Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 592
2 medlemmer og 590 gæster
StevenUsert, ZacharyIcels
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Motor (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Motoralarm.. Mercruiser indenbords V8 (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3890)

Lindegaard 09-05-2012 23:11

Citér:

Originally Posted by Morten (Indlæg 38858)
Tror der menes at man altid skal huske at tænde for vandet inden motoren startes, eller er jeg helt gal på den?

tænde for vandet ?

Morten 10-05-2012 06:28

Citér:

Originally Posted by Lindegaard (Indlæg 38859)
tænde for vandet ?

Hvis båden er oppe på land og motoren startes vel

Lindegaard 10-05-2012 15:35

Citér:

Originally Posted by Morten (Indlæg 38862)
Hvis båden er oppe på land og motoren startes vel

ja selvfølgelig...

nicolajjetrider 12-05-2012 07:05

Hola morten, sad lige her til morten og stenede lidt på din fejlsøgning, kan denne hjælpe dig?

du kender nok lyden mere end nogen anden.
http://media.channelblade.com/EProWe...ng%20horns.pdf

Morten 12-05-2012 07:54

Hey nico. Puha du har vidst været til oppe og stenet foran computeren :) men kanon du har fundet den manual der.. Og hvis man finder en 502 MPI, samtidig med lyden så passer det meget godt med side 5.

nicolajjetrider 12-05-2012 18:38

Ja nød lige lidt tidlig læsestof om maskiner inden vinden var perfekt.:)

Måske det ikke helt galt med impeller så det da ihvertfald en af 3 muligheder :)

Morten 12-05-2012 19:32

Så har der været en meget hjælpende hånd (PROSECCO) forbi og læse fejlkoder. Umiddelbart melder "computeren" at alarmen skyldes Low Oil Pressure!!

Hvordan den så lige skal takles, må jeg finde ud af hurtigst muligt.

BrianL 13-05-2012 12:17

Citér:

Originally Posted by Morten (Indlæg 38909)
Så har der været en meget hjælpende hånd (PROSECCO) forbi og læse fejlkoder. Umiddelbart melder "computeren" at alarmen skyldes Low Oil Pressure!!

Hvordan den så lige skal takles, må jeg finde ud af hurtigst muligt.

Såvidt jeg forstod så du aldrig under 35 PSI på hele turen og da alarmen lød var dit olietryk omkring 40 PSI ?

Går ud fra at dit olieniveau er korrekt ?

Der er en olie tryks kontakt (oil pressure switch) som bruges til alarm systemet. Når motoren ikke kører (intet olie tryk) så er den sluttet (ingen modstand), og når motoren er i gang og olie trykket er over 6 PSI så er den afbrudt (uendelig modstand).

Så med andre ord hvis dit olietryk falder til under 6 PSI, så går alarmen.

Baseret på at du ikke så et for lavt olie tryk på instrumentet, så er det forhåbentlig bare en løs forbindelse eller en defekt oil pressure switch.

Såvidt jeg kan se så har den reservedelsnummer 87-805605A1. Der er et billede her: http://www.mercruiserparts.com/showS...sp?pn=805605A1

Morten 13-05-2012 17:27

Det kan jo være en stor mulighed. Så er det jeg tænker: når computeren har logget en fejlkode med low oilpressure, bliver den så ved med at alarmere indtil fejl koden er slettet fra computeren??!

BrianL 13-05-2012 18:56

Citér:

Originally Posted by Morten (Indlæg 38928)
Det kan jo være en stor mulighed. Så er det jeg tænker: når computeren har logget en fejlkode med low oilpressure, bliver den så ved med at alarmere indtil fejl koden er slettet fra computeren??!

Nej.

Men hvis den mener der er for lavt olie tryk igen så vil den give alarm også selvom der allerede er en fejlkode lageret med det samme problem.

Morten 13-05-2012 20:08

Så skal jeg jo til at lede efter hvad der kan afgive den lorte alarm!!! loose connections - dårlig olie switch.. :(

PROSECCO 14-05-2012 19:02

Halløj.

Fejlkoden bør slette sig sig selv efter lidt tid ligesom på en bil. Med mindre samme fejl opstår igen. Selve fejlkoden udløser ikke en alarm med mindre der er et aktuelt problem. Jeg ku desværre ikke slette den.

Da vi startede motoren op var der fint olietryk på, og det ændrede sig ikke ved varm motor. lige unde 40 psi som er meget normalt. Kunne desværre ikke gasse ret meget op da frigearsvælgeren valgte ikke at virke. Havde den oppe på lige under 3000 rpm og olietrykket stod fint.

Ved ikke helt hvad problem der trikker alarmen. Men jeg tror jeg ville sejle en tur og teste..

J

Morten 14-05-2012 20:18

Citér:

Originally Posted by PROSECCO (Indlæg 38965)
Halløj.

Fejlkoden bør slette sig sig selv efter lidt tid ligesom på en bil. Med mindre samme fejl opstår igen. Selve fejlkoden udløser ikke en alarm med mindre der er et aktuelt problem. Jeg ku desværre ikke slette den.

Da vi startede motoren op var der fint olietryk på, og det ændrede sig ikke ved varm motor. lige unde 40 psi som er meget normalt. Kunne desværre ikke gasse ret meget op da frigearsvælgeren valgte ikke at virke. Havde den oppe på lige under 3000 rpm og olietrykket stod fint.

Ved ikke helt hvad problem der trikker alarmen. Men jeg tror jeg ville sejle en tur og teste..

J

Yes, planen er også at komme ud at teste som vi snakkede om J. Vejret skal bare lige være til det jo ;) skal nok hive dig updates lige så snart jeg har været ude.

BrianL 14-05-2012 21:00

Citér:

Originally Posted by PROSECCO (Indlæg 38965)
Fejlkoden bør slette sig sig selv efter lidt tid ligesom på en bil. Med mindre samme fejl opstår igen.

Bliver fejlkoden slettet automatisk, det vidste jeg faktisk ikke ?
Jeg troede der skulle en computer på for at slette den.
Jeg har ikke udlæst mine nuværende motorer (kun min gamle 454 Mag MPI og andres både med lånt DDT og det nye Mercruiser diagnostics PC software). Kunne være sjovt at se om der stadig er en fejlkode efter min knock sensor alarm fra år tilbage.


Citér:

Originally Posted by PROSECCO (Indlæg 38965)
Men jeg tror jeg ville sejle en tur og teste..

Det ville jeg også gøre. Først ville jeg dog sikre mig at ledningen ikke er løs på oil pressure switchen.

Hvis alarmen skulle lyde igen så er det bare med at holde øje med olietryk, vandtemperatur, drevolie niveau og voltmeteret (i tilfælde af en dårlig forbindelse til batteriet).

PROSECCO 14-05-2012 21:41

Halløj

Det er jeg ret sikker på at den sletter selv efter et stykke tid. Sidste år tvang jeg en fejlkode frem på MEFI 3 og den gik i sig selv efter noget tid/antal starter. På min bil som er en GM 4,3 L motor kommer der en fejl frem en gang imellem (oxy sensor). den kan jeg fjerne med computer, men hvis jeg ikke gør det forsvinder den selv efter lidt tid.

Og som sagt Morten ud på havet og teste som vi talte om. Så tror jeg du kommer meget nærmere dit evt problem.

J

Lars T 22-05-2012 12:26

Noget nyt Morten?

Morten 22-05-2012 19:57

4 Vedhæftelse(r)
Ja både og Lars.. Det var min plan at jeg ville komme med en opdatering inden alt for længe men jeg ville være helt sikker inden jeg kom med min udmelding.

Efter jeg havde fået stor hjælp fra PROSECCO til at kigge forbi med hans computer og kigge motorværdierne igennem, har jeg faktisk ikke foretaget noget :/ Alle motorværdierne lå hvor de skulle, så vi kunne ikke se, føle eller høre noget som skulle virke forkert.

Jeg har efterfølgende været ude at sejle, hvor jeg har "testet" hvornår alarmen ville gå igang. Jeg sejlede fra lav fart, øgede med 200 rpm af gangen for at se ved hvilket antal rpm alarmen blev aktiveret. Det lykkedes at komme helt op og sejle topknop UDEN nogen alarm overhovedet hvilket jo var lækkert. Jeg prøvede det nogle gange, uden nogen alarm larm. Så jeg ved faktisk ikke helt hvad der har aktiveret alarmen, måske det har været at motoren lige skulle igang igen efter vinteren eller noget???

Men ihvertfald så har jeg været ude at sejle igen idag, og der har ikke været nogen problemer overhovedet. Så jeg regner med at båden er fit 4 fight igen :)

Jeg har fået alle værdierne på mail fra PROSOCCO, så hvis der er nogen der har forstand på alarm koderne, hører jeg da gerne fra dem ;)
p.s. billederne overlapper en smule

Lars T 24-05-2012 09:02

Fedt at din "frygt" alligevel ikkevar berettiget :)
Husk nu alligevel at tjekke oliestand osv. :)
Kommer der iøvrigt mere vand ud at udstødningerne når nu du har skiftet impeller?

Morten 24-05-2012 19:17

Ja det var meget lækkert :)
Har fundet ud af at når drevolie beholderen er fyldt til mellem høj og lav på beholderen, hæver niveauet sig så meget i beholderen at det løber ud af ventilationshullet på låget når båden sejler hurtigt??
Jeg var lidt for hurtig med at ville skifte impelleren, indtil jeg fandt ud af at der er noget mindre plads end jeg regnede med. Så det bliver på et tidspunkt når jeg har god tid ;)

PROSECCO 25-05-2012 21:14

Jeg var lidt for hurtig med at ville skifte impelleren, indtil jeg fandt ud af at der er noget mindre plads end jeg regnede med. Så det bliver på et tidspunkt når jeg har god tid ;)[/QUOTE]

He he.. som jeg sagde til dig skal jeg ikke klage over at jeg syntes jeg har lidt plads..... Håber du har gode hænder eller kender en god gynækolog til at udfører jobbet :D...

J


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 19:28.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,570
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, BooneAmare
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 19:28.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden