Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 471
1 medlemmer og 470 gæster
DarrylHix
Fleste brugere online var 755, 14-05-2024 at 02:13.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Motor (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   kølervæske (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=281)

Casper T 03-09-2008 20:56

kølervæske
 
1 Vedhæftelse(r)
Hvad køre i jeres motor igenem med til vinter,glykol eller noget specielt jeg bruger dette mon det er fint?

ENN 03-09-2008 21:03

Det er aldeles glimrende!!

Jeg har jo ferskvandskøling på min der er en 50/50 blanding af glycol ("castrol special coolant" fordi det nu er den jeg kan få fingre i billigt) i den lukkede del af kølingen - om vinteren tømmer jeg søvandssiden (den åbne del) af køleren og pumper en 50/50 % blanding af glycol/vand igennem varmeveksler udstødsmanifold etc - jeg kunne lade den stå tom men glycolblandingen gør at evt vandlommer ikke fryser (de blandes med glycol) og det beskytter mod korrosion

Casper T 03-09-2008 21:27

Bruger også kun volvo`s til lastbiler da det er det billigste jeg kan FÅ:grin:

ENN 03-09-2008 21:35

He He ja vi bruger en rød glycol "castrol special coolant" så det er den der ryger i alt herhjemme :grin:

BrianL 23-10-2008 21:34

Noget tyder på at man bør bruge propylene glycol (RV-MARINE) i stedet for det giftige ethylene glycol i søvandsdelen af motoren når motorerne gøres klar til vinteropbevaring.
Jeg har dog selv brugt almindelig kølervæske (hvad så end der er i det).

Er der nogen som bruger noget specielt miljøvenligt kølervæske i søvandsdelen når i gør motoren vinteropbevaringsklar ?

og hvor køber man det ?

Der er almindelig brugt i USA. Læs f.eks. her: http://www.torresen.com/news/?p=4113

Miss Mancini 24-10-2008 05:27

Kølervæske.
 
Jeg bruger en propylenglycol i blandingsforholdet 60/40, der frostsikre til -21 grader celcius. Selvom frysepunktet overskrides, så vil det iflg. producenten ikke skabe frostskade, da væsken bliver til en form for "slush-ice".

I Danmark er der - så vidt jeg ved - i de seneste år ikke målt vedvarende lave temperaturer, så en frostsikring omkring -21 grader er jeg tilfreds med.

lille tut 24-10-2008 08:53

"slush-ice".Husk sprut:D
:happy0167:

ENN 24-10-2008 13:51

Citér:

Originally Posted by BrianL (Indlæg 3034)
Noget tyder på at man bør bruge propylene glycol (RV-MARINE) i stedet for det giftige ethylene glycol i søvandsdelen af motoren når motorerne gøres klar til vinteropbevaring.
Jeg har dog selv brugt almindelig kølervæske (hvad så end der er i det).

Er der nogen som bruger noget specielt miljøvenligt kølervæske i søvandsdelen når i gør motoren vinteropbevaringsklar ?

og hvor køber man det ?

Der er almindelig brugt i USA. Læs f.eks. her: http://www.torresen.com/news/?p=4113

Brug af det ugiftige glycol er i første hånd tænkt til brug i ferskvandssystemer på både - altså har man i en båd eller campingvogn et ferskvandssystem der skal frostsikres så skal den ugiftige variant anvendes da man jo så ellers bliver forgiftet når man drikker af vandet næste år

Dernæst kan den bruges i kølevandssystemer for st skåne naturen for de liter glycol der skal ud efter en vinterkonservering - selv har jeg aldrig brugt den ugiftige jeg tapper simpelthen glycolen af efter endt vinteropbevaring og genbruger den næste år

ENN 24-10-2008 15:35

Jeg mener at huske at det er monoethylenglycol der er den ugiftige og diethylenglycol der er giftig

derudover skal additiverne i kølervædsken jo også være ugiftige for at det er rigtigt miliøvenlige og ugiftige

jeg har ikke kunnet finde en glycol der var godkendt til ferskvandssystemet (drikkevandssystemet) herhjemme - men har heller ikke søgt særligt grundigt - Castrol har den i hvert fald ikke

goffy 24-10-2008 19:29

Citér:

Originally Posted by ENN (Indlæg 3053)
Jeg mener at huske at det er monoethylenglycol der er den ugiftige og diethylenglycol der er giftig

derudover skal additiverne i kølervædsken jo også være ugiftige for at det er rigtigt miliøvenlige og ugiftige

jeg har ikke kunnet finde en glycol der var godkendt til ferskvandssystemet (drikkevandssystemet) herhjemme - men har heller ikke søgt særligt grundigt - Castrol har den i hvert fald ikke

jeg ville ikke bryde mig om at skulle bruge drikkevand med kølevæske eller andet stads tilsat.

ENN 24-10-2008 19:31

det ville jeg heller ikke - men i bla. usa sælges en "ugiftig" glycol til netop det formål

Jess 24-10-2008 20:34

Citér:

Originally Posted by goffy (Indlæg 3067)
jeg ville ikke bryde mig om at skulle bruge drikkevand med kølevæske eller andet stads tilsat.

Helt enig, når jeg har brug for kølervædske så skal det være ren alkohol !

goffy 24-10-2008 22:42

Citér:

Originally Posted by Jess (Indlæg 3071)
Helt enig, når jeg har brug for kølervædske så skal det være ren alkohol !

men der skal mange liter alkohol til for at spæde en vandtank på 150 liter


:happy0167::dizzy::happy0167::dizzy:

Jess 25-10-2008 14:42

Citér:

Originally Posted by goffy (Indlæg 3083)
men der skal mange liter alkohol til for at spæde en vandtank på 150 liter


:happy0167::dizzy::happy0167::dizzy:

Hvem sagde noget om vandtank, det er når JEG fryser ;)

ENN 25-10-2008 14:53

Citér:

Originally Posted by Jess (Indlæg 3122)
Hvem sagde noget om vandtank, det er når JEG fryser ;)


Er din vandtank på 150 liter hehe:happy0167:

Jess 25-10-2008 15:19

Citér:

Originally Posted by ENN (Indlæg 3123)
Er din vandtank på 150 liter hehe:happy0167:

Nej dog ikke , det kunne sikkert være praktisk til julefrokosten :happy0167:


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 02:39.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 115,103
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, EdgarTIp
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 02:39.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden