Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 556
0 medlemmer og 556 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   mayonnaise i gearkassen :( (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=4429)

janpedersen 07-06-2013 21:57

mayonnaise i gearkassen :(
 
Båd: Skagerrak 800HT
Motor: 66HK Yanmar

Efter båden er kommet i vandet, har jeg til min store skræk opdaget, at det er rent mayonnaise i gearkassen. Inden søsætning lavede jeg service på motoren, og tjekkede gearkassen - den havde der en helt svag antydning af hvidt skær, men ikke noget jeg skænkede yderligere tanke.

Forestiller mig måske, at i og med vand er tungere end olie, så har det i vinterens løb bundfællet sig i gearkassen, og derfor har jeg ikke kunnet se andet end antydning af et hvidt skær i olien. Kan det simpelthen skyldes, at det nu er blevet pisket rundt og varmet op, og derfor blevet til det her tykke snask?

Løsning? Tappe olien af, rense gearkassen og i med frisk olie, og så håbe på at problemet er løst?

je__ns 07-06-2013 23:00

Desværre er der nok en utæt pakdåse-

Der er jo kommen vand ind, (og der er ikke kondens vand)

Softice 08-06-2013 05:45

Eller utæt oliekøler.Desværre.

Norvik20" 08-06-2013 15:17

Der er da ingen grund til oliekøler til gearolien, på en 66 Hk?
Du sejler med fast skrueaksel ikke? Det samme gør jeg. Og der er ihvertfald ingen mulighed overhovedet på min motor for, at vand kan komme ind i gearkassen...

Er din motor med oliekøling til gearkasseolien?? For så er det, det eneste sted, der kan være et problem.. Men hvis ikke, så er det et mysterium.
Hvis ingen oliekøling, så gennemskyl gerkassen (sejl en tur) med noget billigt olie, og så på med noget nyt, og fortæl gerne hvordan det går.

Mvh

Miss Mancini 08-06-2013 22:02

Mange hydrauliske gearkasser til marinesegmentet har eftermonteret oliekøler til gearkassen fordi der ikke er "skylleluft" til at køle gearolien ned.

Jeg vil tro at det også er tilfældet med gearkassen på skribentens indlæg.

Norvik20" 08-06-2013 22:27

Så må skribenten sgu ned på knæ, med en lygte eller noget..... ;)

janpedersen 08-06-2013 23:04

Ja, altså umiddelbart har jeg da lidt svært ved at tro der er oliekøler på den - burde den ikke sidde i nærheden af gearkassen? Og burde denne oliekøler ikke have en ekspansionsbeholder som så også burde være snasket til? Den eneste ekstra køler der er, er vekselvarmeren, og deri ser kølervandet helt fint ud.

Og jo det er med fast skrueaksel... Eneste måde jeg kan se, at der skulle være kommet vand ind, og at det ikke er kondens, må være at den har stået under vand, hvilket den jo ikke har. Men er jo somregel altid svært at huske hvordan det hele nu lige ser ud, når man er 50 km fra båden - så det skal være usagt, om jeg simpelthen husker forkert...

Men altså hvis ikke der er oliekøler eller noget, så er gearkassen vel - i forhold til vand - et fuldstændigt lukket system?

janpedersen 08-06-2013 23:12

Her er et billede jeg fandt på internettet fra en Ramin 785(Skagerrak 800) - dette er godtnok en 88HK's, men at se på er den identisk - er der oliekøler til gearkassen på denne? Og hvis ikke der er på denne, så er der jo nok næppe på den 66HK'ers :)


http://www.mbboats.dk/ramin-785-ht-a...o3bi2uoqrdt060

Norvik20" 09-06-2013 00:55

Det ligner en alm. standard gearkasse, ligesom min.
Hvis der er oliekøler på, så må der gå nogle rør eller slanger til og fra gearkassen.

Hvis ikke der er oliekøler tilsluttet, så er der ingenting forbundet med gearkassen, på nær gearkablet.

Mvh

janpedersen 09-06-2013 11:04

Lige præcis - så må vi håbe det ikke er så kunstig endda... :)


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:49.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,570
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, BooneAmare
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:49.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden