Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 572
3 medlemmer og 569 gæster
Edwardapown, lynnea4, VakPep
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Motor (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Bedste påhængsmotor (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=405)

02power 02-10-2008 23:10

Bedste påhængsmotor
 
Jeg er ny på området, og jeg vil lige høre hvad i syntes der er den bedste motor, gerne med forklaring.

Jeg ville selv foretrække Yamaha, Mercury eller Suzuki.
Men er en Johnson f,eks også en OK motor?

Hvad med de gamle "tower of power" er det noget gammelt skrammel, eller er de OK.

Jeg tænker i størrelserne 90-200HK.

Der er nogle motorer som stort set er de samme, men hvilke? Jeg ved at Mariner og Mercury skulle være ens op til visse årgange/størrelser.

Alt info modtages gerne :-)

Carsten

02power 02-10-2008 23:15

Citér:

Originally Posted by 02power (Indlæg 2186)
Jeg er ny på området, og jeg vil lige høre hvad i syntes der er den bedste motor, gerne med forklaring.

Jeg ville selv foretrække Yamaha, Mercury eller Suzuki.
Men er en Johnson f,eks også en OK motor?

Hvad med de gamle "tower of power" er det noget gammelt skrammel, eller er de OK.

Jeg tænker i størrelserne 90-200HK.

Der er nogle motorer som stort set er de samme, men hvilke? Jeg ved at Mariner og Mercury skulle være ens op til visse årgange/størrelser.

Alt info modtages gerne :-)

Carsten

I øvrigt...

2 eller 4-takt?

Jeg er mest til 2 takt da jeg regner med at købe båd der skal bruges til fart og vandski.

CT

Lars T 03-10-2008 09:41

Hej Carsten, da du primært er interesseret i både med påhængsmotor, ville jeg ikke være bange for at vælge den helt rette båd med en motor som måske ikke helt lever op til din krav - det er trods alt relativt nemt at skifte til en rette motor. Så du skal ikke blive afskrækket af en 14 fods fletcher med en 4 takter bagpå :) Bare ha det i baghovedet når du shopper rundt, og hvis du købe båden hos en forhanlder vil de ofte gerne sætte en anden motor på for lidt ekstra i posen..

MOTORE - klart et religions spørgsmål.. :)
Mange er motorerne er ens, dvs baseret på samme blok, så nogle gange kan det være at der kun er underbenet og motorkappen til forskel.

Personligt er jeg mest til Mercury - har haft et par stykker og de har aldrig forvoldt mig problemer. Sågar en håndbygget fra Mercury Racing som aldrig havde problemer.

2takt eller 4 takt - det er meget et spøgsmål og anvendelse.
2 takterne er mere omdrejningsvillige og vejer mindre, hvor imod 4 takterne har bedre benzinforbrug. Så meget er afhængigt af ens anvendelsesmønster.

Prioriterer du højfart er en 2 takter det du skal gå efter.
Prioriterer du god cruising fart med lavt forburg - ergo du sejler lange distancer/trolling - bør du snuppe en 4 takter.

De gamle mercury Tower of Power 90-115hk'er er ikoner inden for bådverden. De er store motoren med enormt moment, men de kræver også betaling for det i form af et højt benzinforbrug - MEGET højt forbrug :):):)

Johnson/Evinrude har haft problemer frem til slut 90'erne med deres automatisk smøring - VRO - mange koblede simpelthen systemet fra, og blander herefter selv benzinen. Deres nye system hedder FICHT og skulle fungere fint. Jeg ville holde mig fra en Johnson/Evinrude med VRO (både VRO I og VRO II) systemet.

02power 03-10-2008 09:47

Hej igen :-)
Ja, jeg har hørt lidt skidt om det vro system før, så det må jeg hellere holde mig fra!

Men ja, det er helt sikkert en religion det med motorer.. Lidt ligsom bilmærker.

Jeg har indtil for nylig været ret hooked på IB motorer, men er blevet frarådet at købe en lille fletcher med IB motor af flere.

Du husker jo nok mit indlæg om den ellers fine fletcher med 140 mercruiser.

Jeg er stadigvæk i tvivl, men det ender nok med påhæng som 1. båd.

Carsten

ENN 03-10-2008 14:33

Spørgsmålet afhænger jo lidt af om du taler om nye påhængsmotorer - eller ældre.

OMC (Johnson/Evinrude) lavede efter min mening nogle rigtig fine 2 taktere op til ca 1997 efter den tid kom OMC med FICHT systemet som havde så store problemer at det til sidst kostede OMC livet. Johnson/Evinrude navnet blev i 2000 købt af Bombardier der producerede FICHT systemet videre og omdøbte det til ETEC

Når det gælder nyere motorer vil jeg klart vælge 4 takt - og gerne Suzuki - deres påhængsmotorer (som jeg i øvrigt har haft flere af) er framragende og utroligt velbyggede. Suzuki er påhængsmotorenesmotorens "BMW" i mine øjne, jeg ejer ingen Suzuki motor men har haft flere - og serviceret en del af dem (og andre mærker) så mit sammenligningsgrundlag er godt.

Men markedet er mere broget end som så - fx er Evinrude og Johnson også solgt som 4 taktere i en del år - og det er "relabelede" Suzukimotorer - altså Suzuki 4 takt påhængsmotorer der bare har en anden farve og navn

Der er flere andre motorer som er identiske - bortset fra navn og farve - det gælder fx nogle årgange af Sail - de er identiske med Parsun - det gælder Nissan påhængsmotorer som er det samme som Tohatzu
Mercury Yamaha og Mercury har også flere modeller der er helt identiske

Hvis du har kig på en bestemt motor så¨skriv det herinde så skal vi fortælle dig om den - og hvor den i virkeligheden er bygget;)

02power 03-10-2008 15:09

ENN
Takker for svar:-)

Det lyder til at jeg hellere må komme tilbage når jeg har et reelt tilbud, for der er åbenbart mange sammenhænge og forskelle på påhængsmotorer op igennem årene :-)

Men kom fortsat genre med indput´s, jeg kan kun blive klogere.

Årgangene jeg regner med der kommer ind for mine økonomiske rammer betyder jo nok at motorernes årgang vil blive omkring midt 80erne kan jeg næsten fornemme.

Carsten

ENN 03-10-2008 16:33

Hvis det er en motor af den årgang så tæller vedligeholdelse og stand betydeligt mere end mærket - altså find en der er velholdt og i god stand frem for at kigge på mærketSmokeyfisher

Lars T 03-10-2008 16:38

Citér:

Originally Posted by ENN (Indlæg 2204)
Hvis det er en motor af den årgang så tæller vedligeholdelse og stand betydeligt mere end mærket - altså find en der er velholdt og i god stand frem for at kigge på mærketSmokeyfisher

Og bland selv olie i benzinen :):)

BrianL 15-10-2008 11:08

Såvidt jeg har hørt så burde VRO-2 systemet være OK på Johnson/Evinrude. Men det er måske ikke rigtigt ?
Min far har en Evinrude 70 med VRO-2 og selvom han ikke bruger den ret meget så kører den perfekt. Vi var ude at sejle i søndags med den og selvom den ikke havde været startet i lang tid så sprang den i gang med det samme og gik lige så fint på hele sejlturen.
Er det ikke OK at bruge VRO-2 systemet på den eller bør det kobles fra ?

ENN 15-10-2008 15:15

vro-2 systemet er driftsikkert - men desværre har alle selvblandersystemer et dårligt rygte - så det eneste 110% sikre er a blande benzin og olie selv

da jeg kørte med større 2 takst påhægsmotorer havde jeg et par suzuki med selvblander systemer - men jeg blandede aligevel selv benzin/olien for at være helt sikker:D

moseboen 04-11-2008 21:32

du mangler Evinrude

Lars T 05-11-2008 10:18

Citér:

Originally Posted by moseboen (Indlæg 3606)
du mangler Evinrude

Johnson og Evinrude er ens ;)
bedre kendt som johnnyrude

Manorwar 15-05-2009 20:05

religøst poppespørgsmål-igen igen..
2takt eller 4 takt?-dlof--f
med 2 tak helt klar evinrude e-tekker
med 4 takt er susssukiiii i toppen..
en 2-takt har mange fordele .mindre vægt ,højer drejmoment ..mm.
og jeg elsker lugten og formel 1 lyden fra min fitch racing ..
med mange nye 4 takter kan du ikke høre om motoren er startet ..
ikke lige min smag..-dlof--f-dlof--f
jeg haft en 115 jonson vro før og haft problemer 1 gang med smøring.
nu har jeg evinrude bombader fitch/e-tec
den gå vild
og uden problemer selvom den bliver brugt på ubåden ''''''''''''''''''''''''''''''gg'

ENN 16-05-2009 09:04

Er din evinrude ikke en 1999/2000 model Pirat? så er det en OMC ficht ellelr Ficht RAM jeg mener først Bombardier kom med deres Ficht i 2002 og som ETEC i 03 eller 04

nicolajjetrider 16-05-2009 17:41

Yamaha....

Har en fra starten af 80erne og den starter i første træk. ingen mislyde og går godt i gear.

Klasse maskiner.

Force får dog også et + herfra!

ENN 16-05-2009 17:59

Så kører den ligesom min 1956 Husqvarnalf-flg

2farst4you 16-05-2009 19:09

HEYYY HVOR E-Tec
 
Evenrude E-Tec er NO.1 OVER ALLE griner frækt.......

2farst4you 16-05-2009 19:16

!!!
 
johnson og evenrude er bestemt ikke det samme.... joooo i de gode gamle dage men det er nu længe siden johnson NAVNET ligger i en SKUFFE og venter på hvad de skal bruge det til ......... det er jo 4 T motorer (da man kom med F-rem/e-tec)

ENN 16-05-2009 19:57

Johnson/evinrude var det samme op til 1997 hvor også Johnson solgtes med det berygtede Ficht system, men da systemet betød at masser af motorer havarerede blev johnson fra 1998 ført tilbage til karburatormotorer og samtidigt solgte OMC både Johnson og Evinrude 4 takt motorer der var relabelede Suzuki motorer det fortsatte indtil konkursen for OMC i 2001 fra 2000 ændredes FICHT systemet let og blev omdøbt Ficht RAM

Bombardier købte så konkursboet i 2002 og begyndte at sælge Evinruder med Ficht RAM og senere blev det omdøbt til ETEC Johnson navnet fortsatte med 2 t karburatormotorer og relabelede 4 t Suzukimotorer op til 2007 hvor Johnson navnet udgik

Så i 1997 blev der skam produceret Johnson motorr med FICHT

2farst4you 17-05-2009 04:52

Een
 
sådan... men udgået er det nu ik helt ........ tror nu ikke de bare smider det navn VÆK men las se hvad der sker med tiden.......


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:05.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,502
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, VakPep
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:05.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden