» Online brugere: 165 |
0 medlemmer og 165 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
- Salg af båd
( http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=62)
Miss Mancini |
14-10-2009 09:28 |
Volvo Penta 3.0 liter med SX drev
|
Det ser fornuftigt ud,
Jeg har overvejet at sætte et andet drev på min båd men er det ikke en større operation at konveterer fra Mercruiser Alpha One til et Volvo drev ?
Og ville det drev kunne bruges på min V8 ?
Er det samme "benlængde" ?
Jeg kender ikke min egen udveksling med der er en 13P Mirage på !!
http://baadgalleri.dk/uploads_mar/31734.jpg
|
Horizonblue |
14-10-2009 16:37 |
Citér:
Originally Posted by Strøyer
(Indlæg 18133)
Det ser fornuftigt ud,
Jeg har overvejet at sætte et andet drev på min båd men er det ikke en større operation at konveterer fra Mercruiser Alpha One til et Volvo drev ?
Og ville det drev kunne bruges på min V8 ?
Er det samme "benlængde" ?
Jeg kender ikke min egen udveksling med der er en 13P Mirage på !!
http://baadgalleri.dk/uploads_mar/31734.jpg
|
Det er ikke noget man lige gør på en formiddag, med nu er der jo en lang vinter foran os.....
Hullet i agterspejlet er det samme, til Mercruiser og Volvo SX. Benlængden på det der Volvo drev passer overens med Mercruiseren. De første SX drev var ca 1/2 tomme længere. De kan identificeres ved at konstatere om "vingerne" lige under hydraulikcylindrene mangler. Tror egentlig at den halve tomme kan være ligegyldig i de fleste tilfælde.
Så det meste arbejde går egentlig ud på at bolte ting sammen.
Udvekslingen i det der drev passer dog ikke til din motor (V8) Du skal helst have en udveksling på 1,60:1, den der er nok en 2,18:1 eller 1,97:1
|
Jeg skal have afmonteret motor og drev aligevel.
Det er fandens med gearingen for den koster jo nok en bondegård,
Passer gearunderdel fra et af deres duoprop drev ?
|
Horizonblue |
15-10-2009 06:29 |
Ja, hvis du kan finde en duoprop bund, kan den blot boltes over på, der skal ikke engang shimmes lejer op. Det skal man nemlig huske at gøre, på et 290'er drev.
Det eneste man lige skal være obs på, er at der findes to udvekslinger i overdelen på SX drev. Jeg kan ikke lige umiddelbart gøre rede for, om den der er til salg her, er mest velegnet i dit tilfælde.
|
Jan - du bør da seriøst overveje et duoprop drev til Centruy'en. Den har jo lidt vægt udover bukskanten ;)
Kan man finde et duoprop underdel brugt?
|
Miss Mancini |
15-10-2009 10:24 |
|
Horizonblue |
15-10-2009 10:47 |
|
Jeg leder med lys og lygte.
Helt sikkert vil duo drev være det helt rigtige til Centuryen på 3200kg.
Men det skal lige findes til den rigtige pris, Det ligger bare og venter på mig et sted. :D:D
|
lille tut |
16-10-2009 09:09 |
Jeg har et SX drev med den rigtige gearing til din v8 1-1,51 og med en 19"alu og 23" rustfri hvis det er noget årg 04 men den er ikke gratis har ikke kørt mange timerfjupeqopq
|
Jeg skal have et komplet drev med transum og det hele.
Hvor komplet er dit og hvad er prisen ?
|
Miss Mancini |
16-10-2009 09:25 |
Hvorfor skal du skifte drev og transom, Strøyer ?
Har du overvejet Mercruiser BRAVO transom og drev ?
|
Jeg har Alpha one på nu, men transummen er slidt.
Så har jeg fået et ok tilbud på det ovennævnte sx drev på BG.
Så jeg skal bare have fat i et komplet drev med transum, Til en god pris.
|
Miss Mancini |
16-10-2009 10:12 |
En original Mercruiser Alpha One transom kan leveres i DK til ca 20K
|
20K er jo også en slags penge, Jeg håber på at kunne slippe billigere.
Hvad med et Volvo DP 290 passer det også i hullet fra mit Alpha One, eller skal det laves større ?
|
Miss Mancini |
16-10-2009 20:10 |
Citér:
Originally Posted by Strøyer
(Indlæg 18198)
20K er jo også en slags penge, Jeg håber på at kunne slippe billigere.
Hvad med et Volvo DP 290 passer det også i hullet fra mit Alpha One, eller skal det laves større ?
|
Stiksav og andet koblingshus, så er du sejlende igen...:):):):)
|
Passer koblingshuset og bullhorn fra en Volvo 4,3 V6 ?
|
Horizonblue |
17-10-2009 21:56 |
Citér:
Originally Posted by Strøyer
(Indlæg 18207)
Passer koblingshuset og bullhorn fra en Volvo 4,3 V6 ?
|
Ja, det passer lige over på Mercruiser V8, uanset om det er SX eller 290 vi snakker om.
Dog er du nød til at skifte til Volvo manifolde, hvis det er 290 horn vi snakker. Det er i et stykke og kan ikke gå sammen med Mercruisermanifolde, medmindre du saver lidt i det og finder nogle bøjninger/slangestykker. Dog kan det så være vanskeligt at få tæt, da rørene ikke er runde alle steder, kun der hvor den originale slange sidder fast.
Der findes delte 290'er horn, men de er kun til de seneste modeller og kan ikke umiddelbart gå på en tidlig 290 transom. De er i øvrigt næsten umulige at opdrive, brugte.
Dog vil jeg ikke anbefale at skifte til 290, da du som Rolf siger, er nød til at save hullet i agterspejlet større. Dit Mercruiserhul er gået hen og blevet en standardudskæring, som Volvo også har benyttet siden 1993 ca (til SX drev)
Saver du hullet, så det passer til 290, ændrer du det til et, i dag, ukurant hul.
Der vil kunne fås reservedele til 290 langt ud i fremtiden, for det er et rigtig godt drev og der sejler stadig en del af dem, da de er lavet i en lang periode. Ulemperne ved 290'eren er at der altid er slør i styretøjet, trim-hydraulikcylindrene er umulige at komme til, de tidligere modeller med bakgearslås, hopper op i bakgear, hvis der kommer et par ruer inde ved denne mekanisme.
Til gengæld er indmaden i drevet noget af det bedste der overhovedet er lavet. Umulig at slide op, (næsten)aldrig utæt, behagelig gearskifte, ikke noget "KKRRRRRRRRRR-KRONK" når den skal i gear.
Men man er lidt på skideren, hvis man af en eller anden årsag, i fremtiden, vil have et andet drev igen.
Enten skal hullet lukkes med fiber, ellers skal man investere i en 8000 kroners adaptorplade.
|
Tak for de gode svar,
Jeg vælger nok Stiksaven:chainsawguy:
Det lyder til at der er flere fordele end ulemper.
Rolf du har vel de Volvo manifolde jeg skal bruge ?:D
|
Det bliver stiksaven.
Vi har lige handlet i dag, Han kan bruge mit Alpha One, og jeg kan bruge hans DP290
Så det bliver spændene hvor meget jeg skal rode med udstødning og gearing/propeller.
|
Horizonblue |
23-10-2009 11:55 |
Citér:
Originally Posted by Strøyer
(Indlæg 18314)
Det bliver stiksaven.
Vi har lige handlet i dag, Han kan bruge mit Alpha One, og jeg kan bruge hans DP290
Så det bliver spændene hvor meget jeg skal rode med udstødning og gearing/propeller.
|
Udstødning, hehe, du kan jo bare fortsætte med stiksaven og lave to huller, så det går direkte bagud..........
|
Miss Mancini |
23-10-2009 12:15 |
Citér:
Originally Posted by Strøyer
(Indlæg 18220)
Rolf du har vel de Volvo manifolde jeg skal bruge ?:D
|
Selvfølgelig, Strøyer...:)
|
Miss Mancini |
23-10-2009 12:17 |
Citér:
Originally Posted by Strøyer
(Indlæg 18314)
Vi har lige handlet i dag, Han kan bruge mit Alpha One, og jeg kan bruge hans DP290
|
Det er en rigtig god handel du har lavet.
|
Jeg har overvejet det, evt. med et par lyddæmpere og udgang under min badeplatform.
Mon ikke det er til at holde ud til at høre på ?
ellers kan det jo bare laves om i vinteren 10/11.
|
lille tut |
23-10-2009 14:55 |
Citér:
Originally Posted by Strøyer
(Indlæg 18320)
Jeg har overvejet det, evt. med et par lyddæmpere og udgang under min badeplatform.
Mon ikke det er til at holde ud til at høre på ?
ellers kan det jo bare laves om i vinteren 10/11.
|
Hvad med at kører dem ud gennem bunden, så vil der aldrig blive støj fra udstødning:rolleyes:eller ud gennem siden under vandlinie henne agter
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
(Indlæg 18319)
Det er en rigtig god handel du har lavet.
|
Ja det var med tilfredshed fra begge sider, for vi fik begge lige hvad vi manglede, Jeg glæder mig til at se hans båd i vandet (Glastron CX16 SS)
Med en 4,3 V6 205hk.
Det ville være synd at lave et kæmpe hul til DP drevet i sådan en lille båd, for ikke at tale om vægten + V6eren.
|
Skibsbyggeren. |
23-10-2009 21:05 |
Så har du handlet med Thomas - jamen så tillykke med drevet.
Vi hiver damperen op på tirsdag. så kan vi tage til Hamborg i næste weekend med god samvittighed.
|
Horizonblue |
23-10-2009 21:31 |
Citér:
Originally Posted by Strøyer
(Indlæg 18356)
|
Har godt set dem, gad godt at prøve en båd med sådan et drev. Der var et par drev til salg med disse gearkasser for nogen tid siden, kan ikke huske hvad de kostede, men prisen var ikke helt hjernedød.
|
Det der stepdrive ser da spændende ud..
Nok mest til de lidt tungere både, men det kunne da være et spændende projekt.
|
Kan man udfra hvad maskine drevet har siddet på gætte sig til omtrent udveksling ?
Det sad på en 4,3 V6 205hk Men jeg aner desværre ikke den båds vægt.
|
Hvis du har et motornummer og/eller en propstørrelse så brude man kunne regn baglæns..
Sjovt regnestykke, jeg er frisk på at prøve..
|
Jeg ved kun at det var en 205hk v6 og der er c5 propeller på (rustfrie)
Men mon ikke snart jeg får drevet at se.
|
Horizonblue |
29-10-2009 21:55 |
4,3 V6 med 290 DP har originalt kørt med 2,30:1 i udveksling.
|
Det er da noget lort...
Det kan jeg vel ikke sejle med med mine 3200kg og 270 hk ?
|
Horizonblue |
30-10-2009 06:49 |
Citér:
Originally Posted by Strøyer
(Indlæg 18507)
Det er da noget lort...
Det kan jeg vel ikke sejle med med mine 3200kg og 270 hk ?
|
Du skal helst have 1,95:1, når du har en V8'er foran, så hvis handelen ikke er afsluttet, kan du måske stoppe her og finde noget andet.
|
Citér:
Originally Posted by Horizonblue
(Indlæg 18508)
Du skal helst have 1,95:1, når du har en V8'er foran, så hvis handelen ikke er afsluttet, kan du måske stoppe her og finde noget andet.
|
Det kan ikke klares med Mindre stigning på propellerne ? A0 ?
|
Citér:
Originally Posted by Strøyer
(Indlæg 18509)
Det kan ikke klares med Mindre stigning på propellerne ? A0 ?
|
jeg vil da mene du skal have større stigning ???
2,30 - 1 udveksling giver da mindre omdr. på prop end 1,95 -1
eller har jeg fået vendt det forkert !!
|
Citér:
Originally Posted by goffy
(Indlæg 18511)
jeg vil da mene du skal have større stigning ???
2,30 - 1 udveksling giver da mindre omdr. på prop end 1,95 -1
eller har jeg fået vendt det forkert !!
|
Det kan godt være det er dig der har ret, jeg aner det ikke.
men kan det ikke klares med en anden stigning ?:D
|
Citér:
Originally Posted by Strøyer
(Indlæg 18512)
Det kan godt være det er dig der har ret, jeg aner det ikke.
men kan det ikke klares med en anden stigning ?:D
|
en ekstra blad eller noget mere stigning burde da kunne gøre det, men du vil
måske få en højere hastighed i tomgang som side gevindst.
det må lars T kunne regne ud.
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 09:17. |
|
Powered by vBulletin® Version 3.8.5 Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,485
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, opoileug |
|