Fenderen.dk
 

www.propshop.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 425
1 medlemmer og 424 gæster
Leonfzm
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Motor (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Skuffende performance (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3483)

Ulman 04-09-2011 17:22

Skuffende performance
 
Nå - I går var første tur hvor jeg forsøgte at lukke helt op for gassen på min ny Merc 5.0 MPI 260 HK. Men det var faktisk en skuffende oplevelse. 25 knob var alt jeg kunne vride den op på. 25,6 i medstrøm. Den gamle motor var en 5.0 karburator med potentielt 220 hk og den kunne jeg runde de 30 knob med. Det er samme gearing og samme propel. Jeg havde begrundet håb om i hvert fald 35 knob, da jeg er med på Sea Ray forum og taler en del med folk der har samme båd. Mange af dem sejler 40 knob med den gamle 5.7 med 260 HK.

Vi var kun min letvægtsdatter og mig om bord, så det var ikke det. Og vi havde kun almindeligt forplejning med. Dvs. en dunk vand og en pose pølser. Båden har ikke sejlet vandvittig meget i sommer pga. vejret og der kan da godt sidde ting og sager på skrog og drev som følge af det. Der er antydning af lidt i vandlinien, men ikke meget. Bund og drev er i øvrigt malet med Trilux. Jeg nåede ca. 4900 o/min.

Umiddelbart kan jeg ikke komme på andre forklaringer end begroning. Hvad siger I andre?

Strøyer 04-09-2011 18:48

Jeg er enig med dig i at den burde sejle hurtigere, når man ser på hvad den kunne med den anden kværn.
Jeg tror helt sikkert at der er noget begroning, bare en enkelt eller to ruer på møllen ødelægger en hel del.
Du må en tur i suppen og mærke bunden efter for ruer, de tager også en hel del fart.
Hvad omdr. tog den gamle kværn ? 4600 ?
Hvad er max omdr. for din nye MPI ? 5200 ?

Jli 05-09-2011 07:25

Jeg giver Strøyer ret.
Jeg havde store problemer med at komme ud af vandet for et par uger siden, tilbage i havn kørte jeg drevet helt op i trailer position, og fra gummibåden skrabte jeg en enkelt række Rur af bagsiden af den inderste propel.
Nu er den ude af vandet som den skal. Men det er utroligt at et lille krebsdyr har så stor indflydelse på en V8ér.

KS1 05-09-2011 08:21

Hør evt. Kylle om hans oplevelser med ruer :)

Hans båd står næsten stille, selv ved fuld gas

kylle 05-09-2011 09:36

Hej Ulman.

Det er uden tvivl begroning på bunden.
Og du burde godt kunne klemme din båd op på 35 knob.

Da jeg satte min båd i kunne jeg klemme den op på 45 knob med familien ombord.

Det er så blevet mindre og mindre over sommeren helt ned til 32 knob.
Jeg har allerede været i vandet en gang or skrabe ruger af og den trænger helt sikkert til en tur igen.

Da jeg fik skrabet de ruger af jeg kunne nå, gik jeg 6-8 knob mere.

Kan du ikke få et løft i kranen og så lige spule bunden over ?

Clasg 05-09-2011 22:52

Har skrevet med en bruger inde på et andet udenlandsk forum.
Han må skrabe bunden på båden hver 3. uge, da den ellers ikke kommer i plan.

thg 06-09-2011 07:55

Måske du skulle prøve en anden bundmaling, hvis der kommer begrogning så hurtigt?

Jeg sejler med Jotun NonStop VK som er selvpolerende og godkendt til alle hastigheder og der er ikke andet end en let slimhinde under båden som har ligget i havnen siden foråret og har kun sejlet ca. 10 timer!

kylle 06-09-2011 08:02

Rugerne går tilsynladende efter kvalitet..
Det er derfor at både Ulman og jeg har dette problem da vi begge sejler sea ray ;-p..

Men det er helt sikkert at jeg maler ikke med hempel waterglide igen..

Lars T 06-09-2011 08:50

Ulman - hvordan sejlede den i starten af sæsonen - altså da den lige var smidt i vandet og bunden var galt og fin.?
Hvor mange knob gik den da ved 3000/3500?

Ulman 06-09-2011 09:01

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 34605)
Ulman - hvordan sejlede den i starten af sæsonen - altså da den lige var smidt i vandet og bunden var galt og fin.?
Hvor mange knob gik den da ved 3000/3500?

Jeg har på ingen måde mistanke om at bundmalingen er skurken. Den har jeg sejlet med alle 3 sæsoner, og den er altså forrygende. Jeg har ikke været nede at kigge til bunden men tvivler på der er noget at komme efter der. Der kan selvfølgelig være de steder jeg har haft svært ved at male da den lå på traileren. Jeg tror mere på trimflaps, skrue, drev.

I starten af sæsonen kunne jeg holde den på ca. 20 kn med 3000 o/min. Dvs. noget der ligner den behagelige cruise fart. Nu skal jeg op på 4000 o/min for at ligge der.

Vi er så tæt på sæsonafslutning at jeg nok ikke vælger at få den løftet for at skrabe bunden. Men er lidt spændt på at se hvor meget der sidder.

Lars T 06-09-2011 09:06

Ok hvis den har sejle fint i starten af sæsonen, så er det 100% sikkert dine trimflaps, og muligvis drevet..
Hvis du kommer ned til 4000 i weekenden hopper jeg gerne i vandet og kikker. :)

Ulman 06-09-2011 11:49

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 34608)
Ok hvis den har sejle fint i starten af sæsonen, så er det 100% sikkert dine trimflaps, og muligvis drevet..
Hvis du kommer ned til 4000 i weekenden hopper jeg gerne i vandet og kikker. :)

Det kan jeg muligvis. Undersøger lige kalenderen.
Hvor må man lægge til i Roskilde?
Ved servicekajen?
Eller er der et sted til korttidsparkering?

Peter508 06-09-2011 16:26

Hvad med brændstofs filtrene kan de ikke være stoppet ??

Jeg havde performance problemer sidste efterår, og det viste sig at mine filtre var stoppede.....

Ulman 11-09-2011 18:22

Så fik jeg prøvet lidt igen. Max. 25,2 kn og 4600 rpm.
Mercruiser anviser 4600-5000 rpm ved full gas.
Propellen er som ved den gamle motor en 15" alu.

Jeg testede efter jeg fra badeflatformen havde skrabet så meget af trimflaps og drev som muligt. De var ikke rene og jeg kunne slet ikke komme til under flaps. Skruen har så vidt jeg kan se ingen ruer på men alle flader er dækket af noget ru belægning. Dvs. ikke det fedtede og langhårede. Det var ikke lige noget jeg kunne skrabe af med børsten.

Har købt en Revolution 4 15" som jeg glæder mig til at få på.

ufio 11-09-2011 18:51

Jeg syntes at kalechen tager noget top fart når den er på, og så lidt begroning mv.

Lars T 22-09-2011 09:36

Hej Thomas,
har du mulighed for at komme ned til havnen i weekenden? Så kan vi jo kikke på den?

Ulman 22-09-2011 13:20

Hej Lars

Jeg tror den snart skal op. Jeg har kun havneplads til ult. september.
Men måske bliver det til en sidste tur på lørdag. Jeg skriver til dig hvis jeg sejler.

PS: Seneste havneinfo. siger at der først bygges nye pladser i slutning af næste sæson :o


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:39.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,983
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Leonfzm
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:39.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden