Fenderen.dk
 

www.propshop.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 613
2 medlemmer og 611 gæster
Serzxcd, YespasUnsorie
Fleste brugere online var 945, igår at 03:49.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Behandling af bund på helt ny båd? (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=2342)

thg 09-05-2010 16:48

Behandling af bund på helt ny båd?
 
Har bestilt en ny båd men får den først lev. i juli.

Har fast havneplads til den, men havde overvejet ikke at behandle bunden her til første sæson, da jeg jo "kun" skal have den liggende i ca. 3 mdr. Havde derfor tænkt mig at vente med primer+bundmaling til en gang hen over vinteren når den er til vinteropbevaring.

Er dette fornuftigt eller vil min helt nye bund være helt tilgroet efter de ca. 3 mdr.?

Evt. skal jeg undervejs tage båden op og højttryksspule bunden for at holde den ren og evt. hvor tit vil det være påkrævet?

Lars T 09-05-2010 17:58

Nu ligger jeg jo selv i Roskilde fjord og vil gerne garantere at den vil være total tilgroet efter 3 md, også selv om du evt. skulle bruge den hver anden dag.
Jeg ville få bunden ordnet med det samme så er det klaret.

Brug international VC17M - så skal du ikke bekymre dig om slibning.

PS - hvilken båd kommer forhandleren med? :):)

thg 09-05-2010 18:07

Båden skal ligge i Vordingborg!

Havde tænkt mig at bruge Jotun Nonstop Low Cu bundmaling da den er selvpolerende og dermed bygger man ikke lag på lag år efter år som man gør med hårde bundmalinger. Det er umiddelbart den eneste selvpolerende bundmaling til hurtige både jeg kan finde. Derudover er det et krav at bundmalingen skal være sort.

Af primer ville jeg bruge Jotun AntiPest epoxy-primer.

Grunden til jeg ville vente er at det trodsalt tager noget tid at male 4 lag primer og 2 lag bundmaling og da jeg jo først får båden langt henne på sæsonen, er det med at få mest muligt ud af den, men hvis den bliver så tilgroet, duer det selvfølgelig ikke.

En anden fordel var også at jeg ville kunne se den naturlige vandlinie så jeg får malet helt præcist...

Lars T 09-05-2010 18:19

Nååå ja det er rigtigt den skla til Vordingborg :)

Du kan sgtens hiv den op med kranen, men regne med at du skalhive den op ca. hver 3 uge.

International VC17m er meget tynd og også selvpolerende - og kan anvendes op til 50 knob. Det virker ikke til at være lag på lag på lag som Hempel og andet, at den så er grafitgrå og ikke sort er jo så noget andet :):):)

Du kan "lade den ligge i et par dage og se vandlinjen og male efter den. Det gjorde jeg.
3 lag VCTar2 primer og 2 lag VC17M.. :)

thg 09-05-2010 18:27

Men hvad er fordelene ved den fremfor Jotun? Går udfra at det er VC17M Extra du mener og er den sort?

Umiddelbart er det dyrere:

Jotun primer: 629,- for 2,75 liter
Jotun bundmaling: 979,- for 2,5 liter

VC-TAR2 primer: 798,- for 2,5 liter
VC17M Extra: 1198,- for 2,5 liter


Hvordan finder man egentlig ud af hvor meget bundmaling man skal bruge? Det er jo svært at opmåle antal m2 på båden...

Lars T 09-05-2010 18:37

Jeg kender ikke til Jotuns bundmaling så jeg kan ikke sammenligne dem.

Hvor stor er båden egentlig?

Jeg er i gang med at bundmale en kammerats 20 fods SeaRay og har i dag smidt 3. lag primer på - og der bruger vi lige knap en liter pr. lag.

PS - Jeg har købt 2.5 liter VC17M for 998,-

thg 09-05-2010 18:48

Det er denne og den er 18,6 fod:

www.fourwinns.com/model/H190SS


Men er den VC17M i sort?

Hvad vil I anbefale at behandle drevet med?

thg 09-05-2010 19:07

Har fundet dette dokument: http://www.shipshop.dk/manualer/inte...onal-guide.pdf

På side 39 fremgår det hvordan man behandler: 4-5 lag VCTar2 primer og 2-3 lag VC17M Extra.

Men så på side 40 står hvordan man gør med en ny/ubehandlet bund og så står der 5-6 lag VCTar2...

Når man ser hvad der skrives om farven på VC17M Extra står der oftest grafit eller kobber/sort. Vil det sige den ikke er 100% sort?

Lars T 10-05-2010 11:36

Den er ikke 100 % sort - den er grafit grå.
Men hvorfor skal den være sort, man kan jo ikke se den alligevel? :)

thg 10-05-2010 11:55

Båden er sort i bunden fra fabrikken og så bliver overgangen da ikke specielt pæn hvis den ikke er sort?

Hvad vil I anbefale at behandle drevet med?

Lars T 10-05-2010 13:51

1 Vedhæftelse(r)
Men overgangen kan man jo ikke se alligevel?
Men du har ret sort og sort vil se bedre ud, når man kan se overgangen.

Her er et billede fra sidste år

Jeg kan prøve at tage et bedre billede af min båd her til aften.

På de både jeg arbejder med er ingen af drevene behandlet. Det tager ca. 2-3 timers knofedt at få et drev rent efter en sæsons skamfering af ruer osv :)

thg 10-05-2010 13:57

Ja meget gerne et billede tæt på :)

Har aftalt med forhandleren at de behandler drevet. Men bruger man alm. primer/bundmaling eller er det noget specielt?

Hvorfor er bunden mere udsat end drevet?

Lars T 10-05-2010 14:16

Drevet behandles også med primer og efterfølgende bundmaling.
International har noget som de kalder Prop-o-drev, og Hempel har deres AluSafe mener jeg den hedder. Jeg kender ingen af dem, men har kun hørt negativt om Hempels.

Har ingen idé til hvorfor bunden er mere udsat end drevet - jeg forestiller mig faktisk at de er lige udsatte, dog er bunden mere jævn og måske derfor nemmere at få grobund på.!?!

PS - er det et bedre billede jeg fandt?

BrianL 10-05-2010 14:49

Med en helt ny båd og søsætning i juli så ville jeg søsætte den så snart du får den sejle i den uden at bundmale den.

Så kan du jo tage den op efter 3-4 uger og så se hvordan den ser ud. Hvis du sejler jævntligt så er det normalt ikke så svært at holde en helt ny båd ren det første stykke tid.

Jeg ville male den til foråret til næste år, eller i løbet af sæsonen alt efter behov.

Af produkter ville jeg bruge VC 17M ekstra og Prop-O-Drev.

NarkoKrig 10-05-2010 15:23

VC17 etc
 
Jeg har også benyttet vc17m Ekstra, men jeg har ikke helt samme positive oplevelse, dels pga forkert vejledning (sort primer & hvid vc17) VC17 er så tynd at den ikke dækker, så man skal benytte samme farve primer, ulempen er så at det kan være svært at se hvor man er kommet til.

Derudover er VC17m Ekstra i Hvid udgået, men den er erstattet af Trilux der har fået samme egenskaber som VC 17, bare en dækkende maling.

Det er den jeg endte med at lægge på, og det var en helt anden positiv oplevelse. Ingen dryp (specielt ved styreriller er VC17 et helvede), nemt at rulle på osv.

Så jeg vil anbefale dig Internationals primer, og en Trilux ovenpå hvis du gerne vil have den hvid.
Trilux'en har efter den overtog VC17's plads, også fået teflon i, og giver derfor som den gamle VC17 (hvid) super egenskaber til hurtiggående både.
(Jeg mistede ingen fart på toppen, ikke noget jeg kunne måle ihvertfald)

Prop-O-Drive til drevet det virker super hos mig, malede kun drevet uden transom, for at teste forskellen. Transom havde ruer, det havde drevet ikke.

Albjerg 11-05-2010 08:20

Er der nogen som har set gode tilbud på den nævnte bundmaling og prop'o'drev?


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 16:29.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 115,500
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, YespasUnsorie
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 16:29.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden