» Online brugere: 374 |
0 medlemmer og 374 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
- - Ny båd.....
( http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3396)
Peter508 |
26-07-2011 21:57 |
Ny båd.....
Vi ( læs konen ) er ved at være derhenne hvor vi synes at vore behov har ændret sig lidt....
Vi overvejer derfor temmelig seriøst at sætte vores Wiking til salg efter denne sæson, og begynde at kigge efter en anden....
Min smag går jo som nogle ved i retningen af marine trawlere, men det er mere ud fra en visuel betragtning, hvor konen er meget mere praktisk indrettet...
Jeg søger derfor lidt info omkring SeaRay - B-liner - Monterey etc type både, her kommer lidt fra hoften....
- Vi sejler sjældent mere end 10 knob, hvor retnings stabile er den type båd ved den fart ?
- Benzin eller diesel ? Jeg foretrækker diesel, men der er bare rigtig mange benziner....
- Brændstofs økonomi ? slag på tasken....
- Generelle fordele / ulemper ?
- Hvor meget betyder bredden egentlig ? Vores Wiking er 3.15 mtr. bred, langt de fleste af den anden type her ligger lige under de 3 mtr.
- 1 eller 2 motorer ? der er rigtig mange med 2 motorer....eneste fordel jeg lige kan få øje på, er at jeg så kan bakke ind til molerne...
- B-linere fra sidst 90'erne, er de så dårlige som rygtet siger ? Jeg synes at de har et fedt design, også er de klart pris billigst på markedet....
|
Jeg kan kun dele ud af egen erfaring. Vi har en Bayliner 2855 fra 1998 med benzin motor. Den kan sejle med to forkellige march hastigheder. 8 knob eller 22 knob, der er ikke rigtigt noget der imellem, da den så bare graver sig ned.
Jeg synes den er ok retningsstabil ved 8 knob (min har duoprop), men den er fladbundet og selvfølgelig mest stabil når den planer.
Økonomi: Det styrer man for største delen selv. Hvis man ikke kan lade være med at ligge og plane (det kan godt være svært), så bruger den mellem 25 og 40 l i timen. Ved 8 knob bruger den ikke ret meget.
Vi har lige været afsted i 12 dage, og brugte en halv tank (200l).
Jeg ved ikke hvor stor forskellen på forbruget er på karburator og indsprøjtningsmodellen. Jeg har Mpi og er ikke skræmt over forbruget.
Rent kvalitetets mæssigt, har Baylinere fra efter 1986, da Brunswick overtog produktionen, ikke de store mangler i forhold til feks Sea-Ray, eller andre Brunswick både. Jeg har i hvet fald ikke noget at udsætte.
En ting vi savner, er at man kan gå på siden af båden. I 2855éren går man op gennem vindspejlet og udover dækket. Trædefladen på siden af båden er meget smal.
Ellers er der rigtigt god plads i både cockpit og kahyt, og tingene fungerer.
|
Miss Mancini |
27-07-2011 08:22 |
Kig i Sverige, Tyskland eller Schweiz efter båd som har sejlet i ferskvand....:)
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
(Indlæg 33889)
Kig i Sverige, Tyskland eller Schweiz efter båd som har sejlet i ferskvand....:)
|
Eller England og Holland, hvor der sejler mange kanal-både. Og husk at Schweiz ikke er EU-land. Det kan betyde noget for momsen.
|
Miss Mancini |
27-07-2011 12:59 |
Citér:
Originally Posted by Ulman
(Indlæg 33891)
Eller England og Holland, hvor der sejler mange kanal-både. Og husk at Schweiz ikke er EU-land. Det kan betyde noget for momsen.
|
Helt enig.
Søgningen bør starte efter en decideret "kanal-båd".
Momsen er selvfølgelig værd at have med i sine overvejelser, hvis der handles udenfor EU.
CE godkendelse kender vi snart alle til...:)
|
Peter508 |
27-07-2011 20:10 |
Tak JLI for erfarings delingen.
Personligt synes jeg at det må være træls, ikke at kunne sejle imellem 8 og 22 knob, det virker sådan enten eller.....
Gælder det lige ledes de andre mærker af denne type ??
De andre både jeg har haft er alle købt syd for grænsen, jeg har ingen intentioner om at det skal stoppe....
Grunden til kanalbåd er det drevet ??
For selvom udvalget begrænses en del så vil jeg stadig foretrække fast skrueaksel og diesel....
Lige nu ligger vi i Haderslev havn ved siden af en Wellcraft Gran Sport, som er hentet på Gran Canaria for 4 år siden. Den er stor og knap 4 mtr. bred, og indretningen er lige det vi kigger efter....
Men han siger at de sagtens kan sejle og ligge pænt i vandet ved alle hastigheder. Om det er fordi at den er så bred, det ved jeg så ikke....
Men uanset så skal Wiking'en sælges først, 3 både er nok at spænde buen for meget....fjupeqopq
|
Citér:
Originally Posted by Peter508
(Indlæg 33899)
Tak JLI for erfarings delingen.
Personligt synes jeg at det må være træls, ikke at kunne sejle imellem 8 og 22 knob, det virker sådan enten eller.....
Gælder det lige ledes de andre mærker af denne type ??
De andre både jeg har haft er alle købt syd for grænsen, jeg har ingen intentioner om at det skal stoppe....
Grunden til kanalbåd er det drevet ??
For selvom udvalget begrænses en del så vil jeg stadig foretrække fast skrueaksel og diesel....
Lige nu ligger vi i Haderslev havn ved siden af en Wellcraft Gran Sport, som er hentet på Gran Canaria for 4 år siden. Den er stor og knap 4 mtr. bred, og indretningen er lige det vi kigger efter....
Men han siger at de sagtens kan sejle og ligge pænt i vandet ved alle hastigheder. Om det er fordi at den er så bred, det ved jeg så ikke....
Men uanset så skal Wiking'en sælges først, 3 både er nok at spænde buen for meget....fjupeqopq
|
Jeg synes I skal købe en Wiking - det er og bliver den fedeste. Du ved jeg er vild med den båd Party0012
Nej, kanalbåde er ikke specielt udstyret med drev. Hold I bare fast i den faste skrueaksel og dieselmotoren. Jeg nævner kanalbådene, fordi det jo netop er ferskvand. Og i virkeligheden er der ikke noget specielt ved en kanalbåd. Det er bare en båd der tilfældigvis har sejlet på kanalerne. Da jeg selv kiggede stødte jeg da på mange halvplanere, der sejlede i søer eller i kanaler i Tyskland, Holland og England. Og jeg mener I stadig bør gå en efter en halvplanende båd. Med mindre at I er sikre på, at I aldrig får brug for at sejlere mere end ca. 10 kn. Så kan I nemlig også gå efter rene deplacementsbåde. Det med farten og hvilke intervaller og cruising fart bådene sejler med, er bestemt af skrogtypen, længden og motorkraften sådan cirka. Generelt er det således:
Deplacementsbåde: Det er dem med køl. De planer overhovedet ikke. De skærer igennem vandet. Pga. nogle fysiske love omkring bådens længde og de bølger båden danner, kan denne bådtype som tommelfingerregel max. sejle sin egen længde i knob. Der findes en finere formel, men tommelfingerreglen kan bruges. Sejlbåde, motorsejlere og nogle rene motorbåde hører til denne kategori.
Helplanende både: Ingen køl og masser af motorkraft gør at båden skyder op af vandet når farten bliver stor nok. Dvs. den skærer sig ikke gennem vandet men planer ovenpå vandet. Når der skrives at man enten sejler med 8 kn eller 22 kn er det fordi man ved 8 kn stadig sejler som en deplacementsbåd. Man har ikke brudt bølgesystemet og planer ikke. Dette er nogenlunde OK i en planende båd, men båden vil ikke sejle ligeså stabilt som en båd med køl. Man skal hele tiden korrigere og det må du næsten kunne huske fra Pumaen. Cruising ved 22 kn er nok den fart der er den roligste ved planing. Alt imellem er noget hø da båden her forsøger at komme op at plane. Du hiver en kæmpe bølge og båden vil stå med snuden højt oppe og røven langt nede. I min kan jeg godt nok plane ved lidt lavere fart end 20-22 kn, men den ligger ikke ligeså godt i vandet. De fleste af de Sea Ray, Baylinere m.m. jeg kan komme i tanke om er helplanende, og vil nok følge det mønster jeg har beskrevet. Jeg har ikke erfaring med de store helplanende både, og det kan være de pga. vægten opfører sig anderledes end dem jeg kender. Dvs. kommer du op i 28+ fod kan det måske være anderledes. Du må høre nogle af dem der har den erfaring.
Halvplanende både: Har måske en lille køl og er kendetegnet ved at have en anden måde at bryde planingstersklen på. Det er sådan en du har og sådan en jeg havde, da jeg havde Nordic'en. De ligger fint ved deplacementsfart og som det helt store sus, ligger de også fint i det attraktive interval mellem 10 og 20 kn. Det gør den helplanende bare ikke og det vil du kunne mærke. Til gengæld kommer de aldrig op i fuld plan og du vil ikke få samme topfart som de helplanende og egentlig mener jeg også at effektiviteten (brændstof, fart) ikke er på højde med de helplanende. Hvis du vil have OK sejlegenskaber ved alle hastigheder og gerne vil kunne komme hurtigt frem ved festlige lejligheder, er den halvplanende et godt bud. Men hør lige dem med de store helplanere omkring sejlegenskaber ved de forskellige hastigheder.
|
Citér:
Originally Posted by Peter508
(Indlæg 33886)
Jeg søger derfor lidt info omkring SeaRay - B-liner - Monterey etc type både, her kommer lidt fra hoften....
- Vi sejler sjældent mere end 10 knob, hvor retnings stabile er den type båd ved den fart ?
- Benzin eller diesel ? Jeg foretrækker diesel, men der er bare rigtig mange benziner....
- Brændstofs økonomi ? slag på tasken....
- Generelle fordele / ulemper ?
- Hvor meget betyder bredden egentlig ? Vores Wiking er 3.15 mtr. bred, langt de fleste af den anden type her ligger lige under de 3 mtr.
- 1 eller 2 motorer ? der er rigtig mange med 2 motorer....eneste fordel jeg lige kan få øje på, er at jeg så kan bakke ind til molerne...
- B-linere fra sidst 90'erne, er de så dårlige som rygtet siger ? Jeg synes at de har et fedt design, også er de klart pris billigst på markedet....
|
Jeg har lidt svært ved at se hvorfor Wiking'en ikke opfylder de listede krav?
Den går vel godt i hele fartområdet 0-20 knob, eller ?
Er det et spørgsmål om mere plads eller mere moderne design ?
Jeg har lige anskaffet mig en Sea Ray 275 med 280 HK VP diesel i Tyskland, og den er du velkommen til at besigtige.
Jeg har "kun" haft den i 6 uger, så sejlerfaringerne er lidt begrænsede.
|
Kan kun give Ulman ret i beskrivelsen af helplanere. Jeg har dog en kammerat der lige har hentet en Platinum 40 i Italien. Den kan sejle stabilt op til 18 knob, og har kun et slip mellem 18 og 25kn. Men det skyldes nok vægten og bredden, som er i nærheden af henholdsvis 10 t. og 4 m.
Ulempen ved den størrelse, er 2 store Volvoer, som konsumerer diesel i samme hast, som teenagere drikker shots i Sunneybeach:D
|
Peter508 |
28-07-2011 09:46 |
Ulman du kan jo byde på Wiking'en :D
Fine beskrivelser af de forskellige typer både, og halvplaner som vi har i dag rækker også fuldt ud til vores behov, mere end 20 knob kommer vi aldrig til at sejle alligevel....
Clasg
Det er indretningen vi er ude efter. Som det er i dag så sidder jeg stort set altid selv og sejler, forstået på den måde at er vejret godt så sidder konen omme foran, har vi gæster med så sidder de altid nede over agterkabinen, og jeg sidder oftest selv....
Derudover er det meget vanskeligt for mig at hjælpe med at ligge til og fra land, da båden er lidt vanskelig at hoppe ind og ud af kabinen i, og jeg kan ikke nå nogle pæle fra min plads....
Konen synes at det er besværligt at komme til og fra båden, og vi ville gerne have muligheden for at bakke til kaj, hvilket denne båd ikke giver.
Det er hoved grundene, for båden som helhed er vi super glade for.
|
Citér:
Originally Posted by Ulman
(Indlæg 33891)
Eller England og Holland, hvor der sejler mange kanal-både. Og husk at Schweiz ikke er EU-land. Det kan betyde noget for momsen.
|
Findes der sider hvor man nemt kan søge efter disse både i udlandet?
Og hvad med moms, import osv osv hvad er reglerne der?
|
Citér:
Originally Posted by Mikael
(Indlæg 33928)
Findes der sider hvor man nemt kan søge efter disse både i udlandet?
Og hvad med moms, import osv osv hvad er reglerne der?
|
Så længe du holder dig indenfor EU så skal du ikke tænke på moms eller andre afgifter.
|
Citér:
Originally Posted by Peter508
(Indlæg 33886)
Min smag går jo som nogle ved i retningen af marine trawlere, men det er mere ud fra en visuel betragtning, hvor konen er meget mere praktisk indrettet...
Jeg søger derfor lidt info omkring SeaRay - B-liner - Monterey etc type både, her kommer lidt fra hoften....
- Vi sejler sjældent mere end 10 knob, hvor retnings stabile er den type båd ved den fart ?
- Benzin eller diesel ? Jeg foretrækker diesel, men der er bare rigtig mange benziner....
- Brændstofs økonomi ? slag på tasken....
- Generelle fordele / ulemper ?
- Hvor meget betyder bredden egentlig ? Vores Wiking er 3.15 mtr. bred, langt de fleste af den anden type her ligger lige under de 3 mtr.
- 1 eller 2 motorer ? der er rigtig mange med 2 motorer....eneste fordel jeg lige kan få øje på, er at jeg så kan bakke ind til molerne...
- B-linere fra sidst 90'erne, er de så dårlige som rygtet siger ? Jeg synes at de har et fedt design, også er de klart pris billigst på markedet....
|
Hej Peter,
Det lyder elelrs psændende vi gik også lidt i samme tanker men er af andre grunde kommet væk fra det igen.
Jeg er ikke enig med JLI ang Bayliner'ne, og nu må det her helst ikke opfattest som et korstog mod ejerne af dise, men bådene før 1998 er ikke af samme standard som de er nu. Før 1998 er kvaliteten under SeaRay, Monterey, Maxum og Regal Niveau.
Umiddelbart ville jeg kikke efter Princess, Fairline og måske Sunseeker'er. De plejer at have en fantastisk layout til det europæiske klima. Det er ikke altid at amerikanerne tænker på somre med under 35gr i skyggen :) Et sporty design betyder desværre ofte en knap som optimal udnyttelse af kabine (ståhøjde mm.).
Benzin eller Diesel afhænger i min verden af hvor meget I skal sejle - Mange timersdrift må en diesel være det rigtige valg, ellers er det en benziner. I den virkelige verden er der ikke den helt store forskel på forbruget. Biler og både kan i den sammenhæng slet ikke sammeliges.
Men spændende - lad os høre mere om processen :)
|
Peter508 |
29-07-2011 14:34 |
Er det 1998 der er skæringsdatoen for B-linerne ??
Jeg har hørt 2000, men aner ikke noget om det. Dog er der markant flere til salg fra 1998 - 1999 end der er af nyere.
Med hensyn til brændstof så er det ikke af økonomiske årsager jeg foretrækker diesel, det har 2 andre årsager.
- Diesel udskiller ikke dampe...
- Der er klart flere steder at tanke hvis man sejler diesel kontra benzin.
|
Peter508 |
06-08-2011 19:57 |
Efter rigtig megen søgen rundt omkring har jeg fundet en model, som jeg tror opfylder alle vores behov....
Marex 290 suncruiser
Såvidt jeg kan ræsonnere mig frem til, er det en halvplaner med en helplaners opbygning....er dette mon korrekt ??
|
Det er da en helplaner.
Vi har en i havnen her og den har jeg da set plane flere gange.
Har I kikket på en Grandezza? :)
|
Peter508 |
07-08-2011 18:27 |
Argh...det er jeg da lidt træt af at høre....dog hellere nu end efter et evt. køb...-dlof--f
Jeg er sgu bare så vild med Marex 290 suncruiser og 370 aft cabin....selvom den sidste er så ny, at det nok ikke bliver i dette århundrede jeg får råd til en....
Grandezza har jeg faktisk ikke kigget på. Jeg så en i Søby havn for en uge siden, og det kom decideret bag på mig, at de stadigvæk laver både....
Det kan godt være misforstået, men er det ikke et lavpris mærke ??
|
Peter508 |
12-08-2012 17:30 |
Lad mig lige genoplive denne 1 år gamle tråd :D
Vi har jo en længere proces i sådan noget her. Men nu er beslutningen jo taget, og vi har skrevet kontrakt med Yachtbroker, om at sælge vores båd.
Så er den anden proces også gået igang, hvilken båd skal vi have ( og skal vi have båd i det hele taget ).....
Som nogen måske har luret, har vi været ude at kigge på en Princess 38 flybridge og en Broom Ocean 37. Og specielt jeg er i vildrede, meget faktisk....
Den type båd som jeg spørger til i denne tråd, er stadig inde i billedet. Jeg må dog også erkende at jeg er lidt gammeldags, og jeg sætter pris på klassisk skønhed, sådan helt generelt. Derfor også mit spørgsmål omkring hvad der definerer en klassiker....
Jeg er faldet et par gange over en Gruno 1100 Fly, som jo er en stålbåd, derfor tråden om stålbåde....
Suk jeg synes det er svært.....
Forhåbentlig vil messen i Hamborg give flere svar end spørgsmål....
|
Jeg mener ClausA ovre på Baadsnak har en ret stor stålbåd, og måske kunne du udveksle erfaringer med ham. Du er jo efterhånden oppe i en størrelse (altså mht. båden), hvor det tynder ud i folk med erfaring. I hvert fald på de bådfora jeg kender.
|
Peter508 |
12-08-2012 18:07 |
Ja jeg er godt klar over, at det båd segment jeg efterhånden bevæger mig i, ikke er der flertallet af Fenderen bruger er....:rolleyes:
Men som dig kender jeg ikke andre sider, hvor flertallet af brugere ikke ligner de der er her.
Men det tager jeg med, og lytter til de input der nu måtte være. Ligesom jeg er begyndt at banke på ved de større både, og simpelthen bare spørge ejerne Party0012
Jeg kan spørge grænsende til det irriterende -dlof--f
|
Peter508 |
12-08-2012 19:22 |
Ja jeg har faktisk kigget på den flere gange.
Det kan godt være, det går i den retning. Konen mener at agterdækket er helt perfekt.
Jeg er lidt i tvivl omkring vind og vejr på sådan en flybridge. Både når vi sejler, men også vind følsonheden når vi skal til kaj....
|
På flyen er det som på enhver anden åben båd, men selvfølgelig er der en del læ bag det negative vindspejl, med et kanon udsyn, evt marsvin og sæler spottes let derfra.
Min søster og svoger har en magen til de så en hel del flere end vi gjorde fra Coronetten.
De har bovpropel, og han kan stort set kaste den ind alle steder efterhånden.
De to maskiner gør det en del nemmere at håndtere den end en med en enkelt aksel, du kan jo kompensere for vind alt efter hvad for en maskine du bruger.
Rattet bruges slet ikke i havnemanøvre.
Eneste minus er at der ikke er en låge fra badeplatformen til agterdækket, ellers en fed båd på næsten 40 fod (39 fod 11 tommer)
Helt sikkert en båd jeg ville se nærmere på hvis det var i den prisklasser vi ledte.
|
Peter508 |
13-08-2012 17:47 |
Jeg har talt med 2 Princess ejere på havnen i dag, de var begge enige om at deres både var vind følsomme ved havne manøvre.
Til gengæld utrolig stabile på søen. Den ene havde sejlet fra Samsø til Kerteminde i vindstyrke 18 på 2 timer, det havde jeg dælme ikke kastet mig ud i vores Wiking....
Så hvor vind følsomme de er kontra vores Wiking, det ved jeg ikke. Jeg synes vores er rimelig vindfølsom ( hvem sagde korkprop ), og uden bovpropel ville jeg være skilt på nuværende tidspunkt....:rolleyes:
|
Peter508 |
15-08-2012 17:18 |
Perkins motorer er det godt eller skidt ??
De ligger i en Broom fra 1975.
|
Perkins er en fin gammel maskine, de er ikke til at slide op.
Ved dobbelinstallationer skal du være opmærksom på at specielt hvis det er liggende, så er det svært at få stumper til den venstredrejende.
Udstødningsmanifolden er saltvandskølet.
Vores er en liggende 6.354 (6 cylinder 354 kubiktommer. 5,8L) på 165 hk med turbo og intercooler,
Fin maskine der ikke bruger meget diesel.
|
Peter508 |
15-08-2012 21:12 |
Okay takker :-)
|
Peter508 |
21-08-2012 22:34 |
Jeg er blevet frarådet Perkins motorer af en mekker, han siger at de ganske ofte er noget ældre end selve båden, og at der er stor sandsynlighed for at de er tæret op.....
Hmmmmm......
Nå men et andet spørgsmål, hvis livet ombord leves udenfor, hvilken båd type har så den bedste indretning efter den opfattelse ??
Er det hollandske stålbåde, cruiserne, flybridge både, andre ??
Lige nu hælder jeg til en flybridge ala Princess 35 - 38 med agterdæk.... Eller ?
|
En automekker ?
Er den ældre end båden er den nok fra en landbrugsmaskine eller ligende, så har den nok Også gået en del timer, men da de er relativt billige at hovedrenovere og med løse foringer, vil man sikkert gøre det før man smider den ned i et trangt hul i en båd.
Så ville jeg slet ikke betænke mig.
Men tæringer, så skulle det være fordi at de ikke er blevet mariniseret med varmevæksler, og det er jo hurtigt at spotte.
For tæringer det kan jo ikke være det store problem på en landbrugsmaskine.
|
Peter508 |
22-08-2012 10:32 |
Nej han er bådmekker....og har sit eget marinecenter i dag.
Han snakkede om at de i specielt 70'erne brugte motorerne fra busser, og de motorer kunne så godt være 3-5 år gamle....Han var ikke begejstret, men det kan jo være hans subjektive oplevelser, det ved jeg selvfølgelig ikke....
|
Leyland busserne kørte med denne liggende motor og kan selvfølgelig nå en hel del timer på de 3-5 år.
Jeg har ikke hørt om det før, men med den baggrund han har så burde han jo vide det,
Jeg er selv uddannet lastvognsmekker ved busserne i aalborg og har også rodet med ht6.354 det er sgu da en skam at smide sådan en maskine i en båd uden at hovedrenoverer den, de har tendens til at blive slidt ovale i foringerne men først efter en hel del timer, ikke så relevant i båden som det er i bussen.
Det med tæringerne forstår jeg dog stadig ikke.
|
Citér:
Originally Posted by Peter508
(Indlæg 40177)
Ja jeg er godt klar over, at det båd segment jeg efterhånden bevæger mig i, ikke er der flertallet af Fenderen bruger er....:rolleyes:
Men som dig kender jeg ikke andre sider, hvor flertallet af brugere ikke ligner de der er her.
Men det tager jeg med, og lytter til de input der nu måtte være. Ligesom jeg er begyndt at banke på ved de større både, og simpelthen bare spørge ejerne Party0012
Jeg kan spørge grænsende til det irriterende -dlof--f
|
Har du søgt på www.baylinerfan.dk der er en del der har ret store baylinere, de må om muligt komme med tips og trix.
|
Peter508 |
23-08-2012 11:59 |
Det har jeg ikke, men det vil jeg da prøve, takker.
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 09:26. |
|
Powered by vBulletin® Version 3.8.5 Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
|
» Statistikker |
Medlemmer: 126,517
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, LucilleMcL |
|