Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 601
3 medlemmer og 598 gæster
Bogdanqoh, Marinavrz, psygo
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Drev og propeller (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=47)
-   -   Gearkasse og stålpropeller (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1711)

MartinN 25-08-2009 21:15

Gearkasse og stålpropeller
 
Er det bare mig der krummer tæerne lidt hver gang motoren sættes i gear? Det KLUNK der kommer fra gearkassen kommer jeg aldrig til at holde af. :(
Især nu hvor jeg har skiftet til en 4-bladet Vensura bliver der børstet lidt tænder inden den går i gear.

Hvad siger I? - burde man være lidt bekymret over denne effekt stålpropellerne har på gearkassen? Er den større slitage på gearkassen nævneværdig?

Kan man forstille sig der er taget højde for det i konstruktionen af gearkasserne fra f.eks. Mercurys side, i og med de selv er storleverandør af stålpropeller til deres egne (og andre) motorer.

Lars T 25-08-2009 21:18

Martin kan du ikke filme/optage lyden..
Jeg kan sagtens husk at min Optimax også gav et ordenligt ryk, den havde også solide bøsninger og ikke gummibøsning. Men børstede tænder gjorde den ikke..

MartinN 25-08-2009 21:24

Jo da, jeg får lige taget lidt video med lyd og får det uploaded.

Min Yamaha F115 teede sig på samme måde, der må være mange andre der har samme "problem" !

Hvad med jer andre?

steffen m 25-08-2009 21:34

når du sætter i gear så gør det kontant. ikke noget med at holde bare en anelse igen for så børster den tænder. og ja det skal klonke en anelse, hvis din tomgang er for høj er det noget voldsommere og det er gearet ikke konstrueret til, så hvis det er problemet skal du have din motor justeret

Horizonblue 25-08-2009 22:41

Krrrrrrrrr-KRONK
 
Gearkasser med klokobling (påhængsmotorer + Alpha one + OMC Cobra) kommer aldrig til at lyde som en Mercedes automatgearkasse. Men det bliver selvfølgelig ikke bedre af at der kommer en propel på, som har godt fat i vandet. Husk selvfølgelig, som der bliver sagt, at sætte i gear rimelig kontant, ellers lyder det endnu værre (børste tænder)

Z drev med konuskobling kan ikke børste tænder og går som regel rimelig blødt i gear. Men den hellige grav er nu ikke vel forvaret. Lidt afhængig af hvilket drev det drejer sig om og hvor barsk en propel der er på, kan konuskoblingen også sige "GOK" når den går i indgreb.

Albjerg 26-08-2009 07:58

Men det er nu dejlig stille gearskifte, når man har Volvo-dele DDriver

goffy 26-08-2009 09:27

Citér:

Originally Posted by Albjerg (Indlæg 16923)
Men det er nu dejlig stille gearskifte, når man har Volvo-dele DDriver


:grin::grin::grin::grin:

Casper T 26-08-2009 10:34

Volvo:D:D:D:D

lille tut 26-08-2009 17:54

VOLVO KUN VOLVO:D:D:D:D:Dfjupeqopqfjupeqopqfjupeqopqfjupeqop qfjupeqopq

Nicolajs Marine Service 26-08-2009 21:50

Det betyder meget, hvordan din tomgang står også. F.eks, på Alpha drev, hvis maskinen går bare lidt over de forskrevne 650rpm så siger det et noget voldsomt KLONK når du sætter den i gear. Dette er også meget hårdt for tandhjul osv. så man skal prøve at ramme det optimale tomgangs omdrejningstal.

Lars T 30-08-2009 08:26

Kommer der snart noget lyd/video :)

MartinN 30-08-2009 12:12

Det står lidt sløjt ud med tiden i øjeblikket :-(

Kan lige tilføje at min tomgang er ca. 550 rpm.


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 12:45.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,519
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Bogdanqoh
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 12:45.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden