Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 579
0 medlemmer og 579 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Ændring af skot i Maxi 77 (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3789)

Kim S 11-03-2012 15:40

Ændring af skot i Maxi 77
 
2 Vedhæftelse(r)
Hej.

Jeg vil ændre de to skot ud mod foreste køje på min Maxi 77, for at få mere rum og lys igennem båden.

Problemet er at babystagets træk føres ned igennem disse skot til bunden, og de afstiver sikkert også dækket.

Jeg vil skære skottene halvt ned så der bliver en lille kommode i hver side, der går op til kanten af ryglænet .

Derefter vil jeg få lavet to metal bøjler der går fra bunden og op til dækket.
Der vil så være en tværstiver som babystaget bliver skruet fast i.

Jeg vil helst lave de nye skot "kommoder" rent i glasfiber, få at undgå træ det bliver fugtigt med skimmelsvamp til følge.
Men hvordan får jeg nok stivhed i galsfiberen uden af lave den tyk og tung ?

Der må være andre muligheder end at støbe en krydsfiner plade ind i fiberen.

Kim S 24-03-2012 10:49

Kommet lidt videre.
 
1 Vedhæftelse(r)
Jeg er kommet lidt videre og samtidig fået lidt gode råd ang. projektet.

Der er indkøbt 6mm østenfiner, som får 3 lag måtte på hver side og så bliver støbt fast i skroget.

Her har jeg skåret de gamle skot ned for at se hvordan det komme til at se ud.

lynæs 25-03-2012 07:12

Jeg tror, du vil får svært ved at finde andre, som synes det er en god ide, at fjerne et skot i en sejlbåd, den indgår jo som et væsentligt komponent i båden styrke. Det er finerens stivhed, som er hovedsagen, og den har du jo fjernet. En Maxi er jo lavet på billigst muligt måde, altså sprøjtestøbt enkeltlaminat, som der ikke er meget styrke i. Derfor indgår køjer, skot mm. som uundværlige elementer i styrken.

Kim S 25-03-2012 08:53

1 Vedhæftelse(r)
Jeg tror faktisk det nye skot bliver meget stærkere end det gamle, alene fordi det bliver støbt fast og ikke skruet i tynde lister som det gamle.

Efter at have snakket med Gert Gerlach bliver der også støbt afstivning ind i siderne.

Her er en tegning der viser det bedre.

Kim S 25-03-2012 18:22

2 Vedhæftelse(r)
Fik skåret plader ud til de nye skot og til nedgangsluge skabelonen.

Kim S 27-04-2012 18:09

2 Vedhæftelse(r)
Så er jeg kommer lidt videre med projektet.

Siderne har fået 3 lag glasfiber på hver side, og at "måttet" fast med yderligere 3 lag rovingvæv på hver side.

De to 40mm alurør er sat fast i glasfiber rør der er "måttet" fast i ruffet, og der bliver lavet en glasfiber klods som bliver skruet igennem køjesider og rør i bunden.

goffy 27-04-2012 20:09

det bliver flot og det ser ud til at blive stærk. Båden kommer til at virke meget større indvendig, når der bliver åbnen ud til det foreste rum.
flot arbejde.

Kim S 05-05-2012 13:35

1 Vedhæftelse(r)
har fået lavet en smule i ugens løb selvom der ikke har været meget tid efter arbejde.

De to forreste alurør er kommet i, jeg har skåret siderne til i højden, og har skåret de plader til der skal dække fronterne.

Desværre glemte jeg at tage højde for en afstandsklods, og fik lavet det ene for kort, så det skal laves om.


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:57.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,571
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, ElmerOvers
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:57.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden