Fenderen.dk
 



Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 569
3 medlemmer og 566 gæster
CurtisDal, Phillipgisse, Robertniz
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Hvilke Anoder benytter du - og hvor ofte skifter du? (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=772)

ENN 30-12-2008 15:08

Hvilke Anoder benytter du - og hvor ofte skifter du?
 
Anoder findes i flere varianter afhængig af hvilken type vand man sejler i på denne side:

http://www.shipshop.dk/volvo_penta_medium_zink_ring_til_volvo_200_drev___ org__volvo_reservedels_nr__875805-p-4820.html

Er en glimrende oversigt over anoder og deres anvendelsesområde generelt foreskrivesAluminuimsanoder i saltvand og magnesiumanoder i Ferskvand her er et uddrag fra siden::



http://www.shipshop.dk/luxmult/image...gduff/vand.jpg


Nogle fartøjer vil fra tid til anden sejle mellem salt- og ferskvand, andre ligger til kajs i marinaer og bag tidevandsbarrierer, hvor vandet er indelukket og sandsynligvis vil være brakvand eller endda praktisk talt ferskvand. Ejere må være klar over de virkninger, som det kan have for deres både, og montere det korrekte katodiske beskyttelsessystem for at undgå korrosion.
Ikke alle anoder egner sig til alle miljøer, f.eks. vil overfladen af en zink- eller aluminiumanode, hvis den efterlades i ferskvand i længere tid, blive dækket med en hvidlig oxidbelægning, som effektivt forsegler anoden og forhindrer den i at fungere, selv når den kommer tilbage til saltvand.
Zinkanoder har et lignende problem selv under brakvandsforhold, hvorimod aluminium bliver ved med at fungere effektivt i flodmundinger og andre brakvandsområder næsten evigt.
Konsekvenserne af denne passivisering af anoden er, at den næste mest anodiske del i
anodesystemet begynder at ofre sig, hvilket naturligvis kan få alvorlige konsekvenser.
Det er derfor meget vigtigt at kontrollere zink- og aluminiumanoder efter alle sejladser i ferskvand og om nødvendigt rense eller udskifte anoderne.
Skulle et fartøj sejle i ferskvand længere end 2 uger, anbefalervi, at der anvendes et alternativt anodesystem, som egner sig til ferskvandsforhold.
Magnesiumanoder har på den anden side en meget højere driftsspænding end zink og aluminium, hvilket gør dem meget velegnede til brug i ferskvand. De vil dog blive meget aktive i saltvand, hvor de sandsynligvis kun vil kunne holde nogle få måneder. På beskyttede overflader kan der opbygges et lag af hvidlige kalkafsætninger, som vil være vanskelige at fjerne.
Magnesiumanoder er ikke beregnet til længere tids brug i havvand, og hvis man tage båden ud i et saltvandsområde i over 7 dage (14 dage i løbet af 1 år), bør man overveje at udskifte anoderne.


Hvilken type anoder benytter du? og hvor ofte må du skifte dem?

lbk 31-12-2008 07:56

Der var monteret anoder på drevet på vores båd da vi købte (uden tæringer); men hvordan kan man se hvilken type materiele de er lavet af??

Da den anvendes som trailerbåd og kun er i vandet nogle timer i træk; betyder det måske ikke alverden.

Men det kunne jo være interessent om de er for ferskvand man man sejler i saltvand??

Godt nytår til alle medbrugere; det har været særdeles positive oplevelser med den fantastiske hjælpsomhed i vores nye bådverden. Tak for det.

Leif

Jess 31-12-2008 08:10

Jeg bruger zink, sidste år sejlede jeg jo kun en halv sæson så jeg ser lige om de kan klare næste år med, ellers skifter jeg ved forårsklargøring

Miss Mancini 31-12-2008 08:22

Jeg bruger aluminiumanoder.

Har kun skiftet anoderne een gang på de fem sæsoner jeg har haft båden. Båden er en trailerbåd, og tages op efter hver sejltur. I enkelte tilfælde, ligger båden weekenden over i Hornbæk Havn, men det er yderst sjældent.

ENN 31-12-2008 10:19

Mercruiser der er produceret efter ca 2000 har ikke som mange tror Zinck anoder men Aluminiumsanoder - fx JOR`s båd er med Alu anoder (selvom han har stemt på Zinck :D)

goffy 31-12-2008 11:08

jeg kan oplyse at VOLVO har som standart aluminium anoder og de anbefaler at skifte til Zink hvis man kun sejler i saltvand.

-.ljjj-

ENN 31-12-2008 11:41

Mercruiser hævder at AluAnoderne (der i virkeligheden er en legering af andet en ren aluminium) beskytter bedre end zinck anoder og derfor anbefaler de dem til brug i saltvand og brakvand

Mercruiser anbefaler at man skifter til Magnesium anoder ved brug i Ferskvand idet tæringen er så langsom på alu anoderne at de laver en "hinde" af oxideret alupulver på overfladen og derved til sidst er isolerede fra vandet af denne hinde

Jeg oplevede selv problemet med at anoderne lavede et ultratyndt oxidlag og til sidst ikke virkede på min ferskvandsbåd

Jeg skiftede til Mercruisers Magnesiumanoder der virker perfekt i ferskvand og desuden kører jeg med et merchatode system der modvirker galvanisk tæring

Magnesiumanoderne var svære at skaffe i DK Triton ville have 1400 kr+ for dem (igen uffatelige priser såkaldte "autoriserede" forhandlere tager for tingene) og skulle tage dem hjem - så jeg bestilte i USA ved min forhandler der - med fragt kostede de 400,- Dkr og de er originale

Magnesium anoderne kan bruges kortvarigt i saltvand også - men vil være meget aktive (læs ofre sig/tære) så ved længere tids anvendelse af en magnesiumanode udrustet båd i saltvand anbefales det at skifte til alu anoder - eller at kontrollere anoderne ofte og skifte ved tæring

goffy 31-12-2008 11:45

volvo anbefaler også magnesium hvis der kun sejles i ferskvand
så der er de da enige

ENN 31-12-2008 11:48

Det skal siges at mine alu anoder der havde fået det tynde oxidlag af at bruges i ferskvand nu er afrensede (med en lille roterende stålbørste) og ser ud som nye igen - overvejer at sælge dem da de er som nye - eller beholde dem hvis nu jeg en dag skulle komme til at sejle i saltvand

poppe



I øvrigt er "aktiviteten" på Anoderne synligt højere når Merchatode systemet er slået fra - så nogen virkning må det have

Casper T 01-01-2009 21:42

jeg skifter drevet når det er tærretfjupeqopqca efter 1år cirka

Jess 04-01-2009 00:01

Citér:

Originally Posted by Casper T (Indlæg 5932)
jeg skifter drevet når det er tærretfjupeqopqca efter 1år cirka

Det skulle vel aldrig være en Volvo ? .ghw-

Lars T 04-01-2009 11:36

fjupeqopqfjupeqopq.mvf.f

ENN 04-01-2009 11:37

Det er klart at Volvo brugerne er så glade for deres Stearndrive der aldrig har en fejl - de skifter dem jo årligt fjupeqopqfjupeqopqfjupeqopq hehe

Casper T 04-01-2009 18:25

PS har desværer ikke modtaget mit nye drev,kommer nok her i foråretfjupeqopq

goffy 04-01-2009 19:38

Citér:

Originally Posted by ENN (Indlæg 6091)
Det er klart at Volvo brugerne er så glade for deres Stearndrive der aldrig har en fejl - de skifter dem jo årligt fjupeqopqfjupeqopqfjupeqopq hehe

det er fordi de er så billige :eek::dizzy::cry:

Anders kr 04-01-2009 20:15

Jeg har endnu kun skiftet hvis jeg har købt ny båd eller motor :O)

Men jeg ved ikke jeg stemte på Zink? hmm nu bliver jeg i tvivl, Hva.... Nytdrev Mand hvad hvilke anoder er det du sælger? Party0012

Casper T 07-01-2009 20:10

Citér:

Originally Posted by Casper T (Indlæg 6118)
PS har desværer ikke modtaget mit nye drev,kommer nok her i foråretfjupeqopq

Det er så lige landet idag,så skal det bare hentes imorgen hos Ah-Marinefjupeqopq

Jess 07-01-2009 20:17

Citér:

Originally Posted by Casper T (Indlæg 6254)
Det er så lige landet idag,så skal det bare hentes imorgen hos Ah-Marinefjupeqopq

Skynd dig, der er risiko for regn i morgen og volvos drev må ikke blive våde, det skader lakken :rolleyes:

erjohans 12-01-2009 21:53

Enn.
Har du nogen viden om hvilke konsekvenser det har at blande zinkanoder og aluanoder. Kan det lade sig gøre eller skal kun en type bruges.

ENN 12-01-2009 22:01

Man bør holde sig til en type ellers vil det kun være det længst nede i spændingsrækken der tæres


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:49.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,563
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Denpokrhice
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:49.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden