Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 784
1 medlemmer og 783 gæster
Phillipgisse
Fleste brugere online var 1,223, 15-06-2024 at 00:24.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Generelle spørgsmål (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=57)
-   -   Måske gider de slet ikke at sejle. (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1567)

lynæs 15-07-2009 05:40

Måske gider de slet ikke at sejle.
 
Nu er det jo sæson i Bogense, og en del hurtigtgående både kommer ind. Det sjovt at se rastløsheden, som gir sig udtryk i overdreven afvaskning af fartøjet, selv gummilaus får en tur. Så går man lidt rundt på kajen, ned i båden op på kajen o.s.v. Jeg snakkede med en fra Juelsminde, som havde brugt ca ½ time på turen, 2 dage i Bogense, så ½ time til Middelfart være der i 2 dage. Den første uge sejles der max 2 timer, resten er havneliggeri.
Jeg forstår ikke de gider. Og udtrykket, vi sejler i ferien, er vel i bedste fald misvisende.

Strøyer 15-07-2009 06:52

Ja det må være "Vi sejler PÅ ferie"

goffy 15-07-2009 07:03

jeg skal selv betale mit brændstor så min fart i ferien er ca 7-7,5 knob fjupeqopq det er fristende at bare give mere gas men så nyder jeg ikke turen på samme måde. en tur på 12 timer (90mil) og ingen bølger, det er da dejlig

ENN 15-07-2009 08:39

Citér:

Originally Posted by lynæs (Indlæg 15321)
Nu er det jo sæson i Bogense, og en del hurtigtgående både kommer ind. Det sjovt at se rastløsheden, som gir sig udtryk i overdreven afvaskning af fartøjet, selv gummilaus får en tur. Så går man lidt rundt på kajen, ned i båden op på kajen o.s.v. Jeg snakkede med en fra Juelsminde, som havde brugt ca ½ time på turen, 2 dage i Bogense, så ½ time til Middelfart være der i 2 dage. Den første uge sejles der max 2 timer, resten er havneliggeri.
Jeg forstår ikke de gider. Og udtrykket, vi sejler i ferien, er vel i bedste fald misvisende.

HØRT

Jeg har selv undret mig over alle de fine både der ligger i vandet hele sæsonnen - vaskes og pudses hver uge men aldrig sejler en sømil - hvad skal folk med sådanne både?

På "min" sø ligger der mange sådanne både der stort set ikke sejler - men de tager meget af ejerens tid med vaskning og pudsning - hvor er sejlerglæden henne?

Jeg får år for logget flere og flere timer - og jeg er ikke så nøjeregnende med om båden altid er nypudset - er vejret til sejlads sejler jeg i stedet

Hvorfor køber folk en båd uden at bruge den til det den er lavet til?

Min største fornøjelse er at bruge min gamle buster alujolle (der ikke ser køn ud - men er funktionel) og så en af de gamle fine påhængsmotorer fra 50èrne - det giver fuld sejlglæde og minimale vedligeholdelsesudgifter og de gamle motorer vækker langt mere opmærksomhed end den nyeste flotteste speedbåd i havnene

lynæs 15-07-2009 15:33

hele pudseholdet var igang igen her til formiddag, der var jo faldet dug.

Peter508 15-07-2009 15:45

Hvad er så lidt eller meget med hensyn til at sejle ????

Vi har pt på 17 dages ferie sejlet 204 sømil. Vi tager gerne et par dage i hver havn, for at opleve området, byen o.s.v...

lynæs 15-07-2009 16:10

det er vel op til en selv, det var mere det at, selve tiden på vandet var meget kort

Peter508 16-07-2009 13:02

Det er jo netop op til en selv ;)

Searider 16-07-2009 22:30

tja.. nu ligger jeg også på 2. døgn i Bogense, kom ind sidst på dagen igår, hvor der var total vindstille nærmest fra lillebælt til Bogense, men idag, da det har blæst en del hele dagen, er det jo fedt bare total flade ud og fede den i havnen, for i modsætning til når man sejler i lillebælt er det jo ikke til at finde læ ved Bogense ved den vindretning, imorgen drejer vinden til øst og tiltager løbene op ad dagen, så der er jeg ihvertfald nok at finde i området ved æbelø, jetskien skal jo brændes maks af så.

Clasg 17-07-2009 09:01

Citér:

Originally Posted by lynæs (Indlæg 15321)
Nu er det jo sæson i Bogense, og en del hurtigtgående både kommer ind. Det sjovt at se rastløsheden, som gir sig udtryk i overdreven afvaskning af fartøjet, selv gummilaus får en tur. Så går man lidt rundt på kajen, ned i båden op på kajen o.s.v. Jeg snakkede med en fra Juelsminde, som havde brugt ca ½ time på turen, 2 dage i Bogense, så ½ time til Middelfart være der i 2 dage. Den første uge sejles der max 2 timer, resten er havneliggeri.
Jeg forstår ikke de gider. Og udtrykket, vi sejler i ferien, er vel i bedste fald misvisende.

Jeg hører til den type, der synes det er enormt dejligt at ligge i havn.:rolleyes:
Min gamle båd brugte jo 25-30 liter /timen ved cruise fart, så det at "sejle" var med splittet sjæl. Dels den vidundelige fornemmelse af frihed når fartvinden stryger gennem "håret" (det der er tilbage:-) , og dels den underlige fornemmelse af 300,- der suges ud gennem tanken i timen.

Så ferien sidste år blev et kompromis mellem at sejle når det var magsvejr, og dels nyde livet i havnene. Forbruget på en uge blev på ca. 300 liter, hvoraf de 170 blev brugt på turen Svendborg - Hov (Jylland) i eet stræk.
Til gengæld er jeg altså heller ikke typen, der polerer båd eller udstyr på ferien.
Tiden i havn bruges på hygge, snakke med de andre sejlere, se på kvindfolk, nyde en enkelt kølig, etc.Party0012

Man kan jo godt sammenligne det lidt med campisterne.....de bruger jo også så lidt tid på landevejen som muligt, og så hygger de sig på pladserne i stedet for.

Peter508 17-07-2009 09:09

Vi tog i år det valg, at vi ville sejle lidt længere stræk imellem hver havn ( 4 - 5 timer ), også tilbringe 2 dage i hver havn.

Men da vi har sejlet i det sydfynske øhav, kunne vi sagtens have haft "nøjes" med 1/2 times sejllads, også havde vi været et nyt sted, på en ny ø etc...

For os handler det ligeså meget om at se lokalområdet, se seværdighederne i byerne, opleve det danske landskab fra en anden side og på en anden måde.

Båden og vandet er bare en meget federe måde at komme fra Kolding til Ærø på, end det er at tage bilen + færge....

Også hører jeg heller ikke til dem, der pudser helt vild rundt på båden i sæsonen, den bliver max skyllet over med ferskvand ind imellem. Til gengæld kan jeg tydeligt se det, på de både der bliver passet nidkært, de står dælme utrolig flotte, og hvem kan ikke lide at kigge på så flotte både ??

Personligt finder jeg meget større glæde ved at kigge på en nidkær passet båd, der er 20 år gammel, end den nye Bavaria der lige er skubbet ned af samlebåndet....

lynæs 17-07-2009 09:24

Det er nok min fortid som kludesejler, hvor sejladsen fra havn til havn som regel varede fra 5-12 timer og formålet var at sejle, ikke at komme fra sted til sted, som er årsag til min undren. Det var meget varieret sejlads, med dasesejlads i magsvejr og koncentreret sejlads med rebede sejl i kuling og mere, og den konstante trimning for at holde højde og fart, samt den gammeldags navigering for at vide hvor man var.

goffy 17-07-2009 10:23

vi tager også gerne nogle lange træk, især hvis vejret viser sig fra sin gode side, for så bliver kaleshen lagt ned. I år starter vores ferie med turen fra kolding til sejrø og derfra til isefjorden.
sidst vi sejlede til KBH hed det kolding-svendborg - vordingborg-københavn
60-70 mil på hver stræk. vores fart plejer at ligge på 7 knob.
natsejlads tager vi også jævnlig men det er ikke nemt at få plads i havnene kl 0400 :D
jeg bruger ikke ferien på at vaske båden kun skylle hvis vinduerne er helt hvide af salt.

Clasg 17-07-2009 12:36

Citér:

Originally Posted by lynæs (Indlæg 15403)
Det er nok min fortid som kludesejler, hvor sejladsen fra havn til havn som regel varede fra 5-12 timer og formålet var at sejle, ikke at komme fra sted til sted, som er årsag til min undren. Det var meget varieret sejlads, med dasesejlads i magsvejr og koncentreret sejlads med rebede sejl i kuling og mere, og den konstante trimning for at holde højde og fart, samt den gammeldags navigering for at vide hvor man var.

Det er en ferieform jeg utroligt godt kunne tænke mig at prøve.
Men mine børns tålmodighed rækker ikke til det..:rolleyes:
Der er noget helt og aldeles afstressende i at glide gennem vandet med vinden som eneste drivmiddel.
Og så selvfølgelig uden et tidspres på at nå næste havn.
De få gange jeg har fået lov at være gast på en "kludesejler" har jeg nydt hvert sekund.

Lars T 22-07-2009 20:17

Citér:

Originally Posted by lynæs (Indlæg 15321)
Nu er det jo sæson i Bogense, og en del hurtigtgående både kommer ind. Det sjovt at se rastløsheden, som gir sig udtryk i overdreven afvaskning af fartøjet, selv gummilaus får en tur. Så går man lidt rundt på kajen, ned i båden op på kajen o.s.v.

Ha ha - Det er sådan en jeg er :):)
Vi sejler vel også kun en lille 1/2 time og ligger vi os stille for noget frokost eller mad ;) en sjældent gang ryger vi til Rørvig ca. 45-60 min.


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 07:55.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 116,230
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, bngvvzambj
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 07:55.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden