Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 695
0 medlemmer og 695 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 793, 17-05-2024 at 20:06.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Motor (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Mangler forbindelse mellem drev og motor (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3482)

solo lyx III 04-09-2011 15:32

Mangler forbindelse mellem drev og motor
 
Var ude at sejle da jeg i fremadgående gear gassede op og ingenting skete mit drev vp 270 skifter fint mellem frem bak og neutral... kan der sidde en kobling mellem motor og drev ? Min motor er en VP MD21a

Horizonblue 04-09-2011 16:59

Citér:

Originally Posted by solo lyx III (Indlæg 34561)
Var ude at sejle da jeg i fremadgående gear gassede op og ingenting skete mit drev vp 270 skifter fint mellem frem bak og neutral... kan der sidde en kobling mellem motor og drev ? Min motor er en VP MD21a

Der sidder en kobling imellem motor og drev, men det er yderst sjældent at den går i stykker, på de gamle Volvo'er.

Jeg vil nærmere tro at det er vulkaniseringen i din propel der er mørnet, så skrueakslen drejer rundt, men den ikke tager propellen med.

solo lyx III 04-09-2011 18:34

Citér:

Originally Posted by Horizonblue (Indlæg 34562)
Der sidder en kobling imellem motor og drev, men det er yderst sjældent at den går i stykker, på de gamle Volvo'er.

Jeg vil nærmere tro at det er vulkaniseringen i din propel der er mørnet, så skrueakslen drejer rundt, men den ikke tager propellen med.

Hej
Det var lige dig jeg ventede på, troede selv det vulkaniseringen der var gået men har haft 2 andre propeller på med det samme resultat, såå det er nok koblingen mellem motor og drev der er gået...

Strøyer 04-09-2011 18:41

Har du prøvet at tegne en tuschstreg på propellen og henover akslen, Efter en prøvetur tjekker du om stregerne passer overens endnu eller de er skredet.
Så har du en sikker indikation om fejlen er i vulkaniseringen.

solo lyx III 04-09-2011 18:50

Citér:

Originally Posted by Strøyer (Indlæg 34565)
Har du prøvet at tegne en tuschstreg på propellen og henover akslen, Efter en prøvetur tjekker du om stregerne passer overens endnu eller de er skredet.
Så har du en sikker indikation om fejlen er i vulkaniseringen.

Hej

Godt forum dette her, har ikke mulighed for en prøvetur da jeg ingen fremdrift har hverken frem eller bak, havde lige inden det skete sejlet hjem fra Nivå ca 20 sømil uden problemer

Strøyer 04-09-2011 18:52

Prøv imens du ligger fortøjret.

Ja det er et godt forum :-)

solo lyx III 04-09-2011 18:56

Citér:

Originally Posted by Strøyer (Indlæg 34568)
Prøv imens du ligger fortøjret.

Hej

Er prøvet selv ved 4000 omdregninger er fortøjningerne stadil løse, men ved skift mellem frem og bak drejer propellen stadig kun stille rundt, selvfølgelig hver sin vej

Horizonblue 04-09-2011 18:59

Citér:

Originally Posted by solo lyx III (Indlæg 34569)
Hej

Er prøvet selv ved 4000 omdregninger er fortøjningerne stadil løse, men ved skift mellem frem og bak drejer propellen stadig kun stille rundt, selvfølgelig hver sin vej

Interessant, er der noget som rasler eller klaprer, når den er i gear?

Strøyer 04-09-2011 19:08


solo lyx III 04-09-2011 19:09

Citér:

Originally Posted by Horizonblue (Indlæg 34571)
Interessant, er der noget som rasler eller klaprer, når den er i gear?

hej

Nej der er ingen mislyde af nongen art, virker som om det er en kobling der ikke tager fat, og da det skete efter 2 1/2 times sejlads uden stop hælder jeg til at det er koblingen mellem motor og drev der er blevet træt ( den er jo også blevet 40 år) har i øvrigt kun haft båden i vandet i 6 uger med et perfekt fungerende drev

solo lyx III 04-09-2011 19:18

Citér:

Originally Posted by Strøyer (Indlæg 34572)

Tak for de fine links, har selv tidligere på dagen været hele nettet rundt for at finde den kobling mellem motor og drev meen det som jeg mener skulle være en koblingsplade er benævnt som en viberationsdæmper, og jeg har ikke lyst til at tage motor ud hvis det ikke er nødvendigt (bundkar støder på fundament)

Horizonblue 04-09-2011 19:37

Citér:

Originally Posted by solo lyx III (Indlæg 34574)
Tak for de fine links, har selv tidligere på dagen været hele nettet rundt for at finde den kobling mellem motor og drev meen det som jeg mener skulle være en koblingsplade er benævnt som en viberationsdæmper, og jeg har ikke lyst til at tage motor ud hvis det ikke er nødvendigt (bundkar støder på fundament)

Ja, motoren skal flyttes frem/tages ud, før det er muligt at skifte denne kobling(vibrationsdæmper)

I drevet, er den øverste gearkasse forbundet med den lodrette trækaksel i underdelen via et "strålehylster". I dette hylster er der et spor(ikke alle Volvo har dette), som svækker hylsteret, så det kan brække, i tilfældet af en voldsom belastning, hvis man rammer en sten eller lignende. Herved mister man altså forbindelsen mellem øverste gearkasse og skrueakslen.

Men altså, der skal et ordentlig skrald til, før den knækker. Den sidder i olien, så den ruster ikke. Hvis den er knækket, tvivler jeg på at propellen drejer bare en smule rundt

Konuskoblingen kan godt blive slidt, men så går den slet ikke i gear, eller venter noget tid, før den går i gear. Jeg har aldrig hørt at den kan skride.

solo lyx III 04-09-2011 19:51

Citér:

Originally Posted by Horizonblue (Indlæg 34575)
Ja, motoren skal flyttes frem/tages ud, før det er muligt at skifte denne kobling(vibrationsdæmper)

I drevet, er den øverste gearkasse forbundet med den lodrette trækaksel i underdelen via et "strålehylster". I dette hylster er der et spor(ikke alle Volvo har dette), som svækker hylsteret, så det kan brække, i tilfældet af en voldsom belastning, hvis man rammer en sten eller lignende. Herved mister man altså forbindelsen mellem øverste gearkasse og skrueakslen.

Men altså, der skal et ordentlig skrald til, før den knækker. Den sidder i olien, så den ruster ikke. Hvis den er knækket, tvivler jeg på at propellen drejer bare en smule rundt

Konuskoblingen kan godt blive slidt, men så går den slet ikke i gear, eller venter noget tid, før den går i gear. Jeg har aldrig hørt at den kan skride.

Hej

Ja jeg mente også der der var en mulighed for en adskilt aksel men så tror jeg ikke mit drev ville fungere som det gør frem/neutral/bak kommer promte, så det er nok ud med motoren og skifte koblingen der er bare i tvivl med hensyn om hvorvidt der sidder en kobling der da jeg ikke har kunne findene andet end noget andet en benævnt dæmper... men det ligner noget til en kobling

Strøyer 04-09-2011 20:10

Det er den du har fundet, på svensk hedder den "ryckutjämnare"
Den sidder hvor koblingen sidder på en bilmotor.

http://www.jfmarin.com/html/main_sid...utjamnare4.jpg
Bravo 1-2-3

http://www.marinepartseurope.com/Pen...s500/15114.jpg
Volvos modeller ligner mere en kobling med fjedre.
NR.25
Kig evt efter den på blocket.se
Kan du dreje propellen med hånden når drevet er i gear ? Begge veje ?


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 04:24.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 115,298
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, nzuvvedmpnd
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 04:24.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden