Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 582
4 medlemmer og 578 gæster
Bogdansqi, GornPeani, Robphist, Sanchowrics
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Elektronik (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=73)
-   -   Start og Forbrugsbatteri (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3371)

tmidtboell 12-07-2011 12:22

Start og Forbrugsbatteri
 
Hej Folks,

Vil gerne have et ekstra batterie i skibet, men læser at det skal være af samme type alder osv.

Er dette rigtigt?

Kan et rigtigt "forbrugsbatteri" også bruges som start batteri ellers kan man jo ikke have samme type osv.?

På forhånd tak.

/Thomas

Softice 12-07-2011 19:27

Citér:

Originally Posted by tmidtboell (Indlæg 33692)
Hej Folks,

Vil gerne have et ekstra batterie i skibet, men læser at det skal være af samme type alder osv.

Er dette rigtigt?

Kan et rigtigt "forbrugsbatteri" også bruges som start batteri ellers kan man jo ikke have samme type osv.?

På forhånd tak.

/Thomas

Mht et ekstra batteri så kommer det an på hvilken opsætning du har. Hvis du vil sætte 2 batterier sammen så de lades fra generatoren eller laderen når på landstrøm, ja skal du have 2 ens batterier helst samme alder og produceret lige efter hinanden. Den anden løsning er at du bruger et skillerelæ der først lader det ene batteri derefter det andet. De 2 batterier behøves ikke at være ens. F.eks et start batteri og et stort forbrugsbatteri. Start batterier er beregnet til at levere en masse strøm (ampere) i kort tid, mens et forbrugsbatteri er beregnet til lang afladning.
Man kan få batterier der kan begge dele.
Kik ind i forumet elektronik der er der også noget om batterier og ladning.
Håber du kan bruge det til noget.

tmidtboell 12-07-2011 20:10

Citér:

Originally Posted by Softice (Indlæg 33695)
Mht et ekstra batteri så kommer det an på hvilken opsætning du har. Hvis du vil sætte 2 batterier sammen så de lades fra generatoren eller laderen når på landstrøm, ja skal du have 2 ens batterier helst samme alder og produceret lige efter hinanden. Den anden løsning er at du bruger et skillerelæ der først lader det ene batteri derefter det andet. De 2 batterier behøves ikke at være ens. F.eks et start batteri og et stort forbrugsbatteri. Start batterier er beregnet til at levere en masse strøm (ampere) i kort tid, mens et forbrugsbatteri er beregnet til lang afladning.
Man kan få batterier der kan begge dele.
Kik ind i forumet elektronik der er der også noget om batterier og ladning.
Håber du kan bruge det til noget.

Hej Softice,

Er et sådan skille filter et af f.eks. septor slagsen? Det virker nemlig ret smart :-)

/Thomas

Softice 12-07-2011 20:17

Citér:

Originally Posted by tmidtboell (Indlæg 33698)
Hej Softice,

Er et sådan skille filter et af f.eks. septor slagsen? Det virker nemlig ret smart :-)

/Thomas

Ja det er det. Jeg har selv monteret 2 til at lade 3 batterier. Der findes andre på marked og de er billigere, men jeg holder mig til septor.

erjohans 12-07-2011 21:11

Det er rigtigt at batterierne skal have samme alder og størrelse. Ifølge teorien!!. Jeg har dog i 4 år sejlet med 2 batterier af forskellig alder og forskellig størrelse uden problemer. Det er samtidig et start batteri og et forbrugs batteri der er koblet i paralel, hvilket heller ikke er tilladt. Ifølge teorien!!. Når jeg følger forbruget samt hvor hurtigt de bliver afladet på min batteri computer ser jeg ingen nævneværdig reduktion af kapaciteten på batterierne

tmidtboell 12-07-2011 22:10

Er der nogen af jer der ved om Cyrix relæerne fra Victron er identiske med septor?
Her mener jeg om de er bi-direktionelle?

/Thomas

tmidtboell 13-07-2011 08:01

Citér:

Originally Posted by tmidtboell (Indlæg 33702)
Er der nogen af jer der ved om Cyrix relæerne fra Victron er identiske med septor?
Her mener jeg om de er bi-direktionelle?

/Thomas

Hej Folks,

Sendte lige en mail til Victron.dk og de svarede med det samme at den var bi-rektionel som Septor.

Virkelig god pris på Cyrix fra Victron.dk som jeg kan se det. DKK 375 inkl. fragt for Cyrix skillerelæ - 12V og 24V, 100A

/Thomas


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:49.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,548
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, GornPeani
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:49.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden