Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 556
1 medlemmer og 555 gæster
Phillipgisse
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Kaleche sårbare syninger (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=5094)

Ulman 12-04-2015 15:50

Kaleche sårbare syninger
 
Jeg er ved at være træt af at der går min. 1 syning i kalechen hver sæson. Typisk når kalechen monteres. Der er altid en syning ved en lynlås der går.
Syningerne går jo nok fordi det hele sidder for stramt og det er så det svageste led.
Er der nogen der har gode råd til sådan noget?

Campion 165(seb) 12-04-2015 17:52

Jeg ville umiddelbart mene det er noget man må forvente, og som bådejer må man acceptere at der GÅR noget i stykker hele tiden, men jeg kan da godt se det er p*sse irriterende :(
Vand, vind og ikke mindste sol gør skade på det meste hen ad vejen.

goffy 12-04-2015 19:51

Det er meget alm at kalecher skal syes om da solens stråler mørner trådene. jeg har lige repareret på min og fandt ud af at nu kan der købes tråd der er behandlet så det kan tåle bestrålingen, men det vil tiden jo vise :D

Ulman 12-04-2015 20:34

Hmmm - syningerne er skiftet alle steder, men de går alligevel. Dvs. det er ikke mørnede tråde der kollapser. Tror mest det er fordi kalechen sidder for stramt.

Miss Mancini 12-04-2015 21:23

Kan manglende imprægnering være årsagen ?

Ved godt at det i princippet "kun" tætner presseningen, men kan det også blødgøre syningerne, så de ikke "går" ? Nogen erfaringer ?

MartinN 13-04-2015 07:58

Citér:

Originally Posted by Miss Mancini (Indlæg 47239)
Kan manglende imprægnering være årsagen ?

Ved godt at det i princippet "kun" tætner presseningen, men kan det også blødgøre syningerne, så de ikke "går" ? Nogen erfaringer ?

Jeg tror du har ret i at det måske vil kunne forlænge levetiden hvis man bruger en imprægnering som beskytter mod solen og bibeholder "elasticiteten i kalechen, men jeg har heller ingen praktisk erfaring med det.

Men produkter som dette kunne måske være en mulighed:
http://www.nikwax.com/en-gb/products...?productid=498

Ulman 13-04-2015 08:54

Tror bestemt ikke imprægnering er årsagen. Den har fået hvert år.

Det er lidt som når jeg skal have min jakke på fra jeg var 18. Den kan jo ikke lynes længere pga større omkreds, men lynes skal den, og så er der noget der må give efter.

Ulman 13-04-2015 10:22

Har talt med Schultz Kalecher i Kolding.
"Der er ikke noget at gøre. Køb en ny".
Tror nu jeg prøver med nål og tråd lidt endnu.

Eller denne simple løsning http://www.canvas-boat-cover-and-rep...t-zippers.html

Miss Mancini 13-04-2015 10:56

Spørgsmålet kan være, om én årlig gang imprægnering er tilstrækkeligt...

MartinN 13-04-2015 19:04

Citér:

Originally Posted by Miss Mancini (Indlæg 47243)
Spørgsmålet kan være, om én årlig gang imprægnering er tilstrækkeligt...

Enig!

Mit outdoor grej imprægneres ca. 4x årligt, og det trænger hver gang - og det udsættes kun for vind og vejr når det benyttes.

Din kaleche er i sol, vind og regn 24/7/365, det vil alt andet lige være for lidt med imprægnering 1x årligt - uanset hvad kalecheproducenterne siger, de er jo i øvrigt ikke helt upartiske ...

Hvor vidt det så er pratisk muligt at imprægnere den godt nok, produkterne er jo ikke helt billige og det går tid med det, er også en faktor man skal tage med.

Jeg går ikke ud fra din jakke hænger udenfor hele året rundt, altså må du finde årsagen et andet sted, måske er du for "åbentmundet" :D:D:D

Ulman 13-04-2015 20:16

Jeps - helt klart for åbenmundet.

Vi kan godt tale om flere årlige imprægneringer for at holde kalechen tæt.
Men jeg tvivler på at det hindrer kalechen i at krympe og syningerne i at gå.

megelundo 13-04-2015 20:50

Hej,

Nu ved jeg ikke lige hvordan det er dine syninger "de går". Men det er generelt en dårlig idé at lade lynlåsen tage det store træk når kalechen skal strammes op. Derimod bør man, hvis muligt, lyne kalechen først, og så derefter knappe kalechen på efterfølgende. Og hvis muligt montere nogle gummistropper så der er lidt der kan give sig.

Miss Mancini 14-04-2015 06:03

Vi kan vel konkludere, at emner der er ude i vind og vejr - for de fleste af os herinde - ca. 6 mdr. om året, må være i behov mere vedligeholdelse end en jakke der jævnligt luftes, men opbevares indendørs i langt den største del af sin levetid...:)

MATAS havde i tidernes morgen noget glimrende imprægnering som jeg flittigt benyttede. Det skulle pensles på, og med en udtørret kaleche brugte jeg vel 3 - 4 liter til imprægnering af mit havnecover ( ikke kalechen med ståhøjde i ). Det holdt fint igennem en hel sæson.

Jeg har ingen lynlåse i mit havnecover, men coveret har stadig en fin pasform selv efter en professionel bådvask hos Kalechesmeden Helsingør i 2013.
Coveret er fra 2004 og produceret hos Gallø Rødovre.

Familiens anden båd har presenning i kraftig PVC. Jeg mener at lynlåsene og den bagerste rude som ligger ret mod syd, har en levetid på 5 - 6 år før det skal udskiftes.

Et interessant emne mange bådejere nok har deres kvaler med i løbet af sæsonen.

Ulman 14-04-2015 10:32

Citér:

Originally Posted by megelundo (Indlæg 47248)
Hej,

Nu ved jeg ikke lige hvordan det er dine syninger "de går". Men det er generelt en dårlig idé at lade lynlåsen tage det store træk når kalechen skal strammes op. Derimod bør man, hvis muligt, lyne kalechen først, og så derefter knappe kalechen på efterfølgende. Og hvis muligt montere nogle gummistropper så der er lidt der kan give sig.

Du har fat i noget. Jeg har dog ikke noteret mig, om de kun går når jeg lyner til sidst, eller om det er også sker når jeg knapper til sidst.
Hvordan monterer man de gummistropper på kalechen?

Ulman 14-04-2015 10:35

Citér:

Originally Posted by Miss Mancini (Indlæg 47249)
Et interessant emne mange bådejere nok har deres kvaler med i løbet af sæsonen.

Det tror jeg du har ret i. Og en kalache af den størrelse der er på min båd, er en ret bekostelig affære. Tror den ligger på over 20K, og det er vel at mærke også en slags penge.

lille tut 14-04-2015 15:14

Der er også forskel på det stof som bruges, noget krymper mere end andre, har haft en som sad stramt ad H til, hvis det havde regnet og når den tørrede ud rykkede den buerne på vindspejlet opsssurrsssurrså der blev købt ny kaleche:eek::eek:

Hvilken tråd er der brugt?????vil nok bruge str 20 tråd og den rykker du ikke over:D:D

PROSECCO 14-04-2015 20:50

Halløj

Måske ligger problemet i imprægneringen..... ?? Det ku lyde som om det er den der gør tråden mør måske... Måske en anden tråd skulle prøves...

Har du undersøgt hvad en ny original kaleche koster i USA.... Det er tit væsentlig billigere...

Skulle selv ha en ny kaleche og fik en ny lavet herhjemme fordi fabrikken i USA der produceret den originale var lukket og ingen havde tegningerne.....

J

Saga 24-04-2015 14:19

Hej Ulman.
Da jeg fik syet ny kaleche til den gamle båd som jeg havde fik jeg nogle råd fra ham der lavede den og han havde lavet kalecher i ca 30 år
så han har vel lidt erfaring

Han sagde at man aldrig måtte bruge imprægnering da det bare gjorde den stiv men bruge
sæbespåner i stedet så er den vandafvisende og stof samt syninger er altid smidigt

Vinduer i kaleche gives lampeolie efter behov og tørres efter så de ikke er alt for fedtede

2-3 gange om året sprøjtes indvendigt med rodalon for at undgå mug

håber det giver mening for dig
God sommer

Saga 24-04-2015 14:22

Glemte at sige at jeg har fulgt de råd siden og det virker super

Ulman 24-04-2015 20:05

Ja, det var da en helt ny metode.
1000 tak for tippet.


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:02.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,527
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Dennismaisguisy
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:02.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden