Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 707
0 medlemmer og 707 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 945, 25-05-2024 at 03:49.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Ældre både, vedligeholdelse og mekanik (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=71)
-   -   Udstødningsrøg (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3370)

Lindegaard 11-07-2011 23:04

Udstødningsrøg
 
Havde en dejlig tur ud i bugten her til aften, det er tredje gang efter ny varmeveksler vi har den ude og det ser ud til at den nye varmeveksler klarer opgaven til et 12 tal.. der har ihvertfald ikke været nogen alarmer ved fuld kraft...

Lagde dog mærke til en ting her idag... det "ryger" mere fra den motor en fra den anden.. altså ved udstødningen.. eller "oser" kan ikke rigtig se hvad det er, men det er kun når den bliver presset at det forekommer... tænkte lidt om det bare er kølvandet der er det varmere end fra den anden motor, den anden bruge nemlig sit kølvand til bl.a at opvarme varmtvandsbeholderen, inden det ryger ud eller cirkulerer... er det normalt med denne slags udstødnings gas ?? BMW'en er jo ikke ligefrem ny så kunne da godt forestille mig den "røg" lidt.. det er ikke voldsomt, bare lige noget jeg bed mærke i... den gjorde det forøvrigt også da den blev prøvesejlet nden købet...

Softice 11-07-2011 23:22

Citér:

Originally Posted by Lindegaard (Indlæg 33680)
Havde en dejlig tur ud i bugten her til aften, det er tredje gang efter ny varmeveksler vi har den ude og det ser ud til at den nye varmeveksler klarer opgaven til et 12 tal.. der har ihvertfald ikke været nogen alarmer ved fuld kraft...

Lagde dog mærke til en ting her idag... det "ryger" mere fra den motor en fra den anden.. altså ved udstødningen.. eller "oser" kan ikke rigtig se hvad det er, men det er kun når den bliver presset at det forekommer... tænkte lidt om det bare er kølvandet der er det varmere end fra den anden motor, den anden bruge nemlig sit kølvand til bl.a at opvarme varmtvandsbeholderen, inden det ryger ud eller cirkulerer... er det normalt med denne slags udstødnings gas ?? BMW'en er jo ikke ligefrem ny så kunne da godt forestille mig den "røg" lidt.. det er ikke voldsomt, bare lige noget jeg bed mærke i... den gjorde det forøvrigt også da den blev prøvesejlet nden købet...

Hvilken farve har røgen?
Er den blå så bruger den olie, er den grå og lugter af diesel er det uforbrændt diesel og er det hvid så er det sikkert vanddamp. Er den grå ved belastning er det sikker nok overbelastning.

Lindegaard 12-07-2011 09:15

hmmmm ... blå er den ihverfald ikke .. og syntes heller ikke ikke den er helt hvid... men der lugter ikke diesel.. men det ville jo nærmest også kræve jeg lagde mig ned på badeplatformen for at kunne lugte det.. he he og vups røg han i.... nu er det jo en gammel motor, og det kunne da tænkes det var overbelastning.. den sklle kunne gå op til 3800 rpm men fænomenet opstår fra de 3000 rpm.. alt ser normalt ud på instrumenter, altså ingen højere vand og olie temp, og olietryk på lige omkring 4 bar ?? tror jeg det var. Hvis det nu er uforbrændt diesel hvad gør man ved det ?? ved overbelastning skal man selvfølgelig drosle ned...

Softice 12-07-2011 09:42

Citér:

Originally Posted by Lindegaard (Indlæg 33687)
hmmmm ... blå er den ihverfald ikke .. og syntes heller ikke ikke den er helt hvid... men der lugter ikke diesel.. men det ville jo nærmest også kræve jeg lagde mig ned på badeplatformen for at kunne lugte det.. he he og vups røg han i.... nu er det jo en gammel motor, og det kunne da tænkes det var overbelastning.. den sklle kunne gå op til 3800 rpm men fænomenet opstår fra de 3000 rpm.. alt ser normalt ud på instrumenter, altså ingen højere vand og olie temp, og olietryk på lige omkring 4 bar ?? tror jeg det var. Hvis det nu er uforbrændt diesel hvad gør man ved det ?? ved overbelastning skal man selvfølgelig drosle ned...

Hvis det er uforbrændt diesel så er det din pumpe der måske er justeret forkert. Overbelastning kan være fordi din propel er for stor, men der er mange løsninger. Bruger den olie? Gamle motorer kan bruge lidt olie.

Lindegaard 12-07-2011 09:49

Citér:

Originally Posted by Softice (Indlæg 33688)
Hvis det er uforbrændt diesel så er det din pumpe der måske er justeret forkert. Overbelastning kan være fordi din propel er for stor, men der er mange løsninger. Bruger den olie? Gamle motorer kan bruge lidt olie.

næh den bruger ikke olie... kunne måske vær pumpen der er justeret forkert, marine firmaet der monterede den nye veksler og servicerede den mangler lige at komme med ud en tur for sidste check af deresarbejde.. propellen er som den skal være, men den kan måske være begroet med ruer.. ?? det var stigen på badeplatformen ihvertfald efter 1 uge under vand, små, men de var der, og har ikke set bunden af bden siden sidste efterår så det kunne selvfølgelig også være en mulighed, både på bund og propel..

måske jeg lige skulle rykke servicemanden for en sejltur snarest så det bliver rettet..

Miss Mancini 12-07-2011 11:48

Hhmmm, det er højest sandsynligt uforbrændt diesel - det ses tit på ældre dieselmotorer.

Justering af dieselpumpen er en mulighed, men jeg hælder mest til kontrol af dysserne - måske trykskiverne i dysserne skal udskiftes sammen med dyssespidserne.

KAM Diesel i Hedehusene er værd at nævne i denne sammenhæng.

Lindegaard 12-07-2011 12:37

Citér:

Originally Posted by nytdrev.dk (Indlæg 33690)
Hhmmm, det er højest sandsynligt uforbrændt diesel - det ses tit på ældre dieselmotorer.

Justering af dieselpumpen er en mulighed, men jeg hælder mest til kontrol af dysserne - måske trykskiverne i dysserne skal udskiftes sammen med dyssespidserne.

KAM Diesel i Hedehusene er værd at nævne i denne sammenhæng.

nu håber jeg ikke det er noget med at motoren skal ud af båden he he.. nej spøg til side, hvor sidder sådan nogle svende egentlig?? jeg er ikke så helt meget inde i det, men er jo vild efter at lære noget.. skulle jo gerne udmønte sig i at jeg selv kan passe og pleje, Læs: skifte olie, impellerog deslige, vinterkoservere osv.

Tils videre, er der noget der hedder det?? , har jeg, på anbefaling, anvendt Gert fra CG Marine, han har også stået for montering af den nye varmeveksler som må siges at fungere efter hensigten, før fik vi jo alarm lige omkring 3000 rpm... tror lige jeg skal nævne de her småting for ham...


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 04:39.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 115,669
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, ffdsdfgasd
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 04:39.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden