Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 595
3 medlemmer og 592 gæster
Bogdancuj, Matthewsmott, Phillipgisse
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Afrensning af læder.... (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3944)

Peter508 30-05-2012 19:31

Afrensning af læder....
 
Hvad er det bedste at afrense læderet i båden med ?

Hvilken metode er den bedste ?

Jeg tænker lidt Acetone og en klud.....

lille tut 30-05-2012 20:51

Citér:

Originally Posted by Peter508 (Indlæg 39231)
Hvad er det bedste at afrense læderet i båden med ?

Hvilken metode er den bedste ?

Jeg tænker lidt Acetone og en klud.....

Er det rigtig læder eller det som er i alle både

Mikael 30-05-2012 21:01

Du skal tage noget varmt vand og smide sæbespåner i, og så piske det voldsomt så det skummer op.
Og så skal du kun bruge skummet, og husk at rense godt af med en ren klud og vand bagefter.
Derefter skal du give det noget læderfedt.

Peter508 30-05-2012 21:14

Jeg tror faktisk det er rigtig læder, men det er nok ikke lige en af mine spids kompetencer at vurdere sådan noget.....

Jeg har lige prøvet med lidt Acetone et sted, og det virkede faktisk okay.....men det er lidt besværligt at arbejde med ( og det stinker ) .....

Mikael det lyder...ja lidt specielt det der...

lille tut 30-05-2012 21:33

hvis det er nappa kan du bruge skure creme og lidt vand samt en køkken svamp skyl godt med vand og lad det tørre, påfør vinyl shine fra hempel og lad den trække 24 timer tør af med en ren klud og de skinner og er dejlige bløde.

pajero 30-05-2012 21:45

Lyt til Mikael.... men jeg mener dog ikke det er nødvendigt med læderfedt da sæbespånerne virker plejende i sig selv. acetone dur ikke til ægte læder da det virker kraftigt affedtende og derfor vil udtørre lædderet.
Mvh Bjarne.
ps: Du kan også vaske din pressening med sæbespåner, så preller vandet af som på en gås

Mikael 30-05-2012 21:47

Du siger man kan vaske kaleche i sæbespåner?
Skal man blande det op eller hvad gør man?

Peter508 30-05-2012 22:04

Der står på flasken at det kan bruges på læder.....

Jeg har ved et tilfælde opdaget, at hvad jeg troede var læder i beige farve i virkeligheden er hel hvid....indenunder, hvad jeg formoder er en hel del nikotin fra den tidligere ejer.....

Nu vil jeg gerne have det renset af, og få det til at stå hvid og flot igen.....

lille tut 30-05-2012 22:46

Prøv at gøre som jeg vil på et lille sted og se forskellen mellem sæbespåner eller brunsæbe. de bliver meget mere rene, men også tørre så godt med pleje middel efter til at fugte dem igen

pajero 31-05-2012 07:23

Citér:

Originally Posted by Mikael (Indlæg 39238)
Du siger man kan vaske kaleche i sæbespåner?
Skal man blande det op eller hvad gør man?

Ja det er super godt, du blander bare en god fed blanding med lunkent vand og bruger en blød børste,kaleschen skal være meget våd, så skyller du med blød stråle fra haveslangen og du er færdig.
Mvh Bjarne
Ps: brun sæbe må heller ikke bruges da det også udtørrer lædderet ( tænk på at det kan opløse maling!!!!!! )

Peter508 31-05-2012 15:45

Jeg har prøvet de forskellige ting i dag, og også et produkt fra Hempel og Cillit Bang, som jeg fik anbefalet....intet tog det ordentligt.

Så Acetone blev det, og nu 2 1/2 flaske senere står det hele hvid og flot. Jeg har så valgt at imprægnere det, da jeg tror det er nappa.....om det er rigtigt aner jeg ikke, men det ser Dælme godt ud.

molboen 31-05-2012 16:14

Jeg har sofa og stole i stuen i hvid, jeg har aldrig brugt andet end sæbespåner og kommer heller ikke til det, virker fint til rengøring og alm pleje. glem acetonen den er som skrevet længer oppe meget affettende og udtøre blot læderet

Peter508 31-05-2012 16:47

Too late ;-)

Det her var ikke almindelig snavs, men 30 års forsømmelse.....der skulle lidt ekstra til....


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:13.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,523
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Bogdancuj
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:13.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden