Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 442
0 medlemmer og 442 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Off topic (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Sejler du pænt? (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1947)

Ulman 15-12-2009 13:56

Sejler du pænt?
 
Vi forudsætter at der findes 2 slags motorbådssejlere. Dem der sejl pænt, hensynsfuldt og efter reglerne (stort set), og dem der sejler hensynsløst, for stærkt og for vildt der hvor de ikke må.

Hvilken kategori vil du putte dig selv i?

1. Hensynsfuldt
2. Hensynsløst

Ulman 15-12-2009 13:57

1. Hensynsfuldt

Strøyer 15-12-2009 14:06

1. Hensynsfuldt-dlof--f

-dlof--f fordi jeg kan også blive pisset af af et ellerandet kludrerhoved.

Albjerg 15-12-2009 14:10

Klart en 1.

KS1 15-12-2009 14:22

95 % af tiden er jeg en 1'er og desværre er jeg nok tildels en en 2'er de sidste 5 %, vil dog ikke sige at jeg sejler latterligt stærkt og tæt på andre, men kan godt sejle lidt hurtigere end man må nogle enkelte steder!! (også er man vel en 2'er)

Lars T 15-12-2009 14:23

Man bliver klogere med årene..

Skal jeg smide mig selv i kategori er jeg en 1'er.
Sejler stort set efter reglerne, men altid hensynfuldt.

Ulman 15-12-2009 14:27

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 19870)
Man bliver klogere med årene..

Skal jeg smide mig selv i kategori er jeg en 1'er.
Sejler stort set efter reglerne, men altid hensynfuldt.

Netop. Reglerne i Roskilde Fjord er i forvejen skrappe, og der er ikke mange steder man må fyre den af. Hvis vi kvajer os og skider på reglerne, bliver kravene blot skærpet. Og det er jo ikke det vi vil.

Miss Mancini 15-12-2009 14:30

Klart nr. 1.

Sejler pr. defination aldrig hurtigt forbi andre både, så det er en generende.

Lars T 15-12-2009 14:32

Vi er helt enige.

Det er i for vejen snak om at begrænse adgangen til rampen i Roskilde Havn.

Anders kr 15-12-2009 14:34

Klart nummer 1,

Men kan stadig godt li at sejle så hurtigt det nu kan gå når forholdene tillader det,-dlof--f

nicolajjetrider 15-12-2009 14:36

NR. 1 Hensynsfuldt.

Men sejler også jetski

Så må nok hellere sige nr. 2

Peter508 15-12-2009 14:44

Jeg er klar en 1'er...

Dog kan det ind imellem være næsten ligegyldigt hvad man gør, så er der en eller anden klude sejler, der bliver irriteret....

Da vi sejlede igennem Svendborg sund i sommers, var der en del trafik samtidig med at vinden gik på tværs. Det betød at jeg kom til at sejle bag en sejlbåd som lå omkring 4 knob, og det var bare ikke nok for at jeg kunne holde en rimelig styrefart....

Bagfra kom en større sejlbåd med mere vind i sejlene, og han lignede ikke en der havde tænkt sig at rebe sejlene lidt....

I et mindre ophold i trafikken, gav jeg lidt gas og sejlede udenom sejlbåden foran mig...Min hækbølge har en pæn størrelse ved 8 knob, så det gjorde at han vippede noget, og at han råbte ( jeg kunne ikke høre det, men han så ikke glad ud ) noget mindre pænt efter mig....

Lige efter jeg havde sejlet forbi, kom den noget større sejlbåd meget tættere på ham også sejlende forbi, men der blev der bare hilst...

je__ns 15-12-2009 15:19

Overvejende en 1'er

PS mange helplanende både, laver næsten ingen hækbølge ved planingsfart.
Hvorimod de kan trække en kæmpe hækbølge ved lav fart. (især hvis man trimmer der efter :-) )

goffy 15-12-2009 15:41

Jeg er klar en 1'er.
selvfølgelig sejler jeg også lidt hurtig nogle gange og en halvplaner som min laver store bølger, så skal jeg overhale så er det en stor bue udenom og er det i et smalt løb så bliver jeg bag ved og venter med overhalingen.
det jeg oplever mange gange ved havne eller ved overhaling med planende både er at de godt nok sætter farten ned, meeen kun ned til den fart hvor de laver de største bølger. de skulle prøve at kikke bagud.
jeg ved godt at hvis man kommer med 25 knob og sætter farten ned til 7 -8 knob så føles det som om man er gået i stå, men det er altså den fart der laver de største bølger så farten skal længere ned.

lille tut 15-12-2009 15:50

90% 1er resten 10% er uden for kategori, og med det menes jeg sejler som jeg har lyst til NÅR der ikke er andre end mig selv, uanset hvad loven siger-dlof--f

steffen m 15-12-2009 16:03

Citér:

Originally Posted by je__ns (Indlæg 19883)
Overvejende en 1'er

PS mange helplanende både, laver næsten ingen hækbølge ved planingsfart.
Hvorimod de kan trække en kæmpe hækbølge ved lav fart. (især hvis man trimmer der efter :-) )

præcis. og derfor er reglerne om at man ikke må plane netop helt i skoven...det genere jo mere end det gavner. så var det bedre at sætte en max fart på 50km/t fx

jeg er også helt klart 1er hvorfor gøre sig upopulær blandt folk som du en dag risikere at skulle have hjælp af

Lars T 15-12-2009 17:28

Citér:

Originally Posted by steffen m (Indlæg 19889)
jeg er også helt klart 1er hvorfor gøre sig upopulær blandt folk som du en dag risikere at skulle have hjælp af

Ja se det er meget sjovt du skriver det for vi er åbenbart ikke værdig til en vink når man sejler forbi, men når man skal trække en fri en man pludselig fin nok ;)

Egentlig syntes jeg ikke det handler om fart eller hækbølge, men mere om hensyntagen og decideret overskud.

Strøyer 15-12-2009 18:56

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 19897)
Egentlig syntes jeg ikke det handler om fart eller hækbølge, men mere om hensyntagen og decideret overskud.

Jeg kunne ikke selv have sagt det bedre..

Du mener motoroverskud ik` :rolleyes:

Campion 165(seb) 15-12-2009 18:59

Overvejende en 1'er, men med en stor snert af 2. (en gang i mellem).
Det er sgu rart at fyre den af en gang i mellem - gør folk med hurtigere maskiner ikke det??

Anders kr 15-12-2009 19:01

DEr mangler en kategori,

Jeg skal over være ærlig og ligger da nok også mellem 2 og et,

og seb, jeg fyre med af så meget så muligt hvad er ellers iden med at ha noget der går stærkt, ligger helst på ca 100 km/t hvis det egner sig :o)


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 04:00.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,950
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, PatrickPrele
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 04:00.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden