Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 568
0 medlemmer og 568 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Off topic (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Lodstvang (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=4214)

Miss Mancini 24-11-2012 08:40

Lodstvang
 
I Hornbæk Havn holder der to Danpilot´s lodsbåde til. De fragter lodser ud til de store skibe, som skal ned igennem Øresund.

Uanset vind- og vejrforhold og tider på døgnet, så rykker Danpilot ud fra Hornbæk Havn med lodser til de store skibe - det er et flot syn, når lodsbåden med 2 x Scania V8 DS14 maskiner rykker afsted ud igennem havnehullet i vinstyrke 32 en råkold nat.

På min daglige gåtur langs Hornbæk Plantage og Hornbæk Strand, så jeg en Mærsk containerdamper på vej ind i Øresund, og tænkte; "Om få minutter kommer Danpilot ud fra Hornbæk Havn, og ganske rigtigt. Lodsbåden sejlede stille og roligt ud af havnen, og efter havnehullet blev der lukket op for de store dieselmotorer. Det så flot ud."

Så spekulerede jeg over følgende:

Hvornår er der egentlig lodstvang i indre danske farvande ? Nogen der ved det ?

Jeg har søgt på nettet, men kan intet finde.

lille tut 24-11-2012 11:03

Jeg mener ikke der krav om lods i Dansk farvand, men det har været oppe flere gange når der har været en grundstødning.

Jeg vil mene det var på sin plads de skal have det

Miss Mancini 24-11-2012 12:47

Citér:

Originally Posted by lille tut (Indlæg 41243)
Jeg mener ikke der krav om lods i Dansk farvand, men det har været oppe flere gange når der har været en grundstødning.

Jeg vil mene det var på sin plads de skal have det

Jeg kan huske at den store olietanker Prestige, der forliste i Biscay´en for nogle år siden med meget ødelæggelse tilfølge, netop sejlede igennem Øresund på sin vej til sin destination. Desværre nåede skibet aldrig frem og brækkede midt over i en storm over Biscay´en. Greenpeace fulgte vist nok skibet ud af danske farvande, og op til gennemsejlingen var der megen debat omkring lovlighedene ved, at enkelt skogede skibe måtte sejle på verdenshavene - Prestige var vist nok et af de få eksisterende.

Jeg synes at lodstvang er en god ide specielt med de mange store skibe der dagligt gennemsejler danske farvande. For kort tiden var der en stang-bacardi ukrainsk kaptajn, der havde taget tilløb fra det nordlige Kattegat og ned igennem Øresund, og "forsøgte" at flytte Sjælland - det lykkedes så ikke..:) Men en stor grundstødning var uundgåelig, og han plantede skibet lidt syd for færgelejet i Helsingør.

MartinN 24-11-2012 17:14

Der findes lodspligt flere steder i danske farvande, typisk omkring indløb til fjorde.
På sunde og bælter kan der ikke undføres lodspligt omkring de løb der udgør dele af internationale farvande, f.eks. gennemsejlingen ved Øresunds- og Storebæltsbroen.

Softice 25-11-2012 07:38

Citér:

Originally Posted by nytdrev.dk (Indlæg 41242)
I Hornbæk Havn holder der to Danpilot´s lodsbåde til. De fragter lodser ud til de store skibe, som skal ned igennem Øresund.

Uanset vind- og vejrforhold og tider på døgnet, så rykker Danpilot ud fra Hornbæk Havn med lodser til de store skibe - det er et flot syn, når lodsbåden med 2 x Scania V8 DS14 maskiner rykker afsted ud igennem havnehullet i vinstyrke 32 en råkold nat.

På min daglige gåtur langs Hornbæk Plantage og Hornbæk Strand, så jeg en Mærsk containerdamper på vej ind i Øresund, og tænkte; "Om få minutter kommer Danpilot ud fra Hornbæk Havn, og ganske rigtigt. Lodsbåden sejlede stille og roligt ud af havnen, og efter havnehullet blev der lukket op for de store dieselmotorer. Det så flot ud."

Så spekulerede jeg over følgende:

Hvornår er der egentlig lodstvang i indre danske farvande ? Nogen der ved det ?

Jeg har søgt på nettet, men kan intet finde.

Jeg googlede lods pligt og fik dette frem:
http://www.lodstilsynet.dk/


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:27.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,570
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, BooneAmare
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:27.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden