Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 201
1 medlemmer og 200 gæster
Serzxcd
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Motor (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   påfylde trimolie på mercury (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1174)

steffen m 06-04-2009 16:58

påfylde trimolie på mercury
 
er der nogen speciel fremgangsmåde til det. eller skal det være monteret på motoren. for at man kan afprøve det.
synes nemlig ikke tiltcylinderen kører med når det står i skrustikken og jeg kører pumpen direkte på et batteri...
systemet har været helt adskilt så jeg tænker her på om der kan være luft i systemet og om der evt er en rækkefølge man skal lukke de hersens luftskruer hvis det er

HB aarhus s 06-04-2009 17:14

Du skal huske på at magnet ventilerne også skal have strøm enten den ene eller den anden da det er dem der bestemmer hvor den skal trykke olien hen.

steffen m 06-04-2009 20:04

der er ingen magnetventiler på trimmet på min påhægnsmotor... i morgen prøver jeg at montere den på motoren og på båden så den får dels den rigtige hældning sammen med motoren og også får nogen kg at løfte på så den har noget at arbejde med

HB aarhus s 06-04-2009 20:37

Sorry jeg troede lige i farten at det var en med drev.

steffen m 22-04-2009 22:10

har samlet skidtet og fået det til at virke... ville bare lige skrive en tilbagemelding istedet for at emnet tår ubesvaret.
jeg havde monteret tilt-cylinderen forkert og derfor virkede den ikke. fik det skildt ad og vendt og så kørte den fint også i skruestikken, man skal bare lige hjælpe trimmet når man sænker ved at trykke på de 2 stempler...
det er dog klart nemmest at efterfylde og udlufte når det hele er monteret på båden

Campion 165(seb) 23-04-2009 08:34

Super...
Det eneste jeg ved er at trimmet skal køres helt op for at stå ubelastet når man fylder olie på.

steffen m 23-04-2009 21:48

Citér:

Originally Posted by Campion 165(seb) (Indlæg 11692)
Super...
Det eneste jeg ved er at trimmet skal køres helt op for at stå ubelastet når man fylder olie på.

hehe ja det er klart ellers er trykket jo iden anden ende af systemet og så får du en stråle olie i hovedet når du åbner påfyldningsskruen

MartinN 23-04-2009 22:05

Citér:

Originally Posted by Campion 165(seb) (Indlæg 11692)
Super...
Det eneste jeg ved er at trimmet skal køres helt op for at stå ubelastet når man fylder olie på.

Er du sikker på det seb?
Jeg mener helt sikkert jeg skal trimme min helt op, sætte transportbeslaget på, trimme helt ned (motoren bliver oppe pga. beslaget), derefter kan jeg påfylde olien.

Der er da netop tryk på når motoren er trimmet helt op eller?

steffen m 14-05-2009 15:03

Citér:

Originally Posted by MartinN (Indlæg 11699)
Er du sikker på det seb?
Jeg mener helt sikkert jeg skal trimme min helt op, sætte transportbeslaget på, trimme helt ned (motoren bliver oppe pga. beslaget), derefter kan jeg påfylde olien.

Der er da netop tryk på når motoren er trimmet helt op eller?

når motoren er trimmet ned er der tryk på der hvor påfyldningen sidder og hvis du åbner skruen kommer der olie ud.

nogen der ved hvor meget der skal fyldes på præcis? kan ikke se hvad der står på klistermærket mere

MartinN 14-05-2009 16:36

Citér:

Originally Posted by steffen m (Indlæg 12854)
når motoren er trimmet ned er der tryk på der hvor påfyldningen sidder og hvis du åbner skruen kommer der olie ud.

Det er forskel på om det er stemlerne der er trimmet ned eller det er motoren. Hvis motoren sidder op, holdt af trasportbeslaget, er der ikke tryk på. Du kan ikke vide hvor meget olie du skal fylde på hvis du gør der når stemlerne er trimmet ud.
Det var hvad jeg fik at vide med min Yam F115

Campion 165(seb) 14-05-2009 17:06

Citér:

Originally Posted by MartinN (Indlæg 11699)
Er du sikker på det seb?
Jeg mener helt sikkert jeg skal trimme min helt op, sætte transportbeslaget på, trimme helt ned (motoren bliver oppe pga. beslaget), derefter kan jeg påfylde olien.

Der er da netop tryk på når motoren er trimmet helt op eller?

Det var den fremgangsmåde jeg brugte da jeg selv fyldte olie på min 200 HK'er :-)

steffen m 14-05-2009 20:02

okay tak. skal der så bare fyldes op til man kan se olien i studsen?

den kan da ikke trække tiltcylinderen ned da den sidder fast på motoren, men det er måske ligemeget?

MartinN 14-05-2009 20:47

Jeg skal undlade at gøre mig alt for klog på dette, men det var sådan jeg efterfyldte mit efter råd fra andre bådfolk. Jeg tror endda prodecuren var beskrevet i manualen til motoren.

Campion 165(seb) 15-05-2009 05:23

Citér:

Originally Posted by steffen m (Indlæg 12865)
okay tak. skal der så bare fyldes op til man kan se olien i studsen?

Jeg fyldte olien op indtil den var synlig oppe i studsen (indtil det næsten løb over), og skruede proppen på igen.

steffen m 15-05-2009 13:25

i den manual jeg kunne finde på brunswicks hjemmeside står der bare at man skal trimme den op på beslaget. ikke noget om at køre stemplerne ned igen...det mener jeg faktisk heller ikke min gør hvis der ikke er vægt på

"KONTROLLÉR POWERTRIM-VÆSKEN
8 Vip udenbordsmotoren til helt-op-position og luk tiltlåsen
(vippestøtningslåsen).
9 Fjern påfyldningsdækslet og kontrollér væskeniveauet. Væskeniveauet skal
være lige ved påfyldningshullets underkant. Påfyld Quicksilver Power Trim &
Steering Fluid. Hvis denne ikke er tilgængelig, brug automatisk
biltransmissionsvæske."

ENN 15-05-2009 15:39

Proceduren på de fleste er som steffen skriver normalt kontroleres vædskeniveauet med motoren trimmet helt op (så er max mængde olie ude i cylindrene) der er så en målepin eller en prop hvortil viveauet skal gå

Men da der findes forskellige systemer er det rigtige at slå det op i motorens manual


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 22:25.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,890
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Serzxcd
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 22:25.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden