Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 340
0 medlemmer og 340 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Generelle spørgsmål (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=57)
-   -   Tab af fart... (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=2657)

Peter508 04-09-2010 09:21

Tab af fart...
 
Hvor mange knob er det normalt at tabe i løbet af sæsonen ?

Jeg har ca. tabt 6 knob i topfart fra foråret til nu, jeg er gået fra 21 knob til 15....

Båden blev bundmalet i foråret, og de gange jeg har dykket under den, har der ikke været noget at se, jeg har dog ikke været nede at kigge i 4 uger.

Motoren går som et urværk....

Miss Mancini 04-09-2010 09:41

Citér:

Originally Posted by Peter508 (Indlæg 26766)
Hvor mange knob er det normalt at tabe i løbet af sæsonen ?

Jeg har ca. tabt 6 knob i topfart fra foråret til nu, jeg er gået fra 21 knob til 15....

Båden blev bundmalet i foråret, og de gange jeg har dykket under den, har der ikke været noget at se, jeg har dog ikke været nede at kigge i 4 uger.

Motoren går som et urværk....

Hvis bunden på båden er ren og pæn, så skal båden sprinte derudaf.
6 knob er meget i mistet topfart.

Hvad når motoren af max. omdrejninger og hvad siger foreskrifterne ? Hvad med brændstoffilteret - er det tilstoppet ?

BrianL 04-09-2010 10:02

Hvis din propel og bund ellers er ren så burde du ikke tabe noget fart.

Miss Mancini 04-09-2010 10:25

Ja, propellen glemte jeg at få tilføjet...:)

Peter508 04-09-2010 17:28

altså for 1 måned så bunden og propel fin ud....

Jeg ved ikke om filteret er stoppet, jeg skifter dem hvert forår, og i foråret kunne jeg ikke se på det gamle at det overhovedet var brugt...

Motoren mangler ikke omdrejninger.

Findes der andre steder i setoppet med fast skrueaksel hvor jeg kan miste kraft ?

Ulman 05-09-2010 08:36

Vægten kan også være årsagen. Altså, at du har fyldt så meget vægt ind i båden, at det går ud over farten. Sidste sæson prøvede jeg at fjerne alle overflødige ting jeg havde slæbt med ombord. Det gav noget der ligner 5-6 knob.
Så hvis du når samme omdrejninger, har en ren bund og samme vægt, skal den sejle lige hurtigt.

Peter508 05-09-2010 08:41

Det er jeg godt klar over, stort set tom render båden 24 - 25 knob, men med konens pikpak, vand, brændstof o.s.v. løber den de her 20 - 21 knob.

Vi har bare ikke taget mere ned i båden siden sommerferien, og der gik den 18 - 19 knob med fuld ferie oppakning....

molboen 05-09-2010 08:56

Var der ikke noget om at du grundstødte din propel i sommers og fik hentet en anden som du havde liggende der hjemme, er den samme type og størelse som den oprindelige ? og er din huskede topfart med den eller erstatningspropellen?

Peter508 05-09-2010 10:14

min huskede topfart er med den anden propel, det er rigtigt nok.

Men tabet af fart denne sæson er med den samme propel. Altså at vi er gået fra 21 knob til 15 knob....

nicolajjetrider 05-09-2010 13:44

Jeg ville kigge på motoren & drivlinje. Du vil blive overrasket over hvor meget det giver at give alle bevægelige dele fedt & gearkasse og motor ny olie. Evt giv din maskine nogle adjektiver så den får renset fuel linjen dyser m.m.

Mange marine maskiner kører ikke så ofte og når de er diesel kan det betyde at de bliver beskidte i "slangerne"

Da vi sejlede vores skiv hjem fra Esbjerg brugte jeg dette
http://www.wurth.co.uk/product-0893565.php
Båden havde ligget i, i 2 år og med nye maskiner som igennem 4år havde kørt 35timer så det var tiden at få renset ud. Nye filtre osv.

http://www.wurth.co.uk/product-0893565.php

Clasg 05-09-2010 19:17

Hvis motoren går med samme omdrejningstal som den gik i sommerferien, så er det ikke drivlinien, der er noget galt med.

Jeg vil se efter begroninger på skrog, ror og propel.

EDIT: Kan propellen "glide" eet eller andet sted? Tænker på om den er sat på en konus, og måske skal efterspændes?

Peter508 05-09-2010 19:19

Ja vi får at se når den skal op, sæsonen er jo desværre ved at lakke mod enden...

:(

Lars T 05-09-2010 19:31

Peter - Som Clasg skriver, er der intet i vejen med motor/drev hvis den tager de samme maks omdrejninger som tidligere, men har du tænkt på om den har taget på i vægt?

Peter508 05-09-2010 19:38

den har ikke taget på i vægt siden sommerferien...

Den har lagt lidt stille, vi har kun været ude 3 gange, men bundmalingen blev smurt på i foråret, så jeg regnede egentlig ikke med at jeg ville opleve det samme som sidste år, hvor den var fuldstændig groet til i alger og ruger under bunden...

Dog er der ikke gjort noget ved propelleren, hvis den er groet til, vil jeg næste år prøve det produkt der hedder prop shield...

Lars T 05-09-2010 19:43

Kommer du nogensinde neden under den og kikker?
Den kan jo godt være snask på akslen, trimflaps osv..?!

Peter508 05-09-2010 19:46

Jeg var senest nede i sommerferien, og der var der ikke noget...

Norvik20" 08-09-2010 00:03

Jeg overvejer snart at tage min op på vores ophalervogn og give den en afrensning.
I løbet af august måned, er den blevet lidt træg, især hvis det er en uge eller mere siden den sidst har sejlet. Så min trænger helt sikkert, og den blev også bundmalet i foråret.

Det kommer vel også an på hvor meget man sejler, hvor meget begroning man får..

Mvh

Lars T 16-09-2010 12:18

Peter - er du blevet klogere?

Peter508 16-09-2010 13:21

Noap ikke endnu....

Men båden skal op mandag, også er jeg noget spændt på hvordan bunden ser ud...

Jeg håber at skruen og bunden er groet til, ellers har jeg helt andre problemer....

fjupeqopq

Vi sejlede forresten til Als sidste weekend, og der havde jeg den gående for max gas i 20 minutter, og 15 knob var det den kunne...

Omdrejningerne stoppede ved 2200, jeg kan desværre ikke helt huske om den har været højere....

nicolajjetrider 16-09-2010 13:56

Sådan her så vores drev ud for blot en uge siden efter at ha været helt rene i Juni... Jeg hoppede i baljen med højtryksrenser og så nu er bunden og drev helt clean igen:) Men føj hvor det er ulækkert!
http://www.baadgalleri.dk/uploads_la...010%2014:52:17
http://www.baadgalleri.dk/uploads_la...010%2014:52:17
http://www.baadgalleri.dk/uploads_la...010%2014:55:23

Albjerg 17-09-2010 10:04

Stod du på bunden med en højtryksrenser? Cool :D

nicolajjetrider 17-09-2010 11:29

Nope, dykkede bare under den :b

Peter508 20-09-2010 20:12

Nu fik jeg båden op i dag...

Og der var dælme ikke ret meget snavs på den...Lidt ruger på ror og skrue men ikke nær nok til at have tabt de 6 knob i top fart.

Jeg hælder til at filtrene er stoppet....

Det ser jeg først til næste år...

goffy 20-09-2010 22:07

Citér:

Originally Posted by Peter508 (Indlæg 27062)
Nu fik jeg båden op i dag...

Og der var dælme ikke ret meget snavs på den...Lidt ruger på ror og skrue men ikke nær nok til at have tabt de 6 knob i top fart.

Jeg hælder til at filtrene er stoppet....

Det ser jeg først til næste år...

det var da lidt øv, at du ikke fandt grundet til den mistede fart, nu risikerer du jo at starte en ny sæson med samme problem.

Peter508 21-09-2010 09:27

ja det er noget pis faktisk....

Men som så meget andet så er der ikke andet for end at afvente, og håbe på at det bare er filtrene der er stoppet til...

lille tut 21-09-2010 13:50

Citér:

Originally Posted by Peter508 (Indlæg 27076)
ja det er noget pis faktisk....

Men som så meget andet så er der ikke andet for end at afvente, og håbe på at det bare er filtrene der er stoppet til...


Hvis det er lort i filterne, så lad være med at tanke hos Uno-xfjupeqopqfjupeqopq

Manorwar 21-09-2010 14:00

-dlof--f-dlof--f DER DEN BILLIGT DIESEL ...

Peter508 21-09-2010 20:37

Hvis det er lort i filterne, så lad være med at tanke hos Uno-x

:D:D ja jeg sender sgu en reklamation til mig selv, og får firmaet til at betale...

God idé der....-dlof--f

Peter508 16-04-2011 17:15

Båden blev søsat i onsdags og testet igennem...

Intet galt overhovedet, farten er som den skal være.

Så det har sikkert været filtrene der har været stoppet.

PÅSKE Party0012

Clasg 16-04-2011 21:37

Citér:

Originally Posted by Peter508 (Indlæg 26774)
altså for 1 måned så bunden og propel fin ud....

Jeg ved ikke om filteret er stoppet, jeg skifter dem hvert forår, og i foråret kunne jeg ikke se på det gamle at det overhovedet var brugt...

Motoren mangler ikke omdrejninger.

Findes der andre steder i setoppet med fast skrueaksel hvor jeg kan miste kraft ?

Jeg fatter ikke en meter......hvorfor ringer du ikke til Peter ? :D

Spøg til side...stort mysterium med den topfart.....motoromdrejn. er de samme som før ??

Hvis du havde tilstoppede brændstoffiltre, burde dine omdrejn. have været mindre.

Peter508 16-04-2011 21:40

nu er det jo lang tid siden, men som jeg har skrevet mener jeg ikke at der manglede omdr.

Og efter søsætningen er alt som det skal være....

Jeg har ikke gjort andet ved motoren end, impeller skift, olie skift og filtre skift....

Clasg 16-04-2011 21:43

Citér:

Originally Posted by Peter508 (Indlæg 31892)
nu er det jo lang tid siden, men som jeg har skrevet mener jeg ikke at der manglede omdr.

Og efter søsætningen er alt som det skal være....

Jeg har ikke gjort andet ved motoren end, impeller skift, olie skift og filtre skift....

Hvad logger du farten med ?
(GPS eller vandtryk )

Peter508 16-04-2011 21:45

nu her kun med vandtryk....da jeg ikke havde min gps med ud.

Men båden opfører sig på en hel speciel måde ved topfart, den ligger sig lidt over til den ene side....Og det gjorde den i onsdags, og det hele føltes helt rigtigt, modsat i efteråret hvor det føltes som om jeg sejlede i sand....

Clasg 16-04-2011 21:48

Citér:

Originally Posted by Peter508 (Indlæg 31894)
nu her kun med vandtryk....da jeg ikke havde min gps med ud.

Men båden opfører sig på en hel speciel måde ved topfart, den ligger sig lidt over til den ene side....Og det gjorde den i onsdags, og det hele føltes helt rigtigt, modsat i efteråret hvor det føltes som om jeg sejlede i sand....

Egentligt er det hele også lige meget...bare båden sejler godt-dlof--f
Vi ses forhåbentligt snart på vandet.

Om lidt bliver jeg hentet af en kammerat...bylivet venter med kølige påskebryg..

Strøyer 16-04-2011 22:01

Der skal ikke så mange ruer på akslen til at der er forstyrrelser i vandet før skruen ( jeg har set problemer med bare 10-20 ruer), og så kan den ikke få fat i vandet , og det koster.
Super at den igen sejler som den skal.
God påske.

Peter508 16-04-2011 22:05

nåh ja der var selvfølgelig ruer....

I år har jeg smurt det hele ind i prop shield, det bliver spændende om det virker....

Strøyer 16-04-2011 23:50

Sorry det var sgu ikke for at genere dig.

Peter508 17-04-2011 08:31

sådan opfattede jeg det heller ikke da.

Jeg havde bare glemt at det også var ruer, selvom jeg ikke syntes at det var specielt mange...

Strøyer 17-04-2011 08:50

:-)


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:05.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 126,509
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, JasonWhaph
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:05.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden