Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 754
3 medlemmer og 751 gæster
DavidPH, Duglaswmh, willmt
Fleste brugere online var 945, 25-05-2024 at 03:49.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Generelle spørgsmål (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=57)
-   -   Hva synes i om denne tur? (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1149)

moseboen 27-03-2009 19:36

Hva synes i om denne tur?
 
Hej mig og 2 venner har tænkt os at sejle til Flensborg i Tyskland (ind i den der lille kanal) men er det meget farligt at sejle over der ved Søby til mommark i min 14 fods fletcher?

vi vil lave en rigtig hygge tur, sejle til flensborg og tage i fleggård og købe drikkelse og så overnatte på vej hjem på jylland og sejle hjem dagen efter... og vi har selvfølgelig wakeboard med :D

men hva synes i?

Hilsen Mose

lille tut 27-03-2009 19:55

Go for it, men tænk dig godt om og tjek den vejrmelding ti gange inden afgang,
God tur husk redningsveste/udstyr

moseboen 27-03-2009 20:02

okay tak, selvfølgelig er redningsveste på :)

Kim 28-03-2009 08:51

Husk også at der skal ekstra benzin til hvis vejret bliver dårligt,der er ikke mange steder at tanke undervejs,kan man få benzin i Søby? ellerdes er der kun Sønderborg.
Prøv at fylde båden op med mandskab,Brændstof og proviant,se hvordan den sejler overlæs kan være poppepoppe

Mark B 28-03-2009 20:48

Jeg skriver imorgen igen, er lidt fuld p.t.-- Gailiano plus flødeskum ;)

nicolajjetrider 28-03-2009 21:08

Konge Ide!

Den skal gennemtænkes, men jeg kan sku godt lide din tankegang. Den er Frisk og følger du "strandkanten" så tror jeg det er muligt, men mellem fyn og jylland skal du ha godt vejr, lad vær med turen med mindre det er havblik ellers er det en konge tur. Helt sikkert:)

Mark B 29-03-2009 10:11

Nå, prøver lige igen.. Var vidst lige fuld nok igår til at skrive ;-)

Jeg synes ikke i skal krydse over fra Sæby til Mommark i en 14-fods båd. Der er for det meste nogle ret kraftige bølger den vej ud af og alene i vores 19 fods Sea Ray har vi for det meste svært ved at komme ind til Sønderborg fra Kollund af (Kollund ligger lige overfor Flensborg by), uden at folk ombord blir lidt våde!

Jeg vil helt klart fraråde det. Ellers synes jeg i skal have en større båd med som en slags følgebåd hvis det er :-)

Casper T 29-03-2009 12:31

Citér:

Originally Posted by Mark B (Indlæg 10753)
Jeg skriver imorgen igen, er lidt fuld p.t.-- Gailiano plus flødeskum ;)

ja der burde også være kaffe ifjupeqopq

Mark B 29-03-2009 15:19

Citér:

Originally Posted by Casper T (Indlæg 10763)
ja der burde også være kaffe ifjupeqopq

Nej, bare mathilde cacao mælk (tak til Runge for en hammer god drik hér! )

Men ren kan også gå, det rammer bare først bagefter. F.eks. i dag Smokeyfisher

ENN 29-03-2009 19:26

I 18 års alderen sejlede jeg i en shetlend 536 fra odden til århus endda i halvdårligt vejr så jeg skal vist ikke lære nogen hvad man gør og hvad man ikke gør

Hvis i kan være fx 2 både der følges ad vil det være en fordel da i så kan hjælpe hinanden ved motorstop etc.

Mark B 29-03-2009 20:24

Citér:

Originally Posted by ENN (Indlæg 10768)
I 18 års alderen sejlede jeg i en shetlend 536 fra odden til århus endda i halvdårligt vejr så jeg skal vist ikke lære nogen hvad man gør og hvad man ikke gør

Hvis i kan være fx 2 både der følges ad vil det være en fordel da i så kan hjælpe hinanden ved motorstop etc.



Jeg synes lige netop på det stykke, er det dumt at gøre. Også fordi, at der er langt mellem bådene på stedet og der ikke er nogen kyst til at fange dem op hvis noget skulle gå galt.

Personligt vil jeg også gerne til Svendborg i Sea Ray'en af vandvejen, men jeg tør simpelthen ikke. Og jeg er ikke pivet. Jeg var ude i orkanen den 3. December 1999 i min gamle Ryds 440 dengang.

Men måske nogle herinde har prøvet at sejle stykket i en større båd og kan fortælle om oplevelsen og bidrage med lidt detaljer fra deres tur?! :)

ENN 29-03-2009 20:32

Njaee jeg har for 20 år siden prøvet fuld orkan ved kap farvel på et noget større skib det var et forsyningsskib der var 75 meter langt og specialbygget til sejlads på østgrønland det var en "kraftig" oplevelse hvor det var umuligt at finde ud af hvad der var vandret efter nogle timer alt gik ligesom i et og man anede ikke hvad der var op og ned

Skibet havde 2 stk 12 cyl MAN B&W hovedmotorer koblet på et gear der drev en stilbar KAMEWA propeller hele systemet fungerede på den måde at stigningen kunne stilles på propellen og bak skete ved at bladene blev vendt til at "skovle" baglæns

I orkanen hvor der var 30-40 meter bølger stillede lastbegrænseren selv bladstigningen ned når det gik "op af en bølge" og op igen når vi sejlede "ned af en bølge" det har jeg aldrig oplevet siden på noget skib - altså at man sejler "op af bakke" så længe at motorstyringen stiller stigningen ned og omvendt når man sejler ned af bakke

Vi mistede en redningsbåd der blev revet af i orkanen og der var mange andre mindre skader samt overisning på skibet men vi kom igennem uskadte

Ingen af mine senere lystbåde ville have overlevet denne tur

goffy 29-03-2009 20:58

sådan en tur skulle nok kunne lade sig gøre men det bliver nok noget med at lytte til vejrudsigten og stå standby til det rigtige vejr kommer. kik på et søkort og find ud af ved hvilken vindretning du får mest læ af kysten så når den rigtige melding kommer så bare afsted.
jeg sejlede i det farvand sidste sommer men det var i 13m/s fra SØ og det var noget lort fra kiel til sønderborg :D

HUSK DEN STØRSTE SIKKERHED HAR DU MELLEM ØRENE

Mark B 29-03-2009 21:03

Citér:

Originally Posted by goffy (Indlæg 10781)
sådan en tur skulle nok kunne lade sig gøre men det bliver nok noget med at lytte til vejrudsigten og stå standby til det rigtige vejr kommer. kik på et søkort og find ud af ved hvilken vindretning du får mest læ af kysten så når den rigtige melding kommer så bare afsted.
jeg sejlede i det farvand sidste sommer men det var i 13m/s fra SØ og det var noget lort fra kiel til sønderborg :D

HUSK DEN STØRSTE SIKKERHED HAR DU MELLEM ØRENE


Men i en 14-fods speedbåd? :) For det tror jeg ikke.. Så har det ikke været en fornøjelses tur tror jeg :)

goffy 29-03-2009 21:06

Citér:

Originally Posted by Mark B (Indlæg 10782)
Men i en 14-fods speedbåd? :) For det tror jeg ikke.. Så har det ikke været en fornøjelses tur tror jeg :)

jeg skriver også at han skal vente på det rigtige vejr !! og så kan næsten alt lade sig gøre :D selv at ro en tur på nordsøen :D

Jess 29-03-2009 21:06

Alt kan jo lade sig gøre men jeg ville have en følgebåd med, eller som minimum en lille nødmotor....

nicolajjetrider 29-03-2009 22:13

Man kan sætte sig nogle hurtige punkter som man SKAL overholde inden man drager ud, jeg ville helt sikkert gøre det. Dog lad være med at laste båden for meget = mere brændstof og dårligere sejl egenskaber .

F.eks. kunne du lave det sådan:

Hvis du eller din makker er det mindste udtryk, LAD VÆR!
Hvis motoren giver det mindste svaghedstegn, LAD VÆR!
Hvis styrkabel eller andet går stramt, LAD VÆR!
Er vinden over 3-4m/s, LAD VÆR.

Men hvis i har fluebenet ved jeres punkter og dem alle. Så sejl.
Det vil være en fantastisk flot tur og det kan sagtens gå i din Fletcher. Men ta jeres forholdsregler.
Danmark bliver sku hurtigt et land hvor der er regler for alting, nyd det mens i kan. Som jess siger, kan i få mulighed for at slæbe en 2-4hk motor med, så ville det være KANON!

God tur:) Snak med jeres forældre om det også:)

Hold evt. sidste tjek-up på nordsiden af ÆRØ. For så kan i beslutte det. Der er ikke så langt over og der finder i ud af om i kan:)
http://www.fenderen.dk/forum/picture...pictureid=1341

Albjerg 30-03-2009 06:12

Hvornår havde I tænkt jer sådan en tur? Jeg ved ikke hvordan en 14" opfører sig i bølger, men bare vær opmærksom på bølgehøjde i lillebælt. Bølgerne kan nå at få lidt tilløb ned igennem bæltet ved nordvestlig vind, men ved et par dage med svag vind skulle nok kunne gøre tricket :) Bølgehøjder kan tjekkes på DMI...

Anders kr 30-03-2009 08:57

Altid, en god ide!

Hvis vejret tillader det, så er det jo bare afsted DDriver

Lars T 30-03-2009 09:15

Jeg syntes det lyder som en super fed idé, bare i husker hovederne. ;)

Nu sejler jeg ikek så tit på de kanter, men kan da læse de indlæg, fra de personer som sejler dernede at det kan være tricky - så jeg ville da foreslå at I tog lidt prøveture - lær båden at kende under forskellige forhold.. En prøvetur kunne være ned mod Ærø forbi vestspidsen og så ud i østersøen - prøve gerne i 3-4 ms for at se hvordan det kunne være.. Alt andet lige er det nemmer at kommer i havn igen hvis man er 500-1000meter fra land end 10km.

Forberedelse træning træning og træning. .:)


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:29.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 115,790
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, DavidPH
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:29.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden