Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 364
8 medlemmer og 356 gæster
BengerdCreably, Elvinroupe, hwxyydeuzdb, Kyliehot, StevenNic, Thomasmum, TizgarEnelymn, VarekCalebiabs
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Motor (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   MEGET træg styring VP280, AQD40 ryger sort (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3859)

janpedersen 21-04-2012 09:27

MEGET træg styring VP280, AQD40 ryger sort
 
Båd: Regal Ambassador 245 XL, Volvo Penta AQD40 130HK, Volvo Penta 280 Z-Drev...

Problemer med nyerhvervet båd. Der skulle antageligt være monteret nyt teleflex, samt nyt rat nav for 3-4 år siden. Pga. sygdom har båden så stået stille på land de sidste 3 år, men er regelmæssigt blevet startet op. Navet skulle være med en form for låsning, således at når man sejler "låser" rattet automatisk fast i sejlretningen.
Motoren er renoveret af Volvo Penta mekaniker inden den kom i båden for omkring 5 år siden.

Problemerne er, at styringen er MEGET træg, der skal rigtig mange kræfter til at dreje rattet, hvorfor båden er meget anstrengende og besværlig at sejle. Hvad kan skyldes dette? Kan det trænge til smøring efter så mange år uden brug? Kan problemet ligge i drevet? Den drejer umiddelbart også skarpere til den ene side end den anden.

Ang. motoren lyder den utrolig fin, og går rigtig flot. Problemet er bare, at når man rammer 8 knob ca. så vil den ikke mere, og røg meget SORT. Efter ca 10 sek. tog vi farten af, og motoren gik stadig fint. Det eneste tidspunkt, hvor den røg, var deroppe omkring 8 knob. Den gik umiddelbart stadig fint. Kan dette simpelthen skyldes at motoren har stået stille de sidste 3 år og kun blevet startet op måske engang om året? At den simpelthen skal "brændes" af? For mig tyder det på for meget diesel, når det er helt sort røg. Kan det måske være et stoppet luftfilter?

Ja, lidt problemer med en ny indkøbt båd...

Ulman 21-04-2012 09:42

Mht. den træge styring har jeg også haft problemet for et par år siden. Jeg læste mig frem til at mange forestiller sig at det er kablet der skal smøres, mens de fleste faktisk siger at kablet IKKE skal smøres.
Jeg ville i første omgang tjekke om styrekablet går let og ubøjet fra rattet og tilbage til drevet. Der må ikke være skarpe hjørner og bøjninger på kablet.

Er der servo på sådan en?
Manglende olie til servoen. En lækage måske ?

Mht. motoren siger du at der kommer røg fra omkring 8 kn. Men tager den imod gassen? Stiger omdrejningerne til det de skal og kommer der fart i båden?

janpedersen 21-04-2012 09:48

Teleflex'et skal selvfølgelig tjekkes igennem, næste gang vi kommer derud og får kigget på den... Der er såvidt jeg er orinteret ikke servo på den...

Nu var det min far der sejlede, og jeg snakkede med ham i telefonen. Men de gav den gas, og da den ramte omkring godt 8 kn skete der ikke rigtigt mere, andet end den begyndte at ryge sort og så tog de gassen af for ikke at risikere noget. Mener han sagde at motoren gik med ca 1800 omdr. ved de der godt 8 kn.

Er en AQD40 med 130HK med turbo?

Ulman 21-04-2012 10:27

Ja, den har turbo og det var også min først tanke mht. din beskrivelse. Røgen har jeg ikke forstand på. Måske ryger sådan en når turboen er død. Jeg ved det ikke. Mener ikke min egen gjorde det, da den havde død turbo.

Ulman 21-04-2012 10:27

Du kan i øvrigt finde rigtig meget information omkring din motor på Volvo's hjemmeside. http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA...n_engines.aspx

janpedersen 21-04-2012 10:37

Ja, har også fundet ud af det med turbo... og har så også fundet ud af, at da båden blev solgt i 2006 blev der monteret denne af Volvo Penta nyrenoverede AQD40A... Båden har så ikke sejlet siden 2009, umiddelbart lyder det da ulogisk at turbo er stået af... Når motoren er gennemgået af Aut. Volvo Penta 3 år tidligere... Kunne det tænkes at den kunne være forskubbet i dieselpumpen...

Horizonblue 21-04-2012 10:58

Træg styring er en meget almindelig "fejl" på Volvo Aquamatic drev. De fleste gange, er det selve drevet det er galt med. Enten styrehjælmen eller drevet der drejer træg i ophængningsgaflen.

Når dit teleflex ikke er ældre end 3-4 år skal der ikke være noget galt med det. Jeg har hevet 30 år gamle Teleflex'er ud af både, som faktisk ikke fejlede noget. Og jeg tvivler på at de var blevet smurt nogensinde, for hvis det skal gøres ordentlig, skal kablet ud af båden og hives fra hinanden.

Pil teleflex'en af nede på styrearmen og prøv om rattet så går lettere. Hvis det gør, hiv i drevet og se om det er styregaflens leje øverst på transom'en der kører træg, eller selve drevets drejeled.

Volvo's 40 serie skal ryge(gerne meget), når de skal trække båden op at plane, så prøv at holde håndtaget fremme og giv den et øjeblik til at komme op. Behøver ikke at holde det i bund, bare være lidt "foran" på håndtaget.

molboen 21-04-2012 13:54

manglende luft netop pga. defekt turbo vil give MEGET sort røg. tjek om alle slanger til turboen sidder forsvarligt.
afmonter evt slangen på indgangen af turboen og se om skovlhjulet kan drjge rundt med en finger. husk endelig at motoren skal være slukket når du gør dette

janpedersen 21-04-2012 16:16

1 Vedhæftelse(r)
Den ville vist umiddelbart kun tage omkring 2000omdrejninger... men ska vi ud og kigge til det imorgen, så må vi se hvordan det går...

Her er lige et enkelt billede af røgen...

goffy 21-04-2012 16:39

Volvo diesel kan ryge meget mere en det du viser på billedet fjupeqopq
dem jeg kender der sejler med volvo diesel lægger røgslør ud lige inden båden går op af vandet og planer.
Når vi kommer lidt længere hen på sæsonen så prøv at ligge mærke til hvor mange volvo diesel ejere der sejler rundt med en sort agter på båden :D:D
tror du skal prøve at holde på og lade den ryge for at se om ikke den kommer fri af vandet og så stopper røgen sikkert.

janpedersen 21-04-2012 16:49

Okay, det må jeg lige prøve imorgen... Så er det ikk sikkert det har noget at sige... det er min fars båd, og han var en del urolig for det - sammen med at styringen var helt hen i vejret... men det kan være der slet ingen ting er galt med motoren der :)

Softice 21-04-2012 21:11

Vil den tage gassen i tomgang? Prøv og kikke på luftfilteret om det er stoppet. Hvis den ikke får luft vil den ryge en del grå/sort røg og ikke tage omdrejninger


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:59.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 111,443
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, hwxyydeuzdb
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:59.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden