Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 702
1 medlemmer og 701 gæster
WileySaf
Fleste brugere online var 945, 25-05-2024 at 03:49.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Motor (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   mercuriser 5,0 bliver varm (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=2435)

mathea 17-06-2010 21:21

mercuriser 5,0 bliver varm
 
Hej har et lille problem. har lige fået skiftes manifolder og knæ, ny termostat og det hele skyllet i igennem, og den bliver 80g i tomgang og op til 3500omd. men fra 3500omd til 4400omd stiger temp bare hvis jeg så går ned omkring 3500omd igen falder den til de 80g.
Mit bud er at impelle er ved at være træt, er jeg helt forkert på den????
Andre bud er mere en velkomme, inden jeg for den op af vandet
mvh Andreas

Strøyer 18-06-2010 07:27

Hvad køling er der på motoren ?
Det kan være en stoppet varmeveksler.
Har du et søvandsfilter på ?

mathea 18-06-2010 15:17

Hej den er saltvandskølet

Strøyer 18-06-2010 18:28

Hvis den er saltvandskølet, så er din temp. alt for høj, for over 60-65 grader udskiller saltvandet saltet som lejre sig i blokken.
Prøv en tur uden thermostat.

goffy 18-06-2010 18:47

1 Vedhæftelse(r)
Citér:

Originally Posted by Strøyer (Indlæg 25015)
Hvis den er saltvandskølet, så er din temp. alt for høj, for over 60-65 grader udskiller saltvandet saltet som lejre sig i blokken.
Prøv en tur uden thermostat.

Volvo kører med højere temp. Her er lige et skan fra min instruktionsbog.

Lars T 20-06-2010 13:03

Hej Andreas,
Noget kunne tyde på at den ikke får nok kølevand.

Hr du tjekket din impeller - hvornår er den sidste blevet skiftet?
Hvad er det for et drev du har?

Norvik20" 20-06-2010 16:42

Citér:

Originally Posted by goffy (Indlæg 25016)
Volvo kører med højere temp. Her er lige et skan fra min instruktionsbog.

Efter at have læst bidden fra din instruktionsbog Goffy, undrer jeg mig en smule over hvad det dog skulle gøre af forskel for temp, at skifte til bak og så frem.. :)
Står der noget om det længere nede? Ellers må jeg (igen) konstatere: De er skøre, de svenskere.... :D

Mvh

mathea 20-06-2010 16:53

impellen er fra 2009, så prøver at få den skiftes, så må vi se hvad der sker,
drevet er et Mercruiser Alpha One Gen II

Clasg 20-06-2010 17:25

Citér:

Originally Posted by Norvik20" (Indlæg 25048)
Efter at have læst bidden fra din instruktionsbog Goffy, undrer jeg mig en smule over hvad det dog skulle gøre af forskel for temp, at skifte til bak og så frem.. :)
Står der noget om det længere nede? Ellers må jeg (igen) konstatere: De er skøre, de svenskere.... :D

Mvh

Min teori er, at det er for at fjerne evt. tang, plastposer eller lignende fra søvandsindtaget, hvis det skulle være tilstoppet.
I så fald virker det logisk.

Strøyer 20-06-2010 19:19

Citér:

Originally Posted by goffy (Indlæg 25016)
Volvo kører med højere temp. Her er lige et skan fra min instruktionsbog.


Så har jeg også lært noget i dag. :-)

goffy 21-06-2010 11:32

Citér:

Originally Posted by Norvik20" (Indlæg 25048)
Efter at have læst bidden fra din instruktionsbog Goffy, undrer jeg mig en smule over hvad det dog skulle gøre af forskel for temp, at skifte til bak og så frem.. :)
Står der noget om det længere nede? Ellers må jeg (igen) konstatere: De er skøre, de svenskere.... :D

Mvh

det er for at fjerne/skylle skidt væk fra indtaget.
med min tidligere motor havde jeg vandindtaget i bunden af båden og prøvede faktisk at fange et stykke plastik som ikke lige lod sig skylle væk, men en kort sluk af motoren og plasten faldt af og jeg kunne sejle videre. Nu sejler jeg i åen som er groet godt til om sommeren og da kan drevet være pakket ind i det skidt.

mathea 21-06-2010 19:11

Hej, Har lige haft den starte op her til aften, og den slange der komme fra drev og går hen over motoren til termostathuset, den er kold, og de to slange der går til hver sin manifold, er også kolde, men så går der en stor en ned til vandpumpen den bliver hurtig varm, og bliver det, Er det rigtigt???

Norvik20" 21-06-2010 19:15

Jeg skulle også mene, at den bedste måde at fjerne f.eks et stykke plastic på, må være at stoppe motoren, evt. mens båden stadig gør fart.
Så længe der er sug i søvandsindtaget, skal der vist mere til end et par gearskift.. ;)

Mvh

goffy 21-06-2010 19:19

Citér:

Originally Posted by Norvik20" (Indlæg 25128)
Jeg skulle også mene, at den bedste måde at fjerne f.eks et stykke plastic på, må være at stoppe motoren, evt. mens båden stadig gør fart.
Så længe der er sug i søvandsindtaget, skal der vist mere til end et par gearskift.. ;)

Mvh

det kan jo være problemet opstår mens båden ligger stille i havnen og det flyder med tang rundt om båden. :D
jeg har altid mit drev helt oppe når båden ligger i havnen, da der ellers altid ligger ca 2 m2 tang/grøde bag båden og rundt om drevet, den fanger dælme alt skidt i vandet.

Norvik20" 21-06-2010 19:24

Citér:

Originally Posted by goffy (Indlæg 25129)
det kan jo være problemet opstår mens båden ligger stille i havnen og det flyder med tang rundt om båden. :D
jeg har altid mit drev helt oppe når båden ligger i havnen, da der ellers altid ligger ca 2 m2 tang/grøde bag båden og rundt om drevet, den fanger dælme alt skidt i vandet.

Det er jo også noget af en 'krog' som rager ned i vandet, sådan et drev..
Og jeg har ved tidligere kommentar ikke lige tænkt på at søvandsindtaget ikke kun sidder i bunden, men også kan sidde i drevet. :rolleyes:
Så virker det jo rimeligt at gi skruen lidt omdrejninger.

Mvh

Kim 21-06-2010 19:26

jeg har altid kunnet fjerne platposer/ålegræs fra vandindtaget på drevet ved at bakke men spare heller på gasen,på den båd jeg havde men vandindtag i bunden fik jeg aldrig stop

goffy 21-06-2010 19:29

Citér:

Originally Posted by Norvik20" (Indlæg 25130)
Det er jo også noget af en 'krog' som rager ned i vandet, sådan et drev..
Og jeg har ved tidligere kommentar ikke lige tænkt på at søvandsindtaget ikke kun sidder i bunden, men også kan sidde i drevet. :rolleyes:
Så virker det jo rimeligt at gi skruen lidt omdrejninger.

Mvh

Os der ligger i ferskvand Å eller sø har lidt andre problemer at bøvle med.
Men vi har ikke ruer he he.:D

Norvik20" 21-06-2010 19:38

Sidste år havde jeg 10-15stk ruer.. men jeg sejlede også mindst hver 2.dag i den første halvdel af sæsonen. -dlof--f

I år bliver det ikke til nær så meget sejlads, så jeg må se når jeg prøver at hive båden op engang i løbet af juli. Når nu det er så nemt med ophalervogn, kan man ligeså godt udnytte det og gi båden en afvaskning eller to i løbet af sæsonen. Jeg kan se på mit ror, at begroning har fundet sted. :eye:

Mvh


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 07:41.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 115,779
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, WileySaf
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 07:41.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden