Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 460
2 medlemmer og 458 gæster
Marcusket, Robxjx
Fleste brugere online var 793, 17-05-2024 at 20:06.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Generelle spørgsmål (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=57)
-   -   Afrensning af ruer inden i rustfri propel? (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=4737)

thg 21-03-2014 16:11

Afrensning af ruer inden i rustfri propel?
 
Har prøvet med tyktflydende kalkfjerner som har siddet på en lille time og har prøvet med toiletrens som jeg har set nogen har forslået, men uden held! Skrubbede endda godt med en svamp!

Jeg kan få det af hvis jeg krasser med en negl, men den er måske ikke lige den bedste løsning!

Nogen forslag?

Casper T 21-03-2014 17:21

saltsyre,men forsigtig

Miss Mancini 21-03-2014 17:23

oxalsyre fra matas.....

MartinN 21-03-2014 17:40

Krads det af med en træpind og rens efter med saltsyre.

LarsH 21-03-2014 18:34

Køb klinkerens i byggemarkedet, det man bruger til at fjerne fugeslør når klinkerne er fuget, det er ikke så aggressivt som saltsyre, men heller ikke lige så "farligt", saltsyre er ikke for børn :-)

BrianL 21-03-2014 21:29

Har du prøvet med "Kalk'Væk stærk flydende afkalker" som kan købes i Bilka og andre steder som jeg foreslog i den anden tråd ?

Det virker.

Først fjerner du hovederne fra rurerne med en maler rørepind eller lign så du ikke laver ridser i propellen.

På med nogle solide handsker som kan modstå syren.

Derefter kommer du propellen i en balje.

Hæld afkalkeren på hvor der er rurer.

Brug en pensel eller børste (der findes til fælgrens børster som kan komme ned i navet på propellen) til at dyppe i syren som nu ligger i baljen, og blev ved med at tilføre syre der hvor stadig er belægninger. Det syder og bobler der hvor belægninger og rurerne er. Bare blev ved at påsmøre til belægninger/rurerne er væk.

Når du er færdig skylles propellen godt med vand.

Derefter hælder du syren tilbage i dunken fra baljen.

Når man rengører blade på propellen for belægninger kan det være lettere at hælde det på. men da man hele tiden genbruger det som du har i baljen bruges der ikke ret meget. Efter rengøring af en propel har du max spildt 1 deciliter.

Din propel ser nu ud som ny.

Som fungerer det ihvertfald for mig.

Advarsel: Lad ikke syren sidde længere end højst nødvendigt for at undgå tæring.

thg 21-03-2014 22:08

Det er Borup Stærk Rust og kalkfjerner jeg har brugt, som netop er lidt tykt flydende og så har det siddet på en lille time og ja det syder og bobler til start og det tog også noget af det, men der er stadig et lille tyndt hvidt lag tilbage...

BrianL 22-03-2014 09:52

Citér:

Originally Posted by thg (Indlæg 45256)
Det er Borup Stærk Rust og kalkfjerner jeg har brugt, som netop er lidt tykt flydende og så har det siddet på en lille time og ja det syder og bobler til start og det tog også noget af det, men der er stadig et lille tyndt hvidt lag tilbage...

Tag en pensel eller børste og bliv ved med at påsmøre syre på de angrebne steder, så er det til sidst helt væk.

thg 22-03-2014 09:56

Citér:

Originally Posted by BrianL (Indlæg 45258)
Tag en pensel eller børste og bliv ved med at påsmøre syre på de angrebne steder, så er det til sidst helt væk.


Jeg må blive ved.

Har stået med en tyk pensel/fælgrensbørste og skrubbet med både oxalsyre og "Kalk Væk" og der bliver stadig et tyndt lille hvidt lag :(

BrianL 22-03-2014 16:03

Citér:

Originally Posted by thg (Indlæg 45259)
Jeg må blive ved.

Har stået med en tyk pensel/fælgrensbørste og skrubbet med både oxalsyre og "Kalk Væk" og der bliver stadig et tyndt lille hvidt lag :(

Har du et billede af det ?

Lars T 22-03-2014 18:54

Thomas - hvorfor overhovedet fjerne de ruder inden i? Dechar Jobzonen betydning - dårligt nok kosmetisk betydning :)

Personligt bruger jeg Brians Kalk-væk (den kraftige) trick og så en træpind som man rører maling med :)

thg 22-03-2014 19:32

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 45261)
Thomas - hvorfor overhovedet fjerne de ruder inden i? Dechar Jobzonen betydning - dårligt nok kosmetisk betydning :)

Personligt bruger jeg Brians Kalk-væk (den kraftige) trick og så en træpind som man rører maling med :)


Har tænkt mig at male propellen i år med Jotun Aqualine VK på spray, da jeg har rigtig gode erfaringer med det på mit drev, så derfor skulle propellen gerne være 100% ren inden!

Kim 23-03-2014 07:35

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 45261)
Thomas - hvorfor overhovedet fjerne de ruder inden i? Dechar Jobzonen betydning - dårligt nok kosmetisk betydning :)

Personligt bruger jeg Brians Kalk-væk (den kraftige) trick og så en træpind som man rører maling med :)

Ruger kan lide lys og sætter sig derfor tit i den ene side af propelen,det giver ubalance.

thg 24-03-2014 09:57

3 Vedhæftelse(r)
Citér:

Originally Posted by BrianL (Indlæg 45260)
Har du et billede af det ?


Har taget lidt billeder. Beklager kvaliteten, men der var så lidt strøm på telefonen, at blitzen ikke kunne aktiveres :)

BrianL 24-03-2014 18:05

Citér:

Originally Posted by thg (Indlæg 45280)
Har taget lidt billeder. Beklager kvaliteten, men der var så lidt strøm på telefonen, at blitzen ikke kunne aktiveres :)

Tja ved ikke hvad jeg skal sige. Kun at jeg kan gøre mine propellere helt rene med det kraftige kalk væk. Underligt at det ikke virker for dig

PROSECCO 21-05-2014 21:40

2 Vedhæftelse(r)
Halløj

Jeg bruger saltsyre, en tandbørste, en træfugepind og en opvaskebørste. Men disse redskaber kommer jeg ind og rundt overalt. en sjat saltsyre og en sjat vand blandet sammer og jeg går i gang med at vaske "kalkruer" væk. det er yderst effiktivt,
Kradser først alle ruehovederne af med træpinden og eller en isskraber derefter skurer og skrupper med børster og saltsyreopløsningen og med pinden kradser jeg af der hvor ruefoden er lidt tykkere og børster igen. det tager ca 10 min per propel. derefter en spuler jeg prop under bruseren og til sidst lægger jeg prop i en spand regnvand et par min og lader tørrer. Derefter polering... hurtig,let,effektivt :-)

J


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:01.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 115,428
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Robxjx
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:01.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden