Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 540
3 medlemmer og 537 gæster
Edwardapown, maximllmt, Richardlek
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Drev og propeller (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=47)
-   -   Kavitation på propel (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1496)

mohabba 24-06-2009 13:26

Kavitation på propel
 
Jeg har set både hvor propellen viser tegn på kavitation inderst på bladene ved "stammen" på forsiden af skruen. F.eks en duoprop hvor den bagerste propel havde kavitation inderst på forsiden.

Hvad skyldes det? sker det både for rustfast og alu?

Strøyer 24-06-2009 19:00

Det kan ske på alle materialer.
Kavitiation er faktisk et så stort undertryk at vandet bliver delt af en luftbobbel med et så stort vaccum at det slider på materialet.
http://www.youtube.com/watch?v=GpklBS3s7iU

mohabba 25-06-2009 11:54

Tak strøyer

Hvad er problemet så med båden? for lille propel så "suget" bliver for kraftigt i forhold til fremdriften?

Strøyer 25-06-2009 17:10

Citér:

Originally Posted by mohabba (Indlæg 14637)
Hvad er problemet så med båden? for lille propel så "suget" bliver for kraftigt i forhold til fremdriften?

Det kan jeg desværre ikke svarer dig på, men mon ikke der er andre der har den viden ?
Hvad er det for et setup du har og hvad er det for en båd ?

mohabba 26-06-2009 11:39

Det er ikke min båd, jeg ser det bare en gang imellem. Kunne jo være rart at vide hvad årsagen til det var hvis man var ude og kigge efter båd. Jeg har set den samme kavitation på flere både.

Lars T 26-06-2009 12:58

Hej Mohabba,

jeg er ikke helt med på hvad det præcist er du mener?
Har du nogle billeder du evt. kunne vise os.?
Kaviation forekommer når en propel ikke får bid, det kan ske ved at luftbobler kommer i kontakt med vandet hvori propellen skal ha greb, det kan ske hvis propellen er beskadige tilgroet osv..

mohabba 26-06-2009 13:20

Jeg har set det flere gange, propellen kaviterer, aluen "opløses", aller inderst på forsiden af bladene.
Jeg har set det på single prop og på bagerste propel ved duoprop.

Jeg prøver at få et billede....

mohabba 16-09-2009 12:43

Jeg kigger på en Coronet 27 Seafarer med 2 X ad31p samt dp 290 drev. "Reservepropellerne", aluminium, viser denne kavitation inderst på forsiden af bladene.

Jeg har set det på flere både.

Er der slet ikke nogen der kender dette fænomen?

jan p 16-09-2009 14:46

Sakset på nettet:

"Kavitation optræder især ved hurtigtroterende skibsskruer, hvor der på skruebladenes sugesider kan blive så lavt tryk, at der dannes dampbobler, som efterhånden lokalt korroderer materiale fra skruen. Kavitationen ledsages ofte af støj, der er forårsaget af, at dampboblerne kollapser. Ved meget hurtigtsejlende skibe bruger man specielt udformede skrueblade af særlig egnet materiale til superkaviterende skruer."

Og for egen regning:
Kavitationen (korrosionen) opstår ved det vandslag der sker når trykket stiger og dampboblen kollapser på overfladen af propellen

mohabba 16-09-2009 16:10

.....så hvad er der galt med skruerne?

vice 16-09-2009 16:37

jeg tror du blander begrebet kavitation med korrosion.

mohabba 16-09-2009 16:58

hej Vice

Ja, det er skam ikke sikkert at jeg bruger den rigtige betegnelse.
Det ser ud som om at aluen forvitrer eller nedbrydes i helt ens mønstre på bladene.

det kunne da være fint at få de rigtige betegnelser på fænomenet.

jan p 16-09-2009 18:22

Citér:

Originally Posted by mohabba (Indlæg 17407)
.....så hvad er der galt med skruerne?

Der er ikke noget galt med propellerne.
Der sker bare det, at der på bestemte punkter på overfladen af propellen dannes et undertryk, hvor vandet koger. Når dampboblen klapper sammen, giver det et lille vandslag, som bevirker, at der ædes af metallet. Det ser ud som grubetæring, og sker uanset hvilket metal propellen er lavet af.
Især i handelsflåden, hvor motorene kører i mange timer med konstant omdrejningstal, vil dette vandslag ske på samme sted hele tiden, og derfor kommer kavitationen hurtigt.
Der forskes selvfølgelig meget i at udformningen af propellen skal imødegå dette.

Korrosion er noget helt andet, og er afhængigt af metallet. Det sker f.eks. ikke på messing propeller og propellere af rustfrit stål.

På de få drifttimer vores både trods alt har, bør kavitation ikke være et problem overhovedet


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:29.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,527
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Dennismaisguisy
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:29.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden