Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 137
0 medlemmer og 137 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Motor (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Motorskift. (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1547)

Albjerg 08-07-2009 07:59

Motorskift.
 
Tja, så blev min motor dødsdømt :( Havde en Volvotekniker koblet på som kunne fortælle mig at min motor var slidt op..... Underligt når sælger for et år siden fortalte at jeg købte en båd med nyrenoveret motor - han havde dog ingen papirer på det. Jeg fandt ud af at renoveringen bestod af to slags maling - rød og sort salgslakering.. Manifold er ved at blive utæt, topstykke er tæret igennem i en kølekanal (heldigvis retur til pumpe og ikke ind i cylinder), olietryksføler er defekt, temperaturføler viser forkert og den drikker benzin i store mængder.... Nu har jeg så fundet en tilsvarende motor og er blevet lovet at det kun tager en dag at bytte rundt på de to. Havde også en Chevy V6 på hånden med drev, men det ville tage minimun en uge at bygge den i. Og da jeg skal betale mig fra det, vælger jeg den nemme løsning. Er så blevet lovet denne gang at min "nye" motor kun har kørt i ferskvand i Holland og at det er en gammel Volvo Penta mekaniker jeg køber den af.... Så nu må vi se hvad det bliver til. Men jeg har da lært at man ikke må stole på folk som ikke har dokumentation for deres påstande..... Ærgerligt, da jeg ellers troede på det bedste i folk sssurr

Albjerg 19-08-2009 11:20

Jeg har kig på en Mercruiser 4.3 V6.... Er det samme motor som Volvo? Vil den kunne tilpasses mit Volvo drev (så jeg slipper for at skifte drev) ? Umiddelbart vil jeg mene at det bare er en anden svinghjulskåbe der skal til, men er der andre ting jeg skal være opmærksom på?
Jeg kiggede på denne : http://www.guloggratis.dk/sport/baad...nnonce/5788292 , men mangler en mekaniker der kan samle og teste..??..

Lars T 19-08-2009 21:37

Ja der er begge samme motor..
Ang. drevet så må jeg være dig svar skyldig.

Hvis den er du har kik på er fra 1992, så har den 175 hk er er med karburator.
En super motor i mine øjne, hvis den altså virker :o

goffy 19-08-2009 21:46

volvo startede omkring 1980-1981 med at bruge 4,3 V6 motor så mon ikke det kan lade sig gøre. Jeg kan ikke huske hvor gammel din drev er ??

Horizonblue 20-08-2009 06:38

Citér:

Originally Posted by Albjerg (Indlæg 16719)
Jeg har kig på en Mercruiser 4.3 V6.... Er det samme motor som Volvo? Vil den kunne tilpasses mit Volvo drev (så jeg slipper for at skifte drev) ? Umiddelbart vil jeg mene at det bare er en anden svinghjulskåbe der skal til, men er der andre ting jeg skal være opmærksom på?
Jeg kiggede på denne : http://www.guloggratis.dk/sport/baad...nnonce/5788292 , men mangler en mekaniker der kan samle og teste..??..

Du behøver ikke at skifte drev, selvom du bytter din B30'er ud med V6, udvekslingen kan godt bruges. Volvo drev er i øvrigt ens, uanset hvilken motor de sidder på, ud over udvekslingen.

Men hvis der ikke er mere med, end det der er på billedet, er der alt for få stumper til det kan laves til noget du kan bruge her og nu. (Der står i annoncen; komplet som på billedet)Du skal have fat i: V8 Volvo svinghjulshus, starter, generator, søvandspumpe, indsugningsmanifold, udstødningsmanifolde, udstødningshorn, karburator, strømfordeler osv.

De tidligere V6'ere(før Vortec) havde som regel 175 hk med en dobbelt karburator og 205 hk med en 4 portet karb. (på krumtappen)

Du kan rent faktisk sætte en 3,0 4 cyl sammen med dit drev, V8 svinghjulskåben passer på denne motor. Så er du fri for at spekulere over pladsproblemer. Men det er nok ikke interessant at gå fra 6 til 4 cyl, selvom det er samme volumen............

Miss Mancini 20-08-2009 07:02

1 Vedhæftelse(r)
Der kunne måske være fornuft i at vælge en GM 3.0 liter.Brændstofokonomien og reservedelspriserne er gunstige. Hvad er vægten på din båd sejlklar ?

Jeg har en GM 3.0´er LongBlock på lager til 19998,- incl. moms og frit leveret i DK.

Albjerg 20-08-2009 10:36

Jeg er ikke så interesseret i den 4 cyl, da jeg synes at den går alt for uroligt ved lave omdrejninger og med 1100 kg båd tror jeg også at den er i underkanten.... Ellers tak for tilbuddet, men det bliver nok enten R6, V6 eller
V8.... Og med de ovennævnte motorer, har jeg opgivet. Jeg skal have en motor som er komplet og funktionsdygtig evt med et minimum af ændringer. Har spekuleret i at handle i USA, men mangler erfaring/viden om shipping o.l. Nogen hjælp?

Albjerg 20-08-2009 10:43

Øh - nu læste jeg lige Leif's indlæg..... Kan det være at jeg skal skifte tændingsdelene ud (Rotor, dæksel, kabler og tændrør) ?? Kan det give dårlig motorgang? Den går roligt uden problemer op til ca 1700 RPM derefter sker der intet, selvom jeg giver mere gas. I frigear tager den nemt 4000 RPM. Er vi ude i en så simpel fejl?

Horizonblue 20-08-2009 16:15

Citér:

Originally Posted by Albjerg (Indlæg 16754)
Øh - nu læste jeg lige Leif's indlæg..... Kan det være at jeg skal skifte tændingsdelene ud (Rotor, dæksel, kabler og tændrør) ?? Kan det give dårlig motorgang? Den går roligt uden problemer op til ca 1700 RPM derefter sker der intet, selvom jeg giver mere gas. I frigear tager den nemt 4000 RPM. Er vi ude i en så simpel fejl?

Dårlige tændingsdele kan være årsag til en helt igennem træls motor, men vil du finde ud af om motoren er værd at ofre noget på, så tag en kompressionstest af den.

Jeg har ikke lige tallene, men der skal selvfølgelig helst være ens tryk på alle +/- og hvis der er omkring 10 bar, så er det ikke helt skidt.

Albjerg 20-08-2009 20:34

Citér:

Originally Posted by Horizonblue (Indlæg 16758)
Dårlige tændingsdele kan være årsag til en helt igennem træls motor, men vil du finde ud af om motoren er værd at ofre noget på, så tag en kompressionstest af den.

Jeg har ikke lige tallene, men der skal selvfølgelig helst være ens tryk på alle +/- og hvis der er omkring 10 bar, så er det ikke helt skidt.

Venter på at Nicolaj får købt en tester og kommer forbi.... Har delvis en aftale..

lbk 20-08-2009 22:25

Citér:

Originally Posted by Albjerg (Indlæg 16754)
Øh - nu læste jeg lige Leif's indlæg..... Kan det være at jeg skal skifte tændingsdelene ud (Rotor, dæksel, kabler og tændrør) ?? Kan det give dårlig motorgang? Den går roligt uden problemer op til ca 1700 RPM derefter sker der intet, selvom jeg giver mere gas. I frigear tager den nemt 4000 RPM. Er vi ude i en så simpel fejl?

Udskiftet det nye defekte tændrør med et gammelt fungerende.

Idag fungerede motoren og båden perfekt, var oppe på ca. 55km/t i lidt bølger, så kun lidt optimering omkring propel stigning. Det er muligt med en propuls propel hvor stigning kan justeres. :)

Nicolajs Marine Service 21-08-2009 14:36

Dårlige tændingsdele kan medføre ufateligt dårlig motorgang. Jeg har komprissionstester og vi får tjekket op i morgen.

Update upcoming.

Campion 165(seb) 21-08-2009 16:34

Citér:

Originally Posted by lbk (Indlæg 16774)
...Det er muligt med en propuls propel hvor stigning kan justeres... :)

Nu får du lov til at slippe for denne gang, men ordet "propuls" i samme sætning med "propel" hører simpelthen ikke sammen..!!
De propeller kan ikke sammenlignes med en ordenlig propel, og kan i mine øjne kun anvendes som 'reserve' propel såfremt ens normale propel bliver ødelagt.
En alu-propel kan jeg til nød acceptere ;)

(jeg har svært ved at se hvordan en propel lavet af composit/plastic kan holde til det vrid og belastninger som der opstår).

Nicolajs Marine Service 22-08-2009 18:44

Jeg har idag været forbi Dan. En dejlig kunde som selv kan fortælle historien, men her er der lidt billeder. Dan du må selv smide de ( alt afslørende ) billeder op:)

http://images.baadgalleri.dk/uploads...wm/19033_l.jpg

http://images.baadgalleri.dk/uploads...wm/19034_l.jpg

http://images.baadgalleri.dk/uploads...wm/19035_l.jpg

http://images.baadgalleri.dk/uploads...wm/19032_l.jpg

Albjerg 24-08-2009 06:40

1 Vedhæftelse(r)
Jamen jeg kvitterer her med historien om at min "dødsdømte" motor slet ikke er så død alligevel. En lille kompressionstest udført af Nicolajs Marine Service gav dette resultat:


Streg nr. 7 på den "kolde" er blot en gentagelse af cylinder 4. Jeg regner med at jeg skal have en lille snak med Volvo i dag vedrørende resultatet........

Albjerg 24-08-2009 06:57

Renovering.
 
Efter lørdagens glade overraskelse har jeg besluttet mig for at renovere motoren: Topstykke, udstødningsmanifold og tændingsanlæg skiftes, karburatorer adskilles og renses og så skal drevet selvfølgelig også lige have en tur. Så har vi lidt at få vinteren til at gå med og banken bliver ikke ruineret ved at skulle udbetale renter til min båd-opsparing fjupeqopq .

Stor tak til Nicolaj.

Miss Mancini 24-08-2009 07:30

Citér:

Originally Posted by Albjerg (Indlæg 16854)
Efter lørdagens glade overraskelse har jeg besluttet mig for at renovere motoren: Topstykke, udstødningsmanifold og tændingsanlæg skiftes, karburatorer adskilles og renses og så skal drevet selvfølgelig også lige have en tur. Så har vi lidt at få vinteren til at gå med og banken bliver ikke ruineret ved at skulle udbetale renter til min båd-opsparing fjupeqopq .

Stor tak til Nicolaj.

nytdrev.dk vil gerne være behjælpelig med gode priser ifb. med dit renoveringsprojekt.

Vær opmærksom på, at der findes 3 forskellige typer B30 motorer fra Volvo Penta - de benævnes a, b eller c model.

Det er vigtigt at vide, hvilken type du har, når der skal bestilles reservedele.

Lars T 24-08-2009 08:42

Citér:

Originally Posted by Albjerg (Indlæg 16853)
Streg nr. 7 på den "kolde" er blot en gentagelse af cylinder 4. Jeg regner med at jeg skal have en lille snak med Volvo i dag vedrørende resultatet........

Spændende.! :o:rolleyes:
Hold os gerne opdateret...

Albjerg 24-08-2009 09:20

Opdatering.
 
Første opdatering kommer her: Jeg har nu talt med Volvo og det viser sig at det var en misforståelse / kommunikationsfejl at dødsdømme motoren. Årsagen til teknikerens dom var baseret på de udgifter der ville være forbundet med renovering hvis Volvo skulle udføre dem - det ville blive voldsomt dyrt med nye reservedele og garanti poppe. Derfor mente de ikke at det kunne betale sig. At jeg så forstod det som om at motoren var uanvendelig, var de selvfølgelig kede af og de ville selvfølgelig gerne bistå med data, råd og vejledning til den kommende renovering :rolleyes: Så vi er på god fod igen.
Så nu har jeg bestilt et brugt topstykke og en brugt manifold i USA (fra ferskvandskølet båd) og så må vi se hvad der yderligere kommer til....

Albjerg 24-08-2009 09:22

Citér:

Originally Posted by nytdrev.dk (Indlæg 16855)
nytdrev.dk vil gerne være behjælpelig med gode priser ifb. med dit renoveringsprojekt.

Vær opmærksom på, at der findes 3 forskellige typer B30 motorer fra Volvo Penta - de benævnes a, b eller c model.

Det er vigtigt at vide, hvilken type du har, når der skal bestilles reservedele.

Jeg takker for tilbuddet og undersøger nærmere med motoren. Så vidt jeg ved er det en AQ170C men jeg tjekker lige med motornummeret. Hvilke tekniske forskelle er der på de 3 varianter?

Nicolajs Marine Service 24-08-2009 13:47

Det er nogle dejlige billeder Dan:) Specielt Komprissions billedet:)

Jeg har idag undersøgt reservedels priserne idag på stumper til den. De er klar til levering og priserne er ganske gunstige.

Albjerg 25-08-2009 08:04

Det viste sig at blive meget dyrt at få et topstykke hjem fra USA, så det er droppet i første omgang. Jeg ved at man ikke kan/må svejse i et topstykke, men er det ikke muligt at rengøre sådan et tæret område og så lægge noget kemisk metal i/på for at tætne? Der er (så vidt jeg ved) kun et hul og det er lige bag termostathuset, hvor hullet faktisk går "retur" til cirkulationspumpen.

goffy 25-08-2009 08:37

Citér:

Originally Posted by Albjerg (Indlæg 16880)
Det viste sig at blive meget dyrt at få et topstykke hjem fra USA, så det er droppet i første omgang. Jeg ved at man ikke kan/må svejse i et topstykke, men er det ikke muligt at rengøre sådan et tæret område og så lægge noget kemisk metal i/på for at tætne? Der er (så vidt jeg ved) kun et hul og det er lige bag termostathuset, hvor hullet faktisk går "retur" til cirkulationspumpen.

har du prøvet hos div. auto ophuggere det er jo samme motor som volvo 164 (B30)
jeg har med held fundet stumper til min gamle motor som jo var en B20

fandt lige denne side. http://www.dataophug.dk/index.asp?id...KE&SearchPart=

Strøyer 25-08-2009 09:23


Albjerg 04-09-2009 11:47

Motortype?
 
2 Vedhæftelse(r)
Hjælp. Når nu jeg skal have nye pakninger til motoren er det ret afgørende at det er den rigtige model AQ170 A/B/C. Jeg tror selv at det er en C-model, men den har ikke længere noget typeskilt. På billedet viser jeg det som er stemplet i motorblokken. Volvo har været på sagen i nogle uger, men lader ikke høre fra sig. Er der nogen der kan hjælpe mig med at tyde dette eller komme med andre tips til at finde typen???

Strøyer 04-09-2009 12:21

I min søgen efter en løsning på dit problem fandt jeg de her sider, der er ikke svar på dit spm. men det er et par udmærket sider.

http://www.marinepartsexpress.com/VP_Schematics/

http://www.thestraycat.net/files/Vol...p%20Manual.pdf

goffy 04-09-2009 12:45

tror du ikke at grundmotoren er ens om den hedder A/B/C så det er de samme pakninger.

Strøyer 04-09-2009 12:47

Ja.
Det ser ud til at de forskellige repsæt passer på både A, B og C modellerne.

EDIT:
nej de er forskellige.. som Rolf siger.

http://www.ellismarinesupply.com/sie...vo/gaskets.pdf

AQ170A — 18-2814 18-2812
AQ170B 18-2816 18-2814 18-2812
AQ170C 18-2817 18-2814 18-2811

Albjerg 04-09-2009 13:01

Det er nemlig det der er problemet... Og hvordan finder jeg så ud af typen?

Strøyer 04-09-2009 13:03

Hmm..
Det er sgu ikke nemt, her er årgangene.
http://images.google.dk/imgres?imgur...a%3DN%26um%3D1

Volvo Penta AQ170 A 1969-1972
Volvo Penta AQ170 B 1972-1973
Volvo Penta AQ170 C 1973-1978

Albjerg 04-09-2009 13:04

Citér:

Originally Posted by Strøyer (Indlæg 17071)
Hmm..
Det er sgu ikke nemt, her er årgangene.
http://images.google.dk/imgres?imgur...a%3DN%26um%3D1

Volvo Penta AQ170 A 1969-1972
Volvo Penta AQ170 B 1972-1973
Volvo Penta AQ170 C 1973-1978

Derfor hælder jeg osse mest til en C-model...

goffy 04-09-2009 14:56

på Volvo`s hjemmeside kan man kontakte dem hvis der er spørgsmål, så jeg sendte lige en mail og spurgte om hvordan man ser forskel på de motorer.
Nu bliver det spændende om de sender et svar. :D
jeg vender selvfølgelig tilbage med besked.

Albjerg 04-09-2009 15:12

Citér:

Originally Posted by goffy (Indlæg 17074)
på Volvo`s hjemmeside kan man kontakte dem hvis der er spørgsmål, så jeg sendte lige en mail og spurgte om hvordan man ser forskel på de motorer.
Nu bliver det spændende om de sender et svar. :D
jeg vender selvfølgelig tilbage med besked.

Super. fjupeqopq Det er jeg godt nok spændt på......

Albjerg 07-09-2009 06:48

Topstykke.
 
Øh - jeg ved der er et hul i mit topstykke i den forreste kølekanal så noget af vandet ryger retur til pumpen istedet for at blive sendt rundt i systemet. Hullet er ikke så kritisk at motoren ikke kan køles, men hvordan lapper jeg bedst dette hul. Fylde det med kemisk metal? TIG-svejsning? Håber at der er nogen der kan hjælpe mig videre.

Horizonblue 07-09-2009 10:54

Citér:

Originally Posted by Albjerg (Indlæg 17121)
Øh - jeg ved der er et hul i mit topstykke i den forreste kølekanal så noget af vandet ryger retur til pumpen istedet for at blive sendt rundt i systemet. Hullet er ikke så kritisk at motoren ikke kan køles, men hvordan lapper jeg bedst dette hul. Fylde det med kemisk metal? TIG-svejsning? Håber at der er nogen der kan hjælpe mig videre.

Man kan godt TIG svejse i støbejern, har selv gjort det. Men det kræver at det er fuldstændig rent. Det vil også være en god ide at forvarme(med gas/ilt). Det havde jeg ikke mulighed for dengang jeg svejste noget, så det revnede med det samme. Men ved at svejse/varme den samme svejsning 5-6 gange, holdte det.

Jeg vil nok prøve noget kemisk metal, hvis du ikke kan gøre det 100% rent.

goffy 07-09-2009 16:38

Citér:

Originally Posted by Albjerg (Indlæg 17075)
Super. fjupeqopq Det er jeg godt nok spændt på......

Så kom der svar

Tak for Jeres e-mail.

Nedenfor ser du hvilke år de forskellige modellerne har, og hvor du finder serienummer. Om du ikke ved hvilke år din motor er fra, vær venlig og gi os serienummeret, så kan vi kontrollere dette.

AQ170A: 1969-1972
AQ170B: 1972-1973
AQ170C: 1973-1978

Serienr. findes på en plade og som regel også på et klæbeskilt ovenpå alle Volvo Penta motorer.

1. modelbetegnelse 2. produkt nummer
3. serienummer


Med venlig hilsen
Volvo Penta
Kundeservice

jeg skrev ellers til dem at pladen er væk !!

Albjerg 07-09-2009 19:40

3 Vedhæftelse(r)
Nej, de svarer nøjagtigt som forventet.... Til gengæld fik jeg post fra USA idag:

Albjerg 14-09-2009 10:01

Er der væsentlig forskel på strømfordeleren til en bil og til en båd? Umiddelbart ser det ud til at det er billigere at købe en ny strømfordeler til en B30 bil-motor frem for en AQ170 (B30) bådmotor.

goffy 14-09-2009 10:21

på min AQ115 B20 var det samme strømfordeler som på bil motoren
jeg hentede en hos en autoophugger. platiner og fordelerdæksel købte jeg hos den lokale bosch forhandler.
B20 og B30 motorer var jo bilmotorer så jeg tror det samme gælder for din.

Ulman 14-09-2009 19:57

Blocket
 
Nu er B30 jo en svensker og der er altid masser af dele/hele motorer at finde på blocket.se. Måske er der noget du kan bruge. Fragten er i hvert fald væsentlig lavere end fra USA. Og i visse tilfælde kan det være selvhentere.

http://www.blocket.se/hela_sverige?q...1_8&md=th&sp=1


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 04:40.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 126,084
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, bender
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 04:40.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden