Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 573
1 medlemmer og 572 gæster
LavillGiple
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Motor (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Benzin vs Diesel (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=4521)

Casper T 31-07-2013 14:30

Benzin vs Diesel
 
Da jeg stadig kigger på ny cruiser i 28-29 fods klassen med kun 1 motor, er jeg meget i tvivl om diesel/benzin tænker kun på økonomi som jeg ser det koster det lige så meget at renovere en dieselmotor som at købe en helt ny benzin motor,jeg har aldrig haft problemer med benzin motor.hvad mener i om diesel kontra benzin

kjaerlarsen 31-07-2013 16:59

Uha det er en svær en.
Der er både for og imod begge dele.
Har selv kun sejlet med V8 benziner og begge har kørt upåklageligt, hvis man ser bort fra de ting jeg måtte lave på EFI'eren.
Heldigvis er reservedele til disse motorer relativt billige og det er ikke rocket science at skrue i dem. Til dieselens fordel tæller jo brændstoføkonomien og det faktum, at langt flere havne har dieselstander, hvor det er noget mere tyndt med benzin. Det skal med i overvejelserne, hvis man har tænkt sig at sejle langt. Imod taler at dieselmotorer er både dyrere og sværere at reparere. Anskaffelsesprisen er også højere og man kan købe en del benzin for differencen.
Levetiden på en dieselmotor må også antages at være længere, med mindre man har ferskvandskøling på benzinmotoren.
Så ja, tjah bum bum..... Det er svært at vælge.
Personligt er der ikke meget der overgår lyden af en brovten V8 stødstangsmotor......

Peter508 31-07-2013 19:51

Jeg ville ikke være i tvivl, men mine kriterier er ikke af økonomisk art...

1) der er ingen eksplosionsfare ved diesel.

2) flere og flere havne nedlægger benzin standerne da også diesel både ( ligesom biler ) vinder mere og mere frem. Det betyder at det er klart billigere for havnene at nedlægge benzin, også bruge kapaciteten i jorden udelukkende til diesel, det er der mere økonomi i.

Jeg vil ikke have andet end diesel.

Nåh ja...selvom anskaffelsesprisen er højere, holder de også prisen bedre, så prisen pr sejltime er nok nogenlunde den samme ( alt efter antallet af timer )...

Casper T 31-07-2013 21:04

1 Vedhæftelse(r)
Nu er jeg jo ikke mekaniker ,kan bare se at volvo fx tager sig godt betalt for diesel motor renovering,hvilket er lidt vildt når man kan købe fx.en ny V8 til samme pris.ved nok godt en benz.bruger lidt mere brændstof.

Peter508 31-07-2013 21:14

En benzin bruger vel noget mere brændstof + at det koster mere pr ltr....

Casper T 31-07-2013 21:32

Ja du har nok ret ,nu ser jeg også meget på tal .I den størrelse båd jeg kigger på ser det ud til diesel motoren bruger 5 ltr mindre pr/time og de sidste par år har jeg haft 50 motor timer dvs.250 ltr benzin mere om året(ca 3000kr) i forhold til diesel ,hvis det er benzinmotor der bliver valgt.

Peter508 31-07-2013 22:44

Du er nødt til at have med i din betragtning at diesel både, holder prisen bedre.

Og efter min subjektive mening vil det fremadrettet, blive sværere og sværere at få solgt benzin både i den størrelse du kigger.

Trailerbåde er ikke det store problem, da de typisk tankes på almindelige tank stationer, det er de størrelser der ligger i vandet sæsonen igennem, hvor det vil blive et problem med benzin fremadrettet.

Miss Mancini 01-08-2013 07:40

Hvis valget er imellem Volvo Penta benzin eller diesel, ville jeg vælge benzinmotoren.

Hvis der f.eks. er tale om en Yanmar eller Nanni dieselmotor kontra Volvo Penta benzinmotor, ville jeg vælge dieselversionen med overvægt til Nanni - det er stærke industrimotorer på KUBOTA basis eller i den store version fra Toyota LandCruiser 4.2 række-sekser.

Båden Yanmar og Nanni kan leveres med Mercruiser BRAVO drev, eller rent Yanmar set-up med motor og ZT370 drev.

Casper T 01-08-2013 08:58

Det er Volvo d4 eller d6 hvis det er diesel ,ellers Volvo V8 5,7gxi der er på tale

Miss Mancini 01-08-2013 09:13

5.7 gxi...:)


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:59.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,563
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Denpokrhice
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:59.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden