Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 287
8 medlemmer og 279 gæster
Anthonylot, Georgwoontetle, HectorPreoriurl, miteenhah, StevenNic, TangachSenicoona, Thomasmum, ThordirEffifunda
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Generelle spørgsmål (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=57)
-   -   Z-drev, fast skrueaksel, Jet-drev eller påhængsmotor? (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3505)

Horizonblue 15-09-2011 11:50

Z-drev, fast skrueaksel, Jet-drev eller påhængsmotor?
 
Hvad ville du vælge, hvis din båd kunne leveres med alle muligheder?

Fordele/ulemper?

Afstemningen går ikke ud på hvad I har, men hvad I helst ville have, hvis valget var der.

nicolajjetrider 15-09-2011 13:43

Z-drev grundet priser på resv. dele er ved at være godt der nede af og det er let at rep. på.

Mulighederne for at sejle på lavt vand i bugter og lagunaer er perfekte!

Efter www.nytdrev.dk kom på markedet er det blevet meget mere spændene at sejle med Z-Drev.

Strøyer 15-09-2011 18:57

Der mangler lige Volvos IPS.
Skrueaksel pga. lange service intervaller og det simple i systemet.
Ellers Volvo IPS Som så ligger helt i den anden ende af ovenstående.

Horizonblue 15-09-2011 23:11

Citér:

Originally Posted by Strøyer (Indlæg 34778)
Der mangler lige Volvos IPS.
Skrueaksel pga. lange service intervaller og det simple i systemet.
Ellers Volvo IPS Som så ligger helt i den anden ende af ovenstående.

Ja, den havde jeg helt glemt. Det ser desværre ikke ud til at jeg kan tilføje en mulighed mere under afstemningen. I samme kategori er Mercruisers Zeus Pod styring.

lille tut 16-09-2011 11:51

Helt klar fast aksel, meget nemmere at servicere og rep på og billiger i stumper

Miss Mancini 16-09-2011 12:12

Citér:

Originally Posted by lille tut (Indlæg 34790)
Helt klar fast aksel, meget nemmere at servicere og rep på og billiger i stumper

Dog undtaget, hvis der "øffes" en gearkasse og den købes igennem en aut. forhandler.....:):):)

Jeg har lige solgt 2 stk. VELVET drive til en MerCruiser small block. Pris hos aut. dansk MerCruiser forhandler 47000,- + moms.....Lidt søgning på internettet og fandt den europæiske distributør af VELVET drive i Holland, og så blev udsalgsprisen en helt anden til kunden.....:):):):):) For de penge som kunden sparede, blev der investeret i 2 x fuldsystem ferskvandskøling til motorerne, komplet dry joint udstødningssystemer + div. småting.....

Horizonblue 16-09-2011 13:05

Jeg foretrækker også klart fast skrueaksel, dejlig simpel. Jo mere skrammel der sidder ude i vandet, jo mere vedligehold. En gearkasse er selvfølgelig ikke gratis, hvis det siger bang. Men hvis der ikke er fejl på den og man ellers behandler den ordentligt, holder den formentlig i lang tid. Og når den sidder inde i båden, tærer den ikke op. Der er ingen bælge/slanger/kabler/kardanled/trimcylindre som skal serviceres, eller drev man skal pukle med, for at få af/på. (nogen drev nemmere end andre).

Hvis jeg startede projekt Flyfish i dag, ville jeg kraftigt overveje at montere skrueaksler/ror på den, i stedet for drev. Man skal huske på at en planende båd sagtens kan have skrueaksel. Det tager som regel en smule fart, men det kunne jeg godt leve med, når man tænker på hvor meget nemmere klargøring/vedligehold bliver.

lynæs 16-09-2011 14:23

Der findes så ogå jetdrev.

Norvik20" 16-09-2011 15:13

Samme som Lille tut.

Mvh

lille tut 16-09-2011 22:28

Citér:

Originally Posted by nytdrev.dk (Indlæg 34791)
Dog undtaget, hvis der "øffes" en gearkasse og den købes igennem en aut. forhandler.....:):):)

Jeg har lige solgt 2 stk. VELVET drive til en MerCruiser small block. Pris hos aut. dansk MerCruiser forhandler 47000,- + moms.....Lidt søgning på internettet og fandt den europæiske distributør af VELVET drive i Holland, og så blev udsalgsprisen en helt anden til kunden.....:):):):):) For de penge som kunden sparede, blev der investeret i 2 x fuldsystem ferskvandskøling til motorerne, komplet dry joint udstødningssystemer + div. småting.....


Vil ikke give dig helt ret Rolf prøv at sejle et duo drev i stykker (ikke en kopi):D og køb den hos aut forhandler
Hvis vi tager de mest alm hyd gear kan de holde en evighed hvis de er monteret med den rigtige oliekøler og de kan tage nogle ordenlige huk, jeg har været med til tilfælde hvor motor fundament er knækket alle steder uden gear har taget skade, og i to tilfælde lå motor på hovedet fordi fiskerne havde sejlet noget i skruen med fuld gas .gearing ligger fra 1-2,25 og op til 1-8 på fiske både

Jeg er ikke så vild med reversgear,

Horizonblue 17-09-2011 01:30

Citér:

Originally Posted by lynæs (Indlæg 34793)
Der findes så ogå jetdrev.

Jet drev er også en af de muligheder der kan stemmes på.

Miss Mancini 17-09-2011 08:25

Citér:

Originally Posted by lille tut (Indlæg 34797)
Vil ikke give dig helt ret Rolf prøv at sejle et duo drev i stykker (ikke en kopi):D og køb den hos aut forhandler

Det er korrekt. Nogle drev kan kun købes originalt bl.a Volvo Penta duoprop drev, hvilket afspejler sig i prisen....

Manorwar 17-09-2011 09:27

Citér:

Originally Posted by nytdrev.dk (Indlæg 34791)
Dog undtaget, hvis der "øffes" en gearkasse og den købes igennem en aut. forhandler.....:):):)

Jeg har lige solgt 2 stk. VELVET drive til en MerCruiser small block. Pris hos aut. dansk MerCruiser forhandler 47000,- + moms.....Lidt søgning på internettet og fandt den europæiske distributør af VELVET drive i Holland, og så blev udsalgsprisen en helt anden til kunden.....:):):):):) For de penge som kunden sparede, blev der investeret i 2 x fuldsystem ferskvandskøling til motorerne, komplet dry joint udstødningssystemer + div. småting.....

hvad er prisen til velvet ??jeg mangler en til min riva ...

Miss Mancini 17-09-2011 09:28

Citér:

Originally Posted by Manorwar (Indlæg 34800)
hvad er prisen til velvet ??jeg mangler en til min riva ...

Jeg skal bruge type- og serienummer på den nuværende.

Horizonblue 30-09-2011 11:44

Det ser ud til, at der er en pæn overvægt til "fast skrueaksel" princippet.


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 19:47.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 111,374
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, TangachSenicoona
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 19:47.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden