Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 582
4 medlemmer og 578 gæster
Charlesruilt, Leonopc, trinain16, Viktoriwin
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Generelle spørgsmål (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=57)
-   -   Erfaring med den svenske vestkyst (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=4898)

Regal2250 04-07-2014 07:01

Erfaring med den svenske vestkyst
 
Er der nogen der har erfaring med at sejle ned langs den svenske fra Göteborg og sydover?

Jeg skal hente vores nye motorbåd der om et par uger, og det er væsentligt billigere at sejle den ned, end at få den transporteret. Jeg er med på at meget naturligvis afhænger af vejret, og har tænkt i hvert fald at bide turen over i to, men spørgsmålet er om det uanset hvad bliver en ubehagelig tur, hvor man konstant ligge sidelæns på bølgerne? Nogle tanker?

Strøyer 04-07-2014 09:56

Ja fulde tanker med benzin:-)
Kommer selvfølgeligt på hvor langt sydover du vil, er det 60 sømil i godt vejr tager det 3 timer og er overskueligt.
Skal du længere og bølgen ikke tillader dig at plane vil det pludseligt tage dig 10 timer om samme tur, og du vil være totalt udmattet.
En godt planlagt tur med mulighed for indenskærs ruter/nødhavn/ankerpladser i tilfælde af dårligt vejr.
Sund fornuft, en vhf radio og gode aftaler med pårørende på land.

Miss Mancini 04-07-2014 10:07

Citér:

Originally Posted by Regal2250 (Indlæg 46210)
Er der nogen der har erfaring med at sejle ned langs den svenske fra Göteborg og sydover?

Jeg skal hente vores nye motorbåd der om et par uger, og det er væsentligt billigere at sejle den ned, end at få den transporteret. Jeg er med på at meget naturligvis afhænger af vejret, og har tænkt i hvert fald at bide turen over i to, men spørgsmålet er om det uanset hvad bliver en ubehagelig tur, hvor man konstant ligge sidelæns på bølgerne? Nogle tanker?

Har du fået tilbud på bådtransport fra flere udbydere ?

Antal sømil virker overkommeligt, hvis ellers vejrforholdene er optimale den pågældende dag, ellers kan det hurtigt blive en lang og udmattende tur.

Kattegat kan være en oplevelse på godt og ondt, så grundigt forarbejde hjemmefra må være parolen.

Regal2250 04-07-2014 10:46

Jeg skal hele vejen til Malmö, så vi snakker omkring 135 sømil. Som sagt har jeg tænkt mig at afsætte min. 2 dage, og alt efter vejret, sejle relativt tæt på kysten.

Jeg har fået priser fra flere, og de ligger omkring 8-10000 inkl lyft op og i. Jeg kan gøre det for 2.500-3000 i benzin.

Campion 165(seb) 04-07-2014 14:38

Citér:

Originally Posted by Regal2250 (Indlæg 46210)

Jeg skal hente vores nye motorbåd der om et par uger...

Nå, hvad blev det så til, hvad endte du med at købe??
(en sidebemærkning; jeg går ud fra den ikke har 'promillesejlads' tendenser :D)

LarsH 04-07-2014 15:37

Citér:

Originally Posted by Regal2250 (Indlæg 46217)
Jeg skal hele vejen til Malmö, så vi snakker omkring 135 sømil. Som sagt har jeg tænkt mig at afsætte min. 2 dage, og alt efter vejret, sejle relativt tæt på kysten.

Jeg har fået priser fra flere, og de ligger omkring 8-10000 inkl lyft op og i. Jeg kan gøre det for 2.500-3000 i benzin.

Jeg ville helt klart vælge sejlturen :-)
Har været med til at sejle en motorbåd fra Frederikshavn til Frederikssund på en enkelt dag, ca 120 sm, det var ok, dog var der lidt meget vind sidst på dagen.
Hvis du regner med 2 dage og udsigten viser godt vejr kan det blive en fin tur.

Regal2250 04-07-2014 17:01

Citér:

Originally Posted by Campion 165(seb) (Indlæg 46220)
Nå, hvad blev det så til, hvad endte du med at købe??
(en sidebemærkning; jeg går ud fra den ikke har 'promillesejlads' tendenser :D)

Det blev en Sea Ray 240 Sundancer årgang 2004 med 320 timer. Meget fin og velholdt båd, og vi starter med en miniferie i skærgården. Vi krydser fingre for vejret :-)

Miss Mancini 05-07-2014 07:55

Fin båd og god ferie herfra.

Campion 165(seb) 05-07-2014 08:06

Citér:

Originally Posted by Regal2250 (Indlæg 46225)
Det blev en Sea Ray 240 Sundancer årgang 2004 med 320 timer. Meget fin og velholdt båd, og vi starter med en miniferie i skærgården. Vi krydser fingre for vejret :-)

Super duper. Tillykke med den :-)
Vi glæder os til at se billeder.

Ulman 07-07-2014 12:35

Hvis du har mulighed for at vælge et par dage med østenvind, er det nok at foretrække. Det er der faktisk i denne uge, og der ville det være perfekt. Jeg kender ikke turen, men det lyder altså ret lækkert. Især starten af turen hvor I kan være heldige med flot vejr og skærgård. Det er verdensklasse. Husk selvfølgelig at have søkort med. Både i papirudgave og på kortplotteren. Der må være en del sten/klipper der ligger skjult fra øjet, men som båden sagtens kan smage på.

morn 09-07-2014 16:37

:-)
 
Husk at tanke i Helsingborg.. Tanken i Raa er ude af funktion, havnen efter har ingen tank, og den næste er kun Diesel, også kommer der en der ikke tager visa kort, men MasterCard tager de dog imod... Sidst, så pas på når du kommer til Landskrona, der er rigtig meget skær. :-) koster nemt en propel... Ellers en fed tur :-)

Miss Mancini 09-07-2014 17:40

Og det er "strafbart" at tanke benzin eller diesel i Helsingør Nordhavn !!!!!!!!!

morn 09-07-2014 23:24

Heh hvorfor er det det?

Regal2250 10-07-2014 17:13

Citér:

Originally Posted by morn (Indlæg 46241)
Husk at tanke i Helsingborg.. Tanken i Raa er ude af funktion, havnen efter har ingen tank, og den næste er kun Diesel, også kommer der en der ikke tager visa kort, men MasterCard tager de dog imod... Sidst, så pas på når du kommer til Landskrona, der er rigtig meget skær. :-) koster nemt en propel... Ellers en fed tur :-)

Tak for tips. Lige præcis det med at tanke benzin, er jo ofte en udfordring. Jeg har 260 liter i tanken, så jeg burde i teorien kunne tage hele turen på én tank. Jeg har dog tænkt mig at tanke i Båstad (Halmstad har vist kun diesel), så det burde kunne gå :-)

Miss Mancini 10-07-2014 17:35

Citér:

Originally Posted by morn (Indlæg 46258)
Heh hvorfor er det det?

Flere og flere bådejere har haft svære problemer med deres motor efter at have tanket i Helsingør Nordhavn - vand i benzinen....

Regal2250 21-07-2014 22:17

Lige en afslutning på denne...

Efter nogle helt fantastiske dage i Göteborgs skærgård (kan virkelig anbefales), blev det i går formiddag tid til den længe ventede og lidt frygtede hjemtur. Fra Göteborg gik vi et godt stykke ud, for at undgå skær, hvilket gav nogle tæsk af den lidt kraftige østenvind (7 m/s). Efter 2 timer nåede vi til Varberg, hvor vi tankede for en sikkerheds skyld, og herfra var der fuldstændigt fladt vand frem til Halmstad. Det er sådan en sejltur skal være! Derefter blev det til gengæld noget værre: 4 timer med veritable tæsk af en strid sydøstenvind med vindstød over 10 m/s, gjorde turen til noget af det værste jeg har oplevet i en båd. Men vi tog kampen op mod moder natur, og efter 7 og en halv time, var vi i havn i Malmö og meget glade og tilfredse med den nye båd :-)

Nu skal jeg sove i to dage...


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:46.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,555
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Charlesruilt
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:46.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden