Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 379
13 medlemmer og 366 gæster
AlexSr, Austinalet, Bogiruplix, CurtisTib, Grubuzsmearse, Mamukblods, RockoOceaweepe, RonaldLah, SergeyCom, Svetlfer, Thomasmum, Thoraldasserspes, Vikiukm
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Motor (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Motoralarm.. Mercruiser indenbords V8 (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3890)

Morten 07-05-2012 17:31

Motoralarm.. Mercruiser indenbords V8
 
Jeg har været ude at sejle igår, efter jeg har skiftet termostat, udstødningsmanifold og knæ på stybord side i weekenden. Båden startede med at ligge i havnen med tomgang i et godt stykke tid så den kom op til driftstemperatur.

Efter der sejlede jeg ud af havnen og gav den forsigtigt noget gas, hvor den ikke fejlede noget. Efter et par minutters sejlen, kom der en alarm ( biip biip biiiiiiiiiiiiiiip ) hvorefter jeg tog gassen af og alarmen så gik ud. Jeg så at olie trykket var steget til noget over 40 psi som den normalt skal stå på. Vandtemperaturen stod på det den skulle.

Jeg sejlede stille ind i havnen igen hvor olietrykket gik fra over 40 til noget under 40 psi og efter kort tid, kom det op på normal igen ( ca 40 psi) hvor båden stod i tomgang ved kajen. Jeg mærkede på bagbords udstødningsknæ som nærmest var vand temperatur, hvorimod styrbords knæ skiftede fra koldt til driftstemperatur, hvorpå det så blev kølet ned igen og sådan skiftede det hele tiden.

Jeg valgte så at sejle ud igen og efter et par minutters sejlads med god hastighed lagde jeg mærke til olie trykket steg fra ca 40 psi til lidt over. Jeg tog gassen af med det samme så det kunne falde igen ( under 40 psi igen ).

Der kom ingen alarm anden gang jeg sejlede, men kan det være fordi jeg tog gassen af inden motoren kom for højt op i olie tryk???

Er det kun styrbord udstødningsside som skal skifte fra kold til varm og tilbage til kold????
Kan alarmen være pga for højt og lavt olietryk?? Hvordan kan dette løses.

Der er blevet skiftet cirkulationspumpe, oliefilter, olie og drevolie over vinteren. Den nye olie er 15-40.

Sidste tur sidste sæson, fejlede båden intet.

//Morten

BrianL 07-05-2012 21:02

Hvor meget er "over 40 PSI" ?

Det er ikke unormalt at når du først planer op (efter en kortere opvarming i havnen) så er din olietemperatur stadig ikke så høj, og dermed vil du kunne opleve højere olietryk i en kortere periode indtil olien bliver varmere. Derefter vil olietrykket falde til normalt niveau.

Jeg tror ikke at alarmen har noget med olietrykket at gøre. Mener kun at alarmen lyder ved for lavt olietryk., men er ikke helt sikker.

Hvad årgang er din motor ?

Clasg 07-05-2012 23:45

Alarmen lyder også hvis der mangler drevolie i den lille tank, der sidder oppe foran på motoren. Tankens højde sørger for at der er et svagt statisk overtryk i drevet og dermed at der ikke trænger vand ind i drevet.
Check og efterfyld evt.

Lars T 08-05-2012 09:47

Som Brian spørger til hvornår er din motor fra?
Umiddelbart lyder alarmen lyder for høj temperatur (mangldende køling?), lavt olietryk (oliestand) og lav drevoliestand (Ireservoiret).

Morten 08-05-2012 10:26

Jeg sejlede først ud af havnen efter lang tid i tomgang og da olietrykket var på 39-40 psi. Da det var højest, var det ca 43-44 psi og da gassen blev taget af, faldt det til ca 35 psi et lille minuts tid, hvorefter det kom op på 39-40 psi igen.

Kan stigning og fald i olietryk have noget at gøre med at det er en federe olie jeg bruger, altså 15-40 i forhold til det gamle som sikkert var 10-40?

Jeg ved ikke præcis hvad årgang motoren er men båden er fra 2000 så den må være fra 98 ifølge motornummer.

Jeg har kontrolleret alle væsker, motorolie, servoolie og drevolie og de er alle fine.

Morten 08-05-2012 10:37

Kan man evt sætte en tester på som kan udlæse fejlen og derved løse problemet efterfølgende?

Morten 08-05-2012 10:58

Kan det eventuelt være olie temperaturen det er galt med??

BrianL 08-05-2012 11:20

Citér:

Originally Posted by Morten (Indlæg 38788)
Jeg sejlede først ud af havnen efter lang tid i tomgang og da olietrykket var på 39-40 psi. Da det var højest, var det ca 43-44 psi og da gassen blev taget af, faldt det til ca 35 psi et lille minuts tid, hvorefter det kom op på 39-40 psi igen.

43-44 PSI er ikke for højt olietryk og 35 PSI er ikke for lavt i tomgang. Så jeg tror ikke at alarmen skyldes olietryk.

BrianL 08-05-2012 11:21

Citér:

Originally Posted by Morten (Indlæg 38789)
Kan man evt sætte en tester på som kan udlæse fejlen og derved løse problemet efterfølgende?

Hvis den har logget en fejl i fejllageret så kan den udlæses.

BrianL 08-05-2012 11:24

Citér:

Originally Posted by Morten (Indlæg 38790)
Kan det eventuelt være olie temperaturen det er galt med??

Der er ingen standard monteret sensor til at måle olie temperatur med, ihvertfald på en 99 model (med en multirem) er der ingen, men kender ikke en 98 model men jeg tror heller at den har en, og i så tilfælde ved din ECM/ECU ikke hvad olietemperaturen er, og kan dermed ikke give alarm for det.

Med de olietryk værdier du nævner så tror jeg heller ikke at du har olie temperatur problemer.

Morten 08-05-2012 12:32

Okay.. Synes det bliver sværrere at finde ud af. Jeg må vel se om jeg kan finde en som kan hjælpe med at udlæse fejlen.

Mange tak for alt infoen BrianL

Miss Mancini 08-05-2012 13:12

Du må få fat i et værksted, som har en tester, der kan udlæse fejlkoder, ellers kommer du ikke videre....

nicolajjetrider 08-05-2012 13:29

Tilknyttet Brian vil jeg sige at din olie er med beskrevet " tidsinterval" ovenfor ikke i nærheden af at være varm. At din maskine er i drifttemp betyder langt fra at olien er varm.

Er der luftmængdemåler på maskinen?

BrianL 08-05-2012 15:09

Citér:

Originally Posted by nicolajjetrider (Indlæg 38796)
Tilknyttet Brian vil jeg sige at din olie er med beskrevet " tidsinterval" ovenfor ikke i nærheden af at være varm. At din maskine er i drifttemp betyder langt fra at olien er varm.

Enig

Citér:

Originally Posted by nicolajjetrider (Indlæg 38796)
Er der luftmængdemåler på maskinen?

Såvidt jeg husker er der ikke en luftmængdemåler, men der er en MAP (Manifold Absolute Pressure) sensor.

nicolajjetrider 08-05-2012 16:04

Brian, i min optik: kunne det så ik være den der driller? Jeg ser alarmen som en fejlmelding på på noget der skal arbejde under tryk f.eks: MAP, Dyser osv.

Når motoren går lavt er der ingenting men når der skal doseres under tryk & større flow beklager den sig.

Blot en tanke :)

Ps: Tjek evt. igen dit Olieresoviar for kondens som kan sætte sig på sensor.

Morten 08-05-2012 16:07

Er også enig i at olien ikke er varm selvom motoren har driftstemperatur, men kunne mærke på oliefilteret at det var varmt.

Jeg skal være ærlig og sige at jeg faktisk ikke ved om der er en luftmængdemåler på. Jeg er først ved at sætte mig ind i bådmotoren og hvordan den virker og hænger sammen.

nicolajjetrider 08-05-2012 16:13

Så vidt jeg husker havde du drevet af i vinters, der sidder en lille plastic tap til oliegennemføring på transomklokken, den er ik tilstoppet eller knækket vel? Det sidste er ofte set i forbindelse med drevpåmontering.

Findens den ikke længere kan du være klar på at den brokker sig, dog ville jeg mene den sku sige alarm selv i tomgang.

Morten 08-05-2012 16:24

Det er korrekt at drevet var pillet af og malet. Der er fin oliegennemføring lige så snart drevet kommer i kontakt med hullet på transomklokken.. der kom hvertald ren drevolie ud ligeså snart de rørte hinanden..

Miss Mancini 08-05-2012 18:03

:)

Morten 08-05-2012 18:11

Helt enig. Min mission imorgen er også at få fat i en som har en tester, og som har mulighed for at hjælpe.


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 11:29.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 111,265
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Vikiukm
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 11:29.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden