Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 576
2 medlemmer og 574 gæster
Charlesenece, Phillipgisse
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Motor (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Tørning af motor (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=4651)

Peter508 19-11-2013 18:41

Tørning af motor
 
Tørner I Jeres maskiner i løbet af vinteren ?

Hvis ja, hvorfor, i hvilket tidsinterval og hvordan ?

Hvis nej, hvorfor ?

Strøyer 19-11-2013 19:14

Nej.
Jeg mener ikke der er nogen grund til at tørne noget uden olietryk mere end højest nødvendigt.
Når sådan en gammel Perkins skal startes op igen, aner den slet ikke der har været vinter.
Den starter som om den lige har været på langtur.

Peter508 19-11-2013 20:37

Så du er ikke nervøs for om den sætter sig ?

Grunden til at jeg spørger, er at min nabo båd på land, i foråret havde en af hans maskiner der satte sig, fordi han sidste vinter glemte at tørne dem...noget han normalt har haft gjort.

Jeg er dog ikke klar over hvilke maskiner han har siddende i. Det er en Princess 330 fra start 80'erne. Så jeg mistænker at det er Volvo maskiner han har, jeg er dog lidt usikker på det.

Miss Mancini 19-11-2013 22:21

Motorer "sætter sig ikke" med mindre der en alvorlig lækage ind til cylinderen. Som ofte er det forårsaget af vandindtrængen fra et gennemtæret udstødningsmanifold.

Min egen OMC´er tørner jeg ca. én gang pr. mdr. i vinterens forløb, indtil der er opbygget olietryk. I samme omgang bliver der sprøjtet konserveringsolie i indsugningen, så alle cylindervægge får et kraftig oliefilm pålagt.

Impelleren kan blive beskadiget ved rotation uden vand/kølervæske, så den bør udskiftes ved sæsonstart med mindre den er afmonteret for vinteren, når motoren tørnes. Om det at tørne motoren forlænger motorens levetid kan næppe dokumenteres, men det skader ikke at gøre det, hvis det gøres korrekt.

BrianL 19-11-2013 22:42

Jeg tørner ikke min i løbet af vinteren, selvom jeg har preluber pumps så jeg kan få et olietryk på lige over 40 PSI inden jeg tørner, men knastakselen og andre dele bliver ikke smurt ordentligt uden at den bliver startet op. Så jeg foretrækker at lade være.

Jeg kender til flere med Volvo diesel som tørner i løbet af vinteren for at undgå at ventilerne sætter sig. Men hvor stort problem det er ved jeg ikke.

Hvis der en lille uopdaget utæthed i udstødningssystemt så der kommet vand på ventilerne så er der nok større chance for at de sætter sig.

Strøyer 20-11-2013 07:16

Citér:

Originally Posted by Peter508 (Indlæg 44480)
Så du er ikke nervøs for om den sætter sig ?

Grunden til at jeg spørger, er at min nabo båd på land, i foråret havde en af hans maskiner der satte sig, fordi han sidste vinter glemte at tørne dem...noget han normalt har haft gjort.

Jeg er dog ikke klar over hvilke maskiner han har siddende i. Det er en Princess 330 fra start 80'erne. Så jeg mistænker at det er Volvo maskiner han har, jeg er dog lidt usikker på det.

Jeg er ikke nervøs for om den sætter sig, jeg tror som Rolf, kun at den gør det hvis der er fugt i cylindrene.
Hvis jeg har det så er løsningen den samme..
I med 300 HK. :-)

Miss Mancini 20-11-2013 07:31

Der er vel heller ikke en salgsbil hos en forhandler, der står på "marken" i f.eks. 12 mdr. der pludselig sætter sig i motoren....?

Peter508 20-11-2013 07:32

okay...

jeg er lidt i tvivl, om ikke jeg skal tørne ca. hveranden måned...

De både der gør det her på havnen ( eller dem jeg har talt med ), de drejer bare nøglen og holder stop knappen inde, også gør de ikke mere ved det....

nicolajjetrider 20-11-2013 08:50

Vi tørner ikke vores motore. Tror så længe motoren er serviceret bare efter nogenlunde forskrifter burde der ikke være chance for den satte sig / ruster fast som det nok nærmere er.

Men skulle man gøre noget i den stil kunne du jo bare tage en top nøgle 1 gang til vinter lige at sætte på krumtappen og dreje den et par omgange :)

Softice 20-11-2013 12:59

Jeg tørner heller ikke motoren når den står vinteren over. Jeg havde den varm inden jeg fyldte frost vædske på så den bliver først startet når der skal skiftes olie til foråret og frosten er væk.

Norvik20" 20-11-2013 16:26

Samme her.

Og ingen frostvæske på søvandssiden (varmeveksler) endnu.
Hvis vejrudsigten holder ved, så får den en sejltur søndag og igen mandag hvor jeg alligevel skal til Hobro, derefter ser det ud til tø.. indtil videre.

http://beta.dmi.dk/vejr/til-lands/by...bro,%20Danmark

Mvh

Kim 20-11-2013 23:06

Citér:

Originally Posted by Norvik20" (Indlæg 44496)
Samme her.

Og ingen frostvæske på søvandssiden (varmeveksler) endnu.
Hvis vejrudsigten holder ved, så får den en sejltur søndag og igen mandag hvor jeg alligevel skal til Hobro, derefter ser det ud til tø.. indtil videre.

http://beta.dmi.dk/vejr/til-lands/by...bro,%20Danmark

Mvh

Så du overdriver det med at tørne motoren ...lidt :D

Norvik20" 21-11-2013 01:02

Ja da.
Sæsonafslutning er da først når man ikke kan sejle for is. :D

Man kan i øvrigt aldrig regne med vejrprognoserne. :rolleyes:
Nu bliver fredag pludselig, næsten et frost-døgn.. håber det er væk igen i morgen!

Mvh

Kim 21-11-2013 07:43

Det kan jeg godt blive lidt misundlig på ,i vores havn blev vi sendt hjem for snart en måned siden.

Jeg tørner ikke min båds motor,eller nogle andre motore i løbet af vinteren med mindre de skal bruges

Norvik20" 21-11-2013 14:43

I vores havn tog de bådene op d.2/11, men jeg har valgt at lade den ligge på vandet igen i vinter.
Når det er gået problemfrit de sidste to vintre, så går det nok osse i år. Jeg satser i øvrigt på en grøn vinter i år....... boattt
Og masser af vinterørreder!

Sidste vinter lå båden i is fra slut november til april.
Ligeså snart fjorden var isfri, og isen mellem pæle og broer i havnen var ved at tø væk, kom frosten tilbage.
Men som efter de to første vintre, hvor den stod på land, da startede den ligesom Strøyers, som om den lige havde været startet dagen før. :)

Så det der med at tørne motoren i løbet af vinteren, er heller ikke noget jeg gør i.

Mvh


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:47.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,523
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Bogdancuj
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:47.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden