Fenderen.dk
 

www.propshop.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 570
2 medlemmer og 568 gæster
GregoryPhaft, Kyliehot
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Motor (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Motorskift. (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1547)

Albjerg 08-07-2009 07:59

Motorskift.
 
Tja, så blev min motor dødsdømt :( Havde en Volvotekniker koblet på som kunne fortælle mig at min motor var slidt op..... Underligt når sælger for et år siden fortalte at jeg købte en båd med nyrenoveret motor - han havde dog ingen papirer på det. Jeg fandt ud af at renoveringen bestod af to slags maling - rød og sort salgslakering.. Manifold er ved at blive utæt, topstykke er tæret igennem i en kølekanal (heldigvis retur til pumpe og ikke ind i cylinder), olietryksføler er defekt, temperaturføler viser forkert og den drikker benzin i store mængder.... Nu har jeg så fundet en tilsvarende motor og er blevet lovet at det kun tager en dag at bytte rundt på de to. Havde også en Chevy V6 på hånden med drev, men det ville tage minimun en uge at bygge den i. Og da jeg skal betale mig fra det, vælger jeg den nemme løsning. Er så blevet lovet denne gang at min "nye" motor kun har kørt i ferskvand i Holland og at det er en gammel Volvo Penta mekaniker jeg køber den af.... Så nu må vi se hvad det bliver til. Men jeg har da lært at man ikke må stole på folk som ikke har dokumentation for deres påstande..... Ærgerligt, da jeg ellers troede på det bedste i folk sssurr

Albjerg 19-08-2009 11:20

Jeg har kig på en Mercruiser 4.3 V6.... Er det samme motor som Volvo? Vil den kunne tilpasses mit Volvo drev (så jeg slipper for at skifte drev) ? Umiddelbart vil jeg mene at det bare er en anden svinghjulskåbe der skal til, men er der andre ting jeg skal være opmærksom på?
Jeg kiggede på denne : http://www.guloggratis.dk/sport/baad...nnonce/5788292 , men mangler en mekaniker der kan samle og teste..??..

Lars T 19-08-2009 21:37

Ja der er begge samme motor..
Ang. drevet så må jeg være dig svar skyldig.

Hvis den er du har kik på er fra 1992, så har den 175 hk er er med karburator.
En super motor i mine øjne, hvis den altså virker :o

goffy 19-08-2009 21:46

volvo startede omkring 1980-1981 med at bruge 4,3 V6 motor så mon ikke det kan lade sig gøre. Jeg kan ikke huske hvor gammel din drev er ??

Horizonblue 20-08-2009 06:38

Citér:

Originally Posted by Albjerg (Indlæg 16719)
Jeg har kig på en Mercruiser 4.3 V6.... Er det samme motor som Volvo? Vil den kunne tilpasses mit Volvo drev (så jeg slipper for at skifte drev) ? Umiddelbart vil jeg mene at det bare er en anden svinghjulskåbe der skal til, men er der andre ting jeg skal være opmærksom på?
Jeg kiggede på denne : http://www.guloggratis.dk/sport/baad...nnonce/5788292 , men mangler en mekaniker der kan samle og teste..??..

Du behøver ikke at skifte drev, selvom du bytter din B30'er ud med V6, udvekslingen kan godt bruges. Volvo drev er i øvrigt ens, uanset hvilken motor de sidder på, ud over udvekslingen.

Men hvis der ikke er mere med, end det der er på billedet, er der alt for få stumper til det kan laves til noget du kan bruge her og nu. (Der står i annoncen; komplet som på billedet)Du skal have fat i: V8 Volvo svinghjulshus, starter, generator, søvandspumpe, indsugningsmanifold, udstødningsmanifolde, udstødningshorn, karburator, strømfordeler osv.

De tidligere V6'ere(før Vortec) havde som regel 175 hk med en dobbelt karburator og 205 hk med en 4 portet karb. (på krumtappen)

Du kan rent faktisk sætte en 3,0 4 cyl sammen med dit drev, V8 svinghjulskåben passer på denne motor. Så er du fri for at spekulere over pladsproblemer. Men det er nok ikke interessant at gå fra 6 til 4 cyl, selvom det er samme volumen............

Miss Mancini 20-08-2009 07:02

1 Vedhæftelse(r)
Der kunne måske være fornuft i at vælge en GM 3.0 liter.Brændstofokonomien og reservedelspriserne er gunstige. Hvad er vægten på din båd sejlklar ?

Jeg har en GM 3.0´er LongBlock på lager til 19998,- incl. moms og frit leveret i DK.

Albjerg 20-08-2009 10:36

Jeg er ikke så interesseret i den 4 cyl, da jeg synes at den går alt for uroligt ved lave omdrejninger og med 1100 kg båd tror jeg også at den er i underkanten.... Ellers tak for tilbuddet, men det bliver nok enten R6, V6 eller
V8.... Og med de ovennævnte motorer, har jeg opgivet. Jeg skal have en motor som er komplet og funktionsdygtig evt med et minimum af ændringer. Har spekuleret i at handle i USA, men mangler erfaring/viden om shipping o.l. Nogen hjælp?

Albjerg 20-08-2009 10:43

Øh - nu læste jeg lige Leif's indlæg..... Kan det være at jeg skal skifte tændingsdelene ud (Rotor, dæksel, kabler og tændrør) ?? Kan det give dårlig motorgang? Den går roligt uden problemer op til ca 1700 RPM derefter sker der intet, selvom jeg giver mere gas. I frigear tager den nemt 4000 RPM. Er vi ude i en så simpel fejl?

Horizonblue 20-08-2009 16:15

Citér:

Originally Posted by Albjerg (Indlæg 16754)
Øh - nu læste jeg lige Leif's indlæg..... Kan det være at jeg skal skifte tændingsdelene ud (Rotor, dæksel, kabler og tændrør) ?? Kan det give dårlig motorgang? Den går roligt uden problemer op til ca 1700 RPM derefter sker der intet, selvom jeg giver mere gas. I frigear tager den nemt 4000 RPM. Er vi ude i en så simpel fejl?

Dårlige tændingsdele kan være årsag til en helt igennem træls motor, men vil du finde ud af om motoren er værd at ofre noget på, så tag en kompressionstest af den.

Jeg har ikke lige tallene, men der skal selvfølgelig helst være ens tryk på alle +/- og hvis der er omkring 10 bar, så er det ikke helt skidt.

Albjerg 20-08-2009 20:34

Citér:

Originally Posted by Horizonblue (Indlæg 16758)
Dårlige tændingsdele kan være årsag til en helt igennem træls motor, men vil du finde ud af om motoren er værd at ofre noget på, så tag en kompressionstest af den.

Jeg har ikke lige tallene, men der skal selvfølgelig helst være ens tryk på alle +/- og hvis der er omkring 10 bar, så er det ikke helt skidt.

Venter på at Nicolaj får købt en tester og kommer forbi.... Har delvis en aftale..

lbk 20-08-2009 22:25

Citér:

Originally Posted by Albjerg (Indlæg 16754)
Øh - nu læste jeg lige Leif's indlæg..... Kan det være at jeg skal skifte tændingsdelene ud (Rotor, dæksel, kabler og tændrør) ?? Kan det give dårlig motorgang? Den går roligt uden problemer op til ca 1700 RPM derefter sker der intet, selvom jeg giver mere gas. I frigear tager den nemt 4000 RPM. Er vi ude i en så simpel fejl?

Udskiftet det nye defekte tændrør med et gammelt fungerende.

Idag fungerede motoren og båden perfekt, var oppe på ca. 55km/t i lidt bølger, så kun lidt optimering omkring propel stigning. Det er muligt med en propuls propel hvor stigning kan justeres. :)

Nicolajs Marine Service 21-08-2009 14:36

Dårlige tændingsdele kan medføre ufateligt dårlig motorgang. Jeg har komprissionstester og vi får tjekket op i morgen.

Update upcoming.

Campion 165(seb) 21-08-2009 16:34

Citér:

Originally Posted by lbk (Indlæg 16774)
...Det er muligt med en propuls propel hvor stigning kan justeres... :)

Nu får du lov til at slippe for denne gang, men ordet "propuls" i samme sætning med "propel" hører simpelthen ikke sammen..!!
De propeller kan ikke sammenlignes med en ordenlig propel, og kan i mine øjne kun anvendes som 'reserve' propel såfremt ens normale propel bliver ødelagt.
En alu-propel kan jeg til nød acceptere ;)

(jeg har svært ved at se hvordan en propel lavet af composit/plastic kan holde til det vrid og belastninger som der opstår).

Nicolajs Marine Service 22-08-2009 18:44

Jeg har idag været forbi Dan. En dejlig kunde som selv kan fortælle historien, men her er der lidt billeder. Dan du må selv smide de ( alt afslørende ) billeder op:)

http://images.baadgalleri.dk/uploads...wm/19033_l.jpg

http://images.baadgalleri.dk/uploads...wm/19034_l.jpg

http://images.baadgalleri.dk/uploads...wm/19035_l.jpg

http://images.baadgalleri.dk/uploads...wm/19032_l.jpg

Albjerg 24-08-2009 06:40

1 Vedhæftelse(r)
Jamen jeg kvitterer her med historien om at min "dødsdømte" motor slet ikke er så død alligevel. En lille kompressionstest udført af Nicolajs Marine Service gav dette resultat:


Streg nr. 7 på den "kolde" er blot en gentagelse af cylinder 4. Jeg regner med at jeg skal have en lille snak med Volvo i dag vedrørende resultatet........

Albjerg 24-08-2009 06:57

Renovering.
 
Efter lørdagens glade overraskelse har jeg besluttet mig for at renovere motoren: Topstykke, udstødningsmanifold og tændingsanlæg skiftes, karburatorer adskilles og renses og så skal drevet selvfølgelig også lige have en tur. Så har vi lidt at få vinteren til at gå med og banken bliver ikke ruineret ved at skulle udbetale renter til min båd-opsparing fjupeqopq .

Stor tak til Nicolaj.

Miss Mancini 24-08-2009 07:30

Citér:

Originally Posted by Albjerg (Indlæg 16854)
Efter lørdagens glade overraskelse har jeg besluttet mig for at renovere motoren: Topstykke, udstødningsmanifold og tændingsanlæg skiftes, karburatorer adskilles og renses og så skal drevet selvfølgelig også lige have en tur. Så har vi lidt at få vinteren til at gå med og banken bliver ikke ruineret ved at skulle udbetale renter til min båd-opsparing fjupeqopq .

Stor tak til Nicolaj.

nytdrev.dk vil gerne være behjælpelig med gode priser ifb. med dit renoveringsprojekt.

Vær opmærksom på, at der findes 3 forskellige typer B30 motorer fra Volvo Penta - de benævnes a, b eller c model.

Det er vigtigt at vide, hvilken type du har, når der skal bestilles reservedele.

Lars T 24-08-2009 08:42

Citér:

Originally Posted by Albjerg (Indlæg 16853)
Streg nr. 7 på den "kolde" er blot en gentagelse af cylinder 4. Jeg regner med at jeg skal have en lille snak med Volvo i dag vedrørende resultatet........

Spændende.! :o:rolleyes:
Hold os gerne opdateret...

Albjerg 24-08-2009 09:20

Opdatering.
 
Første opdatering kommer her: Jeg har nu talt med Volvo og det viser sig at det var en misforståelse / kommunikationsfejl at dødsdømme motoren. Årsagen til teknikerens dom var baseret på de udgifter der ville være forbundet med renovering hvis Volvo skulle udføre dem - det ville blive voldsomt dyrt med nye reservedele og garanti poppe. Derfor mente de ikke at det kunne betale sig. At jeg så forstod det som om at motoren var uanvendelig, var de selvfølgelig kede af og de ville selvfølgelig gerne bistå med data, råd og vejledning til den kommende renovering :rolleyes: Så vi er på god fod igen.
Så nu har jeg bestilt et brugt topstykke og en brugt manifold i USA (fra ferskvandskølet båd) og så må vi se hvad der yderligere kommer til....

Albjerg 24-08-2009 09:22

Citér:

Originally Posted by nytdrev.dk (Indlæg 16855)
nytdrev.dk vil gerne være behjælpelig med gode priser ifb. med dit renoveringsprojekt.

Vær opmærksom på, at der findes 3 forskellige typer B30 motorer fra Volvo Penta - de benævnes a, b eller c model.

Det er vigtigt at vide, hvilken type du har, når der skal bestilles reservedele.

Jeg takker for tilbuddet og undersøger nærmere med motoren. Så vidt jeg ved er det en AQ170C men jeg tjekker lige med motornummeret. Hvilke tekniske forskelle er der på de 3 varianter?


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:36.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,503
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Julioheidgelip
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:36.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden