Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 701
2 medlemmer og 699 gæster
Michaillvp, Natashatfs
Fleste brugere online var 793, 17-05-2024 at 20:06.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Er der nogen der har styr på bundmaling? (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1235)

celebrity68 28-04-2009 08:47

Er der nogen der har styr på bundmaling?
 
Jeg skal til at bundmale min speedbåd, er der nogen der har erfaring med det?

Casper T 28-04-2009 08:54

Ja hvis den er ny, så mister den den nok 10.000.- i værdi ved gensalg ,hvis du bundmaler den.du slipper nok ikke hvis den skal ligge i vandet hele sommeren:eek:

celebrity68 28-04-2009 08:59

Den er ikke ny, og skal ligge i vandet hele sommeren...

Strøyer 28-04-2009 09:12

Hvad for en båd har du ?

celebrity68 28-04-2009 09:38

Celebrity 180 br (se i brugerbilleder)

goffy 28-04-2009 09:47

Citér:

Originally Posted by Casper T (Indlæg 11864)
Ja hvis den er ny, så mister den den nok 10.000.- i værdi ved gensalg ,hvis du bundmaler den.du slipper nok ikke hvis den skal ligge i vandet hele sommeren:eek:

det lyder da utrolig for jeg kunne da ikke finde på at købe en uden bundmaling
og skal den bundmales ordentlig så koster det da også.
når man ser salgsanoncer er det en + at bunden er malet og klar til vandet.

Strøyer 28-04-2009 09:51

Det er en fin båd.
Når du bundmaler en båd,
Starter du med at slibe den mat derefter skal den have 3-6 lag epoxyprimer og derefter så to lag af foreksempel Hempel hard racing ultimate.
Drevet skal du ikke slibe på, det skal bare have et par lag drevspray, og husk så ikke at trimme dit drev op når den ligger.
Så er båden bundmalet efter foreskrifterne og extra beskyttet mod osmose.
Hvis jeg skulle købe en båd der tydeligvis har ligget fast i vandet, Ville en sådan bundbehandling ikke forringe bådens værdi tværtimod...

celebrity68 28-04-2009 14:22

1000 tak Strøyer, det var dagens beste svar. Skal drevet være oppe når den ligger i vandet siger du?

celebrity68 28-04-2009 14:24

Til at matslibe bruger man korn 150? kan man polere bundmalingen bagefter?

NarkoKrig 28-04-2009 14:32

Jeg har lige bundmalet min speedbåd 19.5" den er helt ny.

Lod den ligge i vandet 1-2 mdr sidste efterår, så jeg havde noget vandlinie at gå efter, da det er absolut det sværeste at sætte.

Men ellers matslibe med hånden, tager ingen tid.

Derefter primer det antal gange der nu står på dåsen (hempel, international etc) typisk 2-6 lag, og derefter bundmalingen, igen se på dåsen 2-3 lag.

Drevet afmonterede jeg og tog hjem i kælderen, det var en del nemmere at have med at gøre, da det skal have mange gange med spray. og jeg vil anbefale dig at matslibe det, og bruge primer, samt bundmaling(drev maling).

Jeg brugte prop-o-drive, 2 dåser primser og 1 dåse maling.

Til bundmalingen skal du holde dig langt væk fra VC17 det er det er et helvede at arbejde med synes jeg, ihveryfald hvis du skal ligge ned under båden og male. det er måske ikke så slemt hvis det er på stativ.
(længere historie med udgåede produkter, forkert rådgivning osv)

Vælger du Internationals produkter skal du bruge Trilux som bundmaling. Dejlig nemt at arbejde med.

Men ellers Hempel, og hard racing, dog mindes jeg deres hard racing ikke anbefales over 50Mph. (er dog ikke sikker)

Der er billeder i galleriet af både drev og bund.

Ellers er du velkommen til at kontakte mig.

Casper T 28-04-2009 14:33

Citér:

Originally Posted by goffy (Indlæg 11871)
det lyder da utrolig for jeg kunne da ikke finde på at købe en uden bundmaling
og skal den bundmales ordentlig så koster det da også.
når man ser salgsanoncer er det en + at bunden er malet og klar til vandet.

Smags sag.....de par både jeg har solgt som var max 2år var det et kæmpe plus de ikke var bundmalet..........jeg er også mest til trailerbåde,mange andre har jo andre behovphppp

NarkoKrig 28-04-2009 14:34

Citér:

Originally Posted by celebrity68 (Indlæg 11892)
Til at matslibe bruger man korn 150? kan man polere bundmalingen bagefter?


240 brugte jeg, og kan anbefales. der er ingen grund til at polere da det er under vandoverfladen, og jo er glat. vandet skal nok gøre sit for at polere.

Jeg havde dårlige erfaringer med at polere det, jeg prøvede nemlig også.
Men polercremen satte sig i malingen, så jeg vil ikke anbefale det.

Strøyer 28-04-2009 14:40

Citér:

Originally Posted by celebrity68 (Indlæg 11891)
1000 tak Strøyer, det var dagens beste svar. Skal drevet være oppe når den ligger i vandet siger du?

Tak for det..
Nej drevet skal være nede i vandet og ikke trimmet op,
grunden er at du kan risikere at du trimmer zinkannoderne ud af vandet og så mister de jo deres funktion.
Og bælgene belastes unødigt.

Jeg har før slebet med korn 80 men der er mange meninger om hvor hårdt det skal slibes.
selvfølgelig er der dybere ridser med en korn 80 end med 240 men da det skal overmales mener jeg at det hænger bedre fast på en bund der er slebet med korn 80.
og ridserne kan ikke ses efter alle de lag maling der kommer på, så slib bare med korn 150
Alternativt kan man vådslibe bunden, så kan det hele fjernes igen og bunden poleres op uden spor af at den har været bundmalet.

Var det min båd.
Så en gang med korn 80
derefter minimum 3 lag primer (husk at overholde overmalingsintervaller)
slut med to lag fks. Hard racing

Bund maling skal ikke poleres.

ENN 28-04-2009 15:22

Hvis man sætter en sort affaldssæk/plastpose over drevet når den ligger i havn så kommer der ingen begroning idet der intet sollys er ved drevet, det kan være smart hvis den skal ligge nogle uger og ikke bruges

Selv er jeg så heldig at jeg sejler på en ferskvandssø med det renste fine vand - og begroning forekommer ikke så mine både er ikke bundmalede

celebrity68 28-04-2009 17:39

1000 tak for de kvalificerede svar.
Min båd ligger i vandet fordi jeg bor i en lejlighed, min garage er stadig fyldt med de to andre både jeg har, iøvrigt kan den nye ikke komme ind da den er for bred.

igen tak for de mange svar.

BrianL 28-04-2009 19:52

Citér:

Originally Posted by NarkoKrig (Indlæg 11893)
Til bundmalingen skal du holde dig langt væk fra VC17 det er det er et helvede at arbejde med synes jeg, ihveryfald hvis du skal ligge ned under båden og male. det er måske ikke så slemt hvis det er på stativ.
(længere historie med udgåede produkter, forkert rådgivning osv)

Jeg synes at VC17m er et af de letteste produkter at arbejde med: Ikke noget slibearbejde, opbygger ikke tykke lag som begynder at skalle, glat overfalde selvom det er påført med rulle, tører meget hurtigt (hvis man skal søsætte i en fart :)), dækker med et lag og rækker langt.

Jess 28-04-2009 20:01

Citér:

Originally Posted by BrianL (Indlæg 11943)
Jeg synes at VC17m er et af de letteste produkter at arbejde med: Ikke noget slibearbejde, opbygger ikke tykke lag som begynder at skalle, glat overfalde selvom det er påført med rulle, tører meget hurtigt (hvis man skal søsætte i en fart :)), dækker med et lag og rækker langt.

Ja og så lærte jeg noget nyt:
Pude og pensel kan gemmes til næste år uden rensning, når man kommer ny maling i bakken opløses det gamle fuldstændig."
Jeg lånte min makkers malesæt som han har "arvet" fra sin far, det er over 10 år gammelt !!!
Vc17 er vores ven :rolleyes:

NarkoKrig 28-04-2009 21:11

vc17m dækker ikke noget, det er primeren der dækker ;) VCtar

med hensyn til 17m så er hvid udgået.

Trilux har overtaget hvor vc17m slap.

Lars T 30-04-2009 20:06

VC17m all tha way..! Det produkt det virker..

VC17m fåes da stadig i kobber/grafit og hvid?

NarkoKrig 30-04-2009 21:36

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 12082)
VC17m all tha way..! Det produkt det virker..

VC17m fåes da stadig i kobber/grafit og hvid?

hvid er udgået fra i år. Trilux har overtaget.


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 04:08.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 115,298
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, nzuvvedmpnd
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 04:08.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden