Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 598
2 medlemmer og 596 gæster
Charlesenece, TerryTY
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Udsk. af motorolie på MerCruiser 4.3 MPI? (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3045)

thg 13-03-2011 06:53

Udsk. af motorolie på MerCruiser 4.3 MPI?
 
I min instruktionsbog for min nye MerCruiser 4.3 MPI fremgår der umiddelbart to forskellige metoder til udskiftning af motorolien.

Den ene foreskriver at man med hjælp af en pumpe skal suge den gamle olie op igennem oliepindrøret og den anden beskriver en "easy engine oil drain system" hvor man ligesom kan løsne en møtrik med fingrene som så gør at man kan aftappe motorolien direkte i en beholder.

Nogen som ved hvor denne "easy engine oil drain system" helt præcist sidder, eller om det kun er på nogen modeller, siden de beskriver to metoder?

erjohans 13-03-2011 09:49

På min Mercruiser som er en 5,0 sidder der en slange monteret i bådens bb side under manifold. Det er så meningen at man kan fjerne bundproppen på hækken af båden trække slangen ud gennem dette hul. Herefter fjernes den bolt der sidder i enden af slangen hvorefter olien kan tømmes ned i en passende beholder. Jeg bruger normalt ikke denne måde. Jeg synes det er nemmere at suge den varme olie op gennem oliepindrøret.

Miss Mancini 13-03-2011 09:56

Korrekt hvad erjohans skriver.

Anbefaler at skifte motorolie ved driftvarm motor, så motorolien har nemmere ved at løbe ud igennem afløbsslangen.

thg 14-03-2011 18:58

Men hvad er så det der beskrives på side 52 her:

http://download.brunswick-marine.com.../8m0053272.pdf

Lars T 14-03-2011 19:44

Det er den slange Erjohans beskriver.
Den er forbundet til bundkaret og ligger løst nede under motoren. Ofte er den fastgjort med en lille wire til bådens bundprop, så man kan trække slangen ud igennem bundprop-hullet, og tappe olien af den vej.

Jeg har også sådan en fætter på min, men syntes olien er laaaaaang tid om at løbe ud. så jeg foretrække at pumpe olien ud gennem oliepinden..

thg 15-03-2011 07:02

Hvor får man fat i sådan en pumpe til rimelig pris?

BrianL 15-03-2011 10:47

Hvis olien er varm burde den løbe ud af slangen uden de store problemer, og olien bør være varm når man skifter olie så man får så mange urenheder med ud som muligt.

Fordelen ved at bruge slangen er at der er større sandsynlighed for at få tømt mere af den gamle olie af, i forhold til hvis man bruger en oliesuger.

Iøvrigt mener jeg man bør skifte olie i efteråret, som jeg har argumenteret for tidligere, men selvfølgelig hvis man går med liv rem og seler så skifter man både om efteråret og om foråret. Jeg skifter nu selv kun om efteråret.

pajero 15-03-2011 10:48

http://www.harald-nyborg.dk/shopcard...2049&Grp=&n=10
Denne her bruger jeg selv, men det kræver at motoren ( olien ) er varm, den er ikke særlig hurtig men den virker perfekt, også til benzintanken.
mvh Bjarne

thg 15-03-2011 11:13

Ok. Prøver metoden med slangen, hvis jeg kan finde den!

Båden er helt ny og MerCruiser anbefaler udskiftning af motorolie og drev efter 20 timer, så når sæsonen går igang går der jo ikke længe før det er tid til det.

Fremover har jeg også tænkt mig at få lavet service og olieskift i efteråret inden vinteropbevaringen!

BrianL 15-03-2011 13:18

Citér:

Originally Posted by thg (Indlæg 31013)
Ok. Prøver metoden med slangen, hvis jeg kan finde den!

Varm olien godt op.

Slangen er normalt fastgjort med en wire til din bundprop, så du afmonterer din bundprop og så trækker du slangen ud gennem bundprop hullet.

Så fjerner du tætningsbolten for enden af slangen og lader olien løbe ud i en dunk bag båden.

thg 15-03-2011 13:48

Slangen er ihvertfald ikke fastgjordt til bundproppen, for den har jeg afmont. ifbm. vinterkonserveringen, så håber jeg kan finde den alligevel.

Casper T 15-03-2011 14:12

Citér:

Originally Posted by thg (Indlæg 31013)
Ok. Prøver metoden med slangen, hvis jeg kan finde den!

Båden er helt ny og MerCruiser anbefaler udskiftning af motorolie og drev efter 20 timer, så når sæsonen går igang går der jo ikke længe før det er tid til det.

Fremover har jeg også tænkt mig at få lavet service og olieskift i efteråret inden vinteropbevaringen!

Har du tjek på det med garantien når du selv servicere motor efter 20timer,Jeg har ladet en aut.mekaniker klare det indtil garantien er udløbet,bare et godt råd fordi jeg nok har fået lavet for mange tusind kroner på garantien,og et 20t imers service koster ikke meget under 1000kr på en 4,3gxi har jeg givetpoppe

thg 15-03-2011 14:23

Jeg er blevet oplyst at 20 timers tjekket IKKE er en nødvendighed, kun en anbefaling og derfor gør jeg det selv.

Det er kun første service ved 100 timer eller 1 år som er et decideret krav, hvor jeg også vil få udført dette på aut. værksted!

Casper T 15-03-2011 14:25

ok min er også en Volvo, der hedder den 20timer 50timer 100timer

thg 27-03-2011 16:35

Har nu kigget efter olieslangen ved bundproppen og der er absolut intet at se - skal den være der et sted, eller er jeg nødt til at suge olien op igennem oliepindrøret?


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 12:02.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,516
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, TerryTY
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 12:02.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden