Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 537
2 medlemmer og 535 gæster
Jasonx#randon[a..z]l, Rozhovstoommumb
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Elektronik (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=73)
-   -   Opladning af Akku'er med landstrøm (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=2831)

kylle 04-12-2010 09:47

Opladning af Akku'er med landstrøm
 
Hej Fendere..

Kan jeg anvende den lader der allerede er monteret som std. i min båd til at lade lidt på min akku'er?

Jeg tænkte at jeg ville sætte den til et døgns tid hver 14 dag..

Miss Mancini 04-12-2010 10:17

Ja, det burde der ikke være nogen problemer i.

Jeg har gjort følgende i år:

- Akkumulatoren er sat til svag pulserende opladning
- Cellerne er dækket med batterivand
- Dækslerne på akkumulatoren er afmonteret
- Batteripolerne er renset med en stålbørste

Langt de fleste sammenbrud af akkumulatorer sker ved kulde og uden aktivitet/opladning i det elektriske anlæg.

Til dem der ikke har en integreret ladestation i båden, så kan en CTEK lader være en ganske udemærket løsning. Findes i mange varianter, hvor selv den mindste er god til svag pulserende opladning af en akkumulator.

goffy 04-12-2010 11:43

det siges at den bedste måde at ødelægge sine batterier på er at lade være med at bruge dem fjupeqopq
som minimum lader jeg når båden kommer på land (ca 1. november) og igen til nytår + igen inden søsætning. Da jeg næsten altid har noget der skal laves i båden tænder jeg tit for fyret 1 -2 dage og bruger lyset og radioen flittigt så kræver det ekstra ladninger.
sæt bare laderen til og brug gerne noget strøm når du er i båden. Motion er sund, ikke kun for mennesker. :D

kylle 04-12-2010 12:46

Takker for jeres svar..

Så må jeg hellere suse ud i kulden og få lavet lidt strøm så jeg kan få sat landstrømmen til. :-)

erjohans 04-12-2010 17:06

Husk også at jo mindre strøm der er tilbage i batteriet jo hurtigere fryser det til is. Jo mindre strøm jo mindre syre og derved mere vand der kan fryse til is. Det vil med garanti ødelægge et hvilket som helst batteri.

bhvvs 04-12-2010 20:13

Husk så lige at lade batterierne op inden der efterfyldes med vand. Et batteri der lige er fyldt op med vand vil "koge" over under opladning, og den blanding er nok ikke så sund for de dele der kommer i kontakt med det.

Miss Mancini 04-12-2010 21:13

Citér:

Originally Posted by bhvvs (Indlæg 28595)
Husk så lige at lade batterierne op inden der efterfyldes med vand. Et batteri der lige er fyldt op med vand vil "koge" over under opladning, og den blanding er nok ikke så sund for de dele der kommer i kontakt med det.

Mon ikke det afhænger af ladestrømmen ?

Softice 05-12-2010 08:08

Min båd kom på land for lidt over en måned siden og fra dag 1 har jeg haft landstrøm på og den bliver ikke slukket inden jeg skal i vandet igen. Mener at et fuldt opladet batteri er frostsikret ned til -72 grader.


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 16:04.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,526
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Rozhovstoommumb
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 16:04.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden