Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 384
0 medlemmer og 384 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 945, 25-05-2024 at 03:49.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Motor (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Iblanding af 2takts olie på nyere motore (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1705)

ChristianX 23-08-2009 21:47

Iblanding af 2takts olie på nyere motore
 
Nu sidder jeg lidt og tænker, jeg har jo en Mariner 25hk fra 03, som kører skide godt, forhandleren sagde at jeg skulle køre på en 1% blanding, men har valgt at give den 2%

Kan man mærke meget forskel på topfart ved at iblande 2% istedet for 1%
Jeg ved jo self. godt at det vil tage lidt af topfart, men er det noget man kan mærke, og så er det nødvendig at give den 2%? der står jo godtnok kun 1% men jeg vil hellere være på den sikre side hvis i forstår? :rolleyes:-dlof--f

Nicolajs Marine Service 23-08-2009 22:08

Du vil ikke kunne mærke forskel overhovedet nede i det lag. Du vil kunne måske ku mærke en forskel ved 2% eller 4%. Så bliver blandningen så fed at den vil ryge og måske " hakke" lidt. Men mellem 1 og 2% kan du intet mærke eller se på GPS.

Du kan få den optimale blaning ved at få fat i en 60Liters dunk, der hælder du 1 Liter olie i og benzin forresten. Det er Kawasakis forskrifter. og det er lige under 2%

:)

Lars T 24-08-2009 08:53

Christian - heller for meget oile end for lidt ;)

Hvor stor tank har du.?
Hvis du har en 25 liters så hælder du 1/2 liter/ 500 milliliter olie i og fylder benzin i for resten. Det vil giver et 2% blandingsforhold.

Casper T 24-08-2009 14:27

hvorfor ikke bare bruge 1% som de foreskriver? hvorfor faldt valget på at give den 2%

Anders kr 24-08-2009 14:35

Casper,

Jeg ville skyde på det er fordi hvis du køre på 1% så skal den ikke ha meget mindre olie før den går galt,
Og hvis ikke men er rimlig præsic med olien så kan der ske tin og sager, jeg køre også på 2% jeg syntes 1 % er for lidt,

je__ns 24-08-2009 15:36

Det afhænger af hvordan du sejler, hvis man sejler meget i tomgang, eller meget lave omdrejninger, som eks. ved dørgning, er det ikke godt med 2 % olie.

Sejler du meget i de høje o/m kan det godt gå med med 2 %

Men hvis du bruger en kvalitets olie, opnår du ingen fordele ved at køre på 2%

Jeg ville anbefale dig køre på 1½% så er du på den sikre side.


Det bruger jeg selv til min 15 hk mariner, jeg har et lille målebæger på 1½ dl. det passer til 10 litter.

ChristianX 24-08-2009 16:16

Jeg har en 22 liters tank - og har sjældent mere end maks 15 liter i den

Jeg sejler sjældent i tomgang, kun i havnene :D
Kører på biltema/Pennzoil 2 takts olie

Valget faldt på 2% da jeg altid har kørt på 2% og er meget præcis med min opmåling af olie!

Searider 24-08-2009 20:53

jeg havde ikke kommet en milliliter mere en 1%, det eneste du får ud af mere olie er sod og aflejringer. mht. smøring så bruger feks en almindelig bådmotor 1-2 liter motorolie på 100 timer. til samenligning bruger din to-takts motor ved 1% omkring 7 liter to-takts olie på 100 timer, hvis vi anslår den til at bruge ca 7 liter benzin pr. drifttime. Det er ren hysteri at komme mere olie i efter min mening.

Casper T 24-08-2009 21:00

ja det nemmeste må være at lære og blande og stole på man gør det rigtigt-dlof--f

Anders kr 25-08-2009 15:16

Jeg vil stadig blande 2%

Der er stadig mange der forskriver det, dog er alle 2 takt motorer idag med et VRO/auto lube system, og derfor blander mange slet ikke olien i benzinen,

Men hvis ens motor ikke ryger af at køre 2% så soder den heller ikke, den sode jo også kun til hvis det er tomgangs sejlads,

ChristianX 25-08-2009 21:19

Hmm, der er mange delte meninger, så det er jo svært at sige hvad jeg skal gå ud fra ;)

je__ns 25-08-2009 22:01

Når nu fabrikken foreskriver 1 %, så er det ret meget at give den 2%

Jeg bruger 1½% til min Mariner, og det er Quiksilver olie.

Searider 26-08-2009 06:05

Den soder nu også selv om den ikke ryger. Men min egen metode er at blande en 60 liter af gangen. Jo større dunk, jo mere præcis bliver det.
Vil igen sige at 1% er længe nok, så er der mange der tror, at den må hellere få noget mere olie i hvis man tit sejler stærkt, men det er jo nærmest omvendt logik, da den bruger meget mere olie/benzin i forhold til omdrejninger end ved lav fart.

ChristianX 26-08-2009 14:07

Altså tændrørene ser nu fine ud, men jeg tror jeg fremover vil bruge en 1½% blanding, så er den da også "sikret" mod evt, upræcis olieblanding ;)

ENN 28-08-2009 15:52

Jeg ville fortsætte med de 2 %

1 % er nok hvis alt går vel - men de 2 giver en estra sikkerhed

Searider 28-08-2009 15:57

ja det er ikke så nemt at blande rigtigt, jeg tror nu jeg ville vælge at bruge 4% det er en liter for hver 25 liter benzin, det er nemt at ramme.

ENN 28-08-2009 16:06

4 % er nok overdrevet

Mange påhænsmotorfabrikanter gik fra 2% til 1% i slutningen af 80èrne i en art gensidig konkurance der minder om den der i dag foregår mellem motorfabrikanter for at overgå hinanden i laaaange olieskifteintervaller - de måtte dog sande at under uheldige omstændigheder var det for lidt - og ved længere tids stilstand gav det for lidt korrosionsbeskyttelse et derfor udsendte de næsten alle serviceinformationer der rådede forhandlerne til at instruere kunderne til aat benytte 2% olieblanding

vi skal tilbage til før beg af 1960èrne før 4% var det anbefalede - mest pga mange motorer dengang kørte med glidelejer og ikke antifriktionslejer (nåle/kuglelejer) en del af mine antikke kører med 4% eller endda 6%

je__ns 28-08-2009 17:48

Min Mariner 15 hk, fra 00, foreskrives der 1%
Så må man da regne med det er ok.
Jeg giver den så 1½%, + 50% og det ser ud som om den får rigeligt.
Jeg bruger Quiksilvers olie, som jeg udelukkende har gode erfaringer med

Lars T 30-08-2009 08:37

Citér:

Originally Posted by Searider (Indlæg 16939)
ja det er ikke så nemt at blande rigtigt, jeg tror nu jeg ville vælge at bruge 4% det er en liter for hver 25 liter benzin, det er nemt at ramme.

Christians tank er på 22 liter så er det ikke "bare" at hælde en ½ liter olie på og fylde den op, så er han jo lige under de 2 %..

je__ns 30-08-2009 09:36

4% vil da være alt for meget, motoren vil sode til og yde mindre.
Så stor en videnskab er det nu heller ikke, at blande olie i benzin.

Jeg henter altid benzin i nogle 10 litters dunke, de er nemme at håndtere.
Så fylder jeg nøjagtig 10 litter i, så er jeg sikke på mængden.
Jeg har funden nogle små plastflasker (Fra noget Bel-ad, til bilen) de indeholder 0,15 litter, som så giver 1½% olieblanding, jeg har svært ved at se de kunne være unøjagtig.

Jeg kan se det er lige i overkanten af olie, men dog ikke så meget, at den soder og kokser, det hele til, som hvis man blander ret meget mere i, ville gøre det.


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 05:52.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 115,588
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Montanautw
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 05:52.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden