet en uge+et par dage,så da der var gået en uge lånte jeg en bll af en jeg har hjulpet meget gennem tiden,så var der ikke mere brok......suzuki frederikssund brug dem aldrig....endelig en vw igen lød det fra fruen:rolleyes:
|
Noget nyt Rolf - husk at holde os opdateret
|
Miss Mancini |
02-03-2009 16:45 |
Ikke endnu.
Skal ud på værkstedet i morgen.
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
(Indlæg 9701)
Ikke endnu.
Skal ud på værkstedet i morgen.
|
du må sige til ,hvis du skal have et lift hjem på lørdag :rolleyes:
|
Miss Mancini |
02-03-2009 19:04 |
Citér:
Originally Posted by Jess
(Indlæg 9716)
du må sige til ,hvis du skal have et lift hjem på lørdag :rolleyes:
|
Hvis du kan have 18 kvm. stand incl. produkter i det engelske komfur, så er det en aftale...:) :) :)
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
(Indlæg 9719)
Hvis du kan have 18 kvm. stand incl. produkter i det engelske komfur, så er det en aftale...:) :) :)
|
Jeg regner da med at du har alt udsolgt på lørdag, så kan jeg nøjes med konens fabia :rolleyes:
Seriøst, hvis du mangler noget transport den ene eller anden vej så giv mig et ring.
|
Manorwar |
02-03-2009 20:02 |
efter lasses besøg på standen og rudofrolfs stændige drillerier med piraten på messen skal da ikke pakke sooo meges sammen .
den lille æske med asken kan han tage hjemme i aktentaske..
-dlof--f-dlof--f-dlof--f
|
Citér:
Originally Posted by Manorwar
(Indlæg 9729)
efter lasses besøg på standen og rudofrolfs stændige drillerier med piraten på messen skal da ikke pakke sooo meges sammen .
den lille æske med asken kan han tage hjemme i aktentaske..
-dlof--f-dlof--f-dlof--f
|
Vær nu lidt søde ved ham
-dlof--f
|
Manorwar |
02-03-2009 21:45 |
NO WAY Chefff-dlof--f
|
nicolajjetrider |
23-03-2009 07:50 |
Hvad fejlede den?:)
|
Miss Mancini |
23-03-2009 09:37 |
Intet nyt om gearkassen.
|
nicolajjetrider |
23-03-2009 10:26 |
Rimelig langsom process hos det værksted må man sku nok sige.... Kør den over på mit arbejde så kan vi da gå igang med den.
|
Miss Mancini |
31-03-2009 17:07 |
Motoren er færdig, nedkørt, kaput mv.
Jeg laver et nyt firma der hedder: nymotor.dk....:) :)
Jeg må en tur til Holland og finde en ny motor eller lettere brugt.
Motoren er blank for kompression.......:(:(:(
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
(Indlæg 10856)
Motoren er færdig, nedkørt, kaput mv.
Jeg laver et nyt firma der hedder: nymotor.dk....:) :)
Jeg må en tur til Holland og finde en ny motor eller lettere brugt.
Motoren er blank for kompression.......:(:(:(
|
Hvad skete der ?
Gik turboen ?
Knækkede en plejlstang ?
Knækkede tandremmen ?
Lyder underligt hvis motoren pludseligt tabte kompressionen på alle cylindre.
|
Miss Mancini |
31-03-2009 20:37 |
Citér:
Originally Posted by BrianL
(Indlæg 10857)
Hvad skete der ?
Gik turboen ?
Knækkede en plejlstang ?
Knækkede tandremmen ?
Lyder underligt hvis motoren pludseligt tabte kompressionen på alle cylindre.
|
Konklusionen fra værkstedet er blot, at motoren ikke kan rotere - de har afmonteret gearkassen.
En brugt motor med 38000 km på tælleren kan skaffes til 24000,-kr. + moms...
Det kan ikke svare sig at reparere på den gamle, når en brugt motor ikke koster mere.....
|
Miss Mancini |
31-03-2009 21:05 |
Citér:
Originally Posted by BrianL
(Indlæg 10857)
Hvad skete der ?
Gik turboen ?
Knækkede en plejlstang ?
Knækkede tandremmen ?
Lyder underligt hvis motoren pludseligt tabte kompressionen på alle cylindre.
|
Konklusionen fra værkstedet er blot, at motoren ikke kan rotere - de har afmonteret gearkassen.
En brugt motor med 38000 km på tælleren kan skaffes til 24000,-kr. + moms...
Det kan ikke svare sig at reparere på den gamle, når en brugt motor ikke koster mere.....
|
Åd den en turbolader eller hvad skete der rolf?
Du skal jo mig bekendt også bruge en gearkasse da den vist også havde problemer - så det er en motor og en gearkasse du skal bruge?
Hvad kører du så imens Hyundaièn er død?
|
Rolf - nu vil vi opdateres - hvad sker der med den hyundai?DDriver
|
Miss Mancini |
19-08-2009 20:18 |
Så er der nyt omkring min Hyundai Santa Fe - det har taget lang tid fordi jeg ikke har prioteret reparationen særlig højt.
Værkstedet har afmonteret topstykket - de havde ikke et endoskop i en passende størrelse til at kigge ind i motoren med - og det viser sig, at vippetøj, ventilløfter og knastaksel er defekt sammen med en turbolader, der næppe holder ret meget længere. Der er regnet på reservedelspriserne og arbejdsløn holdt op i mod bilens alder og antal kørte kilometer. En reparation af topstykke mv. + turbo, vil koste i omegnen af ca. 20000,- + moms.
Jeg har i dag købt en brugt motor fra 2005 med 64000 km på tælleren til en fornuftig pris af 20000,- + moms. Denne motor er komplet incl. turbolader mv.
Eneste ting der skal flyttes over på denne motor fra min egen er klimakompressoren. Tandremmen og remstrammere bliver skiftet på motoren selvom der er ca. 60000 km til næste tandremsskift.
Jeg undersøger prisen på en ny converter til gearkassen - de foreløbige priser siger i omegnen af 10000,- + moms.
Santa Fe´en burde være kørende indenfor 14 dage - den nye motor er på lager i Holland og skal fragtes til DK.
|
Der må være gode penge i marine-reservedel hva ;);)
|
rolf du må sige til hvis jeg skal se hvad jeg kan skaffe en coverter til.
arbejde jo med de hyundaier til dagligt.
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 03:01. |
|
Powered by vBulletin® Version 3.8.5 Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
|
|