Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 869
1 medlemmer og 868 gæster
MiguelThura
Fleste brugere online var 973, I dag at 01:28.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Motor (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Oliekøler... (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=2308)

FletcherV8 23-04-2010 19:08

Oliekøler...
 
Sætter altså en oliekøler, på V8`eren og har droppet de tørre udstn, der skal sku vandkølede manifolde og knæ på...
Er både normalt med oliekøler på motorolien på indbordsmotore, med V6 Og V8`erer

lille tut 23-04-2010 21:25

Der skal altid være oliekøler på bådemotor og husk vandet skal først igennem den inden det er motorens tur

Clasg 23-04-2010 21:39

Citér:

Originally Posted by lille tut (Indlæg 23772)
Der skal altid være oliekøler på bådemotor og husk vandet skal først igennem den inden det er motorens tur

Der har da ikke været oliekølere på nogen af mine motorer..

Tænker du ikke på hydraulikoliekøleren til servostyringen?

lille tut 23-04-2010 22:46

Citér:

Originally Posted by Clasg (Indlæg 23773)
Der har da ikke været oliekølere på nogen af mine motorer..

Tænker du ikke på hydraulikoliekøleren til servostyringen?

Der er på min, og jeg har aldrig set en marine diesel motor uden, på landevejen er det jo den vind som køres op som køler olien, og selv de nye biler er med oliekøler, så stod det til mig skal der være på alle motor som sættes i både:D
http://www.marinepartsexpress.com/VP...L%20SYSTEM.pdf

Horizonblue 24-04-2010 08:07

V6 og smallblock V8, sejler ikke så tit med oliekøler. Det er måske mere et bigblock fænomen. Jeg har ikke lagt mærke til om de nye V6-V8'ere har oliekøler. Kunne man godt forestille sig, siden de har flere hk end de gamle.

Sjovt nok så har Volvo AQ 151 (4 cyl 2,5 L) oliekøler. Og det er trods alt ikke en motor, der er ved at eksplodere af hk(146).

Men det er ikke nogen dårlig ide med en oliekøler. Som nævnt er der jo ikke meget fartvind til at køle bundkarret.

På en lille sejltur i tomgang, går det nok, men skal motoren kværne derudaf i flere timer på 3500 o/min tror jeg at olien er noget varm, når man kommer i havn.

Strøyer 24-04-2010 08:32

Måske lidt "billigt"
Men kunne man ikke bruge en servooliekøler, eller bliver der problemer med trykket ?

FletcherV8 24-04-2010 08:55

Oliekøler
 
Det værste med vandkølede oliekølere er er der en defekt, eller de bliver tærret, så er det en ny motor, da man så har saltvand i motorolien.... har sat en lille køleblæser på min bagplade ind til motorrummet og har sat en oliekøler forand blæseren, og sat ventilitation gæller på hækken så det varme luft kan komme ud..... tror faktisk det blir godt køling...
Jeg expermanterer lidt kan i høre, men den er jo lidt anderledes den båd :)

Strøyer 24-04-2010 09:34

Det lyder som en fin løsning.
Og hvis den ikke køler nok så kan du jo tage frisk og kold luft ind udefra.

BrianL 24-04-2010 11:04

Flecther V8 hvad er din olie temperatur ?

Hvilken olie sejler du med ?

Jeg har relativt "kraftige" small block V8 motorer fra Mercury Racing (6,2 liters med 377 HK) og de er ikke udstyret med oliekølere. Jeg har også olietemperaturmålere og jeg kan sige at jeg ikke har problemer med temperaturen på olien.

Oliekølere er normalt for big block V8, men ikke small blocks.

Tværtimod så tager det rigtig lang tid at få en rimelig olie temperatur. Mercury Racing kræver som minimum 140 F før man må sejle fuld gas. Det tager lang tid at få olietemperaturen derop uden man virkelig presser dem.

Hvis man er på en længere sejltur, og sejler hurtigt igennem længere tid så skal olietemperaturen nok komme op hvor den bør være så al det opsamlede fugt kan fordampe.

Men jeg har aldrig haft problemer hvor olien decideret er blevet for varm.

Derfor er nysgerrig efter at høre hvor varm din olie bliver og hvor du måler temperaturen ?

FletcherV8 24-04-2010 11:53

...
 
Har et meget lille motorrum, som du kan se, og havde 2 rustfri magnaflow potter i dog indækket... kører med 20w-50 har ny high performer oil pump i og nye løftere i , men den bley så varm at ventilerne næsten begyndte at snakke.... men det skal så lige siges at det er varmen fra manifoldene (Strålevarme, ) men har oliekøler med termostat styret så olien skal nok nå drifttemp... så sparer nu op til alu udstn knæ og manifolde... Og tænding har sikkert også stået lidt forkert, hvis den eftertænder, blir manifolde røde på få min
så det skal altså stå rigtigt.....

BrianL 24-04-2010 13:00

Hvis din oliekøler er termostatstyret så kan det ikke skade :)

Normalt er det som sagt ikke nødvendigt med en oliekøler på en small block V8, men da dit setup ikke er helt standard så kan det jo godt være nødvendigt.

Kunne dog være interessandt at vide hvor varm olien bliver.

Er den olie du bruger fuldsyntetisk ?

20W-50 synes jeg er et godt valg.

FletcherV8 24-04-2010 13:08

Olie
 
Olien er anbefalet af westspeed ,Bo som jeg har handlet meget ved gennem årene...
Pennzoil Advanced protection, der står ikke noget om full eller ikke... men der er for 600 kr olie.... men 73 kmt med 160 hk, og 1000 kg båd er da okay, kunne være fedt med en 260 hk kværn

FletcherV8 24-04-2010 13:11

1 Vedhæftelse(r)
På vej hjem fra bork havn...

Albjerg 25-04-2010 19:15

Selv på min gamle R6 AQ170 er der oliekøler.....

FletcherV8 25-04-2010 20:32

OKi..:)
 
Tror også der er på de fleste motore, det skader ihvertfald ikke... men skal spare op til udstn manifolde i alu..... før jeg er sejl klar igen hmm.......når det måske i år :(

BrianL 25-04-2010 22:35

Citér:

Originally Posted by FletcherV8 (Indlæg 23797)
Tror også der er på de fleste motore, det skader ihvertfald ikke...

Det er min opfattelse at Mercury Mercruiser kun har oliekøler på deres big block V8 motorer, men jeg er ikke sikker. Da jeg ikke har gennemgået samtlige af Mercury Mercruisers motorer, så jeg kan sagtens tage fejl.

Som sagt har jeg ikke kunnet finde en oliekølere på min (min er dog ikke fra Mercury Mercruiser, men fra Mercury Racing), og jeg fik min mistanke bekræftet på en anden på OSO som har en tilsvarende motor som min egen.

Kan du ikke fortælle hvilke motorer du mener det sidder på, siden du siger at det er monteret på de fleste motorer ?

Sålænge at oliekøleren er termostatstyret kan det ikke skade, ellers kan det skade da du kan risikere at motoren aldrig bliver varm nok til at fugt kan fordampe hvis du køler olien for meget.

FletcherV8 25-04-2010 22:58

...
 
Kan ikke forstå din motor ikke har oliekøler, motore der sidder i et mere eller mindre lukket rum, skal sku køles af, de får ikke fart vind som bil motore gør, og extrem varme slår altså motore ihjel, i længden hvis ikke de blir kølet.....det kommer også meget an på om man kører med halv eller hel system ... nogle motore er helt saltvands kølet, og der tror jeg ikke der er nogen problem, da der bare kommer 1000 liter vis havvand og koler, men mit kølevand bliver kølet via veksler, og jeg kører kun med 150-165 hk, på min smallblock 305 cui, da jeg ikke har overskud af heste, så arbejder min motor på højtryk for at følge med... med 260 eller mere hypper har man sku lidt at gøre godt med.... brian er din motorblock fersk eller saltvands kølet ?

FletcherV8 25-04-2010 23:04

Og igen min motor er ikke mercruiser, men en smallblock chevrolet (BIL) Motor, fra 77`.... marine motore er vist stærkere bygget end bil motore....
Jeg er ikke professor på marine motorer ,men når man sætter olie kølere på servostyringer på både kan jeg kun forstille mig der er oliekølere på de fleste indbordsmotorer i nyere både

BrianL 25-04-2010 23:09

Citér:

Originally Posted by FletcherV8 (Indlæg 23803)
brian er din motorblock fersk eller saltvands kølet ?

Den er saltvandskølet, men selv på smallblock V8 Mercury MerCruiser motorer med ferskvandskøling kan jeg ikke se en oliekøler, heller ikke deres 6,2 liters som yder 320 HK.

Som sagt er jeg ikke 100% sikker, men jeg kan ikke se en oliekøler på deres diagrammer.

Det eneste jeg kan få øje på er servoolie køler og brændstofkøler (cool-fuel).

Jeg var da selv meget overrrasket at der ikke er på min. Jeg var faktisk helt sikker på at der var, da jeg havde oliekølere på begge mine tidligere big blocks. EDIT: Men det jeg fandt ud af var at der generelt ikke er oliekølere på smallblocks.

Er der nogen her som har en nyere Mercury Mercruiser motor (undtaget er big blocks som jeg ved har oliekøler), som med sikkerhed ved de har en fabriksmonteret oliekøler ?

BrianL 25-04-2010 23:27

Citér:

Originally Posted by FletcherV8 (Indlæg 23803)
jeg kører kun med 150-165 hk, på min smallblock 305 cui, da jeg ikke har overskud af heste, så arbejder min motor på højtryk for at følge med... med 260 eller mere hypper har man sku lidt at gøre godt med.... brian er din motorblock fersk eller saltvands kølet ?

Din motor arbejder kun hårdt hvis du har en for stor propel på. Og en 260 HK har det kun let hvis den sejler med en for lille propel.

Det er kun hvis du sejler på planingsgrænsen med en stor båd og for lille motor at jeg kan forstå hvad du siger.

Jeg tror at hvis du har for høj olie temperatur, så er der noget galt med dit setup, og jeg tror at hvis du løser dit grundlæggende temperatur problem, så har du ikke brug for en oliekøler. Men sålænge den er termostatreguleret skader det jo ikke, men der er ikke grund grund til at montere udstyr hvis det ikke er nødvendigt.

Den kunne stadig være interessandt at høre hvad din motors olietemperatur er ? Hvis du ikke har en måler på, så brug en af de løse målere og så pege på oliefilteret ?

Hvad er din kølevandstemperatur ?

BrianL 25-04-2010 23:56

Citér:

Originally Posted by FletcherV8 (Indlæg 23804)
Og igen min motor er ikke mercruiser, men en smallblock chevrolet (BIL) Motor, fra 77`.... marine motore er vist stærkere bygget end bil motore....

Det er rigtigt at marine motorer arbejder hårdt i forhold til en bilmotor med tilsvarende ydeevne.

Derfor er der andre tolerancer på kraftige marine motorer (400-500 HK) i forhold til tilsvarende bil motorer (typisk løsere stempler). Der er set eksempler på at folk som har monteret kraftige bilmotorer i en båd og efter få timers sejlads så sætter stemplerne sig fordi stemplerne udvider sig mere end der er plads til i cylinderen, på grund af den kraftige varme udvikling.

På mindre kraftige motorer tror jeg ikke der er den store tolerance forskel mellem bil og "marine" motorer, men det er ikke noget jeg ved med sikkerhed.

goffy 26-04-2010 05:51

oliekølere er godt hvis man har en højtydende motor som skal bestille noget.
en alm.standard marinemotor R4 - V6 eller en V8 mener jeg ikke er en højtydende maskine. en V8 med ca 250-350 hk og en volume på 6,2 eller 7,4 er en sløv motor som sagtens kan yde det dobbelte.
sammenligner man med bilmotorer V8 eller V10 så har de flere heste og enda også på kun det halve volume. det er mest Amerikanere der kører med de høje volumer. prøv lige at tænke på hvor mange hk Audi - BMV eller Mercedes og andre presser ud af deres maskiner så kan vi snakke højtydende.
en V8 der tøffer med 4500 rpm og med de olier der laves i dag klarer sig fint uden køler. Hvor tit sejler i flere timer med håndtaget i bund.
en oliekøler skader ikke men jeg tvivler på at man opnår noget der kan mærkes eller ses på motoren.

Strøyer 26-04-2010 06:47

Min gamle maskine var en Mercruiser 350 Magnum (5,7) med 270 hk, der var ikke oliekøler på.
På min volvo 570a med 275 hk er der heller ingen på.
De er begge fra omkring år 1990 altså nogle ældre sager bygget til at bruge datidens olie.

Ulman 26-04-2010 08:22

Citér:

Originally Posted by FletcherV8 (Indlæg 23778)
Det værste med vandkølede oliekølere er er der en defekt, eller de bliver tærret, så er det en ny motor, da man så har saltvand i motorolien....

Saltvand i motorolien er ikke ensbetydende med ny motor. Det KAN være fatalt, men er det ikke nødvendigvis.

FletcherV8 26-04-2010 08:32

...
 
1 Vedhæftelse(r)
Som sagt havde jeg 2 problemer, det ene var temp i motorrummet fra mine 2 rustfri potter i det lille motorrum, og så at tændingen ikke stod helt rigtigt, det gir uhyggeligt varme udstn, og toppe... og det er klart den varme også flyttes til resten af motoren, og olien.... min olie temp måler er desværre defekt, og vand temp ligger rimelig fast ved 190 F ved ikke i græder...

Et billed da mit project startede, og ja plads problem, men kun en udfordring

BrianL 26-04-2010 10:18

Citér:

Originally Posted by FletcherV8 (Indlæg 23811)
vand temp ligger rimelig fast ved 190 F

Hvad er temperaturen på din termostat ?

FletcherV8 26-04-2010 10:21

...
 
kan jeg ikke huske, det er den forskrevne til 5.0L og fulgte med væksleren.. jeg kan pille køledækslet af uden det kommer op af, så det er vel helt ok

BrianL 26-04-2010 10:27

Årsagen til at jeg spørger er at jeg synes at 190F er i overkanten. Men jeg har ikke selv ferskvandskøling, så jeg ved ikke hvad der er normalt. Måske er det OK ?

Til en bil ville det jo være helt fint.

FletcherV8 26-04-2010 10:49

180 F -190F det er 82- 87 C tror det er helt normalt arbejdstemp... håber jeg :)

goffy 26-04-2010 11:02

volvo siger 155-178F (68-81c) ved direkte køling og 185-205F (80-98c) ved lukket system. min termostat hedder 72gr C og jeg har direkte køling. :D

FletcherV8 26-04-2010 11:07

..
 
Der kan man se hvor effektiv køling med havvand i hele motoren... der er jo ingen ende på koldt saltvand

BrianL 26-04-2010 11:26

Citér:

Originally Posted by goffy (Indlæg 23821)
volvo siger 155-178F (68-81c) ved direkte køling og 185-205F (80-98c) ved lukket system. min termostat hedder 72gr C og jeg har direkte køling. :D

Det var mere end jeg havde regnet med for et lukket system.

Mercruiser bruger ofte en 160F termostat på deres motorer med ferskvandskøling.

Ifølge denne artikel http://www.perfprotech.com/store/art...-shooting.aspx burde temperaturen så være i området 160-180F. Med et velfungerende system burde det være i den lave ende.

Men ferskvandskøling har jeg aldrig sejlet med. Jeg synes bare at kunne huske at Kim (her fra Fenderen) sagde at hvis den når 180F med ferskvandskøling så er det for højt.

Hvad siger du Kim ?

goffy 26-04-2010 11:37

1 Vedhæftelse(r)
for nogle år siden sagde man 60-65 gr c ved direkte, men det er ændret
din motor i bilen kører jo også med ca 95gr c.
her er en skan fra min instruktionsbog til volvoen

FletcherV8 26-04-2010 12:37

Så lægger jeg da ikke spor for høj, jeg lægger på 180 F ved tomgang og stile sejlads og 190 F ved over 70 kmt, fuld skrue... :) da jeg kører med lukket/ altså veksler

FletcherV8 26-04-2010 12:43

Dvs 155+30 178+30

185 F --------- 208 F

holder mig fint inden for med 180-190 F :) :) :)

goffy 26-04-2010 13:31

Citér:

Originally Posted by FletcherV8 (Indlæg 23829)
Dvs 155+30 178+30

185 F --------- 208 F

holder mig fint inden for med 180-190 F :) :) :)

jeps. du ligger i den lave ende, men hellere det end for højt :D


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:46.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 115,910
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, MiguelThura
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:46.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden