Fenderen.dk
 



Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 204
1 medlemmer og 203 gæster
Serzxcd
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Bundmaling og antifouling. (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1703)

Miss Mancini 23-08-2009 08:50

Bundmaling og antifouling.
 
Hvad bruger I af bundmaling og antifouling ?

Er I tilfredse med kvaliteten ?

Jeg synes bunden på min båd hurtigt bliver begroet specielt på drevet. Jeg har benyttet Hempel Hard Racing og Goldenship antifouling.

Gode eller dårlige erfaringer med bundmaling og antifouling ønskes.

Lars T 23-08-2009 09:07

Jeg bruger International VC17m, og har kun super erfaringer.

Bunden blev malet for sæsonen 2007, og først i år er det kommet lidt ruer på bunden. Jeg har vel skrabet omkring 30-50 stykker af, over hele bunden.
Så den skal bundmales til næste sæson. Det betyder at det har holdt over 2 sæsoner hvilket jeg syntes er rigtig godt, specielt når malingen (nogle få gange) bliver udsat for høj fart.

Processen med VC17m er rigtig nem. Den har en overmalingstid på knap 2 timer i +15 gr, og en tørretid vidst nok på 6 timer.

Jeg bruger ikke maling på drevet og kan derfor ikke kommentere der på :)

Her er en bundmalingstråd :)
http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1235

Nicolajs Marine Service 23-08-2009 09:36

Jeg bruger Hempels Hard-Racing, og har super erfaringer. Båden har nu ligget i vandet siden starten af Juni ( uden optagning ) og den er hverken gul eller begroet.

Albjerg 16-10-2009 09:36

Har ligget i hele sæsonen og har nu høstst ca 8 kg muslinger fra transom, drev og givere. Jeg ønsker mig en bundmaling som er så pissegiftig at muslingerne ikke gider at være der. Hvad findes der?

Miss Mancini 16-10-2009 09:41

Citér:

Originally Posted by Albjerg (Indlæg 18179)
Har ligget i hele sæsonen og har nu høstst ca 8 kg muslinger fra transom, drev og givere. Jeg ønsker mig en bundmaling som er så pissegiftig at muslingerne ikke gider at være der. Hvad findes der?

De store tankskibe benytter 5 års bundfarve - her kan efter sigende intet gro.

Denne type bundmaling er blevet forbudt for lystbåde - alt liv under båden dør...:):)

BrianL 16-10-2009 09:48

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 16822)
Processen med VC17m er rigtig nem. Den har en overmalingstid på knap 2 timer i +15 gr, og en tørretid vidst nok på 6 timer.
[/url]

Hmmmm jeg er lidt overrasket over at din VC17M tørrer så langsomt ?

Det VC17m ekstra som jeg bruger tørrer i praksis næsten med det samme. Såvidt jeg husker er overmalingsinterval og søstætningstiden officielt 20 minutter, men under gunstige forhold er det endnu mindre.

Den tørrer dog ikke lige så hurtigt som i gamle dage, når du rullede den ene vej så var det tørt inden man kunne nå at rulle tilbage (hvor man så fik et nummer 2 lag).

KS1 16-10-2009 10:14

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 16822)
Jeg bruger International VC17m, og har kun super erfaringer.

Bunden blev malet for sæsonen 2007, og først i år er det kommet lidt ruer på bunden. Jeg har vel skrabet omkring 30-50 stykker af, over hele bunden.
Så den skal bundmales til næste sæson. Det betyder at det har holdt over 2 sæsoner hvilket jeg syntes er rigtig godt, specielt når malingen (nogle få gange) bliver udsat for høj fart.

Processen med VC17m er rigtig nem. Den har en overmalingstid på knap 2 timer i +15 gr, og en tørretid vidst nok på 6 timer.

Jeg bruger ikke maling på drevet og kan derfor ikke kommentere der på :)

Her er en bundmalingstråd :)
http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1235

Hvornår har du haft cobalt'en i høj fart DDriver

NarkoKrig 16-10-2009 11:29

International Trilux
 
Jeg begyndte med VC17m Extra i hvid i foråret, og imellemtiden udgik dette.

Trilux har overtaget vc17m extra i hvid med de samme egenskaber, dog som en alm maling i konsistens.

Men jeg kan varmt anbefale den, båden har ligge i vandet hele sæsonnen (minus 1 mdr, grund grundstødning) og der er ikke det der ligner slim, ruer eller noget andet.

Drevet har fået Prop-o-Drive, men jeg har som eksperiment kun givet op til Mercury klistermærket, for at se forskellen mellem behandlet og ubehandlet.

Konklutionen er at det GODT kan betale sig at give det behandling, der var minimalt med begroning på drevet hvor det har fået behandling, og en del mere hvor det er ubehandlet.

Lars T 20-10-2009 11:41

Citér:

Originally Posted by NarkoKrig (Indlæg 18188)
Drevet har fået Prop-o-Drive, men jeg har som eksperiment kun givet op til Mercury klistermærket, for at se forskellen mellem behandlet og ubehandlet.

Konklutionen er at det GODT kan betale sig at give det behandling, der var minimalt med begroning på drevet hvor det har fået behandling, og en del mere hvor det er ubehandlet.

Hej Nicolas,

Har du fået båden op.?
Og hvad med nogle billeder af drevet :)


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 22:29.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,890
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Serzxcd
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 22:29.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden