Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 874
1 medlemmer og 873 gæster
Vilianadli
Fleste brugere online var 945, 25-05-2024 at 03:49.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Generelle spørgsmål (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=57)
-   -   langt eller kort ben (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3361)

Lindegaard 08-07-2011 10:36

langt eller kort ben
 
er der en der vil forsøge at forklare en uvidende om forskellen i et langt eller kort ben på en påhængsmotor... ?? tror jeg fatter det som længden, og hvad så.. er det ikke ligegyldigt ?? nej for et eller andet steds så jeg en gummibåd til salg, hvor der stod til kort ben ?? og fatter ikke og en fis he he

nicolajjetrider 08-07-2011 13:08

hej du.

Til gummibåde skal motoren være med kort ben. Med Langtben vil det sprøjte meget omme bag ved og den vil presse hele båden igennem vandet. ( rigtig dårlige sejlegenskaber ).

Så til din kommende lille tender båd: KORT BEN :)

Softice 08-07-2011 14:04

Jeg prøvede med en motor med kort ben til min HN gummiand og der kom propellen ikke ned i vandet selv med 2 børn i den. Derfor vil jeg bestille en med langt ben. Mener kort ben er 15" og langt er 20".

Lars T 08-07-2011 16:39

"Benet" defineres som den del under selve motoren hvor akslen løber inden i. Akslen løber så ned til propelakslen.

Forskellen mellem størrelsen er 5" hviklet er en hel del, men det nemmeste er faktisk at måle højde på agterspejlet (der hvor motoren skal sidde) og ned til bunden af båden.

Lindegaard 11-07-2011 00:26

takker til alle for de fine svar.. endnu en dag hvor jeg blev klogere.. he he

White Pearl 11-07-2011 08:31

Citér:

Originally Posted by Lindegaard (Indlæg 33591)
er der en der vil forsøge at forklare en uvidende om forskellen i et langt eller kort ben på en påhængsmotor... ?? tror jeg fatter det som længden, og hvad så.. er det ikke ligegyldigt ?? nej for et eller andet steds så jeg en gummibåd til salg, hvor der stod til kort ben ?? og fatter ikke og en fis he he

Hej Lindegaard.
Påhængsmotorer udbydes, som du selv skriver, med et kort eller et langt ben. Benet er den "stamme" der går fra selve motoren og ned i vandet, hvor skruen fremdriver båden.
Dette ben har altså 2 længder. Det korte ben passer bedst på en gummibåd eller en jolle, hvor fribordet (det stykke af bådens sider der er synligt over vandet) ikke er så højt.
Det korte ben stikker altså ikke så dybt, men er i en god højde i forhold til gummibåden/jollens bund, hvilket giver den bedste fremdrift af fartøjet.

Det lange ben, passer bedst på f.eks. sejlbåde uden egen indenbords motor, fordi det kan sidde fast på agterenden af sejlbåden, der jo normalt har et højere fribord end jollen, OG nå ned i vandet.

Håber ikke at det var for indviklet.
Venlig hilsen
Søofficeren

Lindegaard 11-07-2011 09:09

Citér:

Originally Posted by White Pearl (Indlæg 33671)
Hej Lindegaard.
Påhængsmotorer udbydes, som du selv skriver, med et kort eller et langt ben. Benet er den "stamme" der går fra selve motoren og ned i vandet, hvor skruen fremdriver båden.
Dette ben har altså 2 længder. Det korte ben passer bedst på en gummibåd eller en jolle, hvor fribordet (det stykke af bådens sider der er synligt over vandet) ikke er så højt.
Det korte ben stikker altså ikke så dybt, men er i en god højde i forhold til gummibåden/jollens bund, hvilket giver den bedste fremdrift af fartøjet.

Det lange ben, passer bedst på f.eks. sejlbåde uden egen indenbords motor, fordi det kan sidde fast på agterenden af sejlbåden, der jo normalt har et højere fribord end jollen, OG nå ned i vandet.

Håber ikke at det var for indviklet.
Venlig hilsen
Søofficeren

Det var da så selv jeg kunne forstå det, jeg plejer at sige at jeg har godt nok kun lille studenter eksamen, men til gengæld stort kørekort he he tak for den flotte uddybning og besvarelse på et for nogen sikkert ligetil spørgsmål..

Strøyer 11-07-2011 18:44



Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 12:01.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 115,841
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, TigerKsdfew553lerma
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 12:01.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden