Fenderen.dk
 
GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 592
0 medlemmer og 592 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Trailer (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=17)
-   -   For stor båd på trailer (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1336)

Horizonblue 16-05-2009 21:33

For stor båd på trailer
 
4 Vedhæftelse(r)
Under søsætningen af en båd er dette formentligt sket. Ejeren vil nok ikke bakke traileren i vandet, så båden bliver søsat mens traileren står med hjulene i vandskorpen. Det resulterer i at hele bådens vægt hænger helt ude på bagenden af traileren i et øjeblik. Og det var for meget, for denne trailer.

Searider 16-05-2009 21:51

griner...
 
.. jeg får den ene gang efter den anden bemærkninger om at jeg kører min trailer for langt ud, men jeg må sige, jeg tror det er billigere at skifte lejer og bremsebelægning hver 3. år end det der.

Strøyer 17-05-2009 01:18

lejer..
 
Så skal man jo heller ikke skifte lejer hvert andet år......
Mange ruller = stor båd....
......problemet er et andet sted.....

ENN 17-05-2009 08:39

Det ligner en Brenderup trailer - deres rammer er ofte forstærkede på midten men svagere i enderne.

Kigger du på andre fx Tyske Ohlmeier vil du se at deres rammer er meget kraftigere og har samme dimention hele vejen fra for til agter

Jeg har haft mange trailere og på de større kunne rammerne give sig hvis man ikke kørte langt nok ud - det skete ofte på mine Branderup og variant trailere - det der undrede mig mest da jeg fik den første Tyske Ohlmeier trailer var at den var væsentligt kraftigere bygget i rammen og slet ikke giver sig hvis man udsætter den for en sådan belastning som den viste trailer har været ude for

Jeg ved ikke om kravene til rammen er højere i tyskland end i DK - men det er en mulighed for kigger du på profilerne er de ofte kraftigere på de tyske mærker

Horizonblue 17-05-2009 09:00

Galaxy
 
2 Vedhæftelse(r)
Det er faktisk en Galaxy trailer, hvad så det er for noget.

ENN 17-05-2009 09:16

Det er en af dem Ketner sælger er det ikke?

Det er vist engelske trailere ? og med Ketners prispolitik er de endda dyre

Jeg havde engang en Variant trailer der bukkede (men kun let) på samme sted den havde også kraftigere ramme midtpå men tyndere i enderne det er en dårlig konstruktion

Horizonblue 17-05-2009 16:07

Citér:

Originally Posted by ENN (Indlæg 12932)
Det er en af dem Ketner sælger er det ikke?

Det er vist engelske trailere ? og med Ketners prispolitik er de endda dyre

Jeg havde engang en Variant trailer der bukkede (men kun let) på samme sted den havde også kraftigere ramme midtpå men tyndere i enderne det er en dårlig konstruktion

Jo, Ketner sælger dem. Umiddelbart ser de ok ud. Jeg er begyndt at lede lidt efter en Trailer til Suntop'en, da jeg kun har en hjemmelavet ophalervogen. Når Flyfish'en er færdig, vil jeg have Suntop'en som en trailerbåd.

Et krav jeg har, er at den skal være en-akslet. Den skal kunne laste ca 1000-1200 kg. Før i tiden var det næsten kun buggy trailere, som kunne laste det.

ENN 17-05-2009 16:11

Kig i tyskland fx på en ohlmeier http://www.ohlmeier-trailer.de/liste_motorb.htm

de laver enkeltakslede med lasteevne op til 1440 kg

JOR 17-05-2009 18:56

Citér:

Originally Posted by ENN (Indlæg 12932)
Det er en af dem Ketner sælger er det ikke?

Jo...

Citér:

Originally Posted by ENN (Indlæg 12932)
Det er vist engelske trailere ?

Jeg har en sådan til Örnvik'en...... og hvad jeg har fundet frem til så er den Fransk.....

Fulgte med båden... så jeg har hverken for eller imod :rolleyes:

ENN 17-05-2009 19:05

Gad vide hvad der præcist er sket med den - altså hvordan skete det? horizons teori er nok rigtig - men er der nogen der kender hele historien?

Peter508 17-05-2009 19:33

den havde også kraftigere ramme midtpå men tyndere i enderne det er en dårlig konstruktion

Det er ikke for noget, men det er altså lidt noget pladder....

1 trailer er ikke designet til at båden skal vippes fra borde, den skal rulles/trækkes på.

Og hovedvægten fra båden skal være på køl rullerne, og den bagerste kølrulle må ikke sidde for langt bagud, men da den jo er til at rykke frem og tilbage, er det et spørgsmål om justering af ens traliler...

Konstruktionen er med det samme profiljern hele vejen igennem, også er der svejset en forstærkning på omkring akselen....

Men igen, ingen trailere er designet til at bådene skal vippes af. Hvis bådene vippes vil der altid efter kraft*arm princippet være et meget stort tryk på bagenden af traileren, og det er der ingen trailere der kan klare...

ENN 17-05-2009 19:42

Det er et spørgsmål om en profils evne til at modstå et bøjningsmment og der vil en kraftigere profil modstå større bøjningsmoment end en svagere, min variant trailer bøjede svagt præcis der hvor profilen gik over til at være svagere - den havde dobbentprofiler ved akslerne og ca 1 meter ud på begge sider og derefter en enkelt profil. Den knækkede aldrig men var skæv ret hurtigt fra ny af - og den blev som ikke mishandlet

Man kan selvfølgeligt flytte den bagerste kølrumme frem - men så udsættes båden jo bare for en større last på den del der "hænger frit" så den bagerste kølrulle skal støtte så langt bagude som muligt for at tage vægten af motor mv. - ellers er det bare båden der skal bære vægten af motoren der hænger et stykke bagved kølrullen

Der er stor forskel på styrken af rammerne i trailere - noget kunne indikere at man bygger dem med forskellige styrkefaktorer

Der er dog ingen tvivl om at man kan mindske ricikoen ved at køre traileren godt ud i vandet - men den største påvirkning må næsten være ved kørsel over bump mv.

Her er et billede af traileren


http://www.fenderen.dk/forum/picture...pictureid=1069

ENN 17-05-2009 19:56

Citér:

Originally Posted by Horizonblue (Indlæg 12923)
Under søsætningen af en båd er dette formentligt sket. Ejeren vil nok ikke bakke traileren i vandet, så båden bliver søsat mens traileren står med hjulene i vandskorpen. Det resulterer i at hele bådens vægt hænger helt ude på bagenden af traileren i et øjeblik. Og det var for meget, for denne trailer.

Gad vide om man må skifte et stykke af rammen? jeg tænkte på hvis du kunne få den billigt så kunne man jo nemt lave et par profiler og skifte de bukkede områder ud - evt. kunne man lægge en dobling på indersiden og så fuldsvejse det med autogen så er det ligesåstærkt som resten af rammen - og så havde man en billig trailer - ganske vidst ikke galvaniseret på det stykke men aligevel

2farst4you 18-05-2009 05:23

Det ser ik godt ud
 
jeg har nået trailer profil til at ligge vis det er.. og mener godt man MÅ skifte stykker EEN.

Horizonblue 18-05-2009 06:18

Citér:

Originally Posted by ENN (Indlæg 12950)
Gad vide om man må skifte et stykke af rammen? jeg tænkte på hvis du kunne få den billigt så kunne man jo nemt lave et par profiler og skifte de bukkede områder ud - evt. kunne man lægge en dobling på indersiden og så fuldsvejse det med autogen så er det ligesåstærkt som resten af rammen - og så havde man en billig trailer - ganske vidst ikke galvaniseret på det stykke men aligevel

Uanset om man må skifte noget/svejse den sammen igen eller ej, så havde jeg gjort det. Jeg er oprindeligt udlært smed, så det har jeg ingen betænkeligheder ved.

Og som du er inde på, ville jeg nok stoppe noget ind i profilen, for at forstærke den.

Evt kunne man få hele rammen omgalvaniseret. Jeg ved ikke hvad det lige vil koste, men så er der ingen der kan se det i forbifarten

Materialet skal selvfølgelig skærpes, så der kan blive en god gennembrænding og til sidst slibes udvendig. Så springer det ikke i øjnene at der er svejset.

Dog kan en svejsning, selvom den er slebet med, i visse tilfælde ses igennem galvaniseringen.

Men når den har været dyppet i saltvand nogle gange, så forsvinder det nok lige så stille.

2farst4you 18-05-2009 06:40

Sådan !!!
 
DU HAR VEL BARE GIVET den en gang zink spray så ser man det da IK' så meget .... Og når du er smed så ved du jo det holder griner...

ENN 18-05-2009 08:09

Ja jeg havde også svejset den - en autogensvejsning kan laves 100% som en rigtig "prinsessesvejsning" med fuld gennembrænding (nu er jeg kun tillært indenfor svejsning - men kan da tig co2 og autogensvejse - personligt vælger jeg autogen hvis det er noget der skal være meget stærkt og ligge perfekt - men andre svejseformer kan nok benyttes), da det sidder foran akslen ville jeg nok bare male det

Jeg skal lige spørge vores ingeniør i MAN der ved alt om hvad man må/ikke må - jeg ved at vi svejser rammer til lastbiler men det er noget med at det kun er visse områder der må svejses og det skal være en cert. svejser der gør det samt MAN fabrikken skal stå inde for det. I praksis er det dog knapt så kompliceret -dlof--f

Jeg har adgang til www.forsikringsbiler.dk men den er ikke udbudt der (endnu) kommer den der siger jeg til

Lars T 18-05-2009 10:26

Ser det ikke ud til at den trailer ikke har været indstillet ordentligt til båden..?!
Akslen burde vel nok havde været rykket noget længere tilbage.

Da jeg hentede min skrammel Inter-trailer til Phantom var akslen monteret næsten midt på - og vi kunne da heller ikke få båden rigtigt op på traileren, uden det virkede som om at profilerne ville bøje, men så flyttede vi akslen noget længere bagud og så var er ingen problemer.

Er der egentlig nogle som ved hvad grænseværdierne med hensyn til last på trailer egnetlig er.? Når der skrives nyttelast 1500kg så går man jo udfra at de kan bære noget mere end 1501 kg, men er der nogen som ved hvor meget tolerance der egentlig er måske +10% eller?

MartinN 07-08-2009 10:25

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 12967)
Er der egentlig nogle som ved hvad grænseværdierne med hensyn til last på trailer egnetlig er.? Når der skrives nyttelast 1500kg så går man jo udfra at de kan bære noget mere end 1501 kg, men er der nogen som ved hvor meget tolerance der egentlig er måske +10% eller?

Brenderups trailere et testet med 100% overvægt.

MartinN 07-08-2009 11:44

Citér:

Originally Posted by ENN (Indlæg 12932)
Jeg havde engang en Variant trailer der bukkede (men kun let) på samme sted den havde også kraftigere ramme midtpå men tyndere i enderne det er en dårlig konstruktion

Jeg oplever desværre det samme på min 2mdr. nye Varianttrailer 1500/1150 kg :-( Den bukker meget let foran det 10mm pladestykke der er påsvejset til montering af akslen.

http://www.fenderen.dk/gallery/files...kg_2_thumb.jpg

http://www.fenderen.dk/gallery/files...kg_1_thumb.jpg

Jeg er tvunget til at rykke akslen frem pga kuglevægten, som selvom den næsten er rykket helt frem, stadig er omkring 70 kg, altså ligepå grænsen til det tilladte. Det giver jo heller ikke det bedste greb på rampen :-(

Jeg syntes dog det er lidt forkert det kan ske, Variant (og alle andre fabrikanter) foreskriver jo selv at man ikke skal køre traileren længere ud i vandet end til dækkanten. Så er det svært at undgå der bliver et vippepunkt, med tilhørende kraftigere belastning af traileren.
IMHO burde der været taget højde for det i trailerens konstruktion.

Jeg må se at få monteret nogle sideforstærkninger inden det går helt galt.


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:06.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,571
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, ElmerOvers
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:06.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden