Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 581
2 medlemmer og 579 gæster
Dimitarevaddib, Kentraf
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Drev og propeller (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=47)
-   -   Rense ekspansionsbeholder til drev (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1250)

ENN 30-04-2009 16:38

Rense ekspansionsbeholder til drev
 
På mercruisers nyere drev sidder der en ekspansionsbeholder på motoren som er forbundet til drevet

http://tbn3.google.com/images?q=tbn:...reservoir3.jpg

Olien i beholderen reagerer langsomt med fugten i luften og i løbet af et par år dannes noget "snask" i bunden af beholderen - dannes nok så kan niveaualarmen gå fast

Det skete for mig i dag - alarmen gik trods der var olie nok på

Jeg afmonterede beholderen og der var ca 2 cm "snask" i bunden det er formentligt additiver i olien der reagerer med fugtigheden i luften - eller også additiver der udskilles langsomt

Jeg vaskede beholderen grundigt med motorvask og varmt vand - tørrede den og genmonterede den - så var problemet væk

Jeg søgte så lidt på Iboats og kan se det er et alm. "problem" efter nogle år - så husk at afmontere og rense ekspansionsbeholderen med nogle års mellemrum - det er enkelt og hurtigt gjort og man undgår en "falsk" alarm

Casper T 30-04-2009 16:44

intet problem på et volvo drev,de satser på olien bliver i drevet(70dgf=8

ENN 30-04-2009 16:48

He He

Systemet med en akspansionsbeholder der giver et svagt statisk overtryk på gearet er nu den eneste rigtige - deet benyttes også på store skibe

Ideen er at olien i drevet er under svagt overtryk - så er der en lækage kommer olien ud (og en niveau alarm giver besked om lækagen) vand kommer derimod ikke ind

Derudover sikrer ekspansionsbeholderen at trykket i drevet ikke stiger dramatisk når drevet bliver varmt - og der dannes vacum når det er koldt - så netop her kunne Volvo lære noget

Casper T 30-04-2009 17:27

øv........skidt med det man får jo et nyt en gang om året åbenbart

Lars T 30-04-2009 19:41

Supert god info esben..
Men hvordan får man beholderen af uden at tømme drevet for olie?
Du må sgu tage nogle billeder så os fatsvage kan finde ud af det. :)

ENN 30-04-2009 21:13

Drevet befinder sig langt under beholderen så olien i drevet bliver i drevet - du tager beholderen af den sidder med en gummielastik og så skal du bare afmontere de 2 ledninger (der sidder med en samlemuffe lige til at hive fra hinanden) og så skal du også lige hive slangen i bunden af - der kommer ikke mere olie ud end det der står i beholderen

Lars T 01-05-2009 07:41

Nåå på den måde - så bare en spand under går jeg ud fra :)

Har du anoder med hjem fra Sommen?? :):)

ENN 01-05-2009 09:39

Ja anoder mmm. kommer med hjem denne gang

Lars T 01-05-2009 18:04

Du er en knag :)

Horizonblue 01-05-2009 21:30

Ja, Volvo mangler altså lige at sætte den plastic beholder inde i båden, til drevolie. Når det sker, er Volvo drev "supergeil"

Strøyer 02-05-2009 06:56

Jeg har sløjfet systemet (magen til nicos) da der var utætheder både i slangen og skroggennemføringen.:(
Systemet med beholderen bruger jeg til at fylde nyt olie på drevet nedefra, det løber jo selv når beholderen hænger i et spær i garagen.:rolleyes:

"Oh herre, giv mig en Mastercraft 190 ProStar og jeg skal nok komme i kirke hver søndag" (hvis jeg har tid)

-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f
Det er bedre at sidde i sin Mastercraft 190 ProStar og tænke på kirken,
end at sidde i kirken og tænke på sin Mastercraft 190 ProStar
-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f

ENN 02-05-2009 07:32

Citér:

Originally Posted by Strøyer (Indlæg 12157)
Jeg har sløjfet systemet (magen til nicos) da der var utætheder både i slangen og skroggennemføringen.:(
Systemet med beholderen bruger jeg til at fylde nyt olie på drevet nedefra, det løber jo selv når beholderen hænger i et spær i garagen.:rolleyes:

"Oh herre, giv mig en Mastercraft 190 ProStar og jeg skal nok komme i kirke hver søndag" (hvis jeg har tid)

-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f
Det er bedre at sidde i sin Mastercraft 190 ProStar og tænke på kirken,
end at sidde i kirken og tænke på sin Mastercraft 190 ProStar
-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f

Ja det er en mærkeligt system du og nicolai har - jeg er aldrig stødt på det før. normalt er beholderen og rørføringen integreret i drevet og man kan slet ikke se det (andet end behlderen på motoren) røret til drevet er integreret i gimbalhuset og forbindes aut. med beholderen når man på monterer drevet

Horizonblue 02-05-2009 23:31

Citér:

Originally Posted by Strøyer (Indlæg 12157)

"Oh herre, giv mig en Mastercraft 190 ProStar og jeg skal nok komme i kirke hver søndag" (hvis jeg har tid)

-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f
Det er bedre at sidde i sin Mastercraft 190 ProStar og tænke på kirken,
end at sidde i kirken og tænke på sin Mastercraft 190 ProStar
-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f

Ja, det kan der være noget om, hehe.

Strøyer 06-05-2009 20:47

Citér:

Originally Posted by ENN (Indlæg 12158)
Ja det er en mærkeligt system du og nicolai har - jeg er aldrig stødt på det før. normalt er beholderen og rørføringen integreret i drevet og man kan slet ikke se det (andet end behlderen på motoren) røret til drevet er integreret i gimbalhuset og forbindes aut. med beholderen når man på monterer drevet


Her er systemet.
https://www.marinepowerservice.com/B...ctID/38997.cfm

https://www.marinepowerservice.com/i...503209_reg.jpg


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 22:19.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,558
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Dimitarevaddib
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 22:19.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden