Fenderen.dk
 
GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 567
1 medlemmer og 566 gæster
LavillGiple
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Generelle spørgsmål (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=57)
-   -   Hvorfor bruger man marine diesel (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=4333)

mtl25 24-03-2013 18:54

Hvorfor bruger man marine diesel
 
Hej

Jeg har kun brugt marine diesel indtil nu. Men hvorfor er det bedre at bruge på en sejlbåd.

Ps bruger også "anti diesel pest" i mit diesel

Peter508 24-03-2013 19:51

Fordi der typisk er en lavere omsætnings hastighed på brændstoffet i sejlskibe. I er typisk noget længere tid om at bruge en tank fuld.

Marine diesel er ikke bio diesel, som alt andet diesel solgt fra tank stationer er.

Bio diesel er i meget højere grad disponeret for dieselpest.

Umiddelbart kan du godt tanke din båd med diesel fra en tankstation også tilsætte anti pest middel. Personligt vil jeg ikke spare pengene og løbe risikoen for pest.

Der er en grund til at marine diesel ikke er bio diesel.

mtl25 25-03-2013 05:27

Tak for info

så blev man jo klogere - Har nu også altid brugt marine diesel

Tak for hjælpen

Softice 25-03-2013 12:20

Der er nu blandet 7% biodiesel i diesel fra en tankstation. Jeg har desværre ingen mulighed for at tanke andet fra en tankstation. Ikke engang Esbjerg havn har en marine tankstation til private. Holder man en god diesel hygiejne så går det nok.

Peter508 25-03-2013 12:33

Husk anti pest middel :rolleyes:

Softice 25-03-2013 12:39

Hvorfor? Hvis du ikke har vand i brændstoffet får du heller ikke pest.

Peter508 25-03-2013 14:39

Der skal helt minimal med vand til. Kondens vand er al rigeligt til at få dieselpest ved biodiesel..

Jeg har set billeder af tanke fra tankstationer i Norge ( de har haft biodiesel i længere tid , end vi har ), og det er et ganske forfærdeligt syn. Og det er ikke helt uden omkostninger at få diesel pest. Personligt vil jeg ikke fylde noget alm. diesel på familie-færgen uden anti pest middel.

I teorien, hvis du står på en tankstation i regnvejr ( og det er en af dem uden tag ), og du får bare ganske lidt vand ned i tank åbningen, så vil det over tid give diesel pest.

Risikoen er ikke tilsvarende så stor i en bil, da biler typisk har en meget større omsætnings hastighed af brændstoffet.

Vi fraråder alle med båd at tanke fra vores stationer.

Softice 25-03-2013 15:17

Citér:

Originally Posted by Peter508 (Indlæg 42150)
Der skal helt minimal med vand til. Kondens vand er al rigeligt til at få dieselpest ved biodiesel..

Jeg har set billeder af tanke fra tankstationer i Norge ( de har haft biodiesel i længere tid , end vi har ), og det er et ganske forfærdeligt syn. Og det er ikke helt uden omkostninger at få diesel pest. Personligt vil jeg ikke fylde noget alm. diesel på familie-færgen uden anti pest middel.

I teorien, hvis du står på en tankstation i regnvejr ( og det er en af dem uden tag ), og du får bare ganske lidt vand ned i tank åbningen, så vil det over tid give diesel pest.

Risikoen er ikke tilsvarende så stor i en bil, da biler typisk har en meget større omsætnings hastighed af brændstoffet.

Vi fraråder alle med båd at tanke fra vores stationer.

Problemet er jo bare at vi ikke er så privilegeret at have et havne anlæg. Hvilket additiv er anbefalses værdig?

Peter508 25-03-2013 18:04

Jeg har ingen speciel reference, da jeg jo sejler på østkysten, og vi har en del havneanlæg, så jeg tanker kun marine diesel.

Jeg er dog ikke af den opfattelse, at der er et mærke der er bedre end andre. Så jeg ville bare købe det billigste....


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:10.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,563
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Denpokrhice
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:10.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden