Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 548
0 medlemmer og 548 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Generelle spørgsmål (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=57)
-   -   billeder fra sommerferien (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=284)

ENN 04-09-2008 19:02

billeder fra sommerferien
 
5 Vedhæftelse(r)
Lidt billeder fra sommeren på Sommen

lille tut 04-09-2008 19:20

Ser bare dejligt ud, træls vi går mod vinter.

Hvor er det henne, er det ved din sø og kan vi se det på google earth

ENN 04-09-2008 19:34

Det er ved nordspidsen af Torpön kan sagtens ses på google - men opløsningen i den del af sverige er lav da der åbenbart ikke er taget nærbilleder fra fly men kun fra satelit

Der er intet af militær betydning der så selv satelitbillederne er i forholdsvis lav opløsning

lille tut 04-09-2008 19:41

Citér:

Originally Posted by ENN (Indlæg 1223)
Det er ved nordspidsen af Torpön kan sagtens ses på google - men opløsningen i den del af sverige er lav da der åbenbart ikke er taget nærbilleder fra fly men kun fra satelit

Der er intet af militær betydning der så selv satelitbillederne er i forholdsvis lav opløsning

Lidt nemmere med en ca pos er ikke lige med på hvor det er i sverige:o

ENN 04-09-2008 19:45

1 Vedhæftelse(r)
Her er et image positionen er ca 58 01 45 33 N 15 05 25 57 E

ENN 04-09-2008 19:49

Længdegrad 15° 5'26.55"Ø

Breddegrad 58° 1'45.97"N

lille tut 04-09-2008 19:53

Nogle fine billeder der kan ses rundt omkring, ser også ud til man nemt kan finde læ for alle vindretninger.

Hvad er vandtemp om sommeren i snit

ENN 04-09-2008 19:58

Man kan altid finde læ - og selv under hård vind kan selv B-Lineren sagtens bjærge sig - der kan max dannes bølger på ca 1,5 meter i søen - og man kan altid gå i "læ" side af fjordene

Vandet var denne sommer oppe i 22`c - men det er en dyb sø så systemet er sådan at overfladevandet opvarmes ret hurtigt - er der så en svag "pålandsvind" så står det varmeste vand i den side af en fjord etc. i den anden side er vandet ca 2-3`c lavere

Søens bund ligger ret konstant på ca 4`c men så langt ned kommer man ikke - det er nede under 30-40 meters dybde at temparaturen er så lav.

Under hedebølger kan man på ekkolodet tydeligt se det såkaldte "skillelag" mellem det "varme" overfladevand og det kolde bundvand - typisk ligger skillelaget på 25-35 meters dybde

Søen fryser til engang i nov-dec hvis ellers det er en normalvinter og man kan i løbet af januar køre bil på søen - eller løbe skøjter

lille tut 04-09-2008 20:17

Det må være dejligt med de vandforhold og ang vand temp er da fint
godt at høre i kan bruge søen både til skøjter og iskørsel det har jeg prøvet en gang siden jeg har fået kørekort (20år)ØVØV det er ellers skægt men hva vinter findes ikke i DK mere.

Fruen og jeg var også meget varme på at købe noget i sverige ned til en sø hvor vi kunne bruge båden og til opvarming inden skiferien, men vi har bare for langt til at vi bare lige køre derover for en-to dage, og samtigtigt prisen på broer/færger samt brændstof var grunden til det blev droppet.

ENN 04-09-2008 20:35

I virkeligheden er vores hus ikke længere væk end hvis vi vi havde sommerhus på fx skagen

Vejene er dog bedre op til sverigeshuset - og traikken meget mindre derudover er det billigt at købe og eje hus i sverige

Mht. færgen / broen ja så kan det fås billigt gennem www.dansketorpare.dk - selv har jeg en ordning som gør det ikke koster mig noget;)

lille tut 04-09-2008 21:06

Så kan jeg godt forstå i er der så meget hvis i ikke har mere end 300km

ENN 04-09-2008 21:16

Der er flere veje derop - den korteste er over värnamo - aborravik der er ca 355 km - den nemme er over jönköping - granna - tranås så er der vel 380 km og så er der mellemvejen over jönköping n¨ssjö - aborravik - österbymo så er der ca 370 km

vejen vælges efter vejr (frost - glatte veje) og tid på dagen og året (fare for dyrekolisioner som er størst på den korte vej idet man kører gennem store skovområdet uden dyrehegn)

Lars T 05-09-2008 10:31

Jeg kan sgu godt forstår at i sejler derovre..!
Helt anderledes bådkultur end herhjemme - Det ser rigtig lækkert og hyggeligt ud.

ENN 05-09-2008 16:43

Ja bådkulturen er en helt anden det kan jeg skrive under på

Der er meget mere plads - og tolerancen er meget større - fx vinker/hilser alle på hinanden også kludesejlere - motorbådsfolk

Generelt er Svenskerne meget venligere end Danskerne når man lærer dem at kende - og hjælpsomheden kender ingen grænser

Møder en kludesejler en motorbåd med problemer hilser og hjælper han altid - det omvendte er selvfølgeligt også tilfældet.

Jeg har sejlet mange år i Danmark - og savner ikke mentaliteten og de mange "selvbestaltede" politibetjente

Første gang jeg havde båd med til sverige spurgte jeg en fyr der stod ved sin sejlbåd i havnen seglarvik - om jeg måtte benytte bådrampen - han grinede og sagde - Ja da - hvis du altså har en båd

Da jeg skulle have båden op igen havde min daværende lille Honda store problemer idet rampen var glat - straks kom en fyr hen til mig og spurgte om bilen "slir" (= fedter/skrider på svensk) jeg kunne jo kun bekræftige at jeg havde problemer - så vendte han om og gik sin vej - 5 minutter senere kom han på sin traktor og trak Honda og Båd op

I Danmark ville man først kræve betaling for brug af rampen - og sad man fast var ricikoen stor for at en eller anden selvbestaltet politibetjent havde kommet med kommentarer og ordrer - men sådan er det ikke i sverige

I Sverige er der generelt meget færre regler for brug af båd og de regler der er er som sagt få - men de overholdes og håndhæves. På Sommen er der fartrestriktioner 2 steder - ved färjeläget og ved dæmningen i laksberg og det overholder folk - derudover er der ca 10 øer (ud af ca 360) hvor der er landgangsforbud i fuglenes rugningsperiode og det overholder folk - der er også en kombineret politi og redningdbåd der en sjælden gang ses sejle rundt - de håndhæver disse få regler strengt men venligt

Politi/redningsbåden bruges også til at bringe tilskadekomne og syge ind fra de mange beboede øer - så en sjælden gang kan man om aftenen/natten se den med blå blink og fuld fart (2x 200 hk påhængsmotorer) skyde frem mod en ø hvor der måske er sket noget.

Forrige sommer brændte en båd voldsomt i Asby Fjorden ved en ø - der kom den farende med fuld fart - og slukkede branden (den har en vandkanon monteret) - folkene der sejler den hilser altid og griner til sejlerne de møder - men ser de en drøne igennem fx färjeläget med 30+ knop så sætter de efter ham og bøde uddeles prompte - jeg tror det Danske politi kunne lære meget af den adfær - for folk betragter dem med stor sympati da de jo både redder folk og håndhæver de få men helt forståelige regler der findes på søen


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 16:48.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,527
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Dennismaisguisy
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 16:48.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden