Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 539
0 medlemmer og 539 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   skylight / mandeluge (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=2781)

goffy 01-11-2010 20:24

skylight / mandeluge
 
2 Vedhæftelse(r)
jeg skal bruge et par skylight/mandeluger og har fundet mange forskellige priser på dem. den billigste jeg har fundet er Vetus Genius.
jeg har fundet dem til 2269 kr stk + inderramme til 160 kr.er der nogle af jer der kan finde dem billigere.

Specifikationer:
GENIUS luger har en elokseret aluminiums- ramme, 4 hjørner har en radius på 42 mm og og 10 mm acryl i farverne "smoke" eller "green" (glass look). Genius dækluger leveres med en central, trinløs justerbar holder, der muliggør, at lugerne kan åbnes op til en vinkel på 180º. Dette gør lugeåbningen fuldstændig fri for forhindringer, således at stuvning af f.eks. sejl kan ske på en simpel og effektiv måde. Genius mandeluger har to trinløse justerbare holdere. Den totale højde på Genuis luger er kun 26 mm. Disse greb har et antal fordele frem for de tideligere anvendte: Lugerne kan nu åbnes udefra, så de opfylder CE-regulativets krav. - De greb tillader en ventilations position. Lugen kan åbnes ganske lidt, og alligevel forblive komplet aflåst. De greb har en låsepal, som kan holde lugen fuldstændig aflåst i både lukket og ventilations position. Med denne aktiveret, kan lugen ikke åbnes udefra. Det er lavet en sikring, så reb på f.eks. sejlbåde ikke kan fange håndtagene, hvis lugen er åben. Til alle GENIUS luger kan leveres en elokseret aluminium modflange og et myggenet.

Lars T 04-11-2010 19:50

Hej Preben,
har du kikket hos Bomar, måske de har noget du kan bruge?
www.pompanette.com/bomar

goffy 04-11-2010 20:04

Jeg har kikket på Bomar og Lewmar og de er lidt dyrer end vetus :(
jeg har også kikket udenfor landets grænser og der er de faktisk dyrere end herhjemme. priserne i Tyskland starter ved knap 400euro :(. Det ender nok med de vetus.

goffy 11-11-2010 09:50

Jeg skal have malet indvendig i båden og regner med at bruge Hempel Poly best 2 komp. Da det er indvendig der skal males, tror jeg det skal gøres med rulle, for sprøjten laver meget svineri.
har i nogen erfaring med Boly Best er den ok at male med.
flyder den ordentlig ud så arbejdet bliver nogenlunde glat.
er der nogle ting jeg skal være obs på.

goffy 08-03-2011 15:12

1 Vedhæftelse(r)
Så fik jeg støbt den nye top med lugerne fast på båden. Temperaturen under presseningen fik jeg op på 17 gr ved at tænde for Webastoen og efter en time var det hærdet så meget at der ikke kunne laves mærker i det med en negl :D
Jeg lavede en spartelmasse af talkum og polyester som blev lagt på kanten og toppen lagt ovenpå. Med en brædt indvendig og udvendig kunne jeg spænde det sammen med et par skruetvinger.
nu lader jeg fyret køre til engang i aften og håber det hærder helt af.

Strøyer 08-03-2011 17:27

Det er et spændende projekt.
Hvad endte det med ? blev det Vetus luger.

goffy 08-03-2011 19:16

2 Vedhæftelse(r)
jeps det blev Vetus genius som der er afbilledet i starten af tråden.

Strøyer 09-03-2011 07:08

Det ser sgu godt ud, Det blir spændene at se det færdige resultat.

lille tut 10-03-2011 09:55

Hej Preben det ser godt ud, men hvis det var mig ville jeg vende dem modsat hinanden for så kan du få luften den ene eller anden vej uanset om i sejler eller ligger stille

goffy 10-03-2011 13:22

Citér:

Originally Posted by lille tut (Indlæg 30941)
Hej Preben det ser godt ud, men hvis det var mig ville jeg vende dem modsat hinanden for så kan du få luften den ene eller anden vej uanset om i sejler eller ligger stille

det havde jeg faktisk også overvejet, men vi står tit med hovedet oppe gennem lugen og så er det ikke så smart. jeg foreslog konen at den i passagerer siden skulle vendes og fik ren besked :D:D

lille tut 10-03-2011 16:08

Citér:

Originally Posted by goffy (Indlæg 30943)
det havde jeg faktisk også overvejet, men vi står tit med hovedet oppe gennem lugen og så er det ikke så smart. jeg foreslog konen at den i passagerer siden skulle vendes og fik ren besked :D:D

Ja så vandt hun igenfjupeqopqfjupeqopqjeg kan sagtens følge hende, men ang den praktiske brug er det andet nr 1.
Men uanset hvad bliver det godt

JACRYD 18-03-2011 18:47

Hej

Vedr. Poly Best til maling indvendigt, så kan den også påføres med pensel/malerpude. Dvs. maling påføres med pensel og stryges så ud med malerpuden. Jeg har selv gode erfaringer med maling af fribord med den metode. Om den er egnet til dit formål er svært at sige.
Det er meget individuelt hvordan folks erfaringer er med malerpude, nogen får godt resultat andre er mindre tilfredse.
Man må prøve sig frem ,-)

Held og lykke med det. (Hvis ikke det er for sent - jo noget tid siden du skrev det indlæg)

/Jacob

goffy 19-03-2011 20:36

Poly-Best`en bliver smurt på med pensel, der vil blive for meget afdækning og svineri indenbords ellers :D Det er mine bænke/skabe og andet synligt glasfiber/topcoat der males, for det var blevet meget grim og skjoldet, det er trods alt 37 år gammel. :D
Poly-best er dejlig at arbejde med og flyder godt sammen. 1. lag er smurt på og næste lag smørres på i morgen.

goffy 29-03-2011 09:08

1 Vedhæftelse(r)
så er der lidt nye billeder af arbejdet indvendig i båden, der kommer flere som arbejdet skrider frem.
her en smagsprøve resten er i albummet. :D

nicolajjetrider 29-03-2011 10:41

godt gået old man ;)

Det ser edermugemanme godt ud!

Strøyer 30-03-2011 07:41

Det er sgu iorden..
Ser godt ud.

Clasg 30-03-2011 19:46

Var lige inde og checke billederne,.....for pokker det ser godt ud.

Er siderne pålimet hvid nappa?

goffy 30-03-2011 20:49

Nej ikke hvid nappa men en 3mm skumbeklædning som denne.
http://hellers.dk/index.php?option=c...d=hg12010-1007
den isolerer lidt og er også nem at gøre ren.

lille tut 30-03-2011 22:13

Hej Goffy

Ser rigtigt godt og jeg kan se du har lavet små låger af det overskydende glas kanon ide-dlof--f

goffy 30-03-2011 22:32

Citér:

Originally Posted by lille tut (Indlæg 31437)
Hej Goffy

Ser rigtigt godt og jeg kan se du har lavet små låger af det overskydende glas kanon ide-dlof--f

Godt set.... før var der bare åbne huller ind til hyllerne og glasset havde jeg jo, så måtte jeg være lidt kreativ :D


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 19:55.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,570
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, BooneAmare
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 19:55.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden