Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 591
3 medlemmer og 588 gæster
Edwardapown, medikaNer, Phillipgisse
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   reparation af glasfiber båd. (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3964)

ørnvik460 10-06-2012 20:30

reparation af glasfiber båd.
 
2 Vedhæftelse(r)
Vi blev i går de glade ejer af en Ørnvik460, Problemet er bare lige det, at den har fået nogle skader på kølen, og langs den ene side gel coaten er ridset helt ind til glasfiberen,men den er helt tør.

Nu er spørgsmålet så hvad gør vi?

Kan vi lave det selv, i så fald hvordan?

Eller er der nogen der ved hvad den slags koster og hvor man kan få det lavet uden det koster en formue?

eller kan man lave en midlertidig løsning, så vi kan få den i vandet hurtigt og få den lavet til efteråret?

Vi er jo lidt utålmodig og vil jo gerne ud og sejle.

Jeg har vedhæfter nogle billeder af skaderne i håb om at det hjælper til svaret.

På forhånd tak for svaret.

Michael Og Karina

MortenBP 10-06-2012 21:14

Hej

Tillykke med din nye båd. Hvis det er meningen den skal bruges som trailerbåd, og skaden ikke er større, så vil jeg mene den blot skal have noget gelcoat spartel. Check evt. Hempels 'Den lille søstærke'. Den fås gratis på nettet, og hos forhandlere, og indeholder mange gode tips.

Og med det vejr vi har for tiden, kan du vist godt nå det inden første søsætning ;-)

ørnvik460 10-06-2012 21:29

Hej MortenBP

Tak for svaret ;O)

Ja er meningen, at både skal bruges som trailer båd.
Er dit råd en midlertidig løsning eller er det noget der kan holde?

forhandleren påstod at det ville koste 10.000 kr at rep.

MortenBP 10-06-2012 21:58

Nu er det lidt svært at se ud fra billederne, om det er blot er gelcoaten som er skrabet af, eller om der også er sket skader på selve glasfiberen. Måske skal du spartle først med noget glasfiber eller epoxy filler, men ellers skal du have gelcoat spartel på, og så skal området (våd)slibes så området bliver pænt.

Men det afhænger jo også meget af hvordan du vil have slutresultatet til at se ud. Det er jo under vandlinien, så det vil ikke kunne ses når du sejler.

Jeg synes dog 10000 lyder voldsomt, men om det er fordi billederne snyder skal jeg ikke kunne sige. Jeg fik en gang spartlet og vandslebet en lang ridse i fribordet på en 470'er, og mener ikke det kostede mere end ca. 800 kr. Måske du skulle høre en anden forhandler?

Hvordan er skaderne iøvrigt opstået?

MortenBP 10-06-2012 21:58

Og det var som varig løsning ;-)

Edit: se evt. http://www.youtube.com/watch?v=iWEE6SFUdpg&feature=youtube_gdata_player og http://www.youtube.com/watch?v=en-8SbhdF_k&feature=youtube_gdata_player

Samt relaterede. Jeg søgte blot på gelcoat repair.

ørnvik460 10-06-2012 22:16

Vi ved det ikke med sikkerhed, men vi tror den har revet sig løs af fortøjringen, og på en eller anden måde der fået skaderne, mortoren havde også fået en god ridse men den køre fint ;O)

Softice 10-06-2012 22:45

Citér:

Originally Posted by ørnvik460 (Indlæg 39455)
Vi blev i går de glade ejer af en Ørnvik460, Problemet er bare lige det, at den har fået nogle skader på kølen, og langs den ene side gel coaten er ridset helt ind til glasfiberen,men den er helt tør.

Nu er spørgsmålet så hvad gør vi?

Kan vi lave det selv, i så fald hvordan?

Eller er der nogen der ved hvad den slags koster og hvor man kan få det lavet uden det koster en formue?

eller kan man lave en midlertidig løsning, så vi kan få den i vandet hurtigt og få den lavet til efteråret?

Vi er jo lidt utålmodig og vil jo gerne ud og sejle.

Jeg har vedhæfter nogle billeder af skaderne i håb om at det hjælper til svaret.

På forhånd tak for svaret.

Michael Og Karina

Jeg vil mene en gang primer og glasfiber spartel, slibes og en gang gelcoat på toppen af det. Så evt.til vinter en ordentlig rep.

ørnvik460 11-06-2012 07:57

Hej Softice
Hvis dette skulle være løsningen, har du så en idé om hvad det ville komme til at koste?
Og hvor man får sådan noget lavet?

Mvh
Karina

Softice 11-06-2012 08:15

Citér:

Originally Posted by ørnvik460 (Indlæg 39467)
Hej Softice
Hvis dette skulle være løsningen, har du så en idé om hvad det ville komme til at koste?
Og hvor man får sådan noget lavet?

Mvh
Karina

Hej Karina.
Nu ved jeg ikke hvor meget du/ i selv kan/vil lave, men som MortenBP skriver så syntes jeg også at 10.000 lyder noget i overkanten. Der er jo ikke materialer for mere en 1000 kr og det højt sat. I behøver jo ikke at gå til en bådforhandler og få det lavet så snart der står marine koster det kassen. Måske er der nogle her på fenderen der bor i området og kan anbefale en der kan gøre det eller hjælpe dig med at gøre det selv.

ørnvik460 11-06-2012 08:34

Tak for dit svar softice, så håber jeg på at der bor en venlig sjæl, i nærheden som kan hjælpe os ;O)

Det som gør os meget i tvivl er at båden er super pæn ellers og vi har ikke lyst til at laven noget juks ;O(

Min mand er VVS og normalt ferm med den slags, men vi er lidt bange for at gøre det forkert.

Softice 11-06-2012 08:40

Citér:

Originally Posted by ørnvik460 (Indlæg 39469)
Tak for dit svar softice, så håber jeg på at der bor en venlig sjæl, i nærheden som kan hjælpe os ;O)

Det som gør os meget i tvivl er at båden er super pæn ellers og vi har ikke lyst til at laven noget juks ;O(

Min mand er VVS og normalt ferm med den slags, men vi er lidt bange for at gøre det forkert.

Det er ikke raket videnskab, man kan godt forstå jer. Kik på nettet der er mange gode råd også her på fenderen.
Held og lykke. Husk at lægge billeder ind efter reparationen evt. også fremgangsmåden så er der flere der kan få glæde af det.

ørnvik460 11-06-2012 09:35

Det kan du tro det skal jeg nok ;O)

ørnvik460 11-06-2012 16:36

2 Vedhæftelse(r)
Jeg fik lige taget et billede mere af den værste af skaderen.

Strøyer 11-06-2012 17:32

Jeg ville spartle det op med en epoxyspartel, derefter slibning og epoxyprimer og til sidst en topcoat i farven.

ørnvik460 11-06-2012 17:54

Så nu kommer blondie spørgsmålet tror jeg ;O)

1. Er det noget man kan lave i dette vej hvor temperaturen ikke er over 10 grader døgnet rundt?

2. Hvor finder jeg farvekoden til min båd da den nu er 2 farvet ;O)

3. Er eproxy filler det samme som spartel?

sidst men ikke mindst

4. hvilket produkt skal jeg burge er HEMPEL det man bruger? eller er der andre?

fjorddolphin 13-06-2012 20:41

Hej ørnvik 460.Har lige kigget lidt på Jeres billeder.Spørgsmål?Er de små mørke pletter små huller eller det bare snavs?Ang. rep.så skal I slibe til fast bund og rense rigtig godt af med acetone.Det samme gælder efter hvert lag og afslibning.Mht til topcoatfarve,så har watski den farve I skal bruge.Ang. temp. så kan det godt lade sig gøre med 4% hærder og lidt varme fra en varmluftsvarmer. God arbejdslyst.Mvh. Arne

Norvik20" 14-06-2012 00:21

Ligner meget de skader jeg opdagede to steder, på kanterne af kølen på min båd.

Det blev renset hårdt ned med stålbørste, da fiberen havde fået vand og var blevet grå. Da den friske farve kom frem, spartlede jeg det op med epoxyfiller.
Glattede ud med groft sandpapir da det var hærdet, påførte lidt primer, og bundmalede så båden.

Det holder fint. (Håber jeg da :D )

3 år efter rep. ser det ihvertfald stadig ud som det skal.
Og den ligger på vandet sæsonerne igennem, og også i vinters.

ørnvik460 14-06-2012 15:35

Citér:

Originally Posted by fjorddolphin (Indlæg 39525)
Hej ørnvik 460.Har lige kigget lidt på Jeres billeder.Spørgsmål?Er de små mørke pletter små huller eller det bare snavs?Ang. rep.så skal I slibe til fast bund og rense rigtig godt af med acetone.Det samme gælder efter hvert lag og afslibning.Mht til topcoatfarve,så har watski den farve I skal bruge.Ang. temp. så kan det godt lade sig gøre med 4% hærder og lidt varme fra en varmluftsvarmer. God arbejdslyst.Mvh. Arne

Hej fjorddolphin

De sorte pletter er bare snavs.
Og tak for tippet.

MVH Karina

ørnvik460 14-06-2012 18:51

Citér:

Originally Posted by Norvik20" (Indlæg 39528)
Ligner meget de skader jeg opdagede to steder, på kanterne af kølen på min båd.

Det blev renset hårdt ned med stålbørste, da fiberen havde fået vand og var blevet grå. Da den friske farve kom frem, spartlede jeg det op med epoxyfiller.
Glattede ud med groft sandpapir da det var hærdet, påførte lidt primer, og bundmalede så båden.

Det holder fint. (Håber jeg da :D )

3 år efter rep. ser det ihvertfald stadig ud som det skal.
Og den ligger på vandet sæsonerne igennem, og også i vinters.

Hej norvik20."

Tak for tippet ;O)

Vi er nu gået i gang med rep. af båden.

Så nu beder vi bare guderne om godt vejr, så vi kan få både i vandet når den er klar om nogle dage ;O)

Min mand har givet den en gang glasfiber spartel på køen, slebet og nu givet den 1g. eproxy filler, på siden har han nu givet den 2 g. eproxy filler med den slibning i mellem.
I morgen får den så primer ;o) Så er vi ved at være der ;O)

Norvik20" 15-06-2012 19:05

Så mangler vi bare sommervejret.

lf-flg


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:15.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,570
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, BooneAmare
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:15.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden