Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 581
2 medlemmer og 579 gæster
Matthewsmott, StevenUsert
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Motor (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Benzin eller Diesel (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1430)

Horizonblue 09-06-2009 22:09

Benzin eller Diesel
 
2 Vedhæftelse(r)
Hvad ville I gøre, hvis I var ved at totalrenovere en 25 fods motorbåd og var lidt i tvivl om valg af motorer? Der er følgende muligheder:

BENZIN: 2 x 4,3 V6

DIESEL: 2 x Mercedes OM 606 (6 cyl række, 3 Liter, 24 ventiler, 136 hk)

Økonomisk set, er det så vidt jeg lige kan forestille mig, en smule billigere at lægge dieselmotorerne i (findes på ebay i D, med max 200K km) og de er selvfølgelig billigere i drift. Båden bliver aldrig nogen racerbåd, men skal heller ikke være en sløv balje.

Peter508 10-06-2009 06:51

Jeg ville vælge diesel motorerne....

En del mindre ting peger i retningen af en diesel, men for mig personligt er sikkerheden i diesel større ( læs ingen dampe = minimal brand risiko )....

goffy 10-06-2009 06:59

jeg ville nok vælge diesel, hvis du kan holde prisen i samme leje som benzin motorene. men hvorfor 2 maskiner som jo er dobbelt udgifter/vedligehold :D

ChristianX 10-06-2009 07:03

Jeg ville vælge Diesel, udelukkende pga. den mindre brandrisiko, og så har de vel også lidt mere moment når den skal ligge fra land?

Miss Mancini 10-06-2009 07:33

Det er to vidt forskellige motorer med hver sit temperament.

Hvad taler for at vælge Volvo Penta 4.3 liters V6 motorer:

- Kan benyttes med og uden ferskvandskøling
- Nem adgang til reservedele til konkurrencedygtige priser
- Momentstærke motorer
- Økonomiske i brug sammenlignet med storebroren 5.7 V8
- Perfekt kombination med Volvo Penta SX drev
- Driftsikre grundet simpel opbygning

Hvad er ulemperne ved Volvo Penta 4.3 liters V6 motorer:
- Benzinforbrug
- To motorer kræver stor benzintank ( læs ved brand ombord )
- Flere reservedele kan være kostbare

Hvad taler for at vælge Mercedes-Benz 3.0 diesel:
- Driftsikre ( i renoveret stand )
- Bør være økonomiske i drift
- Solid konstruktion dog er brugen af motoren i personbil og båd to forskellige ting
- Indsprøjtningssystem fra Ford A´s tid ( forkammerdiesel )

Hvad er ulemperne ved Mercedes-Benz 3.0 diesel:
- Tvivlsom kvalitet af motoren ( renovering undgås næppe )
- Reservedelspriserne har på flere områder fået en løft
- Udgift til ferskvandskøling skal påregnes
- Skal tilpasses Volvo Penta SX drev
- Motorstøj
- 24V topstykke er sjældent på brugtmarkedet i god stand
- Motorens antal HK


Edit:
Hvad er det fornuftige valg ?
Volvo Penta 4.3 liters V6 vil uden tvivl passe bedst til båden. Båden laves næppe med salg for øje, så det må påregnes, at ejeren vil beholde båden i mange år fremover. Hermed er debatten omkring økonomiske motorer i salgsøjemed irrelevant.

Jeg ville vælge 2 x 4.3 liters V6.

nicolajjetrider 10-06-2009 07:48

skal jeg svare?

SKAL jeg også tilbyde min hjælp eller ved du godt hvad jeg svare der os;)?

Horizonblue 10-06-2009 08:21

Citér:

Originally Posted by goffy (Indlæg 13878)
jeg ville nok vælge diesel, hvis du kan holde prisen i samme leje som benzin motorene. men hvorfor 2 maskiner som jo er dobbelt udgifter/vedligehold :D

Hullerne til drev er savet i båden.........

(det er jo også lidt cool med 2 maskiner :-))

nicolajjetrider 10-06-2009 08:27

prisoverslag.

HOBL: Hvad kan man få for de 2 maskiner du har stående? Kontra hvad skal du ud og betale for 2 diesel

Horizonblue 10-06-2009 08:51

Citér:

Originally Posted by nicolajjetrider (Indlæg 13884)
prisoverslag.

HOBL: Hvad kan man få for de 2 maskiner du har stående? Kontra hvad skal du ud og betale for 2 diesel

Når man sidder og kigger Ebay efter Mercere, ser det ud til, at det vil gå nogenlunde lige op.

goffy 10-06-2009 09:52

da jeg skiftede min gamle AQ115 med drev 100 i 2005 havde jeg længe gået og funderet og regnet på hvad maskine benzin/diesel jeg skulle vælge.
jeg regnede ikke med båden skulle skiftes de første 6-8 år så gensalgsværdien
så jeg bort fra.
jeg valgte benzin igen volvo 3,0 SX da jeg skulle slippe næsten 60kg mere for en tilsvarende diesel med SX drev.
jeg sejler en del 40-80 mil 1 til 2 weekender hver måned plus 400-500 mil i sommerferien, så der bliver brugt en del benzin men prisforskellen ville nok først være tjent hjem efter 10 år. :D

Horizonblue 10-06-2009 10:23

Citér:

Originally Posted by goffy (Indlæg 13887)
da jeg skiftede min gamle AQ115 med drev 100 i 2005 havde jeg længe gået og funderet og regnet på hvad maskine benzin/diesel jeg skulle vælge.
jeg regnede ikke med båden skulle skiftes de første 6-8 år så gensalgsværdien
så jeg bort fra.
jeg valgte benzin igen volvo 3,0 SX da jeg skulle slippe næsten 60kg mere for en tilsvarende diesel med SX drev.
jeg sejler en del 40-80 mil 1 til 2 weekender hver måned plus 400-500 mil i sommerferien, så der bliver brugt en del benzin men prisforskellen ville nok først være tjent hjem efter 10 år. :D

Når man snakker ny motor, så havde jeg nok gjort det samme. Men I mit tilfælde, hvor jeg har tænkt mig at det skal være brugt (uanset benzin/diesel) og jeg selv kan marinisere Mercedes'erne, så er prisforskellen noget mindre. Det vil næsten koste det samme, sådan hvad jeg lige kan forestille mig.

Strøyer 10-06-2009 15:40

Jeg er ikke i tvivl.
Diesel selvfølgelig også på grund af sikkerhed, Men adgangen til brændstof i de forskellige havne synes jeg også er vigtigt. man kan jo ikke have 4X25L dunke til at ligge i båden hele ferien for at hente benzin på en tank i "nærheden"

goffy 10-06-2009 17:25

jeg vil også helst have diesel men økonomien var ikke til det på det tidspunkt
og i dag bruger jeg de sparede 60kg på benzin

(70dgf=8

goffy 10-06-2009 17:28

Citér:

Originally Posted by Strøyer (Indlæg 13892)
Jeg er ikke i tvivl.
Diesel selvfølgelig også på grund af sikkerhed, Men adgangen til brændstof i de forskellige havne synes jeg også er vigtigt. man kan jo ikke have 4X25L dunke til at ligge i båden hele ferien for at hente benzin på en tank i "nærheden"

hvordan skulle jeg klare at sejle fyn og sjælland rundt uden dunke :rolleyes:
jeg har dog kun 2 stk. :D

Lars T 11-06-2009 09:44

Jeg ville ikke et sekund være i tvivl - Benzin.. :)
4.3'erne for mig står for at være nogle at de alle bedste motorer - og de er også i mine øjne skånsomme på benzinfronten.

Searider 11-06-2009 11:21

min kammerat har en searay 265 flybrigde båd med sådan 2stk 4,3 det går dælme godt ca 35 knob og de starter hver gang, selv om den er fra 1988. Forbrugsmæssigt ligger den meget stabilt på ca 0,7 km. pr. liter 20-25 knob, det er meget fint for den type båd, fuld gas sejler den 0,5 km. pr. liter, så de sidste 10 knob koster jo selvfølgelig, men det er jo sjovt at prøve af en gang imellem.

Clasg 12-06-2009 18:21

Ingen tvivl hos mig: DIESEL...!
2 x 136 HK med 2 x drev.......aaaaahhhhh :rolleyes:

Du får et fantastisk godt moment, er hurtigt oppe i fart
og en meget mere økonomisk sejlads, hvilket giver lyst til flere timer på vandet.

272 HK...ja så er den da bestemt heller ikke sløv..mvf.f
30 knob burde den kunne nå..!

Held og lykke med valget

Skibsbyggeren. 13-06-2009 06:53

Diesel - Absolut diesel!
Som Strøyer også var inde på - er det noget nemmere at tanke diesel, end benzin i havnene.
Så er der også sådan noget som gensalgsværdi, og salgstid.
Både med benzinmotorer er altså lidt sværere at omsætte.

Searider 13-06-2009 07:17

hvorfor ikke lave båden om til enkelt motor installation? så vil du kunne nøjes med en 200hk og samtidig have samme topfart, men helt sikkert lavere brændstofforbrug og ikke mindst: meget mere plads i motorrummet omkring motoren. Det har jeg selv fortrudt, jeg ikke valgte den løsning, da jeg for 2 år siden total renorverede den ene motor.

Horizonblue 14-06-2009 18:38

Citér:

Originally Posted by Searider (Indlæg 13969)
hvorfor ikke lave båden om til enkelt motor installation? så vil du kunne nøjes med en 200hk og samtidig have samme topfart, men helt sikkert lavere brændstofforbrug og ikke mindst: meget mere plads i motorrummet omkring motoren. Det har jeg selv fortrudt, jeg ikke valgte den løsning, da jeg for 2 år siden total renorverede den ene motor.

Jeg lukkede de gamle OMC Stringer huller i bagenden, sidste år, og har savet to nye huller til SX drev. Så det bliver der ikke lige lavet om på. Jeg holder stædigt ved to motorer.

Ved godt at det er dobbelt af alting, men det kaster også visse fordele af sig. Og så synes jeg at det er federe :-)


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:51.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,577
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, MnoioPhore
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:51.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden