Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 225
1 medlemmer og 224 gæster
ThomasnuM
Fleste brugere online var 945, 25-05-2024 at 03:49.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Drev og propeller (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=47)
-   -   Propel til mercury v6 215hk 4,3l (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=2563)

madzch 22-07-2010 22:18

Propel til mercury v6 215hk 4,3l
 
Godaften alle her jeg er ny på dette forum men håber på nogle gode stunder med jer (:

Det drejer sig om en Sea Ray 185 med indenbords 4,3L mercruiser v6 - 215hk, med Alpha one gen 2 drev, som jeg har købt mig da jeg købte den sad der en alu propel størrelse 15x17 som var slået lidt i stykker hist og her men med den skrue kunne jeg ikk sejle mere end 40km/t max og max rpm var 4800 og det var ligemeget om vi var 8 mand i båden eller 2 mand og om det var med eller uden vandski efter. Mit spørgsmål er så om det kan være helt rigtigt at sådan en båd med så "stor" en motor kraft ikk kan sejle mere end 40km/t og nej der står ikk knob det målt efter gps.

Har så lånt en 21p stål mirage propel af en kammerat som sagde den jeg havde i alu 15x17 var alt for lille, fint nok vi prøvede propelen her til aften så kunne båden sejle 60km/t og max rpm 3500 og blev ekstrem langsom om at komme op og plane når den skal trække vandski, og han har selv en båd ca samme størrelse bare med en mindre motor som sejler 75km/t med samme skrue og er hurtigere oppe og plane.

Håber i kan forstå mit lange spørgsmål og kan hjælpe mig lidt på vej her

goffy 22-07-2010 22:45

sømænd regner ikke i km. få den navigator rettet, du kan jo ikke bruge km til en disse hvis du kikker på søkort.
40 km svaret ca til 21,5 knob og det lyder ikke af meget til en 19 fod med 215 hk. En tommelfinger regler siger du mister ca 200 rpm for hver tomme i stigning du går op. jeg mener max rpm. skal være mellem 4500-4800
der er flere ting der har betydning.
bådens vægt sejlklar
vil du have høj topfart eller skal den kunne slæbe en del.
er du sikker på de 215 hk. 4,3 udgaven findes med hk fra 190 ?

ps. din maskine er nok en mercruiser og ikke en mercury som er en udenbords

madzch 22-07-2010 22:48

jeg har os min tvivl om det er en 215hk men den er købt som den skulle have det, Men hvordan kan jeg tjekke det´?
Jeg vil gerne have topfart men os kunne trække vandski

-jo det er en mercruiser sorry for det fejle indformation

MartinN 22-07-2010 22:55

Hej Madzch

Velkommen til Fenderen.

Ligger båden fast i vandet og er den bundbehandlet?

madzch 22-07-2010 22:56

nej gør den ikke pt. jeg tager den op og ned i vandet hver gang indtil jeg får den til at sejle ordentligt

Den er bundmalet ja

goffy 22-07-2010 22:58

motoren har nogle bogstaver efter 4,3 det kan give en fingerpeg men ellers kan motornummeret gøre det. er den med karburator eller indsprøjtning.
propel størrelsen skal der nok være en her der kan regne ud.
den proppel der giver max topfart er måske ikke den bedste til at trække hvis du har en hængende bagefter båden. sportyy

madzch 22-07-2010 23:02

den er med kaburator fra 1991
kan lige tjekke motor nummeret i morgen hvis i kan bruge det til noget, hvor finder jeg motor nummeret henne omkring så jeg har lidt og gå efter ?

goffy 22-07-2010 23:10

Du kan prøve at tale med Rolf (nyt drev) jeg tror han kan hjælpe med de oplysninger.
Nu er jeg Volvo mand og en volvo 4,3 som jo er samme motor bruger 15 x17 propel op farten skulle være 30-35 knob. Der kan selvfølgelig være forskel på udvekslingen i mercruiser drev og volvo drev så helt 100% kan man nok ikke regne med det.

madzch 22-07-2010 23:14

Okay. min kammerat som jeg lånte skruen af har en 4cyl mercruiser med 135hk og den har samme drev og med 21p mirage stål skrue sejler den 40-42knob så forstår ikk min ikke skulle kunne sejle hvertfald det samme hvis den efter signe har de 215hk :S

goffy 22-07-2010 23:17

Citér:

Originally Posted by madzch (Indlæg 25781)
Okay. min kammerat som jeg lånte skruen af har en 4cyl mercruiser med 135hk og den har samme drev og med 21p mirage stål skrue sejler den 40-42knob så forstår ikk min ikke skulle kunne sejle hvertfald det samme hvis den efter signe har de 215hk :S

jeg mener ikke at 3,0 og 4,3 kører med samme gearing i drevet så det forklaret nok noget af problemet.
jeg prøvede at google 4,3 fra 1991 og tror kun du har 190 eller 200 hk men det skal ikke gøre så meget. :D

Chribs 23-07-2010 01:38

Der er helt klart noget galt, din motor er formentlig en 205 hp, men skal afligevel kunne trække din båd op af vandet med en 15/21P uden problemer, selv med en mand hægtet bagpå.

Jeg havde for kort tid siden en 20 fods Wellscraft med samme type motor, blot kaldet Volvo Penta 4,3 med 190 hp og den kan nok sammenlignes i vægt m.m med din, og den gik 36 til 38 knop med 4 mand uden problemer med en 15/19P alu-propel, og den var oppe at plane langt hurtigere ( ca 4 til 5 sekunder ) med en mand på vandski og 1 mand i båden end min nye 17 fods med 115HP med 1 mand i båden og uden en mand på vandski, og den vejer kun ca. det halve af min Wellcraft...

De 60 km er jo kun ca. 32 knob og lidt i underkanten af hvad den skulle kunne gå på toppen, og den skulle nemt kunne trække en mand op og samtidig plane på få sekunder, selv med en propel på 15/21P.

Så få en snak med sælgeren, der er et problem et eller andet sted, måske et gas-spjæld der ikke åbner helt eller hvad ved jeg, måske er motoren blot slidt eller trænger til en grundig justering m.m.... Det er en stor motor med mange flaskehalse...

Horizonblue herinde er expert i sådanne motorer, prøv at spørge ham, jeg gætter kun :) ..Men noget galt er der...

Miss Mancini 23-07-2010 06:51

Fri fra fantasien omkring årg. 1991 Mercruiser motorer:

Mercruiser 4.3 liter V6
- 2 portet karburator, 190 HK
- 4 portet karburator, 205 HK
- Gearing, 1.81:1 ( 17/19 tænder på kron- og spidshjul )
- Max. omdrejningstal, 4800 omdr./min

Mercruiser 3.0 liter 4 cyl.
- 2 portet karburator
- Gearing, 1.98:1 ( 20/24 tænder på kron- og spidshjul )
- Max. omdrejningstal, 4800 omdr.min

4.3 liter V6 kan i enkelte tilfælde have udvekslling 1.62:1 ( 24/24 tænder på kron- og spidshjul ), men det ses sjældent.

madzch 23-07-2010 08:34

Har tjekket gasspjældet åbner helt op når den får fuld håndtag, men hvis jeg f.eks ligger i tomgang og skal trække en mand op på vandski og bare trykker håndtaget helt i bund med det samme dør motoren jeg skal give den lige så stille håndtag for at den vil tage fuld gas, kan det være en justering af motor? den starter fint og går fint ved fuld gas uden nogen tøven eller noget er bare acc. på vej op den kan dø ved og tager kun 3500rpm med en 21p stål skrue :S

-motornummeret er D521207 sejler den med automat choker? og bliver det styret af temp følerne for min ene tempføler er knækket kan jeg se

mpa 23-07-2010 11:41

hej
 
jeg vil mene du skal forbi et værksted og få den chekket noget er galt. tænder den på alle cyl? er der komp igen på alle cyl går den jævnt i tomgang. flytter den tænding der er mange muligheder til at den ikke yder det den skal

madzch 23-07-2010 11:49

vi er os kommet frem til der er et eller andet galt tjekker kompressionen på den idag og den går fint i tomgang.
Er der en acc pump på min model? og hvor sidder den henne omkring

Chribs 23-07-2010 13:10

Det lyder som den ikke får nok benzin, er det tilfældet vil den samtidig "brøle". Der skulle gerne være en acc-pumpe monteret på din kaburator, det er jo den der giver det skvat extra benzin motoren har brug for når den skal accelerere, uden den extra benzin vil den brøle og føles som den bremser/dør...

Men jeg er som sagt kun en novice på dette feldt, der er nogle herinde der kender disse motorer i atomer, de kommer nok på banen når de læser din tråd.

Jeg håber du får det løst snart, for selvom det nok er et mindre problem ødelægger det jo lidt fornøjelsen.

madzch 23-07-2010 13:27

Så er fejlen fundet :(
Da vi tog tændrørene ud for at tage en kompressionstest kunne vi se at på 3 og 5 var våde og der var vand i cylinderne og på cylinder 6 var der heller ikk 100% kompression dvs. den faktisk kun har gået på 3 cylinder men man kan ikke høre det på motor gangen,

Hvad kan dette skyldes? defekt toppakning, topstykke eller knæ/udstødning?

MartinN 23-07-2010 16:39

Hvis du lige har købt den ville jeg da overveje at tage fat i sælger og høre hvad han har at sige til sagen.

Skal den forbi en mekaniker burde sælger indrages i det økonomiske, men det afhænger selvfølgelig af hvordan I har aftalt handlen.

madzch 23-07-2010 16:41

jeg har lige købt den sidste lørdag.
Har prøvet og ringe til sælger han svare ikke :( prøver igen senere

ang mekaniker er jeg selv udlært mekaniker så det er ingen problem og lave den ville bare høre om der var nogen der kunne nikke genkendene til problemet og kunne sige om det var topstykke, motorblok, toppakning, eller udstødnings knæ

Chribs 23-07-2010 17:13

Det kan som du selv skriver være flere ting. Den tænder nok på alle cylindre når den kommer op i omdrejninger, ellers kan 3,5 cylindre ikke trække de 2 døde samt båden..

At du selv kan skrue i den er jo en kæmpe-hjælp, for alt der hedder marine relateret rep. koster spidsen af en jetjager, og det går reservedelene jo også.

Du kan evt. spørge Nyt Drev herinde, han er mere moderart med priserne end de fleste andre forhandlere her i Danmark. Og han er også meget behjælpelig med at skaffe de rigtige ting så du slipper for fejlkøb....

Held og lykke med båden, jeg håber at sælger er en fornuftig mand at snakke med, eller er der jo loven omkring skjulte fejl og mangler at holde sig til, og har du en fornuftig udformet slutseddel har du gode chancer for at få ham indvolveret i regningen...

Mvh Christian

madzch 23-07-2010 17:16

på slutsedlen står der jo at båden er købt som beset og at risikoen overgår til mig efter handlen :/

Ja må snakke godt med nytdrev.dk (: kan heldigvis se at de har komplet udstødningssystem på tilbud hvis det skulle være dem det er gået ud over

Chribs 23-07-2010 23:26

Man kan ikke skrive sig ud af en skjult fejl du ikke havde en chance for at opdage, især ikke hvis du ikke fik prøvet båden, så var du jo underlagt det sælgeren oplyste og især ikke oplyste.

En sælger har oplysningpligt om sådanne fejl selvom han er privat sælger, og han har selvføgelig vist det, og fik du ikke oplyst det er det svig og gør sælger erstatningspligtigt selvom det er en såkaldt privat handel og der står købt som beset...

Fortæl sælger at du kører en retsag fordi han ikke oplyste dig om den skjulte fejl, hvis han ikke betaler det du syntes er rimelig for at udbedre fejlen...

Jeg er ret sikker på du ikke kan tabe en sådan retsag. spør blot en advokat, evt. online....

Hvad gav du får båden, er den med indreg trailer osv.

Kan du oplyse navn og adresse på sælger, han lyder ikke som en rar type at købe noget af...

goffy 24-07-2010 08:05

Købt som beset holder ikke i retten, det har vi set flere gange før.

madzch 24-07-2010 08:09

gav 72000,-
Jeg var ude og prøve den i silkeborg søerne og der gik den jo godt nok der må man jo ikk sejle ret stærkt det var kun når den skulle trække eller sejle stærkt problemet var der så derfor er jeg i tvivl om sælger overhoved var klar over det.

Men nu når jeg skal til og lave sådanne en renovering ville det så være klogt og skifte til ferskvandskøling eller det kan være lige meget nu når den ikk har haft det fra ny af?

Chribs 24-07-2010 16:13

Du skal selvføgelig kontakte sælger, alle med speedbåd i søerne her i Silkeborg inc. mig selv fyrer den af en gang i mellem, så selvføgelig vidste sælger det... Og uanset hvad har han erstatningspligt for skjulte fejl og mangler, især fordi du ikke fik den prøvet af på den måde der gav problemer...

Er båden en trailerbåd er det ikke nødvendigt at bruge en formue på intern ferskvands-køling, da man jo skyller den efter med ferskvand hvis den har været i saltvand, men skal du ligge fast i havet er det en kæmpe fordel med intern køling...

Personligt syntes jeg du skal få en ordning med sælger, du har givet prisen for båden, så skal den også være i den stand man kan forvente med mindre sælger oplyste dig om at den have en kostbar rep. i vente...

madzch 24-07-2010 16:26

han oplyste mig ikke om noget han sagde den var 100% iorden og der hverken var vand i olie på motor eller olie i drevet som der så var begge steder :( man kan ikke stole på folk mere åben bart

MEN
Nu har jeg bestilt det hele hos nytdrev.dk og er glad for han da er en reel mand og hurtig og lækker service så thumps up (: så det bare og vente på sagerne lander og så igang..

Chribs 24-07-2010 16:33

Du vinder en sådan sag uden problemer, er han bare lidt smart indvilger han i et forlig...

madzch 24-07-2010 16:41

men er jo små penge og sætte en advokat på er dyre og få en advokat til det end og købe stumperne hos rolf, og han slog 10kg af i pris da jeg købte båden så det går lidt lige op .

Chribs 24-07-2010 17:28

Måske han ville give sig bare ved truslen om en retsag... At han har givet afslag er helt normalt i bådhandler, men derfor skal varen stadigvæk være uden skjulte fejl og mangler...

Men er du tilfreds med status que er det jo fint, det er dig der ejer båden...

Håber at det går som en leg med at fixe den...

Mvh Christian

madzch 24-07-2010 17:30

prøver self at ringe ham op igen i håb om han vil tage telefonen men vil han ikke gider jeg ikke bruge min tid på at kime ham ned,

Jo tak Christian håber os det hele kommer til at spille når den er i fjorden igen, håber på jeg kan nå og få den brugt lidt inden sæsonen er ovre

madzch 25-07-2010 17:17

lille update
Så ville man lige slibe ventilerne idag så de bare var 100% tæt og til min store overraskelse ser jeg at begge topstykker er revnet i den midterste udstødnings kanal :( så 2 nye topstykker skal der os til,

mpa 25-07-2010 18:11

øv
 
det må da siges at være en lorte handel. har du overvejet at købe en ny motor med indsprøjtning ved nytdrev så sparer du noget af det tabte ind på benzinregningen over lang tid altså

Miss Mancini 25-07-2010 18:19

Citér:

Originally Posted by madzch (Indlæg 25863)
lille update
Så ville man lige slibe ventilerne idag så de bare var 100% tæt og til min store overraskelse ser jeg at begge topstykker er revnet i den midterste udstødnings kanal :( så 2 nye topstykker skal der os til,

Der står et støbenummer i topstykkerne - hvis du oplyser det, så kan jeg give dig et tilbud på fabriksnye topstykker.

Ny motor er også en mulighed. Måske opgradering til 5.7 liter MPI og udsigten til 350 HK..........

madzch 25-07-2010 18:25

der står det her nede i topstykket
H100
14094768
Topstykkerne skal helst være komplette

Miss Mancini 25-07-2010 18:46

Citér:

Originally Posted by madzch (Indlæg 25866)
der står det her nede i topstykket
H100
14094768
Topstykkerne skal helst være komplette

Dem kan jeg have hjemme indenfor 48 timer.

Topstykkerne er komplette med ventiler, fjedre mv. dog undtaget vippetøj.

Se min mail til dig, der er sendt for 10 min. siden.

Chribs 25-07-2010 18:54

Nu er du da nødt til at indvolvere sælgeren, nu snakker vi altså langt over 20 tusinde bare i reservedele, selv om du kan lave det hele selv.

Blokken skal ud og planslibes hvis det skal laves 100% korrekt...

Og da der har været vand i olien skal du nok også skifte krumtap-lejer også osv....

Det går mig på en platugle skal slippe så nemt, og taber han sagen, hvad jeg er ret sikker på han gør, skal han jo betale omkostningerne, det kan du jo fortælle ham....

NB: Jeg har en kammerat der har en v8 stående uden drev, den kan nok købes rimelig billig, og så kan du få en 23 fods Bayliner med oven i handlen :), dit drev kan nok sættes på den vil jeg tro, men det ved gutterne herinde

BrianL 25-07-2010 19:08

Skyldes det tæring eller frostsprængning ?

Hvis topstykkerne er færdige, hvordan har blokken det så ?

Jeg synes at du skal overveje hvilke muligheder du har inden du kaster for mange penge på at reparere på noget som måske ikke er værd at reparare på.

Overvej seriøst køb af en brugt motor, en longblock, en ny motor i forhold til at reparere den nuværende.

Og jeg mener også at du skal gå efter den platugle af en sælger.

madzch 25-07-2010 20:07

blokken er rigtig fin der er ingen ting i forringen eller stemplerne, det er en revne på 1mm der hvor ventilerne skal lukke tæt så overvejer og svejse det og så få sat en ventil sæde i det kan da kun være billigere end 2 nye topstykker.

madzch 25-07-2010 20:19

som sagt kan jeg stadig ikke få fat på manden, ved jo trosalt heller ikke om han er på ferie da han ikke svare på sms eller opkald. Har ikke skrevet eller lagt en besked om at der var noget galt med båden kun ringet og sagt han lige skulle give et kald når han har tid.
Jeg har sælgers navn, adresse, cpr-nummer osv.
Evt nogen fra silkeborg området der kunne køre forbi hvor han bor og se om han var hjem ?

madzch 25-07-2010 21:04



Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 06:56.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 115,738
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, TigerKsdfew561lerma
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 06:56.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden