Fenderen.dk
 
GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 546
2 medlemmer og 544 gæster
BlazeJart790looda, Tehnichesk_crEl
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Motor (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Timetæller på motoren. (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=713)

Miss Mancini 16-12-2008 17:39

Timetæller på motoren.
 
1 Vedhæftelse(r)
Hvor mange sejler med en timetæller tilsluttet til motoren ?

Jeg skal i hvert fald have monteret en timetæller til den nye sæson, for så kan jeg se ud fra timetallet, hvornår det er tid til olieskift på motor, servostyring og drev, kontrol af tændrør, efterspænding af div. komponenter, trykprøvning af drev osv. Timetallet afgør den generelle service og vedligeholdelse på båden og dermed også driftsikkerheden.

Ydermere, kan jeg også følge med i, hvor mange timer jeg sejler på en sæson. Jeg overvejer at montere en flowmåler, der kan vise brændstofforbruget, men jeg bliver nok mere deprimeret end glad ved at kigge på manometeret under sejlads.........:)

Lars T 16-12-2008 18:41

Det gør jeg.
husk at den bør køre/tæller når der er tænding på.. Nogle at timetællerne er monteret forkert så den også tæller når man f.eks ligger for anker med radioen tændt (tændingslåsen på AUX)..

ENN 16-12-2008 18:44

Jeg har ogs¨timetæller instaleret og har altid haft det på mine både - her er et billede i den der sidder i min b-liner

http://fenderen.dk/forum/picture.php...&pictureid=754

goffy 16-12-2008 18:51

har også timetæller monteret og den tæller kun når der er tænding på motoren
men jeg fører også logbog hvor jeg notere tiden for alle start og stop + distancen.
ordnung müs sein poppe

ENN 16-12-2008 19:02

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 5203)
Det gør jeg.
husk at den bør køre/tæller når der er tænding på.. Nogle at timetællerne er monteret forkert så den også tæller når man f.eks ligger for anker med radioen tændt (tændingslåsen på AUX)..


Smart - så kan man også holde øje med radioens drifttimer

fjupeqopq

ChristianX 16-12-2008 20:54

Det er monteret i vores Scand 8600, men ikke i limboen ;) men fik da regnet mig frem til 80 drifttimer i limboen, i år :)

BrianL 16-12-2008 21:08

Er der ikke noget med at nogle timetællere også kan bruge input fra omdrejningstælleren så kun hvis motoren faktisk er i gang tæller timetælleren, og ikke hvis der "bare" er tænding på (nøglen i ignition position) ?

ENN 16-12-2008 21:12

elektrisk kan det sagtens lade sig gøre - fx ved at slutte strømmen over et relæ der er sluttet til fx olietrykskontakten eller ved at tage + ved diodebroen på generatoren - men hvor mange timer står motoren med "ignition" på uden at køre - normalt vil det være yderst få % af motorens drift tid Desuden er disse få% sikkert mindre end timetællerens indbyggede nøjagtighed

Der findes desuden nogle timetællere der styres via tændings "støj" altså tæller når der fx er tændings impulser på et tændkabel fx denne:

http://www2.northerntool.com/engines/small-engine-accessories/item-160595.htm

På mange nyere motorer kan drifttimer desuden tages ud af motorstyringen - så er spørgsmålet bare om softwaren så tæller motortimer efter om der er tænding på eller efter om motoren faktisk kører.



Jeg ved at motorene vi sælger på arbejde logger drifttimer i motorstyringen - men ved faktisk ikke om det så er reelle drifttimer eller bare timer hvor tændingsnøglen er i "ing" position og der derfor er sluttet strøm til tændingen

goffy 16-12-2008 21:31

jeg har akustisk alarm på min motor så den står ikke med tænding på for den hyler sgu højt så det er bare med at få startet i en fart.

:D

Casper T 16-12-2008 21:56

min sidder indbygget i omdr.tæller,regner med den tæller når motoren går,er der nogen der her diagram over sådan en ,det er er faraia

ENN 16-12-2008 22:11

Citér:

Originally Posted by Casper T (Indlæg 5218)
min sidder indbygget i omdr.tæller,regner med den tæller når motoren går,er der nogen der her diagram over sådan en ,det er er faraia


Den faria tæller så snart der er tænding på - altså når tændingsnøglen står i "ing" har instaleret flere af dem

Prøv bare at sætte tænding på - så begynder den at tælle

Horizonblue 17-12-2008 06:40

Timetæller
 
Jeg satte en timetæller i Suntop'en da jeg lagde V6'eren i den. Jeg fik at vide at motoren havde sejlet een sæson, sælger regnede med at det nok var 70 timer. Så jeg koblede timetælleren til et batteri, for at få den "spolet" frem til 70 timer, så det stemte overens. I dag, 12 år senere, har den gået 280 timer.

nicolajjetrider 17-12-2008 10:00

slap da lige allan med alle de service.. Fungere motoren ikke godt eller hvad? Det var da helt vildt.
Olie skift inden sæson på Motor og drev samt filter og tændrør. Men ligefrem kontrolere efter timeantal var da måske lige til den gode side

Casper T 17-12-2008 13:12

Citér:

Originally Posted by ENN (Indlæg 5220)
Den faria tæller så snart der er tænding på - altså når tændingsnøglen står i "ing" har instaleret flere af dem

Prøv bare at sætte tænding på - så begynder den at tælle

kan man slå timetæller funktionen fra uden at det går ud over omdr.tæller,så vil jeg nok montere en anden i motor rummet

ENN 17-12-2008 15:59

Ja det kan du - bare lad være med at forbinde + ledningen på omdr tælleren

Albjerg 18-12-2008 07:09

Citér:

Originally Posted by Casper T (Indlæg 5218)
min sidder indbygget i omdr.tæller,regner med den tæller når motoren går,er der nogen der her diagram over sådan en ,det er er faraia

Hvis du finder det, vil jeg gerne lige være med - har lige købt en Faria omdr.tæller m. timetæller for 20$ - glæder mig til at få den sat i. Jeg går selv på jagt efter diagram osse. Hvis jeg finder noget, får du lige besked.


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:10.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 115,005
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, BlazeJart790looda
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:10.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden